میزان اثربخشی آمپول ریزش مو سکه‌ای ( تزریق استروئید)

در این مقاله می‌خوانید

اگر به دنبال این هستید که بدانید تزریق استروئید برای ریزش مو چقدر در درمان آلوپسی آره‌آتا ( ریزش مو سکه ای) موثر است، به احتمال زیاد جزو ۲ درصد از جمعیت جهان هستید که از این عارضه‌ی ریزش مو رنج می‌برند [۱]. خبر خوب این است که تزریق‌های داخل ضایعه‌ای استروئید در بیش از ۶۰ تا ۸۰ درصد موارد آلوپسی آره‌آتا خفیف و متوسط باعث بهبود علائم می‌شود [۲][۳]. با این حال، در درمان انواع شدید آن مانند آلوپسی توتالیس، اثربخشی کمتری دارد.

در حالی که تزریق استروئید در درجه اول برای درمان آلوپسی آره‌آتا ( ریزش مو سکه‌ای) استفاده می‌شود، می‌تواند به کاهش التهاب و بهبود علائم سایر بیماری‌های خود ایمنی پوست سر مانند آلوپسی فیبروزینگ فرونتال یا لوپوس دیسکوئید نیز کمک کند. علاوه بر این، گاهی برای درمان مشکلات رایج پوست سر مانند لیکن پلانوپیلاریس یا پسوریازیس پوست سر تجویز می‌شود [۴].

البته، تزریق استروئید مانند اکثر داروها می‌تواند عوارض جانبی ناخواسته‌ای نیز داشته باشد. بسته به نوع دارویی که استفاده می‌شود، ممکن است علائمی مانند درد و کبودی، عفونت، فولیکولیت پوست سر یا آتروفی پوست سر را تجربه کنید [۵][۶]. افرادی که به کورتیکواستروئیدها حساسیت دارند یا بیماری‌های دیگری دارند ممکن است واکنش‌های شدیدتری را تجربه کنند. با این حال، متخصص تریکولوژی شما به شما کمک می‌کند تا مزایای این درمان را در مقابل خطرات آن بسنجید.

این مقاله را بخوانید تا تمام آنچه در مورد تزریق استروئید برای ریزش مو نیاز دارید، بیاموزید:

  • تزریق استروئید چیست و چگونه برای درمان ریزش مو عمل می‌کند؟
  • اثربخشی تزریق استروئید در درمان انواع مختلف آلوپسی چقدر است؟
  • آیا تزریق استروئید می‌تواند باعث ریزش مو شود؟
  • عوارض جانبی ناخواسته تزریق استروئید برای ریزش مو چیست؟

تزریق استروئید برای ریزش مو چیست؟

رایج ترین نوع تزریق استروئید که برای درمان بیماری های پوست سر که باعث ریزش مو می شود، تزریق کورتیکواستروئید داخل ضایعه نامیده می شود (اگرچه گاهی اوقات نوع تزریق داخل عضلانی نیز تجویز می شود) [۷]. این داروهای استروئیدی به طور مستقیم به مناطق آسیب دیده پوست سر شما تزریق می شوند.

کورتیکوستروئیدها (که نباید با استروئیدهای آنابولیک که باعث رشد عضلات می شوند اشتباه گرفته شوند) نوعی داروی ضد التهاب هستند که می توانند علائم بیماری های خود ایمنی و سایر انواع ریزش مو موضعی ناشی از التهاب پوست سر را بهبود بخشند.

آمپول ریزش مو سکه ای

چگونه تزریق استروئید به کاهش ریزش مو کمک می کند؟

هنگامی که دچار یک بیماری خود ایمنی هستید که باعث ریزش مو می شود، گلبول های سفید خون شما به فولیکول های مو حمله می کنند. این حمله از طریق یک پاسخ التهابی ایجاد شده توسط سیستم ایمنی بدن شما انجام می شود.

به طور معمول، این نوع پاسخ شامل چندین نوع سلول است که با هم کار می کنند تا میکروارگانیسم هایی را که می توانند باعث بیماری شوند، مانند ویروس ها یا باکتری ها، از بین ببرند [۸]. با این حال، در بیماری های خود ایمنی، سیستم ایمنی بدن شما فولیکول های مو (و گاهی اوقات سلول های دیگر بدن) را به اشتباه به عنوان میکروارگانیسم های مضر تشخیص می دهد و به جای آنها حمله می کند. هنگامی که فولیکول های مو توسط التهاب آسیب می بینند، دیگر نمی توانند مو تولید کنند.

تزریق استروئید در تنظیم سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب نقش دارد [۵]. بنابراین، آنها از حمله گلبول های سفید خون به فولیکول های مو جلوگیری می کنند و همچنین به کاهش علائم التهاب مانند قرمزی، تورم، خارش، درد یا احساس سوزش در پوست سر کمک می کنند.

اثربخشی تزریق استروئید برای ریزش مو چقدر است؟

اثربخشی تزریق استروئید برای ریزش مو به چند عامل بستگی دارد:

۱. نوع بیماری تحت درمان

در حالی که تزریق استروئید در درمان آلوپسی آره آتا و سایر بیماری های التهابی یا خود ایمنی پوست سر بسیار مؤثر است، اما بر انواع دیگر غیر التهابی ریزش مو مانند آلوپسی آندروژنیک (همچنین به عنوان ریزش موی الگوی مردانه یا زنانه شناخته می شود) یا تلوژن افلوویوم تاثیری ندارد.

۲. نوع کورتیکواستروئید استفاده شده

انواع مختلفی از داروهای کورتیکواستروئید تزریقی وجود دارد که هر کدام کاربردهای خاصی دارند. تحقیقات نشان داده است که غلظت های خاصی از استروئیدها به نام بتامتازون دی پروپیونات و تریامسینولون استونید ممکن است در درمان آلوپسی آره آتا موثرتر باشند [۲۰] [۱].

۳. میزان ریزش مو

هنگام درمان آلوپسی آره آتا، تزریق استروئید به طور کلی برای ریزش موی خفیف یا متوسط که کمتر از ۵۰ درصد پوست سر را تحت تاثیر قرار می دهد، موثر است. با این حال، در حالی که تحقیقات بیشتری برای تأیید این موضوع مورد نیاز است، مطالعه‌ای نیز وجود دارد که نشان داده است تزریق داخل ضایعه استروئید همچنین می‌تواند علائم را در ۶ نفر از ۱۰ بیمار مبتلا به آلوپسی آره آتا شدید (بین ۵۰ تا ۹۹ درصد ریزش مو) کاهش دهد [۲۱].

۴. پاسخ فردی بیمار به درمان

هر فرد ویژگی‌های بیولوژیکی خاص خود (مانند سن، وضعیت سلامتی، پاسخ ایمنی) و انتخاب‌های سبک زندگی (مانند سیگار کشیدن، رژیم غذایی، مصرف الکل) را دارد که می‌تواند بر پاسخ او به کورتیکواستروئیدهای تزریقی تأثیر بگذارد.

تزریق استروئید برای درمان چه نوع ریزش مویی مناسب است؟

۱. آلوپسی آره آتا (Alopecia Areata)

آلوئه‌پسی آره آتا نوعی ریزش موی سکه‌ای شکل است که اغلب با علائم زیر همراه است:

  • ریزش مو به صورت تکه‌های گرد و صاف
  • ناخن‌های فرورفته و شکننده
  • موهای کوتاه و شکسته شبیه علامت تعجب (!)
  • وجود نقاط زرد یا سیاه رنگ روی پوست سر

تزریق کورتیکواستروئید داخل ضایعه برای درمان آلوپسی آره‌آتا، به ویژه در موارد خفیف یا متوسط، بسیار مؤثر بوده است.

طبق یک مطالعه، با توجه به نوع استروئید استفاده شده، رویش مجدد مو به ترتیب در ۹۷% و ۶۴% از دو گروهی که تزریق استروئیدهای مختلفی دریافت کردند، مشاهده شد [۹].

مطالعه دیگری که روی ۲۹۰ بیمار مبتلا به آلوپسی آره‌آتا انجام شد، نشان داد که ۶۱% از آنها پس از دریافت ۱-۲ تزریق کورتیکواستروئید داخل ضایعه، وارد فاز بهبودی شدند [۱۰].

یک کارآزمایی بالینی متفاوت نشان داد که ۸۲% از ۱۲۷ بیمار مبتلا به آلوپسی آره‌آتا محدود، پس از تزریق استروئید، بهبودی بیش از ۵۰% در رشد مو را تجربه کردند.

علاوه بر این، بیماران مبتلا به آلوپسی آره‌آتا با وسعت متوسط تا گسترده نیز پس از ۶ ماه تزریق کورتیکواستروئید داخل ضایعه، ۲۵ تا ۵۰ درصد رشد مو را نشان دادند [۲]. این یافته ها توسط مطالعه مشابه دیگری روی ۱۲۰ بیمار مبتلا به همین عارضه تأیید شد، جایی که تزریق کورتیکواستروئید داخل ضایعه ۸۳.۳ درصد در احیای مجدد مو مؤثر بود [۱۰].

با این حال، توجه داشته باشید که در حالی که تزریق استروئید می تواند از گسترش آلوپسی آره‌آتا جلوگیری کرده و حتی باعث رویش مجدد مو شود، این بدان معنا نیست که این بیماری به طور کامل درمان شده است. در حالی که در ۳۰ تا ۵۰ درصد موارد، شناخته شده است که این بیماری حتی بدون درمان طی ۱۲ ماه وارد فاز بهبودی می شود، اما اغلب می تواند در طول سال ها چندین بار عود کند [۱۱][۷].

۲. لیکن پلانوپیلاریس (Lichen Planopilaris):

لیکن پلانوپیلاریس بیماری است که باعث ایجاد زخم و لکه های طاسی شدن، معمولا روی پوست سر می شود. همچنین ممکن است باعث درد، خارش یا سوزش پوست سر شود. دارو یا لیزر درمانی می تواند به کنترل علائم کمک کند، اما شروع زودهنگام درمان بسیار مهم است.

علائم لیکن پلانوپیلاریس عبارتند از:

  • لکه های طاسی روی پوست سر
  • قرمزی، ضخیم شدن یا پوسته پوسته شدن پوست سر
  • درد، خارش یا سوزش پوست سر
نمایش محتوای حساس

بر اساس چندین بررسی علمی، تزریق کورتیکواستروئید داخل ضایعه در درمان لیکن پلانوپیلاریس موثر بوده است، زیرا به طور قابل توجهی التهاب را کاهش می دهد [۱۲][۱۳].

یک مطالعه نشان داد که تزریق کورتیکواستروئید سیستمیک در ۸۳ درصد از ۷۳ بیمار مبتلا به لیکن پلانوپیلاریس عمومی منجر به بهبودی کامل شده است [۱۴].

با این حال، برخی از نویسندگان هشدار می دهند که این درمان نسبت به سایر گزینه ها مانند داروهای خوراکی تهاجمی تر است (که به همان اندازه می تواند مؤثر باشد [۱۴]). زیرا می تواند باعث فرورفتگی یا آتروفی پوست سر شود [۱۲].

۳. آلوپسی فیبروزان فرونتال (Frontal Fibrosing Alopecia)

آلوپسی فیبروزان فرونتال نوعی از ریزش مو است که بیشتر در زنان دیده می‌شود.

علائم این بیماری عبارتند از:

  • کم پشتی و ریزش مو در ناحیه پیشانی
  • قرمزی، خارش و حساسیت در ناحیه‌ی تحت تاثیر
  • جوش‌هایی روی پوست سر
  • جوش‌هایی شبیه به روزاسه
آلوپسی فیبروزان فرونتال

تزریق کورتیکواستروئید داخل ضایعه، اولین روش درمانی برای این بیماری است.

تحقیقی روی ۱۳۰ بیمار مبتلا به این عارضه انجام شده است که نشان می‌دهد ۸۳ درصد از آن‌ها به تزریق کورتیکواستروئید پاسخ مثبت داده‌اند. همچنین، ۳۴ درصد از بیماران بهبودی، ۴۹ درصد توقف روند ریزش مو و ۵ درصد همچنان ریزش مو را تجربه کرده‌اند (اطلاعات ۱۶ درصد باقیمانده در دسترس نیست). [۱۵]

مطالعات کوچک‌تر دیگری نیز کارآیی تزریق استروئید در درمان ریزش مو فیبروز کننده پیشانی را تایید کرده‌اند. [۱۶]

۴. لوپوس دیسکوئید (Discoid Lupus)

علائم لوپوس دیسکوئید (نوع سکه‌ای) شامل موارد زیر است:

  • ضایعات گرد (سکه‌ای) روی پوست سر
  • پوسته ریزی و قرمزی اطراف ناحیه آسیب دیده
  • احتمال باقی ماندن جای زخم یا تغییر رنگ پوست بعد از بهبود ضایعات
نمایش محتوای حساس
لوپوس دیسکوئید

زمانی که درمان اولیه لوپوس دیسکوئید پوست و پوست سر، یعنی استروئیدهای موضعی (مانند کرم‌های استروئیدی) مؤثر واقع نشود، تزریق‌های موضعی استروئید در برخی موارد می‌تواند مفید باشد.

مطالعه‌ای بر روی ۲۸ بیمار مبتلا به ضایعات صورت و سر ناشی از لوپوس دیسکوئید انجام شد که نشان داد ۴۶ درصد از بیماران بعد از ۱ تا ۹ تزریق موضعی کورتیکواستروئید، بهبودی کامل ضایعات را تجربه کردند و ۴۶ درصد دیگر نیز پیشرفت قابل توجهی داشتند [۱۷].

این یافته‌ها، نتایج مطالعات مشاهده‌ای را تایید می‌کند که در آنها نیز به اثرات مثبت تزریق استروئید در درمان ضایعات لوپوس دیسکوئید مقاوم به درمان موضعی با استروئید اشاره شده بود [۱۸].

با این حال، از آنجایی که آزمایش‌های بالینی کمی در این مورد انجام شده است، برای اطمینان از این نتایج، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

۵. پسوریازیس پوست سر (Scalp Psoriasis)

علائم پسوریازیس پوست سر عبارتند از:

  • پلاک های ضخیم و قرمز پوست
  • پوسته ریزی نقره ای رنگ
  • خشکی و ترک خوردگی پوست
  • خارش، حساسیت و سوزش پوست سر
نمایش محتوای حساس
پسوریازیس پوست سر

در حالی که کورتیکواستروئیدهای موضعی اولین خط درمان برای پسوریازیس پوست سر هستند، برخی از محققان بر این باورند که تزریق استروئید نیز می تواند در صورت استفاده همراه با درمان های موضعی، مزایایی داشته باشد [۱۹].

اگرچه این روش در درمان پسوریازیس اندام ها امیدوار کننده بوده است [۴]، اما هنوز هیچ مطالعه ای برای تعیین اثربخشی تزریق کورتیکواستروئیدها روی پسوریازیس پوست سر انجام نشده است [۱۹].

عوارض تزریق کورتون در پوست سر

تزریق کورتون به طور کلی بی خطر تلقی می شود [۱۰]، اما برخی از بیماران ممکن است عوارض جانبی ناخواسته زیر را تجربه کنند (این لیست می تواند با نوع و غلظت استروئید تزریق شده متفاوت باشد) [۱][۵]:

  • درد و ناراحتی موضعی
  • خونریزی یا کبودی جزئی
  • عفونت در محل تزریق
  • آکنه پوست سر
  • فولیکولیت پوست سر
  • آتروفی (نازک شدن) یا فرورفتگی پوست سر
  • تغییر رنگ پوست سر در محل تزریق

اگر بیمار دیابت یا فشار خون بالا داشته باشد، ممکن است قند خون یا فشار خون او به طور موقت افزایش یابد.

آیا تزریق کورتون باعث ریزش مو می شود؟

خیر، تزریق کورتون برای درمان آلوپسی باعث ریزش مو نمی شود. ارتباط بین طاسی و استروئیدها معمولاً به این دلیل است که نوع آنابولیک (آنهایی که برخی از ورزشکاران برای افزایش سریع توده عضلانی مصرف می کنند) در واقع می تواند باعث الگوی طاسی مردانه یا زنانه شود. با این حال، کورتیکواستروئیدها مواد متفاوتی هستند که اثر مشابهی ندارند.

در حالی که برخی از استروئیدها (به عنوان مثال پردنیزولون) عوارض جانبی ناخواسته شامل نازک شدن مو دارند [۲۲]، از آنها برای تزریق داخل ضایعه استفاده نمی شود. انواع داروها، غلظت ها و دوزهای مورد استفاده برای درمان بیماری های پوست سر به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شوند و موجب ریزش مو نمی شوند.

تزریق کورتون در مقابل استروئیدهای موضعی یا خوراکی؟

استروئیدهای موضعی و خوراکی نیز می توانند به کاهش التهاب و بهبود علائم انواع خاصی از آلوپسی کمک کنند. با این حال، مزایای اصلی تزریق کورتون داخل ضایعه این است که نفوذ بهتر نسبت به نوع موضعی و در عین حال هدفمندتر از نوع خوراکی را تضمین می کند. این به آنها کمک می کند تا به ناحیه آسیب دیده سریعتر برسند و عوارض جانبی را برای سایر قسمت های بدن کاهش دهند.

در حالی که تزریق کورتون داخل ضایعه اولین خط درمانی برای آلوپسی آره آتا است [۲]، استروئیدهای موضعی معمولاً در درمان مشکلات پوست سر مانند پسوریازیس یا درماتوزها تجویز می شوند، زیرا تهاجمی کمتری دارند، در حالی که تزریق پس از شکست درمان های موضعی پیشنهاد می شود.

از آنجایی که تزریق کورتون پوست را می شکند، خطر برخی از عوارض جانبی موضعی مانند درد، کبودی، عفونت یا نازک شدن پوست سر (آتروفی پوست سر) نیز بالاتر است.

چه مدت بعد از تزریق استروئید، ریزش مو متوقف می شود؟

مدتی که طول می کشد تا نتایج درمان تزریق استروئید را مشاهده کنید، می تواند بسته به شرایطی که درمان می کنید، نوع کورتیکواستروئید هایی که استفاده می کنید و پاسخ بدن شما به دارو متفاوت باشد.

از آنجایی که جلسات درمانی معمولاً با فاصله ۴ تا ۶ هفته از هم برنامه ریزی می شوند، ممکن است چند هفته طول بکشد تا پس از تزریق استروئید، انتظار بهبود ریزش مو را داشته باشید. یک مطالعه انجام شده روی بیماران مبتلا به آلوپسی آره آتا گزارش کرد که ۲ تا ۴ هفته طول می کشد تا بعد از تزریق داخل ضایعه ای با هر کدام از ۲ استروئید مختلف، موهای جدید ظاهر شوند [۹]، اما این می تواند متفاوت باشد. انجمن آلوپسی بریتانیا بیان می کند که به طور کلی ۴ تا ۶ هفته طول می کشد تا بتوانید شروع به مشاهده نتایج کنید [۲۳].

با این حال، اگر بعد از ۶ ماه درمان با تزریق استروئید، هیچ بهبودی مشاهده نکردید، به احتمال زیاد دارو برای شما موثر نیست [۲].

لیست منابع:   

  1. Alopecia areata: What’s new in the epidemiology, comorbidities, and pathogenesis?
  2. Intralesional Steroids for Alopecia Areata
  3. Alopecia areata
  4. Update on Intralesional Steroid: Focus on Dermatoses
  5. Steroid injections
  6. Intramuscular Corticosteroid Therapy in the Treatment of Alopecia Areata: A Time-to-Event Analysis
  7. Intramuscular Corticosteroid Therapy in the Treatment of Alopecia Areata: A Time-to-Event Analysis
  8. Inflammatory responses and inflammation-associated diseases in organs
  9. A comparison of intra-lesional triamcinolone hexacetonide and triamcinolone acetonide in alopecia areata
  10. Comparative study of intralesional steroid injection and cryotherapy in alopecia areata
  11. Alopecia Areata: Burden of Disease, Approach to Treatment, and Current Unmet Needs
  12. Lichen planopilaris
  13. Oral lichen planus: comparative efficacy and treatment costs—a systematic review
  14. Individualizing treatment and choice of medication in lichen planus: a step by step approach
  15. Frontal fibrosing alopecia: efficacy of treatment modalities
  16. A Retrospective Analysis of Efficacy and Safety of Intralesional Triamcinolone Injections in the Treatment of Frontal Fibrosing Alopecia Either as Monotherapy or as a Concomitant Therapy
  17. Treatment of chronic discoid lupus erythematosus with intralesional triamcinolone
  18. Review of treatment for discoid lupus erythematosus
  19. Scalp Psoriasis: A Literature Review of Effective Therapies and Updated Recommendations for Practical Management
  20. Best dilution of the best corticosteroid for intralesional injection in the treatment of localized alopecia areata in adults
  21. Treatment of severe alopecia areata with intralesional steroid injections.
  22. Highlights of prescribing information
  23. Common Treatments for Alopecia Areata

تیم سلامت

مقالات مرتبط