جواهری به نام تونی کروس

جواهری به نام تونی کروس

در این مقاله می‌خوانید

 چقدر شیرین و لذت‌بخش است که امسال تابستان یورو 2024 را داریم. فرصتی دیگر تا باز هم فوتبال بازی کردن یکی از بهترین هافبکهای میانی تاریخ آلمان و جهان چشمانمان را نوازش کند. بی شک بدون درنگ نام تونی کروس به ذهنتان می‌آید.

کسی که به واقع فوتبالیست بودن را معنا کرده است. خداحافظی کروس پس از یک فصل درخشان دیگر و درو کردن تمامی جامهای مهم با مادرید کمتر کسی را شگفت زده نکرد. اما شاید، این مرام خداحافظی در اوج برای چنین بازیکنهای درجه یکی هست، همانند زیدان بزرگ.

اکنون رقابت‌های جام ملتهای اروپا 2024 آخرین لحظات حضور این اسطوره در مستطیل سبز است. فارغ از اینکه طرفدار تیم ملی آلمان یا مادرید باشیم یا نه، کمتر فوتبال دوستی پیدا م‌یشود که لب به تمجید تونی کروس نگشوده باشد. بازیکنی که وقتی توپ زیر پایش میرسید خیال همه اعم از مربی، هم‌ تیمی‌‌‌ها و هواداران راحت بود. همه مطمعن بودند که او بهترین تصمیم را میگیرد و جوری پاس میدهد که کمترین دردسر را برای هم تیمی‌اش در پی داشته باشد.

جواهری به نام تونی کروس

تونی کروس میتوانست همانند برخی دیگر اواخر فوتبالش را در یک لیگ کم فشارتر بگذراند و به قول معروف پول پارو کند اما او برای رزومه فوتبالی خود احترام قائل بود. کروس همیشه در بالاترین سطح فوتبال بازی میکرد و کمتر دوران افت از او سراغ داریم. او آنقدر خوب بود که در پازل تاکتیکی تمام مربیانش اعم از ملی و باشگاهی جا داشت. او همان چیزی بود که یک مربی میخواست. استایل و فیزیک مناسب همراه با دوندگی و جنگندگی. هم در توپ گیری‌ها موثر بود و هم در پخش توپ. عملا تونی در هر تیمی که بوده مترونوم آن تیم به حساب میومده و چه خوشبخت مربی‌ای که او را در تیمش داشته. وقتی توپ در اختیارش بود همانند یک رادار کل زمین را اسکن میکرد و یک اثر هنری خلق می‌نمود.

آخرین تانگوی تونی کروس در آلمان خواهد بود. جایی که نمایشش مقابل اسکاتلند در بازی افتتاحیه یورو 2024 بار دیگر چشم همه رو خیره به خودش کرد. او در این بازی آمار بالای 90 درصد پاس سالم را به ثبت رساند که شگفت انگیز است. کروس در این بازی نیز نبض تیم ناگلزمن بود و تمامی ایده‌های هجومی از سمت او شکل میگرفت. این نمایش یک بار دیگر عاشقان فوتبال را دچار این افسوس کرد که دیگر هنرنمایی او را در زمین نخواهیم دید.

و در آخر تونی کروس چه در یورو با آلمان قهرمان شود چه نشود، یک دوران حرفه ای بینظیر و پرافتخار را داشته که شاید سالها طول بکشد هافبکی شبیه او ظهور کند.

Arash Moeini

مقالات مرتبط