درمان لکه های قهوه‌ ای صورت

۸ روش خانگی برای از بین بردن لکه های قهوه‌ ای صورت

در این مقاله می‌خوانید

قرار گرفتن زیاد در معرض آفتاب برای پوست مضر است زیرا اشعه ماورا بنفش باعث افزایش تولید سلول‌هایی به نام ملانوسیت می‌شود که مسئول تولید ملانین هستند. ملانین رنگدانه‌ای طبیعی در بدن است که به پوست شما رنگ می‌دهد. افزایش ملانین در پوست می‌تواند باعث تیرگی بیشتر در برخی نواحی شود. این لکه‌های تیره را لک‌های قهوه‌ای، لکه‌های سنی، لکه‌های تیره، لکه‌های جگری یا لکه‌های آفتاب می‌نامند. لکه‌های تیره معمولا در مناطقی از پوست که در معرض نور خورشید قرار دارند ایجاد می‌شوند. این نواحی می‌توانند شامل صورت، گردن، شانه‌ها و دستان شما باشند. علاوه بر نور خورشید، عوامل زیر نیز می‌توانند در ایجاد لکه‌های تیره نقش داشته باشند:  [۱] [۲] [۳]

    • سن
    • ژنتیک
    • استرس
    • بارداری
    • کمبودهای تغذیه‌ای
لکه‌های تیره معمولا هیچ آسیبی ایجاد نمی‌کنند، اما اگر آن‌ها را از نظر زیبایی دوست ندارید، ممکن است بخواهید از شر آن‌ها خلاص شوید. توجه: اگر روش‌های خانگی و درمانی که دنبال می‌کنید روی لکه‌های تیره شما تأثیرگذار نیستند، بهتر است به یک متخصص پوست (درماتولوژیست) مراجعه کنید. درمان لکه‌های تیره در برخی موارد می‌تواند چالش برانگیز باشد و نیاز به درمان پزشکی مناسب دارد. یک متخصص پوست دانش و تجربه ترکیب روش‌های درمانی مختلف برای رسیدن به نتیجه را دارد.

درمان‌های خانگی برای رفع لک‌های قهوه‌ای روی پوست

برای روشن کردن لکه‌های تیره، می‌توانید روش‌های درمانی خانگی زیر را امتحان کنید:

۱. استفاده روزانه از آلوئه ورا روی ناحیه آسیب دیده

فواید آلوئه ورا برای پوست بر کسی پوشیده نیست. استفاده از آلوئه ورا برای مراقبت از پوست قدمتی به اندازه سال‌های دور دارد. تحقیقات علمی همچنین بیانگر خاصیت ضد التهابی قوی آلوئه ورا هستند که به مبارزه با مشکلات پوستی کمک می‌کند. یکی از این مشکلات هایپرپیگمنتاسیون یا لکه‌های قهوه‌ای است. طبق یک مطالعه، آلوئه ورا حاوی ماده شیمیایی به نام آلوئسین است که برای درمان هایپرپیگمنتاسیون، چه به تنهایی و چه در ترکیب با آربوتین، با مصرف چهار بار در روز به مدت ۱۵ روز، موثر است. [ ۴ ] مطالعه دیگری نشان داد که آلوئه ورا در پایه ژل سیلیکونی پس از ۴ هفته استفاده روزانه، هایپرپیگمنتاسیون را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. [ ۵ ] نحوه استفاده از ژل آلوئه ورا:
    • صورت خود را با یک پاک کننده ملایم بشویید.
    • پوست خود را با یک حوله نرم و تمیز به آرامی خشک کنید.
    • ژل آلوئه ورا را روی صورت و ناحیه آسیب دیده بمالید.

۲. استفاده روزانه از عصاره ریشه شیرین بیان

زمانی که متوجه لکه‌های تیره یا تغییر رنگ پوست شدید که باعث می‌شود پوست شما زبر و ناهموار به نظر برسد، بدانید که این چیزی جز هایپرپیگمنتاسیون نیست. در سال‌های اخیر تحقیقات متعددی روی عصاره ریشه شیرین بیان برای رفع این مشکل و داشتن پوستی سالم‌تر انجام شده است. دلیل این امر این است که عصاره ریشه شیرین بیان با روشن کردن و نرم کردن پوست، به شما درخشش و لطافت دلخواه را هدیه می‌دهد. [ ۶ ] گذراندن زمان زیاد در زیر نور خورشید می‌تواند برای پوست شما خطرناک باشد. اشعه ماوراء بنفش خورشید می‌تواند به پوست آسیب برساند و باعث افزایش تولید ملانین شود که منجر به هایپرپیگمنتاسیون و تغییر رنگ پوست می‌گردد. گلابریدین، یکی از مواد شیمیایی موجود در ریشه شیرین بیان، لکه‌های تیره و هایپرپیگمنتاسیون ناشی از آفتاب سوختگی را کاهش داده و برطرف می‌کند.[ ۷ ] لیکویریتین، ماده دیگری با خاصیت ضد لک در عصاره ریشه شیرین بیان است که ملانین اضافی را تجزیه می‌کند. [ ۸ ] نحوه استفاده از عصاره ریشه شیرین بیان: راحت‌ترین راه برای استفاده از ریشه شیرین بیان روی پوست، تهیه محصولی مانند سرم است که عصاره ریشه شیرین بیان را به عنوان ماده اصلی داشته باشد. پس از خرید محصول، طبق دستورالعمل روی بسته بندی استفاده کنید.

۳. استفاده از محصولات حاوی باکوچیول در برنامه مراقبت از پوست

تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف فرآورده‌های حاوی باکوچیول، دو بار در روز به مدت ۱۲ هفته، باعث بهبود رنگدانه‌های پوست می‌شود. [ ۹ ] این اثر باکوچیول به علت تقویت تولید کلاژن توسط آن است که به بهبود رنگ و بافت پوست کمک می‌کند. طبق یک مطالعه‌ی علمی، باکوچیول برای افرادی که از هایپرپیگمنتاسیون رنج می‌برند بسیار مفید است. این مطالعه نشان داد که استفاده از کرم حاوی ۰.۵ درصد باکوچیول به مدت ۱۲ هفته، هایپرپیگمنتاسیون پوست را کاهش می‌دهد. [ ۱۰ ] نحوه استفاده از محصولات حاوی باکوچیول:
    • محصولات حاوی باکوچیول را روی پوست تمیز و خشک بمالید.
    • از مرطوب کننده‌ای متناسب با پوست خود استفاده کنید.
    • در صورت عدم بروز عوارض جانبی، می‌توانید محصولات حاوی باکوچیول را دو بار در روز مصرف کنید.

۴. ماساژ با روغن رزهیپ

همانطور که از نامش پیداست، روغن هستهٔ رز (رزهیپ) از طریق فشردن میوه‌های گیاه رز (Rosa canina) و گونه‌های مختلف آن به دست می‌آید. این روغن بسیار مغذی است. روغن رزهیپ سرشار از اسیدهای چرب مفید برای پوست است. اسیدهای چرب ضروری موجود در این روغن شامل امگا ۳، ۶ و ۹، همچنین اسید لینولئیک، اسید آلفا لینولنیک و اسید اولئیک می‌شود. [ ۱۱ ] اگر لکه‌های تیره زیادی روی پوست خود دارید، روغن هستهٔ رز ممکن است به مرور زمان در روشن شدن آن‌ها و کاهش تغییر رنگ پوست مفید باشد. این روغن همچنین به دلیل خاصیت ضدالتهابی، برای کاهش قرمزی پوست نیز موثر است. [ ۱۲ ] نحوه استفاده از عصاره روغن هستهٔ رز:
    • ۲ تا ۳ قطره روغن رزهیپ را روی دست خود بریزید.
    • با نوک انگشتان خود، روغن را روی تمام صورت پخش کنید.
    • به آرامی روغن را با حرکات دایره‌ای ماساژ دهید.

۵. استفاده از خمیر چای سبز روی پوست

سال‌هاست که در مورد ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی چای سبز تحقیق شده است. عصاره‌های چای سبز حاوی ترکیبات پلی‌فنلی زیادی هستند که آنتی‌اکسیدان‌های فوق‌العاده‌ای مانند اپی‌گالوکاتچین گالات (EGCG) به شمار می‌روند. در یک مطالعه، چای سبز عملکرد بالینی خوبی در درمان هایپرپیگمنتاسیون یا ملاسما نشان داد. [ ۴ ] در مطالعه دیگری، زنانی که از ملاسما رنج می‌بردند با کرم حاوی ۲ درصد عصاره چای سبز درمان شدند. نتایج نشان داد که ضایعات پوستی در ۶۰ درصد از بیماران تحت درمان با چای سبز کاهش یافته است. بنابراین، چای سبز ممکن است در کنترل لکه‌های تیره یا لکه‌های آفتاب روی پوست شما مفید باشد. نحوه استفاده از چای سبز:
    • برگ‌های داخل کیسه‌های چای را بیرون بیاورید و روی آن‌ها آب گرم بریزید.
    • این عصاره آبی چای سبز را با ژل آلوئه ورا مخلوط کنید.
    • این خمیر را روی نواحی آسیب دیده پوست خود بمالید.
    • به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه روی پوست نگه دارید و سپس با آب بشویید.

۶. استفاده از سرم یا کرم ویتامین C

ویتامین C به شکل اسید آسکوربیک جذب پوست می‌شود و برای آبرسانی پوست عالی است. این ویتامین به پوست شما اجازه می‌دهد رطوبت را نگه دارد و از دست رفتن آب را کاهش دهد. همچنین سد دفاعی پوست را ترمیم می‌کند. علاوه بر این، ویتامین C در کاهش تیرگی یا لک‌های پوستی بسیار ارزشمند است و باعث جوان‌تر به نظر رسیدن پوست می‌شود. ویتامین C تولید ملانین را که در جلوگیری از لکه‌های تیره و هایپرپیگمنتاسیون مفید است، کاهش می‌دهد. [ ۱۳ ] برای پیشگیری از تیرگی پوست یا لک/پیگمانتاسیون، از ویتامین C استفاده کنید. این به این دلیل است که به پوست درخشندگی خاصی می‌بخشد. تحقیقات نشان می‌دهد که هایپرپیگمنتاسیون و لکه‌های تیره را می‌توان با استفاده از ویتامین C درمان کرد. [ ۱۴ ] نحوه استفاده از ویتامین C: بهترین راه برای وارد کردن ویتامین C به برنامه مراقبت از پوست، استفاده از کرم یا سرم ویتامین C است. این محصولات را می‌توانید به صورت موضعی روی پوست بمالید. می‌توانید از محصولات ویتامین C دو بار در روز به صورت موضعی استفاده کنید.

۷. زردچوبه را امتحان کنید

زردچوبه (Curcuma longa) به طور معمول در سیستم مراقبت‌های بهداشتی آیورودا استفاده می‌شود. ترکیب فعال زردچوبه، کورکومین است که یک پلی‌فنول به شمار می‌رود. تحقیقات نشان داده‌اند که کورکومین دارای خاصیت ضدالتهابی و ضدسرطانی است. علاوه بر این، استفاده موضعی از عصاره زردچوبه ممکن است باعث کاهش لکه‌های هایپرپیگمنتاسیون و خطوط ریز روی پوست شود. بنابراین، اگر می‌خواهید با لکه‌های تیره مقابله کنید، کابینت ادویه شما ممکن است جای خوبی برای گشتن باشد، زیرا زردچوبه می‌تواند به رفع آن‌ها کمک کند. [ ۴ ] نحوه استفاده از زردچوبه:
    • با مخلوط کردن پودر زردچوبه با شیر، خمیر درست کنید.
    • مخلوط را روی پوست خود بمالید و بگذارید تا خشک شود.
    • با آب بشویید.

۸. مصرف لبنیات

محصولات لبنی تخمیری، مانند ماست، منابع زیستی پروبیوتیک‌ها هستند که سلامت دستگاه گوارش را تقویت می‌کنند. شواهد زیادی نشان می‌دهند که حفظ میکروبیوتای دستگاه گوارش می‌تواند در مدیریت بیماری‌های پوستی مفید باشد. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که مصرف یا استفاده موضعی فرآورده‌های لبنی تخمیری، موجب بهبودی در سلامت پوست می‌شود. متخصصان پوست نیز استفاده از ماست روی پوست را برای مبارزه با هایپرپیگمنتاسیون و لکه‌های تیره تایید می‌کنند. [ ۱۵ ] چگونه از ایجاد لک‌های قهوه‌ای صورت پیشگیری کنیم؟ برای محافظت از پوست در برابر نور خورشید که علت اصلی ایجاد لکه‌های تیره است، باید اقدامات احتیاطی مناسب انجام دهید. این اقدامات را دنبال کنید:
    • از کرم ضد آفتاب با SPF ۳۰ یا بالاتر استفاده کنید.
    • هنگام بیرون رفتن در آفتاب کلاه بگذارید.
    • تا حد امکان پوست خود را برای محافظت در برابر نور خورشید بپوشانید.

جمع بندی

لکه‌های قهوه‌ای یا هایپرپیگمنتاسیون روی پوست بی‌ضرر هستند اما می‌توانند برای برخی از افراد آزاردهنده باشند. خوشبختانه، روش‌های درمانی و گزینه‌های مدیریت خانگی مختلفی برای کاهش آن‌ها وجود دارد. علاوه بر درمان‌ها، محافظت از آفتاب و اقدامات پیشگیرانه برای اطمینان از اینکه این لکه‌ها شما را آزار نمی‌دهند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اگر این وضعیت بدتر شد یا با علائم دیگری همراه شد، به شدت توصیه می‌شود به دنبال کمک حرفه‌ای باشید.

سوالات متداول

۱. کدام گروه‌های سنی بیشتر در معرض مشکلات رنگدانه‌ای مانند لکه‌های تیره هستند؟ مشکلات ناشی از هایپرپیگمنتاسیون بسته به فرد متفاوت است و بیشتر در گروه‌های سنی ۱۵-۳۰ سال و ۴۰-۵۴ سال، بدون توجه به رنگ پوست و جنسیت، مشاهده می‌شود. [ ۱۶ ] ۲. لکه‌های قهوه‌ای یا هایپرپیگمنتاسیون چه زمانی محو می‌شوند؟ انجمن پوست آمریکا می‌گوید مدت زمان محو شدن لکه‌های تیره بستگی به علت ایجاد آن‌ها دارد. لکه‌ای که فقط کمی تیره‌تر از رنگ پوست شماست، به طور کلی طی ۶ تا ۱۲ ماه محو می‌شود. اگر رنگ لکه عمیق باشد، ممکن است سال‌ها طول بکشد تا محو شود. ۳. چگونه از هایپرپیگمنتاسیون جلوگیری کنیم؟ محافظت در برابر نور خورشید برای درمان لکه‌های تیره یا ضایعاتی که تحت تأثیر اشعه ماوراء بنفش و نور مرئی بدتر می‌شوند، بسیار مهم است. استفاده از کرم ضد آفتاب با SPF بیشتر از ۳۰ توصیه می‌شود. مهم است که چندین بار در روز از آن استفاده کنید. همچنین می‌توانید در حین کار در فضای باز برای محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش در ساعات اوج تابش، کلاه بر سر بگذارید. [ ۱۶ ]

مقالات مرتبط