تزریق متیل پردنیزولون برای ریزش مو

تزریق متیل پردنیزولون برای ریزش مو: بررسی شواهد علمی

در این مقاله می‌خوانید

تزریق متیل پردنیزولون متعلق به دسته ای از داروها به نام کورتیکواستروئیدها است. این دارو برای درمان افرادی که سطح کورتیکواستروئید کمی دارند با جایگزین کردن استروئیدهایی که به طور طبیعی توسط بدن تولید می شوند، عمل می کند. همچنین برای درمان سایر شرایط با کاهش تورم و قرمزی و تغییر نحوه عملکرد سیستم ایمنی بدن کاربرد دارد.

تزریق متیل پردنیزولون ممکن است برای برخی از انواع ریزش مو گزینه درمانی باشد، اما درک شواهد و معایب بالقوه آن مهم است. در ادامه خلاصه‌ای همراه با منابع تحقیقاتی ارائه شده است.

اثربخشی تزریق متیل پردنیزولون برای ریزش مو

مطالعات نشان داده اند که متیل پردنیزولون در درمان آلوپسی آره آتا، یک بیماری خود ایمنی که باعث ریزش مو به صورت تکه تکه می شود، امیدوار کننده است. 

یک مطالعه نشان داد که در ۸۱ درصد از بیماران مبتلا به آلوپسی آره آتا شدید با استفاده از تزریق وریدی با دوز بالای متیل پردنیزولون، پاسخ خوبی وجود دارد [۱]. 

در ادامه خلاصه ‌ای از یافته های این تحقیق آورده شده است:

پس زمینه: ریزش موی وسیع و شدید از نوع آلوپسی آره‌آتا که به درمان مقاوم است، یک چالش بالینی به شمار می‌رود. کورتیکواستروئیدهای سیستمیک ابزاری درمانی هستند که همچنان نیازمند ارزیابی بیشتر می‌باشند.

هدف: هدف از این مطالعه، ارزیابی اثربخشی و ایمنی پالس درمانی متیل پردنیزولون در بیماران مبتلا به آلوپسی آره‌آتا و یافتن عوامل پیش‌آگهی‌دهنده برای نتایج مطلوب بود.

روش‌ها: در مجموع ۳۲ بیمار مبتلا به آلوپسی آره‌آتا مولتی‌فوکال شدید (ریزش موی بیش از ۴۰ درصد پوست سر)، آلوپسی توتالیس و آلوپسی یونیورسالیس به مدت 3 ماه متوالی، هر ماه به مدت ۳ روز تحت تزریق وریدی ۵۰۰ میلی‌گرم متیل پردنیزولون قرار گرفتند. نقطه پایانی مطالعه ۱۲ ماه بود.

یافته‌ها: از ۳۲ بیمار، ۲۶ نفر (۸۱.۳ درصد) پاسخ بالینی نشان دادند. چهار بیمار (۱۲.۵ درصد) رویش مجدد کامل مو را تجربه کردند، ۶ بیمار (۱۸.۸ درصد) بیش از ۵۰ درصد رویش مجدد مو داشتند، ده نفر (۳۱.۳ درصد) کمتر از ۵۰ درصد رویش مجدد مو داشتند، ۶ نفر (۱۸.۷۵ درصد) به درمان پاسخ ندادند و ۶ بیمار دیگر (۱۸.۸ درصد) پس از رویش اولیه دچار عود مجدد شدند. تحلیل چند متغیره نشان داد که بیمارانی که برای اولین بار دچار این عارضه شده بودند و همچنین مبتلایان به نوع مولتی‌فوکال، بهترین نتایج را کسب کردند.

نتیجه‌گیری: تزریق متیل پردنیزولون می‌تواند یک گزینه درمانی احتمالی برای بیماران مبتلا به آلوپسی آره‌آتا مولتی فوکال و همچنین کسانی که برای اولین بار دچار این بیماری می‌شوند، باشد.

نکات مهم

  • اثربخشی محدود: این مطالعات بر روی آلوپسی آره آتا تمرکز دارند و ممکن است متیل پردنیزولون برای سایر علل ریزش مو موثر نباشد.
  • مصرف خارج از برچسب: متیل پردنیزولون برای درمان ریزش مو توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تایید نشده است. این دارو معمولا برای التهاب و بیماری های خود ایمنی استفاده می شود.
  • عوارض جانبی: کورتیکواستروئیدها مانند متیل پردنیزولون، به ویژه در صورت مصرف طولانی مدت، می توانند عوارضی داشته باشند. این عوارض شامل افزایش وزن (به خصوص در صورت یا قسمت بالایی پشت و تنه)، کند شدن بهبود زخم، درد یا ضعف عضلانی، نازک شدن پوست، تعریق بیشتر، ناراحتی معده، نفخ، سردرد و تغییرات در پریودهای ماهیانه می‌شود.[۲]

نتیجه گیری

در حالی که تزریق متیل پردنیزولون ممکن است برای آلوپسی آره آتا مفید باشد، برای تشخیص و برنامه ریزی درمانی مناسب، مشورت با متخصص پوست بسیار مهم است. پزشک متخصص پوست می تواند در مورد خطرات و مزایای خاص وضعیت شما صحبت کند و گزینه های جایگزین را برای ریزش مو بررسی نماید.

لیست منابع:

1. Intravenous methylprednisolone pulse therapy in severe alopecia areata

2. Methylprednisolone (injection) 

تیم سلامت

مقالات مرتبط