بهترین زمان مصرف فینستراید

بهترین زمان مصرف قرص فیناستراید برای ریزش مو

در این مقاله می‌خوانید

بدن شما دی هیدروتستوسترون (DHT) را به عنوان محصول جانبی تولید تستوسترون تولید می کند. این هورمون در دوران کودکی شما نقش بسیار مهمی ایفا می کند، اما با افزایش سن، این دوستی کمی ترش می شود. یکی از ویژگی های نه چندان جالب DHT این است که این هورمون نقش مهمی در طاسی با الگوی مردانه (همچنین به عنوان ریزش موی الگوی مردانه شناخته می شود) ایفا می کند.

شاید تعجب کنید که چه زمانی برای رشد مو فینستراید مصرف کنید، در حالی که ما در اینجا در مورد هورمون های جنسی مردانه صحبت می کنیم. اجازه دهید توضیح دهیم.

DHT برای تمایز اندام های جنسی مردانه حیاتی است. اساساً، شما باید از دوست خود DHT برای تشکیل بیضه و آلت تناسلی خود تشکر کنید.

اما وقتی صحبت از ریزش مو می شود، DHT چرخه رشد مو را کوتاه می کند و فولیکول های مو را کوچک می کند. اینجاست که فینستراید وارد می شود – این دارو باعث جلوگیری از تبدیل تستوسترون به DHT می شود، بنابراین موهای بیشتری را نگه می دارید.

به خواندن ادامه دهید تا در مورد بهترین زمان روز برای مصرف فینستراید، نحوه مصرف فینستراید و اینکه کدام شخصیت های دیگر ساوث پارک هورمون های جنسی مردانه هستند – شوخی می کنیم، این قیاس در اینجا به پایان می رسد، اما مدیر ارشد همانند تستوسترون است، بدیهی است.

چه زمانی باید مصرف فینستراید را شروع کنید؟

این یک سوال است که قبل از اینکه بفهمید بهترین زمان روز برای مصرف فینستراید برای ریزش مو است، نیاز به پاسخ دارد. برای پاسخ به آن، باید اصول نحوه عملکرد فینستراید را بدانید. بنابراین برای یک لحظه به DHT برمی گردیم.

DHT چرخه رشد مو را کوتاه می کند و فولیکول های مو را کوچک می کند. به عبارت ساده، فینستراید (ماده فعال در داروی تجویزی ریزش مو خوراکی Propecia®) یک درمان ریزش مو است که سطوح DHT را در بدن کاهش می دهد.

اگر DHT تا حدی برای ریزش موی الگوی مردانه مقصر است – که معمولاً اینطور است، زیرا آلوپسی آندروژنیک مردانه شایع ترین شکل ریزش مو در مردان است که 30 تا 50 درصد از مردان تا سن 50 سالگی را تحت تاثیر قرار می دهد – پس فینستراید می تواند کمک کند.

در اینجا نکاتی در مورد زمان شروع مصرف فینستراید به عنوان بخشی از برنامه ریزش مو، از جمله اطلاعات مربوط به دوز، بهترین زمان مصرف، نحوه نگهداری آن و اینکه در صورت فراموش کردن یک نوبت چه باید کرد، آورده شده است.

زودتر برای مصرف فینستراید اقدام کنید، نتایج بهتری بگیرید

هرچه زودتر بعد از مشاهده ریزش مو، مصرف فینستراید را شروع کنید، این دارو در حفظ و محافظت از موهایتان موثرتر خواهد بود.

به طور کلی، مصرف دارو درست زمانی که ریزش مو را مشاهده کردید، بیشترین تاثیر را دارد. اگر مطمئن نیستید که ریزش مو قابل توجه است، از یکی از بچه های اطرافتان بپرسید – آن ها بدون هیچ تردیدی به شما خواهند گفت که آیا مشکلی در موهایتان، لباس هایتان یا اندامتان وجود دارد!

به طور کلی، هر زمان که متوجه نازک شدن یا کم پشت شدن موهایتان شدید، زمان مناسبی برای شروع مصرف فینستراید است.

انتظارات واقع بینانه داشته باشید

با اینکه فینستراید داروی بسیار موثری است، داشتن انتظارات واقع بینانه اهمیت دارد.

در درمان آلوپسی آندروژنتیک، فینستراید ۱۰۰ درصد دی هیدروتستوسترون (DHT) را کاهش نمی دهد – ریزش مو کند می شود، اما لزوماً به طور کامل متوقف نمی شود.

بنابراین، اگر ریزش موی پیشرفته ای دارید – برای مثال، نازک شدن واضح در کل پوست سر یا یک نقطه کاملاً بدون مو – بعید است که فینستراید تمام موهایتان را دوباره بازیابی کند.

بسیاری از مردان مبتلا به ریزش مو، بعد از شروع مصرف فینستراید، رشد مجدد مو را تجربه می کنند، اما این یک تضمین قطعی نیست. در یک مطالعه ۱۰ ساله روی ۵۲۳ مرد ژاپنی، ۹۱ درصد در حین مصرف فینستراید، بهبودهایی در رشد مو را تجربه کردند.

صبور باشید

معمولاً دیدن نتایج مصرف فینستراید چند ماه طول می کشد.

بعد از شروع مصرف این دارو، باید صبور و منظم باشید. گرفتن عکس های دوره ای از موهایتان هر هفته برای مشاهده تغییرات جزئی می تواند انگیزه بخش باشد.

هنگامی که شروع به مشاهده اثرات کردید، این اثرات باید تا زمانی که مصرف دارو را ادامه دهید، ماندگار باشند. در مطالعه ۱۰ ساله ذکر شده در بالا، ۹۹ درصد از مردان در طول درمان هیچ گونه بدتر شدن ریزش مو را تجربه نکردند.

مطالعه دیگری در سال ۲۰۰۳ نشان داد که ۹۰ درصد از مردان تحت درمان با فینستراید، توانستند پوشش پوست سر خود را طی پنج سال حفظ یا بهبود قابل توجهی در آن ایجاد کنند. در همین حال، ۷۵ درصد از کسانی که دارونما دریافت کردند، بدتر شدن قابل توجهی در پوشش پوست سر را نشان دادند.

نکات مهم درباره مصرف فینستراید برای رشد مو

این متن به عوارض جانبی فینستراید، خطرات احتمالی و موارد مصرف مجاز آن می پردازد.

عوارض جانبی فینستراید

عوارض جانبی فینستراید نادر است، اما ممکن است رخ دهد.

شایع‌ترین عوارض جانبی فینستراید عمدتا جنسی هستند و معمولا پس از قطع مصرف دارو به سرعت برطرف می‌شوند.

بررسی‌ای در سال ۲۰۱۲ روی فینستراید و عوارض جانبی جنسی نشان داد که بین ۲.۱ تا ۳.۸ درصد از افراد مورد مطالعه دچار عوارض جانبی جنسی شده‌اند. اختلال نعوظ (نعوظ ناقص) شایع‌ترین مورد گزارش شده بوده و به دنبال آن مشکلات انزال و کاهش میل جنسی یا از دست دادن میل جنسی قرار دارد.

عوارض جانبی جدی بسیار کم و یا اصلا وجود ندارد. اگر درباره سندرم پس از فینستراید (PFS)، یعنی عوارض جانبی که حتی پس از قطع مصرف دارو ادامه پیدا می‌کند، کنجکاو هستید، راهنمای جامع ما در مورد عوارض جانبی فینستراید را مطالعه کنید.

فینستراید برای مصرف آقایان تایید شده است

فینستراید موضعی تنها برای آقایان تایید شده است و قرص‌های آن به دلیل اثرات تراتوژنیک نباید توسط زنان باردار لمس شود.

اگر از اسپری فینستراید موضعی در شب استفاده می‌کنید و با شریک بارداری خود یا کسی که قصد بارداری دارد هم‌خواب هستید، حتما بعد از مصرف دارو دستان خود را بشویید. همچنین از بالش‌های جداگانه استفاده کنید (و اگر قصد بچه‌دار شدن دارید، به همسرتان یادآوری کنید که به موهایتان دست نزند).

علائم رایج ریزش مو

شاید فکر کنید ریزش مو سیاه و سفید است – یا موهایتان می ریزد یا نمی ریزد. اما واقعیت این طور واضح نیست، به خصوص که ریزش روزانه 50 تا 100 تار مو طبیعی است.

دانستن علائم رایج ریزش مو کلیدی است زیرا هر چه زودتر متوجه آنچه اتفاق می افتد شوید، زودتر می توانید درمان آن را شروع کنید.

ممکن است سری به ابرها بزنید ( منظور بررسی عکس های خود در طی چند سال گذشته برای دیدن تغییرات مو است) یا شاید فقط به موهای روی بالش و کف حمام بیشتر دقت کنید.

در هر صورت، راه‌های ساده‌ای برای تشخیص علائم رایج ریزش مو وجود دارد:

  • عقب رفتن خط رویش مو، که اغلب با ریزش موهای شقیقه شروع می‌شود.
  • نازک شدن قابل توجه مو با کمبود تراکم، که به عنوان نازک شدن منتشر شناخته می‌شود.
  • پوست سر بیشتری قابل مشاهده است.
  • ریزش بیش از حد مو بعد از حمام یا برس کشیدن
  • تغییر در ظاهر مو در عکس ها
  • موهایی که رشدشان نسبت به حالت عادی بیشتر طول می کشد (میانگین رشد حدود یک سانتی متر در ماه است)
  • آرایشگر یا سلمانی شما به موضوعی اشاره می کند.

برای عمیق‌تر شدن، راهنمای ما در مورد علائم اولیه طاسی شدن را بررسی کنید.

بهترین زمان مصرف فینستراید

در مورد زمان مصرف فینستراید، تصمیم کاملا با خود شماست.

بهترین زمان برای مصرف فینستراید زمانی است که به طور مداوم به یاد داشته باشید آن را مصرف کنید. برای برخی، ممکن است این زمان اولین ساعات صبح یا هر زمانی که ویتامین‌هایشان را مصرف می‌کنند، باشد. برخی دیگر ممکن است مصرف فینستراید را با شام یا قبل از خواب ترجیح دهند.

هیچ زمان توصیه‌شده‌ای در طول روز برای مصرف فینستراید وجود ندارد، اما سعی کنید آن را هر روز در یک زمان مشخص مصرف کنید (و سعی کنید مصرف آن را فراموش نکنید). این ثبات به جذب، متابولیسم و دفع دارو کمک می‌کند.

اگر در به خاطر سپردن زمان مصرف دارو در هر روز مشکل دارید، تنظیم یک هشدار می‌تواند مفید باشد. (از هر خانمی که قرص ضد بارداری مصرف کرده باشد بپرسید، به احتمال زیاد به شما در مورد زنگ هشدار روزانه‌اش خواهد گفت.)

فراموش کردن مصرف یک وعده فینستراید

اگر یک وعده فینستراید را فراموش کردید، نگران نباشید.

اگر کمتر از شش ساعت از زمان مصرف آن گذشته است، به محض یادآوری، فینستراید را مصرف کنید. اما اگر بیش از شش ساعت گذشته است، فقط آن را در روز بعد در زمان همیشگیتان مصرف کنید – و برای جبران مصرف فراموش‌شده، دوز دارو را دو برابر نکنید.

مصرف فینستراید برای ریزش مو

در اینجا نکاتی در مورد مصرف فینستراید برای ریزش مو آورده شده است. این نکات شامل میزان مصرف و اقدامات دیگری است که می توانید در کنار مصرف فینستراید انجام دهید تا اثرات آن را بیشتر کنید.

به میزان مصرف توجه کنید

فینستراید برای BPH (بزرگ شدن خوش خیم پروستات) معمولا با نام تجاری اصلی خود، Proscar® به فروش می رسد. این دارو توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای مصرف روزانه ۱ میلی گرم (mg)، با یا بدون غذا تایید شده است. همانطور که ذکر شد، باید هر روز در حدود زمان مشخصی مصرف شود.

مصرف دوزهای بالاتر فینستراید، معمولا ۵ میلی گرم، برای درمان BPH تایید شده است. مصرف دوز بالاتر برای ریزش مو باعث افزایش اثرات دارو نمی شود، بلکه خطر عوارض جانبی را افزایش می دهد.

نگهداری صحیح فینستراید

فینستراید باید در دمای اتاق نگهداری شود.

این دارو را باید بین ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد (۵۹ تا ۸۶ درجه فارنهایت) و دور از دسترس کودکان، مانند همه داروهای تجویزی، نگهداری کنید. درِ ظرف را بسته نگه دارید و از تماس با رطوبت خودداری کنید.

فینستراید پیشگیری کننده نیست

اینکه برای پیشگیری از ریزش مو پیش قدم شده اید قابل تحسین است. اما هیچ مدرکی وجود ندارد که مصرف فینستراید قبل از مشاهده ریزش مو، حتی در صورت داشتن سابقه خانوادگی طاسی، فایده ای داشته باشد.

مصرف فینستراید را در اولین نشانه ریزش مو شروع کنید، اما نه قبل از آن.

ترکیب فینستراید و ماینوکسیدیل را در نظر بگیرید

اگرچه فینستراید به تنهایی موثر است، اما بهترین نتایج فینستراید زمانی حاصل می شود که همراه با ماینوکسیدیل موضعی استفاده شود.

فینستراید و ماینوکسیدیل (نام ژنریک برای Rogaine®) مانند زوج قدرتمند دنیای ریزش مو هستند: هر کدام به تنهایی تاثیرگذار هستند، اما زمانی که با هم ترکیب شوند، تقریبا غیرقابل توقف هستند.

ماینوکسیدیل و فینستراید یکدیگر را تکمیل می کنند اما به روش های مختلف عمل می کنند.

ماینوکسیدیل یک درمان موضعی است (فوم 5% ماینوکسیدیل و محلول مایع 2% ماینوکسیدیل وجود دارد). برخلاف فینستراید، ماینوکسیدیل مسدود کننده DHT نیست. در عوض، جریان خون را در پوست سر افزایش می دهد و آن را از اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز برای سلامت مو پر می کند.

یک متاآنالیز در سال ۲۰۱۹ روی اثربخشی ماینوکسیدیل و فینستراید نشان داد که ترکیب فینستراید خوراکی و ماینوکسیدیل موضعی نسبت به استفاده از هر کدام به تنهایی موثرتر و ایمن تر است.

هر دو دارو را می توان به صورت موضعی نیز استفاده کرد. مطالعات نشان می دهد که تعداد موهای جدید در افرادی که با فینستراید موضعی درمان می شوند نسبت به قرص های فینستراید مشابه است.

برای اطلاعات بیشتر، راهنمای ما در مورد فینستراید موضعی را مطالعه کنید.

از شامپوهای حجم دهنده یا ضخیم کننده استفاده کنید

از آنجایی که از شامپو استفاده می کنید، پس بهتر است آن را برای خودتان مفید کنید – این زمان خوبی است که بالاخره با شامپو و نرم کننده دو در یک خود خداحافظی کنید.

علاوه بر فینستراید، از شامپو و نرم کننده حجم دهنده یا شامپو ضخیم کننده استفاده کنید.

تیم سلامت

مقالات مرتبط