تفاوت مرطوب کننده و آب رسان پوست چیست؟

تصویر پروفایل کانال روتین پوستی
در این مقاله می‌خوانید

به نظر شما کرم آبرسان و کرم مرطوب کننده با هم فرق می‌کنند یا تاثیر یکسانی بر روی پوست دارند؟ تا به حال از این کرم‌ها استفاده کرده‌اید؟ اگر بله، چه تاثیری داشته‌اند؟شرح کوتاه کرم مرطوب کننده

ساده‌ترین فرق آب رسان و مرطوب کننده این است که آبرسان بر پایه آب بوده و ماده اساسی مرطوب کننده روغن است.

بسیار خوب، نکته بسیار مهمی که باید در مورد کرم آبرسان و کرم مرطوب کننده بدانید، این است که علیرغم شباهت‎هایی که دارند؛ دو کرم مجزا هستند و تاثیر متفاوتی بر روی پوست می‌گذارند.

شرح کوتاه کرم آبرسان

به طور کلی فرق آب رسان و مرطوب کننده در تاثیر نهایی است که بر روی پوست دارند. مرطوب کننده بر روی پوست مانعی ایجاد می‌کند تا رطوبت آن حفظ شده و لطیف‌تر شود. در حالیکه آبرسان رطوبت را جذب می‌کند. با اینکه کار هر دوی آنها شبیه هم است اما تاثیر متفاوتی دارند.

اما فرق آب رسان و مرطوب کننده چیست؟ با این همه محصولی متفاوتی که در بازار موجود است، انواع کرم‌ها، ژل‌ها، روغن‌ها و غیره و غیره و وای خدای من‌! چطور محصولی را انتخاب کنیم که مناسب پوست ما بوده و رطوبت و آب‌رسانی کافی را به همراه داشته باشد.

آیا آب به تنهایی باعث نرمی پوست می‌شود؟

ترکیبات تشکیل دهنده آب به تنهایی نمی‌توانند رطوبت مورد نیاز پوست شما را تامین کنند. حتی به احتمال زیاد وقتی حمام می‌کنید مقداری از آب موجود در پوست بخار شده یا همراه با چربی طبیعی پوست از بین می‌رود. در حقیقت، هر چقدر پوست خود را بیشتر بشویید و کمتر از مرطوب کننده و آبرسان استفاده کنید، احتمال خشک و بی‌آب شدن پوست شما بیشتر می‌شود.

مایعات بخورید تا آب کافی به پوست برسد

در برنامه روزانه خود بنویسید: نوشیدن آب فراوان. در نظر داشته باشید که به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن، روزانه به 30 تا 35 میلی لیتر آب نیاز دارید. در نتیجه اگر وزن شما حدود 70 کیلوگرم باشد، 2.5 لیتر آب در روز نیاز شما را برطرف خواهد کرد.

موادغذایی مانند هندوانه، توت فرنگی و خیار هم می‌توانند آب مورد نیاز بدن و پوست شما را تامین کنند. 

فرق آب رسان و مرطوب کننده با توجه به مواد تشکیل دهنده 

بیایید مواد تشکیل دهنده هر یک را بررسی کنیم تا درک بهتری از تفاوت آنها داشته باشیم.

امولینت‌ها

مواد تشکیل دهنده مرطوب کننده‌ها بر پایه روغن هستند، مانند مشتقات نفت خام یا روغن‌های معدنی و امولینت‌هایی (emollients) مانند استرها یا روغن‌های گیاهی. ترکیب این مواد مانند چفت و بستی برای سطح پوست عمل کرده و مانع خروج آب از آن می‌شود. همچنین باعث خشکی پوست کمتر و لطافت آن بیشتر شود. 

هومکتانت:

آبرسان‌ها حاوی موادی به نام هومکتانت (humectants) یا جاذب رطوبت هستند. موادی مانند گلیسیرین یا اسید هیالورونیک که آب را از محیط اطراف یا پوست شما جذب و نگهداری می‌کند. 

پروتئین‌های احیا کننده پوست: 

این مواد پروتئین‌های ضروری برای احیای پوست را تأمین می‌کنند. این مواد شامل کلاژن، کراتین و الاستین می‌شوند.

باز هم تاکید می‌کنم که عملکرد آنها متفاوت است. در نتیجه باید در انتخاب محصول مناسبی که نیازهای پوست شما را برطرف می‌کند، دقت کنید. زیرا نتیجه این انتخاب می‌تواند سلامت پوست شما را به فرش یا به عرش برساند. 

سوال میلیون تومانی: با توجه به نوع پوست شما کدام یک بهتر است؟

دریای محصولات مراقبت از پوست که در بازار موجود هستند، پایان ندارد. از بالم تا روغن گرفته تا کرم، ژل، سرم، مرهم و پمادها که در بسته‌بندی و با نام‌های تجاری مختلف وجود دارند؛ اما حقیقت این است که بیشتر آنها یک کار را انجام می‌دهند. 

در واقع بیشتر لوسیون‌های پوست هم حاوی امولینت‌ها و هم هومکتانت‌ها هستند. بنابراین هم می‌توانند خاصیت مرطوب کنندگی داشته باشند و هم آبرسان مناسبی به حساب بیایند. شکل ارائه محصول فرق آب رسان و مرطوب کننده را نشان نمی‌دهد و نقش خاصی در اثرگذاری آن ندارد. نقش اصلی را مواد تشکیل دهنده بازی می‌کنند.  

هنگام انتخاب محصول مواد تشکیل دهنده آن را بخوانید و برای مدتی امتحان کنید. گاهی صرفا مرطوب کننده یا آبرسان به تنهایی می‌تواند نیازهای پوست شما را برطرف کند.

مواد تشکیل دهنده و انواع پوست

هومکتانت‌ها: برای پوست‌های زبر، ضخیم، خشک یا بسیار خشک

امولینت‌ها: برای پوست زیر، خشک و مراقبت روزانه از پوست

اکلوسیو‌ها: برای پوست خشک خشک و جلوگیری از دارماتیت آتوپیک که نوعی بیماری پوستی مزمن است که موجب خارش و قرمزی پوست می‌شود. 

اگر پوست شما خشک است، از مرطوب کننده غلیظ استفاده کنید

اگر طبیعت پوست شما خشک است و به راحتی پوسته پوسته می‌شود. به احتمال زیاد این بی‌آبی و دی‌هیدارته شدن به آب و هوا ربط ندارد. این نوع پوست رطوبت را به سختی نگه می‌دارد. 

فرق آب رسان و مرطوب کننده را به یاد داشته باشید! از مرطوب کننده مناسب پوست خود استفاده کنید تا لایه محافظی بر روی سطح پوست شما ایجاد شود و رطوبت آن را حفظ کند. لایه ضخیمی از امولینت مانع خروج آب از پوست شما می‌شود. به علاوه محصولی که فرمول و ترکیبات آن مناسب باشد مواد مغذی و مورد نیاز پوست را فراهم می‌کند. 

اما بهترین راه حل برای برطرف کردن خشکی پوست کدام است؟ 

چربی پترولاتیوم یا ژل پترولیوم معدنی از مشتقات نفت خام هستند. این مواد از پالایش روغن‌های نفتی در گرمای بالا به دست می‌آیند. شکل بسیار رایجی از آن با نام تجاری وازلین بسیار شناخته شده و محبوب است. محصولاتی که حاوی این مواد هستند بهترین دوست پوست‌های خشک به حساب می‌آیند. 

اگر فردی به هر دلیلی نخواهد از پترولاتیوم استفاده کند. شی باتر، روغن کانولا یا روغن سویا می‌توانند جایگزین‌های خوبی باشند. اما پترولاتیوم در صدر جدول اثربخشی قرار دارد.

برای برطرف کردن خشکی پوست، امتحان کنید: پترولاتیوم، روغن‌های گیاهی مانند روغن جوجوبا، روغن‌های مشتق شده از دانه‌ها مانند روغن نارگیل

اگر پوست شما دی هیدرات شده یا آب از دست داده است، سرم آبرسان را امتحان کنید

اگر خشکی پوست شما در اثر از دست دادن آب ایجاد شده است، بدون شک باید آب از دست رفته را به پوست خود باز گردانید. با توجه به فرق آب رسان و مرطوب کننده، به دنبال سرم آبرسانی باشید که حاوی اسید هیالورونیک است. این ماده فوق العاده مقدار قابل توجهی از آب از دست رفته را به پوست باز می‌گرداند.

شرح کوتاه هیالورون

برای بازگرداندن آب پوست، استفاده ‌کنید: اسید هیالورونیک، عسل، آلوئه‌ورا

اگر پوست شما چرب است، محصولاتی را انتخاب کنید که بر پایه آب باشند 

این تصور که پوست چرب دی‌هیدرات نمی‌شود، کاملا غلط است. اگر به صرف اینکه پوست چربی دارید، از آبرسان یا مرطوب کننده استفاده نمی‌کنید، سخت در اشتباهید. وقتی پوست چرب آب خود را از دست می‌دهد، ترشح چربی در آن بیشتر می‌شود. در نتیجه عوارض ناشی از چربی بیش از حد پوست هم تشدید خواهد شد.

پوست چرب نمی‌تواند به خوبی رطوبت را در خود نگه دارد. وقتی رطوبت پوست کم شده و آب از دست می‌دهد چربی بیشتری تولید می‌کند. 

شرح کوتاه پوست چرب

تا وقتی آب کافی به پوست چرب نرسد، این چرخه معیوب ادامه خواهد داشت. پس برای شکستن این دور باطل به میزان کافی و روش مناسب به پوست خود آبرسانی کرده و رطوبت مورد نیاز آن را فراهم کنید.

به این منظور با توجه به فرق آب رسان و مرطوب کننده، دنبال کرم‌ مرطوب کننده یا آبرسان غیر کومدوژنیک باشید که بر پایه آب هستند. محصولات مبتنی بر آب سبک‌تر هستند و منافذ پوست را نمی‌بندند. 

چطور محصول آبرسان را از مرطوب کننده تشخیص دهیم 

در ادامه جدولی از مواد اولیه تشکیل دهنده و کارایی آنها آورده‌ایم که تا حد زیادی در انتخاب محصول مناسب به شما کمک می‌کنند. البته میان متخصصین این امر توافق واحدی در مورد فرق آب رسان و مرطوب کننده وجود ندارد. انجمن پوست آمریکا (AADA) پیشنهاد کرده که این محصولات را با توجه به نوع پوست خود یعنی چرب یا خشک بودن آن انتخاب کنید. 

مواد اولیه مرطوب کننده (اکلوسیو) یا آبرسان (هومکتانت)
اسید هیالورونیکآب رسان
گلیسیرینآبرسان
آلوئه وراآب‌رسان
عسلآبرسان
دانه‌های روغنی و روغن مشتق شده از آنها مانند روغن نارگیل و روغن باداممرطوب کننده
شی باترمرطوب کننده
روغن‌های گیاهی مانند اسکوالن، جوجوبا و درخت چایمرطوب کننده
روغن حلزونآب رسان
روغن معدنیمرطوب کننده
لانولینمرطوب کننده
اسید لاکتیکآبرسان
اسید سیتریکآب‌رسان
سرامیداز لحاظ فنی این ماده نه مرطوب کننده و نه آبرسان است. اما پوست را تقویت می‌کنند تا آب کمتری ازدست بدهند.

حرف آخر!

همانطور که فرق آب رسان و مرطوب کننده را متوجه شدید، آبرسان‌ها آب را به بیرونی‌ترین لایه پوست جذب می‌کنند، در حالیکه مرطوب کننده‌ها لایه چربی بر روی پوست ایجاد می‌کنند تا آب موجود در آن را حفظ و از دی هیدارته شدن آن جلوگیری کنند.

بدیهی است که استفاده هم‌زمان از مرطوب کننده و آبرسان هیچ ضرری ندارد و به پوست شما آسیب نمی‌رساند. بهتر است ابتدا از آبرسانی که حاوی هومکتانتی مانند اسید هیالورونیک است شروع کنید و به دنبال آن از مرطوب کننده‌ای که شامل روغن گیاهی است ادامه دهید تا رطوبت ایجاد شده با آبرسان حفظ شده و از دست نرود. 

مقالات مرتبط