بهترین روغن برای خارش پوست

بهترین روغن برای خارش پوست: آیا بی خطر هستند؟

در این مقاله می‌خوانید

روغن های ضروری از طریق تقطیر با بخار یا آب از گیاهان به دست می آیند. آنها بسیار غلیظ و با رایحه ای قوی هستند. بسیاری از روغن های ضروری فواید درمانی یا دارویی دارند. برخی از روغن های ضروری در تسکین خارش پوست موثر بوده و در صورت استفاده صحیح برای اکثر افراد بی خطر هستند.

خارش پوست می تواند ناشی از شرایط مختلفی از جمله خشکی، شوره سر، گزش حشرات، بثورات و آلرژی باشد. پوستی که به طور غیرقابل کنترلی خارش می کند یا با تورم همراه است باید توسط پزشک یا متخصص پوست بررسی شود.

روغن های برای خارش و نحوه استفاده از آنها

چندین روغن ضروری برای کاهش یا تسکین خارش پوست موثر هستند. برخی از آنها دارای خواص ضد میکروبی هستند که آنها را در برابر عفونت هایی که ممکن است در اثر خاراندن ایجاد شوند، موثر می کند.

برخی دیگر دارای خواص ضد التهابی هستند که باعث تسکین پوست تحریک شده و کاهش خارش ناشی از گزش حشرات می شوند.

هر نوع روغن ضروری که استفاده می کنید قبل از استفاده روی پوست باید با یک روغن حامل مخلوط شود. همچنین، مطمئن شوید که روغن خالص و با کیفیت بالا را از تولید کننده ای که به آن اعتماد دارید انتخاب کنید. روغن های ارگانیک ممکن است بهترین گزینه باشند.

این متن در مورد سه روغن ضروری است که می‌تواند به کاهش خارش ناشی از مشکلات مختلف پوستی کمک کند.

۱. روغن نعناع فلفلی

روغن نعناع فلفلی به واسطه خاصیت خنک کنندگی ذاتی اش، التیام بخش خارش ناشی از گزش حشرات، تماس با گزنه وحشی و کهیر است. علاوه بر این، می‌تواند در تسکین خارش ناشی از بیماری‌هایی مانند دیابت، مشکلات کبدی و کلیوی نیز موثر باشد.

روغن نعنا فلفلی برای خارش پوست

در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۶ انجام شد، مشخص شد که شرکت کنندگان با استفاده از مخلوطی از روغن نعناع فلفلی و وازلین، به طور قابل توجهی از خارش کمتری رنج می‌بردند. به این افراد توصیه شده بود که قبل از استفاده از این ترکیب، پوست خود را مرطوب کنند.

۲. روغن بابونه

روغن بابونه با عطر و خاصیت آرامش‌بخش خود برای پوست، گزینه‌ای عالی برای استفاده موضعی جهت کاهش خارش ناشی از اگزما، هموروئید و سوختگی پوشک است. این روغن بی‌ضرر بوده و برای استفاده روی پوست سر جهت رفع خارش ناشی از شوره سر یا خشکی پوست نیز مناسب می‌باشد.

روغن بابونه برای خارش پوست

طریقه استفاده برای پوست سر:

  • مخلوطی از روغن بابونه و یک روغن حامل را قبل از شامپو زدن به طور مستقیم روی پوست سر خود ماساژ دهید.
  • 5 تا 10 قطره روغن بابونه را مستقیماً به بطری شامپو خود اضافه کنید و طبق معمول موهای خود را بشویید.

۳. روغن درخت چای

روغن درخت چای ماده‌ای شگفت‌انگیز با کاربردهای فراوان در زمینه سلامتی پوست و مو است. این روغن در غلظت‌های مختلفی یافت می‌شود و به عنوان یک عنصر محبوب در شامپوها، به دلیل اثرات ضد قارچی و ضد میکروبی خود، در مبارزه با شوره سر و خارش ناشی از شپش سر بسیار کارآمد است.

روغن برگ درخت چای برای رفع خارش پوست

نکاتی در مورد مصرف روغن درخت چای:

  • رقیق سازی: پیش از استفاده از روغن درخت چای بر روی پوست سر، حتماً آن را با روغن حامل مانند روغن نارگیل یا روغن بادام رقیق کنید.
  • موارد مصرف: روغن درخت چای رقیق شده را می‌توان به طور مستقیم روی پوست برای کنترل کهیر یا تسکین خارش ناشی از اگزما به کار برد.
  • پای ورزشکاران: به دلیل خاصیت ضد قارچی، روغن درخت چای در درمان پای ورزشکاران نیز موثر است.

این روغن دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی بوده و می‌تواند به سلامت کلی پوست و مو کمک کند.

توجه: استفاده از روغن درخت چای برای کودکان، نوزادان و زنان باردار بدون نظارت پزشک توصیه نمی‌شود.

نکته: برای بهره‌مندی از مزایای کامل روغن درخت چای، حتماً از نوع مرغوب و اصل آن استفاده کنید.

۴. روغن اسطوخودوس

اسطوخودوس به واسطه خواص ضد قارچی خود، یاریگر درمان بیماری‌هایی مانند خارش ژوک، پای ورزشکار و کرم حلقوی است. این گیاه معطر، التیام‌بخش سوزش و خارش ناشی از نیش حشرات نیز می‌باشد. رایحه ملایم و آرامش‌بخش اسطوخودوس، آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای مرطوب‌کنندگی پوست‌های خشک در تمام نقاط بدن تبدیل می‌کند.

روغن اسطخودوس برای خارش پوست

پس از حمام یا دوش، مخلوطی از روغن اسطوخودوس و روغن حامل را به آرامی روی پوست مرطوب خود ماساژ دهید و از خواص بی‌نظیر این گیاه شگفت‌انگیز بهره‌مند شوید.

۵. روغن گل سرخ شمعدانی

اسطوخودوس با عطر دل‌انگیز باغ‌های انگلیسی، سابقه‌ای طولانی در طب سنتی دارد. این گیاه به دلیل خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی‌اش شناخته شده است. مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان داده که روغن گل شمعدانی نیز دارای خواص ضد التهابی است. به همین دلیل، از این روغن برای کاهش خارش و التهاب ناشی از اگزما و خشکی پوست استفاده می‌شود.

روغن گل سرخ شمعدانی برای رفع خارش پوست

می‌توانید روغن گل شمعدانی را به تنهایی با روغن حامل رقیق کرده و به پوست خود بزنید. همچنین می‌توانید آن را با روغن‌های ضروری دیگر مانند اسطوخودوس یا بابونه مخلوط کنید تا از خواص آرامش‌بخش و ضد التهابی آنها به طور هم‌افزا بهره ببرید.

عوارض استفاده از روغن برای رفع خارش

همیشه از روغن های ارگانیک خالص و باکیفیت بالا استفاده کنید. روغن های تقلبی ممکن است با مواد یا ترکیبات شیمیایی ناشناخته مخلوط شده باشند. این روغن ها بیشتر احتمال دارد باعث واکنش های نامطلوب شوند.

هرگز روغن ضروری را بدون رقیق کردن با روغن حامل مستقیماً روی پوست قرار ندهید. روغن های ضروری بسیار غلیظ و قوی هستند. استفاده از آنها به صورت غلیظ می تواند باعث تحریک پوستی و بثورات شود. به طور معمول، چند قطره روغن ضروری کافی است. سعی کنید محلولی تهیه کنید که حدود 5 درصد آن روغن ضروری باشد.

قبل از استفاده روی ناحیه وسیعی از پوست، حتما تست حساسیت انجام دهید. از هیچ روغن ضروری که به گیاهی حساسیت دارید استفاده نکنید. اگر خارش شما بدتر شد یا بثورات ایجاد شد، محلول روغن ضروری را بشویید و با پزشک خود تماس بگیرید.

نباید بدون تأیید پزشک از روغن های ضروری روی نوزاد یا کودک استفاده کنید. هرگز روغن نعناع را روی صورت یا سینه کودک قرار ندهید زیرا بخار منتول آن در صورت استنشاق می تواند عوارض جانبی جدی مانند مشکل تنفس یا سردرد ایجاد کند.

اگر باردار هستید، بدون تأیید پزشک از روغن های ضروری استفاده نکنید.

تحقیقات چه می گوید؟

عصاره های روغنی قرن هاست که مورد استفاده قرار می گیرند. در حال حاضر اثرات آن ها روی مشکلات پوستی و سایر بیماری ها در حال بررسی است. چندین مطالعه معتبربه بررسی اثربخشی انواع عصاره های روغنی در درمان مشکلات پوستی پرداخته اند و نشان داده اند که استفاده صحیح از آنها برای اکثر افراد بی خطر است.

مطالعه دیگری گزارش داد که عصاره های روغنی و سایر مشتقات گیاهان وحشی، درمانی ارزان و موثر برای مشکلات پوستی متعدد هستند و عوارض جانبی کمتری نسبت به داروهای رایج دارند.

نتیجه گیری

عصاره های روغنی بسیاری وجود دارند که برای خارش پوست موثر هستند. اکثر افراد می توانند از عصاره های روغنی رقیق شده با روغن حامل یا سایر مواد روی پوست خود به طور ایمن استفاده کنند. عصاره های روغنی می توانند به کاهش یا رفع خارش ناشی از شرایط مختلف، از جمله نیش حشرات، اگزما و شوره سر کمک کنند. با این حال، استفاده از آنها برای کودکان، نوزادان یا زنان باردار بدون تأیید پزشک توصیه نمی شود.

مقالات مرتبط