ضد آفتاب بارداری

بهترین ضد آفتاب بارداری که می‌توانید انتخاب کنید 

در این مقاله می‌خوانید

محافظت از خود در برابر نور شدید خورشید به خصوص در دوران بارداری که پوست شما نسبت به حالت معمول حساس‌تر است، اهمیت ویژه‌ای دارد.

البته، بهترین راه محافظت در برابر نور خورشید، پیشگیری است. بنابراین، هر زمان که ممکن است، سعی کنید بین ساعت ۱۰ صبح تا ۲ بعدازظهر، که تابش نور خورشید در شدیدترین حالت است، در داخل خانه یا سایه بمانید.

و هر زمان که بیرون از خانه هستید، حتما اقدامات احتیاطی را انجام دهید، از جمله استفاده از کرم ضد آفتاب. در اینجا نکاتی در مورد انتخاب بهترین کرم ضد آفتاب در دوران بارداری ارائه شده است:

ضد آفتاب مناسب دوران بارداری

به دنبال کرم‌های ضد آفتاب با طیف وسیع باشید که در برابر اشعه UVA و UVB محافظت ایجاد کنند. همچنین مطمئن شوید که آن‌ها دارای فاکتور محافظت در برابر آفتاب (SPF ۳۰) یا بالاتر باشند.

محصولاتی که ماده موثر آن‌ها اکسید روی و/یا تیتانیوم دی اکسید است – که به آن‌ها کرم ضد آفتاب فیزیکی یا معدنی نیز گفته می‌شود – گزینه مناسبی برای زنان باردار هستند، زیرا این مواد ضد حساسیت بوده و روی پوست باقی می‌مانند و جذب نمی‌شوند. نوع ضدآفتابی را انتخاب کنید که ضد آب باشد، حتی اگر قصد شنا کردن ندارید.

با این حال، مهم است که به خاطر داشته باشید که علی‌رغم مطالبی که ممکن است شنیده یا خوانده باشید، نباید بیش از حد نگران مواد تشکیل‌دهنده‌ی تک تک کرم‌های ضد آفتاب باشید. اگر مطمئن نیستید که آیا کرم ضد آفتاب خاصی در دوران بارداری بی‌خطر است، برچسب آن را بررسی کنید و با پزشک خود صحبت کنید.

نکته‌ای دیگر: از کرم ضد آفتابی که حاوی دور کننده‌ی حشرات است استفاده نکنید، زیرا این نوع کرم‌ها اثربخشی کمتری دارند. اگر به دور کننده‌ی حشرات نیاز دارید، آن را به طور جداگانه خریداری کرده و بعد از استفاده از کرم ضد آفتاب، آن را به کار ببرید. به خاطر داشته باشید که ممکن است نیاز به تجدید کرم ضد آفتاب بیشتر باشد، زیرا اسپری دور کننده‌ی حشرات ممکن است اثربخشی ضد آفتاب را کاهش دهد.

چرا استفاده از ضد آفتاب در دوران بارداری اهمیت ویژه‌ای دارد؟

ضد آفتاب نه تنها از شما در برابر سرطان پوست محافظت می‌کند، بلکه پوست شما را از تغییر رنگ و سایر عوارض مرتبط با بارداری که در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید تشدید می‌شوند، حفظ می‌کند.

از آنجایی که پوست شما در دوران بارداری حساس‌تر می‌شود، احتمال ابتلا به ملاسما (لک حاملگی) و سایر انواع هایپرپیگمنتاسیون (لک‌های تیره) – لکه‌ها، نقاط یا خطوطی که می‌توانند از رنگ قرمز-بنفش تا قهوه‌ای، آبی یا خاکستری متغیر باشند – بیشتر است و با قرار گرفتن در معرض نور خورشید برجسته‌تر می‌شوند.

محافظت از آفتاب برای زنان باردار

اگر قصد دارید در دوران بارداری زمان زیادی را در فضای باز بگذرانید، با رعایت نکات زیر از خود در برابر آفتاب محافظت کنید:

  • تا جایی که می‌توانید در ساعات اوج تابش نور خورشید، یعنی بین ساعت ۱۰ صبح تا ۲ بعد از ظهر، در داخل خانه بمانید.
  • هر زمان که ممکن است، به خصوص در گرم‌ترین ساعات روز، زیر سایه بمانید.
  • حداقل ۱۵ دقیقه قبل از بیرون رفتن، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. به اندازه‌ی یک اونس (معادل یک لیوان کوچک) کرم بردارید و به طور کامل روی تمام پوست‌های در معرض آفتاب بمالید. هر دو ساعت یکبار آن را تجدید کنید.
  • از بالم لب با SPF 30 یا بالاتر برای لب‌های خود استفاده کنید. لب‌ها هم می‌توانند دچار آفتاب سوختگی شوند!
  • تا جایی که ممکن است پوست خود را بپوشانید و لباس‌های روشن با پارچه قابل تنفس، ترجیحاً با بافت متراکم، انتخاب کنید. لباس را مقابل نور خورشید بگیرید؛ هرچه نور کمتری از آن عبور کند، بهتر است.
  • از کلاه لبه‌ پهن و عینک آفتابی استفاده کنید، عینکی که ۹۹ درصد از اشعه UVA و UVB را مسدود کند ایده آل است.
  • خود را خنک نگه دارید. علاوه بر سایه گرفتن و پوشیدن لباس‌های محافظ، در زمانی که زیر نور خورشید هستید، حتماً مایعات بنوشید. زنان باردار بیشتر در معرض گرمازدگی قرار دارند، بنابراین اگر احساس سبکی سر یا سرگیجه کردید، مقداری آب بنوشید و در اسرع وقت به دنبال کولر باشید تا خنک شوید.
  • به خاطر داشته باشید که فقط به دلیل بارداری مجبور نیستید در خانه بمانید. حتماً بیرون بروید و خوش بگذرانید! فقط مطمئن شوید که محافظت در برابر آفتاب را در اولویت قرار دهید.

آیا استفاده از ضد آفتاب در دوران بارداری بی خطر است؟

پاسخ کوتاه: بله.

بارداری می‌تواند حساسیت پوست شما را افزایش دهد، بنابراین استفاده از ضد آفتاب برای محافظت از خود در برابر هر گونه آسیب احتمالی نور خورشید مهم است. با این حال، شما باید نسبت به مواد تشکیل‌دهنده‌ی ضد آفتاب‌هایی که استفاده می‌کنید آگاه‌تر باشید.

به احتمال زیاد، باید از ماده‌ی اکسی بنزون اجتناب کنید. برخی از تحقیقات روی حیوانات نشان می‌دهد که این ماده ممکن است باعث تغییراتی در غدد پستانی شود.

در عوض، ضد آفتاب‌هایی که حاوی اکسید روی هستند ممکن است برای شما و جنین گزینه‌ی بهتری باشند. اکسید روی جایگزین ایمن‌تری نسبت به مواد شیمیایی رایج در ضد آفتاب‌ها است، زیرا اشعه‌ی خورشید را پراکنده می‌کند و در نهایت از نفوذ و آسیب اشعه‌ی فرابنفش به پوست جلوگیری می‌کند.

به چه نکاتی در کرم ضد آفتاب دوران بارداری‌تان توجه کنید

هنگام خرید ضد آفتاب چگونه می‌توانید با اطمینان خاطر خرید کنید؟ آیا می‌توانید همزمان از خود و کودکتان محافظت کنید؟

مواد تشکیل دهنده

خبر خوب این است که سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) فقط دو ماده تشکیل دهنده ضد آفتاب، یعنی PABA و تولین سالسیلات را خطرناک اعلام کرده است. و این مواد در ضد آفتاب‌های فروخته شده غیرمجاز هستند.

برخی دیگر از مواد تشکیل دهنده ضد آفتاب، از جمله oxybenzone، ensulizole، octisalate، homosalate، octocrylene و octinoxate، سال‌هاست که در ضد آفتاب‌های فروخته شده در ایالات متحده استفاده می‌شوند. اما سازمان غذا و دارو خواستار مطالعات بیشتر در مورد ایمنی بلندمدت این مواد شده است. در همین حال، این مواد ممکن است مواد تشکیل دهنده ضد آفتابی باشند که باید در دوران بارداری از آنها اجتناب کنید.

دو ماده وجود دارد که سازمان غذا و دارو آنها را برای استفاده همه افراد به طور کلی ایمن اعلام کرده است: اکسید روی و تیتانیوم دی اکسید. آنها مواد معدنی طبیعی هستند که به طور فیزیکی اشعه مضر خورشید را از رسیدن به پوست شما مسدود می‌کنند.

اکسید روی و تیتانیوم دی اکسید مواد اصلی تشکیل دهنده ضد آفتاب‌های فیزیکی هستند که به ضد آفتاب‌های معدنی نیز معروف هستند.

ضد آفتاب‌های شیمیایی در مقابل ضد آفتاب‌های معدنی

ضد آفتاب‌ها را می‌توان به دو روش مختلف فرموله کرد. یکی با مواد شیمیایی مانند octisalate ،homosalate و اکسی بنزون (سعی کنید از این ماده اجتناب کنید!) که اشعه خورشید را قبل از اینکه به پوست شما برسد جذب می‌کنند. روش دوم با مواد معدنی مانند اکسید روی و تیتانیوم دی اکسید که یک سپر فیزیکی بین پوست شما و اشعه خورشید ایجاد می‌کند.

بر اساس اعلام آکادمی پوست آمریکا و آکادمی اطفال آمریکا، ضد آفتاب‌های معدنی برای کودکان، زنان باردار یا شیرده و افرادی که پوست حساس یا آلرژی دارند، ترجیح داده می‌شوند. با این حال، کارشناسان به طور واضح اعلام کرده‌اند که استفاده از هر ضد آفتابی بهتر از عدم استفاده از آن است، بنابراین ضد آفتابی را انتخاب کنید که به طور مرتب آن را خریداری و استفاده می‌کنید.

ضد آفتاب‌های معدنی نسبت به ضد آفتاب‌های شیمیایی گران‌تر هستند.

طیف وسیع و مقاومت در برابر آب

ضد آفتاب همیشه باید دارای طیفی وسیع (محافظت در برابر هر دو اشعه UVA و UVB)، میزان SPF 30 یا بالاتر و مقاوم در برابر آب (در صورت شنا یا تعریق) باشد و ۱۵ دقیقه قبل از بیرون رفتن استفاده شود و هر ۲ ساعت یکبار در زمان بیرون بودن تجدید شود.

سوالات رایج

۱. کدام کرم‌های ضد آفتاب در دوران بارداری بی خطر نیستند؟

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۸ روی موش‌های باردار یا شیرده انجام شد، نشان داد که استفاده از اکسی بنزون باعث ایجاد تغییراتی در غدد پستانی می‌شود.

اگرچه این مطالعه فقط روی حیوانات انجام شده است و تحقیقات بیشتری روی انسان‌ها مورد نیاز است، اما شما می‌توانید از هر فرمولی که حاوی این ماده است اجتناب کنید.

در واقع، بسیاری از تولیدکنندگان کرم‌های ضد آفتاب به دلیل احتمال آسیب به صخره‌های مرجانی، دیگر از این ماده در محصولات خود استفاده نمی‌کنند.

به غیر از این مورد، تحقیقات زیادی در مورد اینکه کدام ضد آفتاب‌ها به طور خاص در دوران بارداری بهتر هستند، وجود ندارد. اما همچنان باید از فرمولی استفاده کنید که دارای طیف وسیع و SPF بالاتری باشد.

۲. کدام مواد تشکیل دهنده برای کرم‌های ضد آفتاب دوران بارداری مناسب‌ترند؟

هنگام بارداری بهتر است از کرم‌های ضد آفتاب شیمیایی اجتناب کنید و به جای آن‌ها از کرم‌های ضد آفتاب فیزیکی (که گاهی اوقات معدنی نامیده می‌شوند) استفاده کنید. ممکن است بخواهید به دنبال ضد آفتابی باشید که حاوی تیتانیوم دی اکسید یا اکسید روی باشد.

استفاده از کرم‌های ضد آفتاب معدنی در دوران شیردهی نیز توصیه می‌شود.

۳. از چه مرحله‌ای از بارداری باید شروع به استفاده از کرم ضد آفتاب کنم؟

توصیه می‌شود در تمام دوران بارداری، هر زمان که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

اگر قادر به استفاده از کرم ضد آفتاب بی خطر در دوران بارداری نیستید، سعی کنید در ساعات اوج تابش نور خورشید (به طور کلی بین ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر) از آفتاب دوری کنید و تا جایی که ممکن است پوست خود را بپوشانید.

مقالات مرتبط