آیا ویروس‌ها باعث ریزش مو می‌شوند؟

آیا ویروس‌ها باعث ریزش مو می‌شوند؟

در این مقاله می‌خوانید

دلایل رایج ریزش مو شامل سن، ژنتیک، هورمون‌ها، استرس و رژیم غذایی است. این عوامل معمولاً چرخه رشد و ضخامت مو را تحت تاثیر قرار می‌دهند. با این حال، ارتباط کمتری بین ریزش مو و برخی مشکلات پزشکی یا سلامتی وجود دارد. یکی از این‌ها، ارتباط‌ بین عفونت‌های ویروسی و افزایش ریزش مو است.

این ارتباط پس از همه گیری کووید-19 و گزارش‌هایی درباره ریزش مو به عنوان یک عارضه جانبی رایج کووید، حتی ماه‌ها پس از بهبودی از ویروس، به تیتر اخبار تبدیل شد. آلیسا میلانو، بازیگر، ویدیویی صریح در توییتر منتشر کرد که در آن ریزش مداوم مو و افزایش ریزش آن را ماه‌ها پس از بهبودی از کووید-19 نشان می‌داد.

اگرچه تحقیقات علمی هنوز ادامه دارد، اما شواهد نشان می‌دهد که نوعی ارتباط بین علائم یا عوارض جانبی ویروس و سلامت مو و پوست سر وجود دارد. اگرچه ممکن است استرس در دوران بیماری و به ویژه افزایش تردیدها و بلاتکلیفی‌ها در طول همه‌گیری جهانی، علت اصلی یا حداقل یکی از عوامل باشد، زیرا استرس به عنوان یک محرک برای افزایش ریزش مو شناخته می‌شود.

یک جنبه امیدوارکننده این است که ریزش موی مرتبط با استرس و بیماری‌ها (مانند عفونت‌های ویروسی) معمولاً موقتی است و به عنوان تلوژن افلوویوم (TE) شناخته می‌شود. در موارد TE، چرخه رشد طبیعی مو توسط حادثه محرک، یعنی بیماری، تحت تاثیر قرار می‌گیرد که منجر به ریزش بیشتر از حد معمول می‌شود. گاهی اوقات تشخیص علت ریزش بیش از حد مو دشوار است، زیرا ممکن است ماه‌ها پس از آسیب به فولیکول مو رخ دهد.

مراقبت از سلامتی‌تان

خبر خوب این است که برخی از اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از عفونت‌های ویروسی رایج می‌توانند به پیشگیری و حتی معکوس کردن برخی از انواع ریزش مو کمک کنند. بنابراین، اگر متوجه افزایش ریزش مو شده‌اید یا نگران عوارض پس از عفونت ویروسی هستید، در اینجا برخی از کارهایی که می‌توانید برای تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش سلامت و تندرستی کلی و به حداقل رساندن برخی از علل رایج نازک شدن مو یا ریزش بیش از حد مو انجام دهید، آورده شده است.

ورزش

ورزش ملایم به طور منظم می‌تواند به شما کمک کند تا خود را سلامت نگه دارید که باعث می‌شود به طور طبیعی سیستم ایمنی و فرآیندهای بازسازی بدن مانند رشد مو، تقویت شود.

استراتژی‌های کاهش استرس

کاهش استرس تا حد امکان می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت سلامت و تندرستی کلی باشد که به طور طبیعی به ریزش مو مرتبط با استرس کمک می‌کند.

تغذیه

تغذیه مناسب، خصوصا در زمان بیماری یا استرس، می‌تواند برای بدن شما مواد مغذی مورد نیاز برای ترمیم خود و بازگرداندن تعادل طبیعی چرخه رشد مو، فراهم کند.

اگرچه ریزش مو به خودی خود یک مشکل جدی سلامتی محسوب نمی‌شود، اما ممکن است نشانه یا عارضه جانبی یک بیماری یا عفونت دیگر باشد. اگر متوجه افزایش ریزش مو شده‌اید و دلایل معمول آن را رد کرده‌اید، قطعا ارزش دارد که آن را به پزشک عمومی خود اطلاع دهید. همچنین می‌توانید از بهترین کلینیک پیوند مو مشاوره رایگان دریافت کنید، جایی که متخصصان ریزش مو می‌توانند به شما کمک کنند تا در مورد ریزش موی خود بیشتر بدانید و اینکه آیا ممکن است با بیماری مرتبط باشد یا خیر.

توصیه می‌شود در صورت مشاهده هرگونه علائم غیرعادی ریزش مو با یک متخصص پزشکی جهت بررسی صجبت کنید، تا خیالتان راحت شود که سالم هستید. از آنجایی که استرس و اضطراب خود می‌توانند به مشکلات ریزش مو کمک کنند، بررسی زودتر هر گونه نگرانی عاقلانه خواهد بود.

مقالات مرتبط