ریزش موی ناشی از استرس

استراتژی‌های کاهش استرس برای کاهش ریزش مو

در این مقاله می‌خوانید

تاثیر استرس طولانی مدت یا شدید بر زندگی ما، موضوعی است که هر چه میگذرد بیشتر آن را درک می‌کنیم. استرس با طیف وسیعی از بیماری‌ها و مشکلات سلامتی مرتبط است که برخی از آن‌ها می‌توانند منجر به ریزش مو ناشی از استرس شوند.

در حالی که موارد شدید و حاد ممکن است جدی و حتی دائمی باشند، بسیاری از انواع ریزش مو مرتبط با استرس را می‌توان با کاهش یا حذف استرس از زندگی درمان کرد.

استرس چگونه باعث ریزش مو می‌شود؟

استرس می‌تواند از چندین طریق باعث ریزش مو شود. این راهها شامل موارد زیر است:

  • آلوپسی آره‌آتا (ربزش موی سکه‌ای)
  • تلوژن افلوویوم
  • تریکوتیلومانیا (اختلال کندن مو)

آلوپسی آره‌آتا (ریزش موی سکه‌ای) چیست؟

آلوپسی آره‌آتا وضعیتی است که در آن سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو حمله می‌کند و باعث ریزش موی سکه‌ای می‌شود. عوامل مختلفی وجود دارد که تصور می‌شود باعث آلوپسی آره‌آتا می‌شوند، از جمله استرس شدید که می‌تواند با آزادسازی هورمون کورتیزول بر سیستم ایمنی تأثیر منفی بگذارد.

تلوژن افلوویوم چیست؟

تلوژن افلوویوم وضعیتی است که در آن ریزش موی ناگهانی در نتیجه استرس شدید مانند زایمان، آسیب عاطفی یا آسیب یا بیماری جدی، رخ می‌دهد.

هنگامی که یک چرخه طبیعی مو توسط تلوژن افلوویوم مختل می‌شود، فولیکول‌های مو به جای فاز رشد، وارد فاز استراحت چرخه رشد مو می‌شوند. در نتیجه، ریزش مو رخ می‌دهد که منجر به کم‌پشت شدن مو به صورت کلی می‌شود.

تریکوتیلومانیا چیست؟

تریکوتیلومانیا وضعیتی است که در آن مبتلایان به استرس به طور بی اختیار موهای خود را می‌کشند که منجر به ریزش مو و لکه‌های طاسی می‌شود. تمایل به کندن فولیکول‌های مو اغلب توسط استرس و اضطراب در فرد تشدید می‌شود.

راهکارهایی برای کاهش استرس

سبک زندگی مدرن معمولاً با فشارها و چالش‌هایی همراه است. در اینجا چند راهکار برای کاهش سطح استرس و به حداقل رساندن ریزش مو ناشی از آن ارائه شده است.

تنفس عمیق

عمل ساده تنفس صحیح می‌تواند معجزه کند و بر کل سیستم عصبی تاثیر مثبت بگذارد، همچنین به آرام شدن اعصاب و کاهش افکار پراکنده کمک می‌کند. امروزه کتاب‌ها و اپلیکیشن‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند تکنیک‌های خاصی برای کاهش سطح استرس و واکنش مثبت‌تر به موقعیت‌های چالش‌برانگیز را به شما آموزش دهند.

یک شروع ساده این است که هر زمان احساس کردید که سطح استرس شما در حال افزایش است، یک نفس عمیق و آرام بکشید. تکنیک‌های ساده را آزمایش کنید تا متوجه شوید کدام یک برای شما موثرتر است.

گذراندن وقت در طبیعت

منظره‌ها و مکان‌های طبیعی می‌توانند سریعا سیستم عصبی شما را دوباره تنظیم کنند. اگرچه همیشه امکان رفتن به جنگل یا کوهستان برای کاهش استرس وجود ندارد، اما هر چه بیشتر با دنیای طبیعی ارتباط برقرار کنید و از آرامش آن لذت ببرید، توانایی خود را برای مقابله با فشارهای زندگی تقویت خواهید کرد.

ساده‌سازی برنامه‌ی روزانه

شتاب مداوم بسیار استرس‌زاست و اگر برای مدت طولانی ادامه پیدا کند می‌تواند تبدیل به یک عادت شود که منجر به عوارض جانبی استرس می‌شود که برای بدن، ذهن و مو بسیار مضر است.

اگر احساس می‌کنید که دائماً با زمان در حال رقابت هستید، ممکن است مفید باشد که برنامه‌ی روزانه‌ی خود را مرور کرده و فعالیت‌ها یا تعهدات غیرضروری را کم کنید، حتی اگر موقتی باشد.

دوستان و خانواده

دیدار با افرادی که از بودن در کنارشان لذت می‌برید، می‌تواند راهی عالی برای کاهش استرس باشد. انسان‌ها به طور طبیعی موجودات اجتماعی هستند که در محیط‌هایی که احساس می‌کنند دوست داشته شده و به عنوان اعضای ارزشمند جامعه پذیرفته شده‌اند، پیشرفت می‌کنند.

فعالیت‌های اجتماعی لذت‌بخش می‌توانند در متعادل کردن مشاغل پر استرس مفید باشند. صحبت کردن در مورد مشکلات خود با یک شنونده مهربان و داوطلب می‌تواند به شما کمک کند تا کمتر در مورد آن‌ها استرس داشته باشید.

حیوانات خانگی

مطالعات متعدد نشان داده‌اند که حیوانات خانگی می‌توانند تأثیر آرام‌بخش، تسکین‌دهنده و حتی شفابخش بر انسان‌ها داشته باشند. گذراندن وقت با حیوان خانگی به طور طبیعی باعث می‌شود که شما سرعت خود را کاهش دهید و ریتم آرام‌تر و سالم‌تری را در پیش بگیرید. گذراندن زمانی لذت‌بخش و آرام با حیوانات خانگی می‌تواند پادزهر عالی برای استرس بیش از حد باشد و تأثیرات خوبی بر سلامت مو و سلامت کلی شما بگذارد.

اگر نگران ریزش مو ناشی از استرس هستید، چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

حتی اگر نتوانید کاری برای علل استرس در زندگی خود انجام دهید، با استفاده از چند تکنیک ساده می‌توانید نحوه مدیریت موقعیت‌های استرس‌زا را بهبود بخشیده و یاد بگیرید پاسخ مناسبی به چالش‌های زندگی دهید. فراهم کردن استراحت، تجدید قوا و منابع لازم برای بدن و ذهن خود جهت مقابله با چالش‌های زندگی به شما کمک می‌کند تا تمام مشکلات مربوط به استرس، نه فقط آن‌هایی که موهایتان را تحت تاثیر قرار می‌دهند، را به حداقل برسانید.

امتحان کردن برخی از این استراتژی‌های ساده به شما کمک می‌کند تا توانایی‌های طبیعی خود را برای مقابله با موقعیت‌های دشوار افزایش دهید. با کاهش استرس، باید به زودی شاهد بهبود هرگونه مشکلات ریزش مو مرتبط با آن باشید و همچنین سطوح جدیدی از سلامتی، تندرستی و لذت بردن از زندگی را تجربه کنید.

اگر هنوز نگران ریزش مو هستید، باید برای یافتن راه‌های تقویت رشد مجدد مو به دنبال مشاوره از متخصصان واجد شرایط ریزش مو باشید.

مقالات مرتبط