اسکین تگ

اسکین تگ چیست؟ شکل ظاهری، علت و درمان

در این مقاله می‌خوانید

اسکین تگ (آکروکوردون) یک برآمدگی کوچک و بی خطر است که از طریق یک ساقه یا پایه از سطح پوست آویزان است. رنگ اسکین تگ معمولا همرنگ پوست شما یا کمی تیره‌تر است. آن‌ها بدون درد هستند اما ممکن است بر اثر ساییدن با لباس یا جواهرات دچار سوزش شوند.

احتمال بروز اسکین تگ با افزایش سن بیشتر می‌شود. تخمین زده می‌شود که حدود نیمی از بزرگسالان در طول زندگی خود حداقل یک اسکین تگ را تجربه خواهند کرد.

اسکین تگ‌ها معمولا نیازی به درمان ندارند، اما در صورت تمایل یا ایجاد مزاحمت قابل برداشتن هستند.

این مقاله به بررسی عوامل خطرزای شناخته شده برای اسکین تگ‌ها، مکان‌های رایج بروز آن‌ها، نحوه تشخیص و گزینه‌های درمانی موجود می‌پردازد.

شکل ظاهری اسکین تگ

اسکین تگ ممکن است به شکل یک تکه کوچک پوست یا یک قارچ ریز با انتهای پهن‌تر باشد. اسکین تگ‌ها از یک ساقه به نام پدیکول آویزان هستند.

اندازه اسکین تگ معمولا بین ۱ تا ۵ میلی‌متر (میلی‌متر) است، اما گاهی اوقات می‌تواند تا چند سانتی‌متر (سانتی‌متر) نیز رشد کند. 

رنگ آن‌ها معمولا همرنگ پوست بدن یا کمی تیره‌تر است.

محل‌های بروز اسکین تگ

اسکین تگ می‌تواند در هر ناحیه‌ای از بدن ایجاد شود، اما در چین‌های پوستی (جایی که پوست روی هم ساییده می‌شود) شایع‌تر است.

محل‌های رایج بروز اسکین تگ عبارتند از: 

علت ایجاد اسکین تگ

اسکین تگ‌ها زمانی تشکیل می‌شوند که در لایه بیرونی پوست سلول‌های اضافی تولید شوند. آن‌ها سرطانی نیستند.

علل دقیق اسکین تگ‌ مشخص نیست، اما عوامل خطرزای شناخته شده و شرایط مرتبطی وجود دارد که می‌تواند احتمال بروز آن‌ها را افزایش دهد. این موارد عبارتند از: 

  • افزایش سن
  • سابقه خانوادگی اسکین تگ
  • دیابت
  • مقاومت به انسولین
  • چاقی
  • اختلالات پوستی، مانند سندرم Birt-Hogg-Dubé
  • عدم تعادل هورمونی
  • بارداری

اسکین تگ‌ها نه تنها بی خطر هستند، بلکه با گذشت زمان نیز همینطور باقی می‌مانند.

در دهه ۱۹۸۰، برخی گمانه‌زنی‌ها وجود داشت که اسکین تگ در افرادی که بعداً دچار پولیپ‌ روده‌ بزرگ یا سرطان روده بزرگ می‌شوند، شایع‌تر است. با این حال، تحقیقات بعدی که در مجله گاستروآنترولوژی بالینی منتشر شد، هیچ ارتباطی بین این دو پیدا نکرد. 

تشخیص اسکین تگ

مهم است که برای معاینه برآمدگی به متخصص پوست مراجعه کنید تا مطمئن شوید که این یک اسکین تگ است و ناشی از شرایط دیگری نیست که نیاز به بررسی یا درمان بیشتر داشته باشد.

پزشک شما می تواند با نگاه کردن به اسکین تگ آن را تشخیص دهد. آن‌ها همچنین ممکن است در مورد سابقه سلامتی شما سوالاتی بپرسند تا ببینند آیا عوامل خطرزای ابتلا به اسکین تگ را دارید.

اگر پزشک شما در مورد برآمدگی مطمئن نیست و به وجود شرایط دیگری مشکوک است، ممکن است نمونه کوچکی به نام بیوپسی برداشته و برای آزمایش به آزمایشگاه ارسال کند. همچنین، ممکن است از شما بخواهند که “مراقب باشید و منتظر بمانید” و در صورت مشاهده هر گونه تغییری به او مراجعه کنید.

تشخیص‌های افتراقی

اگر فکر می‌کنید اسکین تگ دارید، حتماً به یک پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که این عارضه، یک بیماری بالقوه جدی‌تر نباشد.

سایر شرایطی که ممکن است شبیه اسکین تگ به نظر برسند عبارتند از: 

  • زگیل، از جمله زگیل تناسلی
  • خال
  • بیماری‌های پوستی، مانند کراتوز سبوره که منجر به ایجاد زگیل مانند می‌شود
  • سرطان پوست

برداشتن اسکین تگ

بسیاری از افرادی که دچار اسکین تگ می‌شوند، ترجیح می‌دهند آن‌ها را دستکاری نکنند. با این حال، اگر از نظر زیبایی ظاهری از اسکین تگ خوشتان نمی‌آید یا به دلیل اصلاح یا ساییدن با لباس یا جواهرات دچار سوزش یا خونریزی می‌شود، می‌توانید توسط پزشک آن را بردارید.

روش‌های رایج برداشتن عبارتند از: 

  • کرایوتراپی: با استفاده از محلول فریز کردن، تگ برداشته می‌شود.
  • سوزاندن: تگ سوزانده می‌شود.
  • بریدن یا جراحی کوچک: تگ با اسکالپل یا ابزار دیگری بریده می‌شود.

ممکن است قبل از برداشتن برآمدگی از داروهای موضعی برای بی حس کردن ناحیه استفاده شود.

ممکن است با کیت‌های خانگی برداشتن اسکین تگ برخورد کنید. این کیت‌ها ایمن یا بسیار موثر در نظر گرفته نمی‌شوند.

سعی در برداشتن اسکین تگ به تنهایی ممکن است منجر به عوارضی مانند خونریزی بیش از حد، عفونت، تحریک، زخم یا آسیب به پوست اطراف شود. همچنین احتمال ناقص ماندن برداشتن و در نتیجه عود مجدد تگ بیشتر است. 

اگر می‌خواهید اسکین تگ برداشته شود، همیشه با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص اگر تگ بزرگ باشد یا در ناحیه حساسی مانند نزدیک چشم یا روی پلک قرار داشته باشد. متخصصین پوست در برداشتن اسکین تگ از پوست‌های حساس مهارت دارند.

خلاصه

برداشتن اسکین تگ همیشه باید توسط پزشک انجام شود تا از بین رفتن کامل برآمدگی و جلوگیری از آسیب پوستی و سایر عوارض اطمینان حاصل شود. روش‌ها شامل انجماد، گرما و بریدن است.

نتیجه گیری

اسکین تگ‌ها شایع هستند، به ویژه با افزایش سن. حدود نیمی از بزرگسالان یک یا چند اسکین تگ را تجربه خواهند کرد.

آن‌ها بی خطر هستند و نیازی به درمان ندارند. با این حال، در صورت بروز هرگونه سوزش یا عدم رضایت از ظاهر آن‌ها، می‌توانید توسط متخصص پوست یا سایر ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی آن‌ها را بردارید. برداشتن خودسرانه خطرناک است و توصیه نمی‌شود.

مقالات مرتبط