شستن مو و ریزش مو

آیا نشستن مو باعث ریزش مو می‌شود؟

در این مقاله می‌خوانید

درباره اینکه موهایتان را چند وقت یک بار باید بشویید تا قوی و سالم بماند، بحث‌های زیادی وجود دارد. برخی معتقدند شستن روزانه موها می‌تواند باعث ریزش مو شود، در حالی که برخی دیگر نگران هستند که نشستن مو باعث ریزش مو شود.

پس حقیقت چیست؟ آیا نشستن مو باعث ریزش مو می شود؟ در ادامه خواهید یافت که برای به حداقل رساندن ریزش مو و داشتن موهای سالم و براق، باید موهای خود را چند وقت یک بار بشویید؟

آیا طبیعی است که به خاطر نشستن موهایمان، آن‌ها را از دست بدهیم؟

در حالی که تحقیقات در مورد ارتباط بین دفعات شستن مو و ریزش مو کم است، یک مطالعه نشان داده است که شستن کم موها ممکن است با افزایش ریزش مو مرتبط باشد. دلیل این امر این است که شستن کمتر موها می تواند باعث افزایش سبوم (روغن طبیعی تولید شده توسط پوست سر) و حساسیت پوست سر شود.

از سوی دیگر، شستن روزانه منجر به کمترین میزان ریزش مو شد. این نشان می دهد که اگر نگران ریزش مو هستید بهتر است موهای خود را بیشتر بشویید.

در حالی که بافت مو در حد کمتری تحت تأثیر قرار می گیرد، این نیز نشان می دهد موهایی که بیشتر شسته می شوند کمتر شکننده هستند (اگرچه صافی مو با شستن کمتر مرتبط است).

شستن کمتر مو با شامپو همچنین می تواند منجر به مشکلاتی مانند شوره سر شود. همچنین می تواند منجر به درماتیت سبورئیک، به ویژه در افراد با انواع موی سیاه شود.

چند وقت یک بار باید موهایتان را بشویید؟

شستن منظم موها، آن را تمیز نگه می‌دارد و به سلامت پوست سر کمک می‌کند. اکثر افراد باید حداقل هر دو تا سه روز یکبار موهای خود را بشویند.

اینکه چند وقت یک بار باید موهایتان را بشویید، به نوع و بافت موهایتان بستگی دارد. افرادی که موهای فر دارند ممکن است با شستن مکرر، موهایشان خشک‌تر شود.

علاوه بر این، اگر تحت درمان‌های شیمیایی یا کاشت مو قرار گرفته‌اید، ممکن است به شما توصیه شود که موهایتان را طبق برنامه خاصی بشویید. درباره شستن مو بعد از کاشت مو بیشتر بخوانید.

ممکن است به نظر برسد که شستن مو باعث ریزش آن در حمام می‌شود. اما به یاد داشته باشید که از دست دادن مقداری مو طبیعی است: افراد با موهای سالم تا ۱۰۰ تار مو در روز از دست می‌دهند که بسیاری از آن‌ها شل شده و در حمام جدا می‌شوند.

با این حال، اگر متوجه افزایش ناگهانی یا تدریجی میزان موهایی که در حمام می‌ریزد شدید، ممکن است دچار ریزش مو شده باشید. توجه داشته باشید که این احتمالاً به دلیل شستن موها نیست و احتمالاً دلایل دیگری وجود دارد.

اگر دچار ریزش مو هستید، چند وقت یک بار باید موهایتان بشویید؟

اگر در حال حاضر علائم اولیه ریزش مو را مشاهده می‌کنید، ممکن است وسوسه شوید که از شستن موهایتان خودداری کنید یا دفعات شستشو را کاهش دهید تا از ریزش بیشتر مو در حمام جلوگیری کنید.

متاسفانه، نشستن موها در صورتی که دچار طاسی (ریزش مو) الگوی مردانه هستید، از ریزش مو جلوگیری نمی‌کند. موهای شما صرف نظر از شستن یا نشستن آن ریزش خواهد داشت و همانطور که تحقیقات نشان می‌دهند، شستن منظم موها ممکن است در واقع ریزش مو را کاهش دهد.

اگر نگران ریزش مو هستید، می‌توانید برای کاهش ریزش و تقویت رشد مجدد مو، به شامپوهای دارویی روی آورید. گزینه‌های زیر ممکن است ریزش مو را کمتر کنند:

  • شامپو مینوکسیدیل برای ریزش مو.
  • شامپو کافئین برای ریزش مو.
  • شامپوهای حاوی کتوکونازول برای ریزش مو، مانند نیزورال.
  • شامپو ضخیم‌کننده مو.

آیا بهتر است موهایتان را کمتر بشویید؟

نه، معمولاً بهتر است موهایتان را بیشتر بشویید. یک مطالعه نشان داده است که افزایش دفعات شستن مو می‌تواند منجر به کاهش پوسته پوسته شدن، قرمزی، خارش و قارچ‌های پوست سر شود که باعث شوره سر و سایر مشکلات پوست سر می‌شوند.

چه اتفاقی می‌افتد اگر موهایتان را به مدت ۳ هفته نشویید؟

نشستن مو به مدت سه هفته یا بیشتر منجر به تجمع روغن و چربی روی پوست سر می‌شود. این دلیل چرب شدن موهای شماست و ممکن است باعث حساسیت، خارش و حتی درد پوست سر شود. ممکن است متوجه شوید که پوست سرتان هنگام حرکت دادن مو بیشتر درد می‌گیرد.

شستشوی مو با محصولاتی به غیر از شامپوهای استاندارد و معمولی، از جمله جوش شیرین، سرکه سیب یا فقط آب، محبوبیت فزاینده‌ای پیدا کرده است. با این حال، در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این کار به طور موثر برای مو و پوست سر بهتر از شامپوی معمولی است.

آیا پوست سر کثیف باعث ریزش مو می‌شود؟

در حالی که داشتن پوست سر کثیف ممکن است احساس ناخوشایندی ایجاد کند، اما علت مستقیم ریزش مو نیست.

با این حال، تجمع چربی روی پوست سر می‌تواند باعث عفونت و التهاب فولیکول مو شود. التهاب شدید فولیکول مو ممکن است منجر به ریزش مو و حتی ایجاد زخم روی پوست سر شود، بنابراین شستشوی منظم مو برای از بین بردن چربی اضافی روی پوست سر، مهم است.

چند وقت یک بار باید موهایتان را بشویید تا رشد کند؟

تحقیقات نشان می‌دهند که شستن مکرر موها، کمتر باعث ریزش مو می‌شود. اما اگر می‌خواهید رشد مو را تحریک کنید، چند وقت یک بار باید موهایتان را بشویید؟

متاسفانه تحقیقات محدودی در مورد تاثیر دفعات شستن مو بر رشد آن وجود دارد. اما به نظر می‌رسد که شستن مکرر به طور کلی برای مو بهتر است، بنابراین بهتر است حداقل هر دو تا سه روز یکبار موهایتان را بشویید تا مو و پوست سر شما سالم بماند. اگر از شامپو دارویی استفاده می‌کنید، طبق دستور پزشک از آن استفاده کنید.

چه چیزی باعث ریزش مو می‌شود؟

کسانی که موهای خود را به ندرت می‌شویند ممکن است ریزش مو بیشتری نسبت به کسانی که به طور مرتب پوست سر خود را تمیز می‌کنند، تجربه کنند. اما بعید است که این تنها یا حتی اصلی‌ترین علت ریزش مو باشد.

برخی از علل شایع ریزش مو عبارتند از:

آلوپسی آندروژنتیک – ریزش موی ژنتیکی، که به عنوان طاسی الگوی مردانه و زنانه نیز شناخته می‌شود، شایع‌ترین علت ریزش موی دائمی است.

عوامل احساسی – استرس، اضطراب و سایر حوادث عاطفی یا فیزیکی می‌توانند باعث ریزش مو موقت به نام تلوژن افلوویوم شوند.

مشکلات سلامتی – بیماری‌های خود ایمنی مانند آلوپسی آره‌آتا (ریزش موی سکه‌ای)، درماتیت سبورئیک و لوپوس می‌توانند منجر به ریزش مو شوند. ریزش مو همچنین ممکن است نشانه‌ای از سایر مشکلات سلامتی یا عارضه جانبی برخی داروها باشد.

کمبود ویتامین – کمبود شدید مواد مغذی ضروری می‌تواند به ریزش مو کمک کند. به عنوان مثال، کمبود آهن در زنان بسیار شایع است و می‌تواند در ایجاد طاسی الگوی زنانه نقش داشته باشد.

اگر مطمئن نیستید که علت ریزش موی شما چیست، زمان آن رسیده است که با یک متخصص صحبت کنید. او به شما در تشخیص علت و درمان ریزش مو کمک می‌کند.

مقالات مرتبط