بهترین داروی کمر درد و نحوه استفاده مناسب از آن

در این مقاله می‌خوانید

کمردرد تقریبا برای همه اتفاق می افتد. در واقع، طبق برآوردها، حدود ۸۰ درصد از افراد در طول زندگی خود برای کمردرد به دنبال مراقبت های پزشکی خواهند بود. در بیشتر مواقع، مصرف چند مسکن بدون نسخه مشکل را حل می کند. اما آیا داروها بهترین راه برای مقابله با عودهای منظم هستند؟

دکتر رابرت شمرلینگ، رئیس سابق بخش بالینی روماتولوژی در مرکز پزشکی وابسته به هاروارد، می گوید: ” داروی کمردرد می تواند بخش مهمی از کنترل و درمان دردهای گاه به گاه و عود کننده باشد و به شما کمک کند بدون درد و فعال بمانید، اما باید داروهای مناسب کمردرد را به روش صحیح مصرف کنید.”

علت کمردرد و داروهای مناسب

بسیاری از کمردردهای مردان مسن ناشی از ضعف عضلات مرکزی و کاهش توده عضلانی است. با این حال، کمردرد همچنین می تواند با آرتروز، آسیب دیدگی یا حتی افسردگی مرتبط باشد.

دکتر شمرلینگ می گوید: “اگر درد شما پس از چند هفته فروکش نکرد، یا بلافاصله با سایر شرایطی مانند ضعف پا، بی اختیاری ادرار یا تب همراه بود، همیشه مهم است که توسط پزشک معاینه شوید.”

به خاطر داشته باشید که همیشه داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) بهترین دارو برای کمردرد نیستند. مطالعه ای که در دوم فوریه ۲۰۱۷ توسط مجله بیماری های روماتولوژی به صورت آنلاین منتشر شد، ۳۵ مطالعه کنترل شده با دارونما را بررسی کرد که شامل بیش از ۶۰۰۰ نفر با انواع دردهای مرتبط با ستون فقرات، از جمله درد گردن، کمردرد و سیاتیک می‌شد.

چندین دسته دارو برای کمردرد وجود دارد. رایج ترین آنها داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs)، مواد افیونی، شل کننده های عضلانی و داروهای ضد افسردگی هستند. بهترین گزینه شما چیست؟ این به نوع درد خاص شما و نحوه واکنش بدنتان به دارو و دوز مصرفی بستگی دارد.

دکتر شمرلینگ می گوید: “تبلیغات یک داروی خاص را به گونه ای تبلیغ می‌کنند که گویی برای همه کار می کند، اما کمردرد از فردی به فرد دیگر و همچنین پاسخ آن به داروها متفاوت است.”

در اینجا نگاهی به این نوع داروها و نحوه کمک آنها به درمان کمردرد خواهیم انداخت:

۱. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs)

این داروها اغلب داروهای انتخابی برای تسکین کمردرد هستند. آنها را می توان بدون نسخه (یا با دوز بالاتر، با نسخه) خریداری کرد که شامل ایبوپروفن (آدویل) و ناپروکسن (Aleve) می شوند.

NSAID ها به کاهش درد، تورم و التهاب در عضلات و اطراف دیسک های آسیب دیده نخاعی یا مفاصل آرتریتی کمک می کنند. استامینوفن (تایلنول) نیز یک مسکن است و اغلب همراه با NSAID ها به فروش می رسد، اما NSAID نیست و به التهاب کمک نمی کند. (دکتر شمرلینگ می گوید افراد مبتلا به بیماری کبد باید از استامینوفن اجتناب کنند.)

از آنجایی که دسترسی به NSAID ها آسان است، افراد تمایل به مصرف بیش از حد آنها دارند که می تواند آنها را در معرض عوارض جانبی احتمالی مانند درد معده، زخم، خونریزی یا حتی آسیب کلیه قرار دهد.

هیچ دوز استاندارد توصیه شده ای برای NSAID ها برای کمردرد وجود ندارد. دکتر شمرلینگ می گوید: “دستورالعمل های روی برچسب را دنبال کنید و به پزشک خود در مورد نوع داروی مصرفی و نحوه استفاده از آن اطلاع دهید.”

به خاطر داشته باشید که NSAID ها همیشه بهترین دارو برای کمردرد نیستند. مطالعه‌ای که در دوم فوریه ۲۰۱۷ به صورت آنلاین منتشر شد به ۳۵ مطالعه کنترل‌شده با دارونما پرداخت که شامل بیش از ۶۰۰۰ نفر با انواع دردهای مرتبط با ستون فقرات، از جمله درد گردن، کمردرد و سیاتیک می‌شد.

در حالی که افرادی که NSAID مصرف می کردند پس از شروع درمان نسبت به قبل درد و ناتوانی کمتری داشتند، اما اثر آن بسیار کم و شبیه به بهبودی افرادی بود که دارونما دریافت کرده بودند.

همچنین، افرادی که NSAID مصرف می کردند دو و نیم برابر بیشتر دچار عوارض جانبی می شدند. دکتر شمرلینگ می گوید: “این بدان معنا نیست که NSAID ها نمی توانند به شما کمک کنند، بلکه فقط به این معنی است که برای همه کار نمی کنند.”

۲. داروهای اپیوئید

اگر کمردرد شما شدیدتر شود، ممکن است از یک داروی تجویزی قوی‌تر مانند داروهای افیونی بهره مند شوید. مواد افیونی مانند اکسی کدون (OxyContin) و ترکیب استامینوفن/هیدروکدون (Vicodin) با گیرنده‌های سلول‌های عصبی در بدن و مغز برای کاهش درد همکاری می‌کنند.

در صورت مصرف کوتاه مدت و طبق دستور پزشک، مسکن های حاوی مواد افیونی عموما بی خطر هستند، اما همیشه نگرانی در مورد اعتیاد وجود دارد. دکتر شمرلینگ می گوید: “به همین دلیل است که آنها باید پس از بررسی دقیق با پزشک در مورد عوامل خطر احتمالی، به عنوان آخرین راه حل در نظر گرفته شوند.”

۳. شل کننده های عضلانی

شل کننده های عضلانی تجویزی با تاثیر روی سیستم عصبی مرکزی، درد حاد را برای کوتاه مدت کاهش می‌دهند و اغلب زمانی که اسپاسم عضلانی وجود دارد توصیه می‌شوند. با این حال، بسیاری از آنها باعث خواب آلودگی می شوند، بنابراین باید مراقب نحوه استفاده از آنها باشید.

۴. داروهای ضد افسردگی 

پزشکان برخی از داروهای ضد افسردگی را برای کمک به کنترل درد، از جمله کمردرد مزمن، حتی اگر فرد افسرده نباشد، تجویز می کنند.

برخی تحقیقات نشان داده است که دولوکستین (Cymbalta) که برای درمان افسردگی و اضطراب استفاده می شود، یکی از موثرترین داروهای ضد افسردگی برای درمان درد است.

داروهای ضد افسردگی اعتیاد آور نیستند و توسط بسیاری از افراد به خوبی تحمل می شوند. با پزشک خود صحبت کنید که آیا این ممکن است یک گزینه باشد یا خیر.

نگهداری دفترچه یادداشت درد

یکی از راه‌های سنجش میزان اثرگذاری مسکن‌ها در کنترل کمردرد، نگهداری یک دفترچه یادداشت درد است. زمان شروع حملات درد، مدت زمان آنها و شدت درد را در مقیاس ۱ تا ۱۰ (۱ درد خفیف و ۱۰ دردی شدید که باعث عدم تحرک می‌شود) یادداشت کنید.

با مصرف داروهای مسکن خود، میزان احساس خود را نسبت به اثر آن با استفاده از مقیاس ۱ تا ۱۰ بسنجید. اگر بعد از یک یا دو هفته هیچ تغییری مشاهده نکردید، با پزشک خود صحبت کنید.

مقالات مرتبط