فیشیال صورت

آموزش مرحله به مرحله فیشیال صورت در خانه

تصویر پروفایل کانال روتین پوستی
در این مقاله می‌خوانید

فیشیال صورت می‌تواند راه حلی عالی برای شما باشد. فیشیال، که به عنوان پاکسازی عمیق پوست نیز شناخته می‌شود، به شما کمک می‌کند تا از شر سلول‌های مرده پوست خلاص شوید، منافذ پوست خود را پاکسازی کنید و به پوست خود آبرسانی کنید.

خبر خوب این است که شما می‌توانید فیشیال را در خانه انجام دهید! در این مقاله، شما را با مراحل گام به گام فیشیال صورت در خانه آشنا می‌کنیم.

با ما همراه باشید تا پوستی شاداب و درخشان را تجربه کنید!

قدم ۱: پاکسازی

برای اینکه تاثیر بقیه مراحل را بیشتر کنیم، بهتر است کار را با پوستی تمیز شروع کنیم. قانون کلی این است که اگر آرایش دارید، ابتدا باید از لوسیون یا روغن پاک کننده آرایش استفاده کنید. سپس، برای پاک کردن باقی مانده مواد آرایشی، دوباره با یک ژل کف کننده ملایم یا پاک کننده لایه بردار، پوست را بشویید.

مواد نرم کننده موجود در آرایش با نرم کننده‌های دیگر به طور موثرتر پاک می‌شوند.

ابتدا لوسیون یا روغن پاک کننده را روی پوست خشک ماساژ دهید. سپس، نوک انگشتان خود را خیس کنید و دوباره آن را ماساژ دهید.

از یک دستمال میکروفایبر برای شستشو استفاده کنید تا مواد به طور کامل پاک شوند.

بعد، دوباره با یک ژل بدون سولفات و کف کم همراه با ترکیبات مغذی، عمل پاکسازی را انجام دهید. این ترکیبات باعث خشکی پوست شما نمی‌شوند.

سد محافظ پوست شما از نظر ژنتیکی برای تولید مقدار مشخصی از چربی برنامه ریزی شده است. اگر تمام آن را از بین ببرید، به پوست خود پیام اشتباهی برای تولید چربی بیشتر ارسال می‌کنید و در این صورت باعث ایجاد عدم تعادل در پوست خود می‌شوید.

قدم ۲: لایه برداری

لایه برداری به حذف سلول‌های مرده پوست از سطح پوست شما کمک می‌کند و باعث جذب بهتر سایر محصولاتی که استفاده می‌کنید می‌شود.

چند نوع مختلف اسکراب وجود دارد:

  • اسکراب‌های فیزیکی شامل محصولاتی مانند اسکراب صورت، ابزار میکرودرم ابریژن خانگی یا تیغه‌های درماپلنینگ می‌شوند.
  • اسکراب‌های شیمیایی به اسیدهایی مانند لاکتیک یا گلیکولیک اشاره دارند که به حل شدن سلول‌های مرده پوست کمک می‌کنند.

برای یک فشیال خانگی ایده‌آل، پیشنهاد می‌شود از هر دو نوع اسکراب فیزیکی و شیمیایی استفاده کنید، ابتدا با یک اسکراب اسیدی شروع کنید. بعد از اینکه به مدت ۱۰ دقیقه یا بیشتر روی پوست ماند، با یک اسکراب فیزیکی  کار را ادامه دهید تا مطمئن شوید سلول‌های مرده پوست به طور کامل از بین می‌روند. 

همچنین می‌توانید بسته به نوع پوست خود، فقط از یکی از این اسکراب‌ها استفاده کنید.

کسی که پوست چرب‌تری دارد می‌تواند هفته‌ای چهار یا پنج بار لایه برداری کند. کسی که پوست خشک‌تری دارد باید خیلی کمتر، حدوداً هفته‌ای یکبار، لایه برداری کند.

قدم ۳: بخار دادن

حالا که پوست شما به تازگی لایه برداری شده است، می‌توانید با بخار دادن پوست خود را آماده کنید.

بخار دادن چندین فایده دارد:

بخار دادن باعث گرم شدن دمای داخلی پوست و کمی باز شدن منافذ می‌شود. این کار باعث می‌شود چربی‌های سفت شده‌ی داخل منافذ (که به آن‌ها سرسیاه گفته می‌شود) کمی ذوب شوند و خارج کردن آن‌ها آسان‌تر شود. همچنین باعث افزایش جریان خون در پوست می‌شود و به دلیل اینکه رطوبت زیادی به پوست می‌رساند، بسیار آبرسان است.

دستورالعمل:

  • یک کاسه را با آب گرم یا داغ – اما نه جوشان – پر کنید.
  • یک حوله روی سر خود قرار دهید و به مدت ۵-۱۰ دقیقه با فاصله‌ی تقریباً ۱۵-۲۰ سانتی‌متری بالای کاسه نگه دارید.
  • قبل از اینکه به آرامی صورت خود را خشک کنید، جوش‌ها را خارج کنید و با یک ماسک صورت مرطوب کننده این مرحله را ادامه دهید.

اگر بخار می‌دهید، مهم است که به سرعت با محصولات مرطوب کننده، مانند ماسک یا خارج کردن جوش‌ها این مرحله را ادامه دهید. هرگز نباید بعد از بخار دادن پوست را بدون هیچ محصولی رها کنید، زیرا سفت می‌شود و تمام رطوبت را از دست خواهید داد.

بخار دادن ممکن است برای افراد دارای مشکلات پوستی مانند ملاسما مناسب نباشد. اگر مطمئن نیستید که بخار دادن برای پوست شما مناسب است یا نه، با یک متخصص پوست مشورت کنید.

اگر در خانه بخار می‌دهید، فقط ۵-۱۰ دقیقه این کار را انجام دهید. بخار دادن  بیشتر از این مدت باعث کم آبی پوست می‌شود.

قدم ۴: خارج کردن جوش‌های سرسیاه

اگر قصد دارید جوش‌های سرسیاه خود را خارج کنید، مهم است که این کار را به درستی انجام دهید تا از آسیب به پوست و منافذ خود جلوگیری کنید.

دستورالعمل:

  • اگر از ابزار مخصوص خارج کردن جوش‌های سرسیاه استفاده می‌کنید، دستورالعمل‌های سازنده را دنبال کنید.
  • اگر از انگشتان خود استفاده می‌کنید، دست‌های خود را کاملاً بشویید.
  • انگشتان خود را با دستمال کاغذی بپیچید.
  • انگشتان خود را دور جوش سرسیاه قرار دهید و یک بار فشار دهید.
  • برای جلوگیری از ایجاد جای زخم روی پوست یا ایجاد التهاب، موقعیت انگشتان خود را تغییر دهید و یکبار دیگر فشار دهید.
  • اگر چیزی خارج نشد، سراغ جوش سرسیاه بعدی بروید.
  • روی محل جوش با یک درمان موضعی آکنه ضربه بزنید.

قدم ۵: ماسک

ماسک‌های صورت انواع مختلفی دارند، از جمله:

  • ژل: ماسک‌های ژلی باعث خنک شدن و آرامش پوست شده و برای همه انواع پوست – به خصوص پوست‌های دارای قرمزی – مناسب هستند.
  • خاک رس: ماسک‌های خاک رس  به طور خاص برای پوست‌های چرب و منافذ مسدود شده مفید هستند. خاک رس به بیرون کشیدن ناخالصی‌ها از پوست کمک می‌کند. اگر ماسک خشک شود و به تکه‌های زیادی ترک بخورد، به این معنی است که ماسک خیلی قوی است. به دنبال ماسکی باشید که آبرسان و حاوی مواد مغذی برای پوست باشد.
  • کرم: ماسک‌های کرمی معمولاً قوام سنگینی دارند. آن‌ها برای انواع پوست خشک‌تر که به لیپید، روغن و مواد مغذی بیشتری نیاز دارند، عالی هستند.
  • ماسک ورقه‌ای: ماسک‌های ورقه‌ای، معمولاً ژلی بوده و حاوی آبرسان (بر پایه آب) هستند. این ماسک‌ها برای انواع پوست خشک عالی هستند.
  • شما همچنین می‌توانید با مواد اولیه‌ای مانند ماست، عسل، جو دوسر، آووکادو و پاپایا در خانه یک ماسک عالی درست کنید.

ماسک مناسب برای شما به نوع پوستتان بستگی دارد. با این حال مهم نیست به سراغ کدام نوع بروید، آن را به مدت ۱۰-۲۰ دقیقه روی صورت خود نگه دارید و سپس با یک دستمال مرطوب آن را پاک کنید.

قدم ۶: درمان

سرم‌ها درمان‌های هدفمندی عالی برای مشکلات خاص پوستی مانند چین و چروک و لک هستند. سرم‌ها حاوی مواد موثری مانند نیاسینامید، آنتی‌اکسیدان‌ها، پپتیدها، ویتامین‌های A، C و E و حتی رتینول‌های موضعی هستند.

  • برای مشکلات رنگدانه‌ای، از یک سرم ویتامین C  استفاده کنید.
  • برای پوست خشک، قرمز یا پوسته پوسته، سرمی حاوی پپتید و نیاسینامید را امتحان کنید.
  • برای چین و چروک، بهترین راه استفاده از رتینول یا فیتو رتینول‌ها است.

قدم ۷: مرطوب کننده

بعد از سرم، یک لایه مناسب از مرطوب کننده‌ی مورد علاقه‌ی خود را بزنید تا تمام مواد را روی پوست خود نگه دارید.

  • اگر پوست شما چرب است، می‌توانید از لوسیونی سبک استفاده کنید.
  • اگر پوست شما خشک است، ممکن است بخواهید از کرمی سنگین‌تر مانند کرم مرطوب کننده‌ استفاده کنید.

مرحله ۸: ماساژ صورت

اضافه کردن ماساژ صورت به روتین مراقبت از پوست صورت، نه تنها حس خوبی به شما می‌دهد، بلکه به افزایش گردش خون و زهکشی لنفاوی نیز کمک می‌کند. این کار می‌تواند منجر به درخشندگی و کاهش پف صورت شود.

ماساژ صورت همچنین می‌تواند باعث کاهش کدری پوست و تحریکات پوستی شود.

می‌توانید از انگشتان خود برای ماساژ استفاده کنید. اما این فرصت خوبی است تا از ابزارهای گواشا یا جید رولر همراه با یک روغن صورت (مثل یک لایه روی مرطوب کننده) استفاده کنید.

از وسط صورت به سمت بیرون حرکت کنید و همیشه با حرکات رو به بالا ماساژ دهید. اگر قصد ماساژ اطراف چشم را دارید، مطمئن شوید که به اندازه‌ی کافی از روغن صورت در آن ناحیه استفاده کرده‌اید. به هیچ وجه این ناحیه را نکشید، زیرا بافت اطراف چشم بسیار نازک‌تر است.

ممکن است اگر پوست چربی دارید، از استفاده از روغن روی مرطوب کننده خود نگران باشید، اما این کار توصیه می‌شود زیرا در واقع به متعادل کردن تولید سبوم (چربی طبیعی پوست) کمک می‌کند.

برای پوست‌های چرب، روغن جوجوبا یا کنجد توصیه می‌شود، در حالی که روغن نارگیل، گل مغربی، رزهیپ یا آووکادو برای پوست‌های خشک گزینه‌های عالی هستند. پوست مختلط دارید؟ روغن کندر یا مارولا را امتحان کنید.

مقالات مرتبط