تاثیر میکرودرم ابریژن روی پوست

تاثیر میکرودرم ابریژن روی پوست 

تصویر پروفایل کانال جوانسازی پوست
در این مقاله می‌خوانید

میکرودرم ابریژن با ایجاد آسیب‌های جزئی در پوست باعث ترمیم و جوانسازی آن می‌شود. در نتیجه، ممکن است تغییرات فیزیکی زیر را در پوست خود مشاهده کنید:

  • کاهش چربی پوست
  • کوچکی شدن منافذ
  • بهبود نرمی و لطافت پوست
  • نازک شدن لایه رویی پوست

در حالی که میکرودرم ابریژن روشی موثر برای بهبود وضعیت پوست‌های آسیب دیده و درخشان‌تر کردن پوست‌های سالم شناخته می‌شود، اما این سوال مطرح است که میکرودرم ابریژن دقیقا چه تاثیری روی پوست می‌گذارد و آیا عوارضی هم به دنبال دارد؟

آنچه در مورد میکرودرم ابریژن باید بدانید

میکرودرم ابریژن روشی است که با ایجاد آسیب‌های جزئی کنترل شده در پوست، باعث ترمیم و جوانسازی پوست می‌شود. در نتیجه این فرایند، پوست ظاهری جوان‌تر و سالم‌تر پیدا می‌کند. میکرودرم ابریژن به صورت جلسات درمانی متعدد، معمولا در ۶ جلسه با فاصله زمانی ۷ تا ۱۰ روز بین هر جلسه انجام می‌شود.

آناتومی پوست

پوست بزرگترین اندام بدن است و ساختاری پیچیده دارد. پوست از سه لایه مجزا تشکیل شده است که هر کدام وظایف و کارکردهای خاصی دارند:

  • اپیدرم (لایه بیرونی): بیرونی‌ترین لایه پوست است که بیشتر از سلول‌های مرده پوست تشکیل شده است، اما به عنوان یک سد محافظ در برابر عوامل مختلف مانند اشعه ماوراء بنفش، باکتری و ویروس عمل می‌کند. اگرچه به عنوان یک لایه واحد در نظر گرفته می‌شود، اما خود اپیدرم از لایه‌های متعددی تشکیل شده است.
  • درم (لایه میانی): لایه میانی است که حاوی بخش‌های ساختاری پوست، از جمله کلاژن و الاستین می‌باشد.
  • لایه زیرجلدی: پایین‌ترین لایه است که حاوی چربی و رگ‌های خونی بزرگ‌تر می‌باشد.

تاثیر میکرودرم ابریژن بر روی پوست

میکرودرم ابریژن با ایجاد آسیب‌های جزئی در پوست عمل می‌کند و به پوست اجازه می‌دهد تا به طور منظم‌تری خود را ترمیم کند. این فرآیند می‌تواند پوستی جوان‌تر و سالم‌تر را به شما هدیه دهد. همانطور که گفته شد، این روش در طی جلسات درمانی متعدد انجام می‌شود.

تغییرات قابل توجه معمولا بعد از اولین جلسه قابل مشاهده هستند. پوست تقریباً بلافاصله صاف‌تر، سالم‌تر و جوان‌تر به نظر می‌رسد. 

با ادامه جلسات درمانی، پوست به تدریج کم چرب‌تر می‌شود، منافذ کمتر نمایان می‌شوند و نواحی ضخیم پوست نازک‌تر به نظر می‌رسند و احساس نرمی بیشتری پیدا می‌کنند. حتی ممکن است چین و چروک‌های ریز نیز صاف‌تر به نظر برسند.

تاثیر میکرودرم ابریژن روی لایه‌های پوست

میکرودرم ابریژن پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث تغییراتی در لایه‌های مختلف آن می‌شود. در ادامه به بررسی این تاثیرات می‌پردازیم:

تاثیر بر روی اپیدرم (لایه بیرونی)

از آنجایی که اپیدرم بیرونی‌ترین لایه پوست است، تغییرات ایجاد شده در این لایه بیشتر قابل مشاهده خواهد بود. بررسی میکروسکوپی پوست بعد از میکرودرم ابریژن نشان می‌دهد که فرآیندهای مختلفی در حال رخ دادن هستند:

  • اپیدرم ضخیم‌تر می‌شود زیرا سلول‌های پوستی جدید با سرعت بیشتری تولید می‌شوند. خود سلول‌ها نیز بسیار بزرگ‌تر می‌شوند که منجر به ظاهری پرتر و حجیم‌تر برای پوست می‌گردد.
  • سلول‌های لایه‌های پایین‌تر اپیدرم به جای اینکه به صورت نامنظم کنار هم قرار بگیرند، با الگوی “بافته سبدی” به صورت منظم‌تری به هم متصل می‌شوند.
  • با توجه به اینکه سد محافظتی اپیدرم در 24 ساعت اول پس از عمل مختل می‌شود، پوست ممکن است بسیار خشک‌تر از حد معمول به نظر برسد. اما خشکی به سرعت و معمولا بعد از هفت روز برطرف می‌شود، زیرا سلول‌های بازسازی شده توانایی بیشتری برای جذب رطوبت دارند.

تاثیر بر روی درم (لایه میانی)

در حالی که تغییرات ابتدا در اپیدرم ظاهر می‌شوند، اما تاثیرات فراتر از لایه سطحی پوست است. در واقع، درم لایه ای است که با میکرودرم ابریژن از بسیاری از مزایای بلندمدت بهره مند می‌شود. تغییرات شیمیایی تقریباً بلافاصله می‌توانند رخ دهند که باعث ضخیم‌تر، سالم‌تر و مستحکم‌تر شدن لایه درم می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهند که میکرودرم ابریژن مزایای دیگری نیز به همراه دارد:

  • میکرودرم ابریژن تعداد رشته‌های کلاژن را افزایش می‌دهد، که ضخیم‌تر، متراکم‌تر و سازمان‌یافته‌تر می‌شوند.
  • تعداد الیاف الاستیک نیز افزایش می‌یابد و به صورت عمودی به جای افقی جهت‌گیری می‌کنند و به لایه درم حالت ارتجاعی بیشتری می‌بخشند.
  • تعداد و اندازه فیبروبلاست‌ها (سلول‌هایی که کلاژن می‌سازند) نیز افزایش می‌یابد.

التهاب بعد از میکرودرم ابریژن

قرمزی بعد از عمل میکرودرم ابریژن طبیعی است. این قرمزی نشان دهنده فرآیندی التهابی است که در آن پروتئین های ایمنی برای شروع ترمیم سلول های آسیب دیده وارد سیستم می‌شوند.

قرمزی ناشی از گشاد شدن رگ های خونی در درم و اپیدرم است که به سلول های ایمنی امکان دسترسی نزدیکتر به بافت آسیب دیده را می دهد.

بخشی از این قرمزی به دلیل کشش مکانیکی پوست توسط مکش در حین انجام عمل ایجاد می‌شود. از این رو، التهاب خفیف یک پاسخ طبیعی است و در افرادی که تحت این عمل قرار گرفته اند کاملا قابل انتظار است.

نکات مهم پایانی

میکرودرم ابریژن مزایای قابل توجهی دارد، اما فقط باید توسط یک متخصص زیبایی مجرب و دارای مجوز انجام شود. این روش معمولا بدون درد و دوران نقاهت است، اما موارد منع مصرفی نیز دارد.

افراد مبتلا به روزاسه، مویرگ های شکسته شده و همچنین هر کسی که در حال حاضر عفونت باکتریایی یا ویروسی پوستی (از جمله زگیل های تخت و تبخال) دارد، نباید میکرودرم ابریژن انجام دهند. سایر مشکلات پوستی یا شرایط پزشکی ممکن است نیاز به نظر متخصص قبل از انجام این عمل داشته باشد.

در صورت تردید، با یک متخصص پوست دارای مجوز مشورت کنید تا بتواند بهترین توصیه را برای نوع پوست یا شرایط خاص شما ارائه دهد.

مقالات مرتبط