عکس بهترین قرص برای کهیر

بهترین آنتی هیستامین برای کهیر چیست؟

در این مقاله می‌خوانید

هنگامی که بدن شما با یک آلرژن مواجه می شود، هیستامین، ماده شیمیایی را آزاد می کند که باعث علائم آلرژی مانند کهیر می شود. آنتی هیستامین ها با اتصال به گیرنده های هیستامین در بدن، عمل هیستامین را مسدود می کنند. این امر می تواند به کاهش تورم، قرمزی و خارش مرتبط با کهیر کمک کند.

انواع آنتی هیستامین ها

دو نوع اصلی آنتی هیستامین وجود دارد:

  • آنتی هیستامین های نسل اول: این داروها اولین آنتی هیستامین هایی بودند که به بازار عرضه شدند. آنها موثر هستند، اما می توانند باعث خواب آلودگی و سایر عوارض جانبی شوند. نمونه هایی از آنتی هیستامین های نسل اول عبارتند از دیفن هیدرامین (Benadryl) و کلرپرومازین (Tavist).
  • آنتی هیستامین های نسل دوم: این داروها جدیدتر هستند و کمتر باعث خواب آلودگی می شوند. آنها همچنین تمایل کمتری به ایجاد عوارض جانبی دیگر دارند. نمونه هایی از آنتی هیستامین های نسل دوم عبارتند از لوراتادین (Claritin)، سیتریزین (Zyrtec) و فکسوفنادین (Allegra).

آنتی هیستامین ها برای کهیر مفید هستند؟

آنتی هیستامین ها می توانند به درمان کهیر کمک کنند. برای موارد حاد کهیر (کهیر حاد)، برخی از بهترین داروهای آنتی هیستامین، داروهای بدون نسخه مانند لووستیریزین (Curist Allergy Relief)، فکسوفنادین (Allegra®)، دیفن هیدرامین (Benadryl®)، لوراتادین (Claritin®) و سیتریزین (Zyrtec®) هستند. این داروها می توانند به کاهش تورم، قرمزی، خارش و سایر مشکلات مانند خس خس سینه یا مشکلات تنفسی کمک کنند. 

کهیر مزمن (کهیر مزمن) معمولاً با مصرف سه تا شش ماهه آنتی هیستامین ها درمان می شود. برای کهیر مزمن، توصیه می شود از آنتی هیستامین های جدید مانند لووستیریزین استفاده کنید که مانند بنادریل عوارض جانبی خواب آلودگی ندارد.

اگر هیچ یک از آنتی هیستامین ها موثر نبود، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید زیرا آنها ممکن است نوع دیگری از آنتی هیستامین به نام مسدود کننده گیرنده هیستامین ۲ مانند رانیتیدین یا سایمتیدین را برایتان تجویز کنند. این داروها معمولاً برای درمان رفلاکس اسید استفاده می شوند اما می توانند به کاهش کهیر نیز کمک کنند.

آنتی هیستامین غیر خواب آور داریم؟

 در کنار آنتی هیستامین های قدیمی که ممکن است باعث خواب آلودگی شوند، نسل جدیدی از آنتی هیستامین ها وجود دارند که بدون ایجاد خواب آلودگی، به طور موثر کهیر را درمان می کنند.

لووستیریزین (Curist Allergy Relief)، فکسوفنادین (Allegra®)، لوراتادین (Claritin®) و سیتریزین (Zyrtec®) نمونه هایی از این آنتی هیستامین های جدیدتر هستند. این داروها به گونه ای طراحی شده اند که ایمن تر از داروهای نسل اول مانند بنادریل (دیفن هیدرامین) باشند و به ندرت باعث خواب آلودگی می شوند یا اصلاً خواب آلودگی ایجاد نمی کنند.

با مصرف این آنتی هیستامین های جدید “غیر خواب آور” می توانید تا 24 ساعت از علائم کهیر، از جمله خارش و قرمزی، رهایی یابید.

بهترین آنتی هیستامین برای کهیر

هیچ داروی آنتی هیستامینی به عنوان “بهترین قرص” برای درمان کهیر وجود ندارد چرا که اثربخشی آن به نوع بدن شما بستگی دارد.

بسیاری از افراد برای درمان کهیر از بنادریل استفاده می‌کنند. اگرچه این دارو می‌تواند مؤثر باشد، اما عوارض جانبی قابل توجهی مانند خواب آلودگی شدید به همراه دارد. به همین دلیل، بنادریل برای کهیر حاد مناسب است، اما برای کهیر مزمن انتخاب ایده‌آلی نیست.

لووستیریزین (Curist Allergy Relief) یک آنتی هیستامین جدیدتر است که عوارض جانبی خواب آلودگی کمتری دارد و می‌تواند جایگزین مناسبی برای بنادریل، به خصوص در مورد کهیر مزمن باشد.

عوارض جانبی رایج آنتی هیستامین ها

شایع ترین عارضه جانبی آنتی هیستامین ها خواب آلودگی است، اما این مورد در آنتی هیستامین های غیر خواب آور که برای درمان کهیر استفاده می شوند، کمتر مشکل ساز است. 

سایر عوارض جانبی احتمالی ممکن است شامل سردرد، تغییرات خلقی، تهوع یا خشکی دهان باشد. در صورت نگرانی در مورد تداخل دارویی بین داروهای کهیر و سایر داروهایی که مصرف می کنید، حتما قبل از مصرف با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

درمان‌های خانگی کهیر

کهیر، که به آن آرتیکاریا هم می‌گویند، بثورات پوستی قرمز، خارش‌دار و متورم هستند که به طور ناگهانی ظاهر می‌شوند. این بثورات معمولاً طی چند ساعت ناپدید می‌شوند، اما برخی افراد ممکن است دچار کهیر مزمن یا دوره‌های مکرر شوند.

در اینجا چند روش خانگی برای تسکین خارش و ناراحتی مرتبط با کهیر آورده شده است:

1. کمپرس سرد: برای تسکین سریع درد و خارش، یک بسته یخ یا دستمال خیس شده با آب سرد را به مدت 10 دقیقه روی پوست خود قرار دهید. می توانید این کار را در طول روز تا زمانی که علائم فروکش کند چندین بار تکرار کنید.

2. کرم ضد خارش: لوسیون کالامین، منتول، کپسایسین یا کرم های هیدروکورتیزون می توانند به سرعت ناراحتی پوستی را تسکین دهند. برای خارش یا درد طولانی مدت، می توانید از بی حس کننده های موضعی مانند کرم لیدوکائین استفاده کنید.

3. حمام خنک: گرما می تواند خارش را بدتر کند، در حالی که آب خنک می تواند پوست را تسکین دهد. از حمام یا دوش آب گرم خودداری کنید.

4. اجتناب از محرک ها: اگر به طور مکرر دچار کهیر می شوید، یک دفترچه یادداشت علائم را نگه دارید تا به شما در شناسایی غذاها، مواد حساسیت زا (مانند گرده یا پوسته حیوانات خانگی)، مواد شیمیایی، فعالیت ها یا داروهایی که ممکن است باعث واکنش های آلرژیک شوند کمک کند. از هر گونه محرکی که در دفترچه خود کشف می کنید اجتناب کنید.

مقالات مرتبط