برداشتن خال

برداشتن خال: روش‌ها، مزایا و نتایج

در این مقاله می‌خوانید

اکثر خال‌ها بی‌خطر هستند، اما اگر ظاهری مشکوک داشته باشند، پزشک ممکن است عمل برداشتن خال را توصیه کند. همچنین خال‌ها را می‌توان به دلایل زیبایی نیز برداشت.

فرقی نمی‌کند برای برداشتن خال از جراحی با برش یا تراشیدن استفاده شود، این عمل سریع بوده و پس از بی‌حس شدن ناحیه نباید دردی داشته باشد. بعد از عمل، ممکن است برای چند روز احساس سوزش یا تیر کشیدن در اطراف ناحیه داشته باشید.

برداشتن خال

برداشتن خال یک روش سرپایی است که طی آن، متخصص پوست (درماتولوژیست) با تراشیدن یا بریدن، خال را از پوست شما جدا می‌کند. درماتولوژیست پزشک متخصص در تشخیص و درمان بیماری‌های پوستی است. این عمل به طور کلی سریع بوده و به پزشک شما امکان می‌دهد تا از نظر ابتلا به سرطان پوست، خال را بررسی کند. برخی افراد نیز به دلایل زیبایی اقدام به برداشتن خال می‌کنند.

خال چیست؟

خال‌ها اغلب در دوران کودکی یا نوجوانی ظاهر می‌شوند و رنگ آن‌ها می‌تواند از تناژ طبیعی پوست شما تا صورتی، قهوه‌ای یا سیاه متغیر باشد. افرادی که مو یا پوست تیره‌تری دارند، به طور معمول خال‌های تیره‌تری نسبت به افراد با مو یا پوست روشن‌تر دارند. خال‌ها می‌توانند صاف یا برجسته از سطح پوست باشند. پزشک شما ممکن است خال شما را “nevus” (نیوِس) یا گروهی از خال‌ها را “nevi” (نیوی) بنامد.

داشتن حدود 10 تا 40 خال تا سن بزرگسالی طبیعی است. برخی از خال‌ها به آرامی رشد می‌کنند و ممکن است به مرور زمان روشن‌تر شوند یا ناپدید شوند. اکثر خال‌ها بی‌خطر هستند، اما اگر در مورد ظاهر یک خال نگرانی دارید یا اگر رنگ یا شکل آن تغییر کرد، دچار خارش شد یا خونریزی کرد، باید به پزشک خود مراجعه کنید.

گاهی اوقات، خال‌ها سرطانی یا پیش سرطانی هستند. اگر خال شما دچار خارش یا خونریزی شد، گرد یا بیضی شکل نبود، یا متوجه تغییراتی در ظاهر آن شدید، با پزشک خود تماس بگیرید.

انواع خال

در اینجا رایج ترین انواع خال ها آورده شده است:

  • خال های خوش خیم رایج ترین نوع خال هستند. آنها خوش خیم هستند، به این معنی که سرطانی نیستند. خال های خوش خیم معمولاً کوچک، قهوه ای یا سیاه و گرد یا بیضی هستند. می توانند در هر جایی از بدن ظاهر شوند، اما بیشتر در نواحی در معرض نور خورشید مانند صورت، بازوها و پاها دیده می شوند.
  • خال های ملانسیتیک نهووس نوعی خال خوش خیم هستند. آنها معمولاً بزرگتر از خال های خوش خیم هستند و ممکن است رنگ های متعددی مانند قهوه ای، سیاه، صورتی یا آبی داشته باشند. خال های ملانسیتیک نهووس اغلب در بدو تولد یا در دوران کودکی ظاهر می شوند.
  • خال های دیسپلاستیک نوعی خال هستند که ممکن است خطر ابتلا به ملانوما را افزایش دهد. نوعی سرطان پوست. خال های دیسپلاستیک معمولاً بزرگتر از خال های خوش خیم هستند و ممکن است رنگ های متعددی مانند قهوه ای، سیاه، صورتی یا آبی داشته باشند. آنها همچنین ممکن است لبه های نامنظم یا سطح ناهموار داشته باشند. خال های دیسپلاستیک اغلب در بزرگسالی ظاهر می شوند.
  • ملانوما جدی ترین نوع خال است. این نوعی سرطان پوست است که می تواند کشنده باشد. ملانوما معمولاً بزرگتر از سایر انواع خال ها است و ممکن است رنگ های متعددی مانند قهوه ای، سیاه، قرمز، سفید یا آبی داشته باشد. همچنین ممکن است لبه های نامنظم یا سطح ناهموار داشته باشد. ملانوما می تواند در هر جایی از بدن ظاهر شود، اما بیشتر در نواحی در معرض نور خورشید مانند صورت، بازوها و پاها دیده می شود.

اگر نگران هر نوع خال هستید، مهم است که توسط دکتر معاینه شوید. آنها می توانند نوع خال را تعیین کنند و در صورت لزوم درمان را توصیه کنند.

چرا برداشتن خال انجام می‌شود؟

برداشتن خال روشی برای درمان خال‌های غیرطبیعی در هر جای صورت، گردن، بازوها، پاها یا تنه‌ی شماست. پزشک شما ممکن است برداشتن یک خال غیرطبیعی را توصیه کند تا بتواند با انجام آزمایش (بیوپسی) بررسی کند که آیا این ضایعه سرطانی (بدخیم) یا پیش سرطانی است. همچنین اگر متخصص پوست بتواند خال را به طور کامل و با برداشتن حاشیه امن (ناحیه اطراف خال) بردارد، برداشتن خال می‌تواند به عنوان یک درمان قطعی برای سرطان پوستی که گسترش نیافته، عمل کند.

پزشک شما همچنین ممکن است در صورتی که از محل یا ظاهر خال خود راضی نیستید، آن را بردارد.

چه کسانی به این درمان نیاز دارند؟

اکثر خال‌ها نیازی به درمان ندارند. اما اگر از ظاهر یا احساس خال خود راضی نیستید، ممکن است بخواهید آن را بردارید. در صورت نگرانی در مورد یک خال، با پزشک خود صحبت کنید. به طور کلی، خال‌ها در صورتی که پزشک مشکوک به سرطانی بودن آن‌ها باشد یا به دلایل زیبایی برداشته می‌شوند.

برداشتن خال غیرطبیعی

خال‌های معمولی گرد، صاف یا کمی برجسته، به رنگ یکنواخت هستند و شکل و اندازه‌ی آن‌ها در طول زمان تقریباً ثابت می‌ماند. اما اگر خال شما غیرطبیعی (دیسپلاستیک) به نظر می‌رسد، پزشک شما ممکن است برداشتن آن را برای انجام آزمایش و تعیین سرطانی (بدخیم) یا غیرسرطانی (خوش‌خیم) بودن آن پیشنهاد دهد.

برداشتن خال به دلایل زیبایی

ممکن است از خال روی بدنتان، چه مادرزادی باشد چه به مرور زمان ایجاد شده، خوشتان نیاید. اگر خال باعث ناراحتی شما می‌شود، نگرانی‌هایتان را با پزشک خود در میان بگذارید. به هیچ وجه در خانه اقدام به برداشتن خال نکنید. برداشتن خال توسط یک متخصص پزشکی ایمن‌تر است و بعد از بهبودی از ظاهر خود راضی‌تر خواهید بود.

جزئیات عمل برداشتن خال

قبل از عمل چه اتفاقی می‌افتد؟

پیش از عمل برداشتن خال، پزشک پوست شما پوست‌تان را معاینه می‌کند. آن‌ها ممکن است برای مقایسه در آینده از خال‌هایتان عکس بگیرند. همچنین ممکن است برای بررسی دقیق‌تر خال و تعیین بهترین روش برداشتن از ابزاری به نام درماتوسکوپ استفاده کنند.

پزشک ناحیه‌ای از پوست شما را که باید برداشته شود، علامت‌گذاری می‌کند. سپس آن ناحیه را تمیز می‌کنند. شما داروی بی‌حس‌کننده (بیهوشی) دریافت خواهید کرد. این دارو ممکن است روی پوست شما (موضعی) مالیده شود یا در محل جراحی به شما آمپول تزریق شود. گاهی اوقات از هر دو روش استفاده می‌شود.

متخصصان پوست چگونه خال‌ها را برمی‌دارند؟

دو روش اصلی برای برداشتن خال وجود دارد: برش جراحی و تراشیدن. همانطور که در مورد تمام جراحی‌ها صدق می‌کند، هر دو نوع روش برداشتن خال مزایا و معایبی دارند. با متخصص پوست خود در مورد اینکه کدام روش برای شما مناسب است، صحبت کنید.

برش جراحی

برش، روشی بسیار رایج برای برداشتن خال است. بعد از تمیز کردن و بی‌حس کردن ناحیه، جراح شما با استفاده از تیغ جراحی، خال را از بقیه پوست جدا می‌کند. بسته به نوع خال، آن‌ها مقداری از پوست سالم اطراف خال را نیز برمی‌دارند تا مطمئن شوند تمام سلول‌های غیرطبیعی برداشته شده‌اند. سپس با استفاده از فورسپس، تکه برداشته شده را بلند کرده و دور می‌اندازند. خونریزی طبیعی است و جراح شما ممکن است برای متوقف کردن خونریزی، به ناحیه فشار وارد کند یا آن را بسوزاند (سوزاندن با جریان الکتریکی). در نهایت، ناحیه را بخیه می‌زند.

تراشیدن

روش رایج دیگر برای برداشتن خال، تراشیدن است. پزشک شما ممکن است به جای بریدن، بتواند خال را با تراشیدن بردارد. تراشیدن می‌تواند نمونه‌ای از بافت را برای آزمایش فراهم کند و افراد بعد از بهبودی به طور کلی از نتیجه راضی هستند. اما تراشیدن برای بررسی حاشیه تومورهای عمیق کاربرد ندارد و نمی‌توان از آن برای تشخیص انواع مختلف سرطان پوست استفاده کرد.

در روش برداشتن خال با تراشیدن، پزشک شما با استفاده از تیغ جراحی یک یا دو لبه، به دقت کل ضایعه را تا سطح پوست اطراف آن می‌تراشد. آن‌ها ممکن است برای بهتر شدن ظاهر جای زخم بعد از بهبودی، ناحیه اطراف خال برداشته شده را به طور ملایمی بسوزانند (سوزاندن با جریان الکتریکی).

احتمال عود مجدد خال‌هایی که با تراشیدن برداشته می‌شوند، کمی بیشتر از خال‌هایی است که با برش جراحی برداشته شده‌اند.

برداشتن خال با لیزر یا سایر روش‌ها چطور؟

اگرچه برخی از متخصصان پوست در گذشته از لیزر، جریان الکتریکی (سوزاندن) یا نیتروژن مایع (کرایوتراپی) برای برداشتن خال استفاده می‌کردند، اما این تکنیک‌ها به طور معمول دیگر توصیه نمی‌شوند. استفاده از این روش‌ها به این معنی است که نمونه‌ای از خال شما برای تعیین نوع آن وجود ندارد. علاوه بر این، احتمال عود مجدد (بازگشت) خال‌ها پس از این درمان‌ها بیشتر است. گاهی اوقات، خال‌های خوش‌خیمی که پس از برداشتن غیرجراحی عود می‌کنند، می‌توانند ویژگی‌های سرطان پوست را داشته باشند.

بعد از برداشت خال با جراحی چه اتفاقی می‌افتد؟

پس از برداشتن خال، پزشک شما از پماد وازلین روی ناحیه استفاده کرده و آن را با بانداژ می‌پوشاند. شما باید به مدت چند روز آن ناحیه را مرطوب (با وازلین) نگه دارید و روزانه آن را تمیز کنید.

مزایا و معایب برداشتن خال

مزایای برداشتن جراحی خال چیست؟

مهم‌ترین مزیت برداشتن خال با عمل جراحی این است که پزشک شما می‌تواند با انجام آزمایش، مشخص کند که آیا خال سرطانی پوست است یا خیر. اگر به درمان سرطان پوست نیاز داشته باشید که فراتر از برداشتن خال باشد، می‌توانید بلافاصله درمان را شروع کنید، که این امر ممکن است احتمال گسترش (متاستاز) سرطان به سایر نقاط بدن را کاهش دهد.

علاوه بر این، بسیاری از افرادی که تحت عمل برداشتن خال قرار می‌گیرند، بعد از بهبودی از ظاهر خود راضی هستند.

خطرات یا عوارض جانبی عمل برداشتن خال چیست؟

وقتی متخصص پوست شما در مطب خال را برمی‌دارد، یک عمل با ریسک پایین محسوب می‌شود. اما مانند همه جراحی‌ها، خطرات احتمالی وجود دارد. خطرات برداشتن خال شامل موارد زیر است:

  • خونریزی
  • جای زخم (که ممکن است قابل توجه یا غیرقابل توجه باشد)
  • عفونت
  • آسیب عصبی
  • عود مجدد خال

بهبودی و چشم‌انداز

مدت زمان بهبودی چقدر است؟

زمان بهبودی به سلامت کلی شما و اندازه خالی که برداشته شده است، بستگی دارد. به احتمال زیاد، بهبودی پس از برداشتن خال دو تا سه هفته طول می‌کشد. در طول این مدت، شما می‌توانید فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهید، اما ممکن است کمی احساس درد داشته باشید. برای بهبود روند بهبودی و جلوگیری از عفونت، باید دستورالعمل‌های مراقبت از زخم را که پزشک شما ارائه می‌دهد، دنبال کنید.

مراقبت‌های بعد از برداشتن خال

پس از برداشتن خال، شما یک زخم خواهید داشت که باید آن را تمیز، مرطوب و پوشیده نگه دارید. مطمئن شوید که پانسمان را روزانه یا طبق دستور پزشک خود عوض کنید. بعد از اینکه بهبود یافتید، حتما هنگام بیرون رفتن از منزل از کرم ضد آفتاب روی آن ناحیه استفاده کنید.

چه زمانی می‌توانم به سر کار/مدرسه برگردم؟

اکثر جراحی‌های برداشتن خال، سرپایی و سریع هستند. شما باید بتوانید بعد از نوبت خود، با ماشین به خانه برگردید و بلافاصله به سر کار/مدرسه بازگردید.

مراجعه به پزشک

چه زمانی باید در مورد خال به پزشک مراجعه کنم؟

اکثر خال‌ها بی‌خطر هستند و نیازی به برداشتن ندارند. اما شما باید به طور منظم خال‌های خود را بررسی کنید و به هر گونه تغییری توجه داشته باشید. در صورت مشاهده موارد زیر با پزشک خود تماس بگیرید:

  • خال دردناک یا خارش‌دار است.
  • از آن ترشح یا خونریزی دارد.
  • رشد می‌کند یا شکل آن تغییر می‌کند.
  • لبه‌های نامنظمی دارد (اطراف آن به طور یکنواخت شکل نگرفته است).
  • بعد از ۳۰ سالگی ظاهر می‌شود.

چه زمانی بعد از برداشتن خال باید با متخصص پوست خود تماس بگیرم؟

بعد از برداشتن خال، به دقت ناحیه را برای هر گونه تغییری که ممکن است نشان دهنده مشکل در بهبودی باشد، زیر نظر داشته باشید. در صورت موارد زیر با متخصص پوست خود تماس بگیرید:

  • خونریزی که بند نمی‌آید.
  • علائمی از عفونت مانند قرمزی یا چرک مشاهده کردید.
  • از ظاهر آن بعد از بهبودی راضی نیستید.
  • خال دوباره رشد کرد.

آیا برداشتن خال درد دارد؟

پزشک شما برای جلوگیری از درد در طی برداشتن خال از داروهای بی‌حسی (بیهوشی) استفاده می‌کند. برخی از روش‌های برداشتن خال فقط به بی‌حسی موضعی (روی پوست) نیاز دارند، اما پزشک شما ممکن است برای کاهش ناراحتی شما، داروهایی مانند لیدوکائین را تزریق کند. ممکن است بعد از برداشتن خال برای چند روز احساس سوزش یا تیر کشیدن در ناحیه داشته باشید.

آیا می‌توانم خودم خال را بردارم؟

به هیچ وجه سعی نکنید خودتان خال را بردارید. اگرچه شما می‌توانید محصولاتی را که به عنوان “قلم برداشتن خال” یا “لیزر خانگی” تبلیغ می‌شوند، خریداری کنید – یا ممکن است وسوسه شوید که خودتان خال را بتراشید یا ببرید – اما به دلایل مهمی نباید این کار را انجام دهید:

  • ممکن است سرطانی باشد.
  • ممکن است کل خال را برندارید.
  • لیزرهای خانگی می‌توانند حتی در صورت عدم ابتلا به سرطان، سلول‌های پوستی را شبیه سلول‌های سرطانی نشان دهند.
  • خطر عفونت وجود دارد.
  • ممکن است یک اسکار قابل توجه ایجاد شود.

متخصصان پوست برای انجام جراحی‌های پوستی مانند برداشتن خال، آموزش ویژه‌ای دیده‌اند. آن‌ها این کار را به طور ایمن انجام می‌دهند، آزمایش‌های تشخیصی انجام می‌دهند و بعد از بهبودی از ظاهر خود راضی‌تر خواهید بود تا اینکه خودتان سعی کنید آن را بردارید.

برداشتن دائمی خال

اکثر خال‌هایی که توسط متخصصان پوست برداشته می‌شوند، به طور دائمی از بین می‌روند. اما برخی از خال‌ها دوباره برمی‌گردند. اگر خال شما برداشته شد و بعد از بهبودی دوباره ظاهر شد، با پزشک خود تماس بگیرید.

جمع بندی

برداشتن خال یک روش سریع و نسبتاً آسان است که پزشک شما ممکن است برای برداشتن ایمن خال‌های مشکوک توصیه کند. برداشتن خال همچنین می‌تواند به دلایل زیبایی انجام شود – فقط به هیچ وجه در خانه این کار را انجام ندهید! پزشک شما قبل از تراشیدن یا بریدن خال، ناحیه را تمیز و بی‌حس می‌کند. بعد از برداشتن خال، ممکن است برای چند روز احساس سوزش یا تیر کشیدن داشته باشید. حتماً دستورالعمل‌های مراقبت‌های بعد از برداشتن خال را که پزشک شما ارائه می‌دهد، دنبال کنید و در صورت مشاهده هر گونه علائم نگران‌کننده با او تماس بگیرید.

مقالات مرتبط