خواص آلوئه ورا برای دور چشم

آیا آلوورا برای دور چشم مفید است؟ 

در این مقاله می‌خوانید

آلوورا گیاهی گوشتی و آبدار است که صدها سال است به عنوان یک درمان طبیعی برای آفتاب‌سوختگی و سایر سوختگی‌های جزئی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ژل شفاف درون برگ‌های بلند و ضخیم آن حاوی ماده‌ای ژله‌ای است که سرشار از آنزیم‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه است.

آلوورا علاوه بر کمک به خنک‌کننده و تسکین پوست ملتهب، به دلیل خاصیت مرطوب‌کنندگی به یک ماده محبوب در محصولات زیبایی و مراقبت از پوست تبدیل شده است. امروزه می‌توانید آن را در همه چیز، از ماسک‌های صورت و پاک‌کننده‌ها گرفته تا اسکراب بدن و لوسیون‌ها پیدا کنید.

آیا استفاده از آلوورا دور چشم فواید خاصی دارد و آیا انجام این کار ایمن است؟ پاسخ کوتاه این است که بله. این مقاله نگاهی دقیق‌تر به این فواید و نحوه استفاده ایمن از آلوورا می‌اندازد.

فواید استفاده از آلوورا برای دور چشم

آلوورا به طور معمول برای موارد زیر در ناحیه دور چشم استفاده می شود:

  • کمک به ترمیم یا بازسازی پوست آسیب دیده
  • کاهش تورم یا پف زیر چشم
  • آبرسانی به پوست خشک یا پوسته پوسته شده
  • درمان آفتاب سوختگی
  • کاهش قرمزی و التهاب

اما آیا آلوورا واقعا برای موارد ذکر شده موثر است؟ بیایید نگاهی دقیق تر بیندازیم.

فواید ترمیم پوست

تحقیقات انجام شده بر روی خواص و عملکرد آلوئه ورا تایید کرده است که این گیاه حاوی طیف وسیعی از مواد مغذی است.

مواد معدنی موجود در آلوئه ورا شامل روی، منیزیم، پتاسیم و سلنیوم است. به خصوص روی و سلنیوم دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند.

آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که توانایی ترمیم سلول های آسیب دیده را دارند. علاوه بر این مواد معدنی، آلوئه ورا همچنین حاوی ویتامین های A، C و E است که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند.

دیگر ویتامین های موجود در آلوئه ورا شامل اسید فولیک، ویتامین B-12 و کولین می شود. این ویتامین ها ممکن است به تقویت پوست و ترمیم آسیب کمک کنند.

فواید ضد التهاب

اسیدهای چرب و آنزیم های موجود در آلوئه ورا ممکن است در صورت استفاده موضعی روی پوست، خاصیت ضد التهابی داشته باشند.

اسیدهای آمینه موجود در آلوئه ورا، از جمله اسید سالیسیلیک، دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی هستند که ممکن است به بهبود و کاهش آکنه و زخم های جزئی پوست کمک کنند. این خواص همچنین ممکن است درد و قرمزی ناشی از آفتاب سوختگی را کاهش دهد.

فواید مرطوب کنندگی

آب و آنزیم های موجود در آلوئه ورا می توانند به مرطوب کردن پوست شما و کاهش پوسته پوسته شدن و خارش کمک کنند. آلوورا ممکن است به جلوگیری از خشکی پوست در هوای سرد کمک کند.

همچنین آلوئه ورا ممکن است به عنوان یک پاک کننده ملایم عمل کند تا به پاک شدن پوست چرب کمک کند.

فواید ضد قارچی

تحقیقات نشان می دهد که آلوئه ورا دارای برخی خواص ضد قارچی است که ممکن است برای بهبود برخی از شرایط پوستی مفید باشد.

اگر پوست شما در صورت یا اطراف چشم خشک و خارش دار است، آلوئه ورا ممکن است به تسکین پوست شما کمک کند.

آیا آلوئه ورا می‌تواند به خشکی چشم کمک کند؟

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۲ که عصاره فیلتر شده آلوئه ورا را روی سلول‌های قرنیه انسان آزمایش کرد، شواهدی پیدا کرد که نشان می‌دهد آلوئه ورا ممکن است حاوی خواصی باشد که به کاهش التهاب و خشکی چشم کمک کند.

این مطالعه همچنین اشاره کرد که آلوئه ورا در غلظت‌های پایین، تأثیر منفی روی سلول‌های چشم ندارد. مطالعات قبلی که شامل تحقیق روی حیوانات می‌شد، این یافته را تأیید می‌کند.

باید از قرار دادن مستقیم ژل آلوئه ورا روی چشم اجتناب شود. این کار می‌تواند باعث سوزش، تحریک، قرمزی و عوارض جانبی دیگر شود.

قبل از اینکه استفاده از قطره‌های چشمی آلوئه ورا ایمن در نظر گرفته شود، تحقیقات بیشتری لازم است. در حال حاضر، توصیه می‌شود فقط از آلوئه ورا روی پوست و نه به طور مستقیم در چشم استفاده کنید.

استفاده از ژل آلوئه ورا روی قسمت بیرونی پلک‌ها برای کاهش قرمزی یا تورم بی‌خطر است. فقط مراقب باشید که هیچ ژلی وارد چشمانتان نشود و آن را خیلی نزدیک به لبه پلک نزنید. در صورت استفاده از آلوئه ورا روی پلک‌ها، از مالیدن چشم خودداری کنید و فقط از مقدار کمی استفاده کنید.

دستورالعمل استفاده از آلوئه ورا

اگر از برگ تازه آلوئه ورا استفاده می‌کنید:

  • ابتدا خارهای کناری برگ را جدا کنید و سپس پوست رویی آن را ببرید.
  • شیره زرد رنگ داخل برگ را اجازه دهید خارج شود، سپس ژل شفاف داخل آن را با قاشق یا وسیله‌ای مشابه جدا کنید.

برخی افراد برش زدن برگ به چند تکه قبل از جدا کردن پوست را راحت‌تر می‌دانند. روش خاصی برای انجام این کار وجود ندارد، پس روشی ایمن که برای شما راحت است را انتخاب کنید.

اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) روی استفاده از آلوئه ورا نظارتی ندارد. به این معنی که متخصصان پزشکی هنوز دستورالعمل استانداردی برای استفاده از آلوئه ورا ارائه نکرده‌اند. در نتیجه، دستورالعمل‌های استفاده از این گیاه ممکن است متفاوت باشد.

برای درمان آفتاب‌سوختگی، التهاب، قرمزی یا خشکی اطراف چشم:

  1. صورت خود را با آب و پاک‌کننده ملایم به آرامی بشویید.
  2. پوست خود را خشک کنید، سپس مقدار کمی از ژل آلوئه ورا را به صورت لایه‌ای نازک روی ناحیه آسیب‌دیده بزنید.
  3. از مالیدن آلوئه ورا به پوست (مانند لوسیون) خودداری کنید و از نزدیک شدن بیش از حد ژل به چشمان خودداری کنید.
  4. بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ژل را بشویید.
  5. برای درمان پوست آفتاب‌سوخته، ملتهب یا خشک می‌توانید تا ۳ بار در روز از آلوئه ورا استفاده کنید.
  6. استفاده بیش از حد از آلوئه ورا می‌تواند باعث خشکی پوست شود، بنابراین در صورت مشاهده خشکی، دفعات مصرف را کاهش دهید.

برای استفاده به عنوان مرطوب‌کننده:

  1. صورت خود را با آب و پاک‌کننده ملایم بشویید.
  2. پس از خشک شدن پوست، آلوئه ورا را به صورت لایه‌ای نازک روی پوست اطراف چشم خود بزنید. می‌توانید روی نواحی که خشکی یا چین و چروک دارند تمرکز کنید، اما می‌توانید از آلوئه ورا روی کل صورت خود نیز استفاده کنید.
  3. در صورت استفاده به عنوان مرطوب‌کننده، می‌توانید ژل آلوئه ورا را روی پوست بگذارید تا جذب شود.
  4. اگر مطمئن نیستید که پوست شما به آلوئه ورا واکنش نشان می‌دهد، به تدریج از آن استفاده کنید. یک بار در هفته از آلوئه ورا به جای مرطوب‌کننده معمولی خود استفاده کنید و در صورت سازگاری، دفعات مصرف را افزایش دهید.

آلوئه ورا از کجا تهیه کنیم؟

اگر در منطقه‌ای خشک و گرم زندگی می‌کنید، ممکن است در حیاط خانه‌تان گیاه آلوئه ورا داشته باشید، یا کسی را بشناسید که این گیاه را داشته باشد. همچنین برخی از فروشگاه‌های مواد غذایی طبیعی، برگ‌های آلوئه ورا می‌فروشند.

بهترین راه برای اطمینان از تازگی و خلوص ژل آلوئه ورا و اینکه با مواد دیگری مخلوط نشده باشد، این است که خودتان آن را از برگ گیاه استخراج کنید. با این حال، اگر برگ تازه آلوئه ورا پیدا نمی‌کنید یا وقت کافی برای برداشت ژل از گیاه ندارید، می‌توانید ژل آلوئه ورا را به صورت آنلاین یا از داروخانه محلی خود خریداری کنید.

اگر ژل آماده آلوئه ورا می‌خرید، حتماً به ترکیبات به کار رفته در محصول توجه کنید.

به دنبال محصولاتی باشید که:

  • آلوئه ورا به عنوان ماده اصلی در آن‌ها ذکر شده باشد.
  • حاوی کمترین مواد افزودنی ممکن باشند.
  • حاوی غلظت‌دهنده‌ها، داروها و سایر مواد شیمیایی نباشند.

نکات ایمنی در استفاده از آلوئه ورا

گرچه استفاده از آلوئه ورا روی پوست عموما بی خطر است، حتما از تماس آن با چشم خودداری کنید.

آلوئه ورا در حالی که می تواند پوست شما را مرطوب کند، در صورت استفاده بیش از حد، ممکن است باعث خشکی آن شود. دلیل این امر آن است که آنزیم های موجود در گیاه مانند لایه بردار عمل می کنند. هر بار که پوست خود را بیش از حد لایه برداری کنید، می تواند باعث خشکی یا چربی بیش از حد پوست شود، که این بستگی به نوع پوست شما دارد.

اگر تا به حال از آلوئه ورا روی پوست خود استفاده نکرده اید، قبل از استفاده از آن روی صورت، حتما تست حساسیت انجام دهید. این امر به ویژه در صورت حساسیت به سیر یا پیاز اهمیت دارد.

برای انجام تست حساسیت، به سادگی مقدار کمی از ژل آلوئه ورا را به قسمت داخلی مچ دست یا آرنج خود بزنید. اگر به ژل حساسیت داشته باشید، طی چند ساعت خارش، تورم، قرمزی یا سوزش را مشاهده خواهید کرد. در صورت عدم بروز هیچ واکنشی، به احتمال زیاد استفاده از آن بی خطر است.

اگر از کرم های استروئیدی، از جمله هیدروکورتیزون، در همان ناحیه ای که از آلوئه ورا استفاده می کنید، استفاده می کنید، پوست شما ممکن است مقدار بیشتری از کرم استروئید را جذب کند. اگر از کرم استروئیدی استفاده می کنید و می خواهید آلوئه ورا را روی همان ناحیه از پوست بزنید، از پزشک خود در مورد بی خطر بودن آن سوال کنید.

جمع بندی

در حالی که تحقیقات محدودی برای حمایت از استفاده از آلوئه ورا برای تمام روش های مصرف آن وجود دارد، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد برای اکثر افراد، استفاده موضعی از آلوئه ورا حتی روی صورت و اطراف چشم بی خطر است.

آلوئه ورا با ترکیب غنی از ویتامین ها، مواد معدنی، آنزیم ها و اسیدهای چرب، به عنوان یک درمان طبیعی موثر برای بهبود، ترمیم و مرطوب کردن پوست آسیب دیده، خشک و آفتاب سوخته شناخته شده است.

اگر در مورد بی خطر بودن استفاده از آلوئه ورا در اطراف چشم مطمئن نیستید، قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید.

مقالات مرتبط