جوش سر سفید: علت و ۱۱ روش درمان

در این مقاله می‌خوانید

جوش های سر سفید یکی از شایع ترین انواع آکنه هستند که با ظهور برآمدگی های کوچک سفید روی پوست شناسایی می شوند. این جوش ها معمولا در دوران نوجوانی روی صورت، شانه ها، پشت و بازوهای بالا دیده می شوند.

علت ایجاد جوش های سر سفید، مشابه سایر جوش ها، مسدود شدن منافذ پوست با سلول های مرده پوست، چربی و آلودگی است. ظاهر سفید آنها به این دلیل است که آنها کومدون های بسته هستند، یعنی منافذ مسدود شده با یک لایه نازک پوست پوشیده شده اند.

دلایل ایجاد جوش های سر سفید

جوش های سر سفید به طور کلی نتیجه افزایش تولید سبوم یا چربی است که به نوبه خود منجر به خطر بیشتر مسدود شدن منافذ می شود. عوامل متعددی می توانند باعث افزایش تولید چربی یا گیر افتادن آلودگی در منافذ پوست شوند، از جمله:

  • تغییرات هورمونی، به خصوص در دوران بلوغ، بارداری، قاعدگی و یائسگی
  • ژنتیک
  • استفاده از لوازم آرایش، محصولات مراقبت از پوست و محصولات موی چرب
  • استرس بیش از حد
  • اضطراب
  • قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا
  • شرایط آب و هوایی شدید مانند رطوبت بالا

علائم جوش های سر سفید

جوش های سر سفید به صورت برآمدگی های کوچک با نوک سفید روی پوست ظاهر می شوند. این جوش ها ممکن است روی صورت، سینه، شانه ها، پشت، گردن یا بازوها دیده شوند.

Loading ...

درمان جوش های سر سفید

روش های درمانی مختلفی برای کنترل جوش های سر سفید وجود دارد. می توانید با پزشک یا متخصص پوست خود در مورد درمان های زیر مشورت کنید تا مشخص شود کدام روش برای پوست شما مناسب تر است:

۱. بنزوئیل پراکسید

بنزوئیل پراکسید باکتری های مسبب آکنه را از بین می برد و همچنین به حذف سلول های مرده پوست کمک می کند. این ماده یکی از رایج ترین درمان ها برای آکنه التهابی است زیرا می توان آن را برای مدت طولانی تری نسبت به آنتی بیوتیک ها استفاده کرد.

انواع مختلفی از محصولات بدون نسخه و تجویزی حاوی بنزوئیل پراکسید وجود دارد که می توانید برای درمان جوش های سر سفید امتحان کنید.

۲. کرم های رتینوئید

رتینوئیدها خاصیت لایه برداری دارند، یعنی به حل شدن سلول های مرده پوست کمک می کنند و در نتیجه به باز شدن منافذ پوست کمک می کنند. پزشک ممکن است ژل، کرم یا لوسیون حاوی اسید رتینوئیک یا ترتینوئین برای شما تجویز کند.

۳. محصولات موضعی حاوی اسیدهای هیدروکسی آلفا و بتا (AHA و BHA):

اسیدهای هیدروکسی آلفا و بتا به طور کلی به عنوان لایه بردارهای شیمیایی ملایم استفاده می شوند. آنها به حذف لایه سلول های مرده پوست برای نمایان شدن پوست جدید و شاداب کمک می کنند. علاوه بر این، آنها عوامل ضد باکتریایی هستند که به کنترل تشکیل آکنه کمک می کنند.

AHA و BHA های رایج که برای درمان جوش های سر سفید استفاده می شوند عبارتند از اسید گلیکولیک، اسید لاکتیک، اسید سالیسیلیک و مشتقات آنها. اسید سالیسیلیک رایج ترین اسید هیدروکسی است زیرا در لایه برداری پوست و جلوگیری از مسدود شدن منافذ بسیار موثر است.

اسید سالیسیلیک را می توان با قدرت ۰.۵ تا ۲ درصد در محصولات موضعی بدون نسخه مانند کرم، ژل، تونر و مرطوب کننده پیدا کرد. توصیه می شود از این محصولات ۲ تا ۳ بار در روز استفاده کنید.

اسید لاکتیک یکی دیگر از اسیدهای هیدروکسی است که به طور معمول مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسته به PH، غلظت و در دسترس بودن زیستی آن، ممکن است در خانه به عنوان یک لایه بردار ملایم، مرطوب کننده یا لایه بردار شیمیایی استفاده شود.

۴. کرم های حاوی نیاسینامید

نیاسینامید به طور معمول برای درمان علائم آکنه استفاده می شود زیرا به کاهش قرمزی و تورم کمک می کند. این داروی ضد التهاب به صورت کرم موضعی قابل تهیه است. برای آکنه های شدید، پزشک ممکن است مکمل های خوراکی نیاسینامید تجویز کند.

۵. تخلیه جوش های سر سفید

تخلیه جوش های سر سفید توسط یک متخصص، شامل برداشتن محتویات جوش با استفاده از ابزارهای تخصصی و استریل شده است. از انجام تخلیه در خانه خودداری کنید، زیرا ممکن است محتویات جوش را عمیق تر به داخل پوست فشار دهید و خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهید.

۶. میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن به روشی برای لایه برداری بالینی پوست با استفاده از یک ابزار تخصصی اشاره دارد. در صورت انجام صحیح توسط یک متخصص، میکرودرم ابریژن می تواند به طور موثر منافذ را باز کند و بنابراین به درمان جوش های سر سفید و سایر اشکال آکنه کمک کند.

۷. لایه برداری شیمیایی

لایه برداری های شیمیایی، درمان های لایه برداری پوست هستند که از اسیدهای هیدروکسی آلفا یا بتا با قدرت بالا استفاده می کنند و بنابراین باید توسط متخصص در یک محیط بالینی انجام شوند.

این درمان به حذف لایه بیرونی پوست که حاوی سلول های مرده پوست و آلودگی است کمک می کند و پوستی جدید، تازه تر و صاف تر را نمایان می کند. علاوه بر این، لایه برداری های شیمیایی می توانند به کنترل تولید چربی کمک کنند و در نتیجه از تشکیل جوش های سر سفید و سایر اشکال آکنه جلوگیری کنند.

۸. لایه برداری زرد

لایه برداری زرد یک درمان مبتنی بر رتینول است که روی پوست اعمال می شود و برای چند ساعت روی پوست باقی می ماند.

لایه برداری به حذف لایه های سطحی پوست کمک می کند و اجازه می دهد تا پوست جدید و جوان شده در زیر آن رشد کند. این درمان همچنین باعث تحریک تشکیل کلاژن جدید شده و در نتیجه پوست را برای از بین بردن خطوط ریز و چین و چروک سفت می کند.

۹. هیدرو فیشیال

هیدرو فیشیال یک روش درمانی ویژه مراقبت از پوست برای پاکسازی منافذ و حذف عوامل ایجاد کننده آکنه از پوست است. علاوه بر این، این روش غیرتهاجمی می تواند جای جوش و هایپرپیگمنتاسیون را بهبود بخشد.

۱۰. لیزر CO2

لیزر CO2 به طور کلی برای درمان جای جوش استفاده می شود، اما برای لایه برداری سطح پوست به منظور نمایان شدن پوست جدید هم شده توصیه می شود. علاوه بر این، استفاده از لیزرهای تخریبی مانند لیزر CO2 باعث تحریک سنتز کلاژن شده و به ایجاد پوست صاف کمک می کند.

لیزر CO2 را می توان در کل سطح پوست استفاده کرد. در این روش ممکن است روی نواحی دارای جای جوش  برای محو شدن جای زخم ها و همرنگ شدن با پوست اطراف بیشتر تمرکز شود.

۱۱. لیزر اربیوم یاگ

برخلاف درمان با لیزر CO2، لیز اربیوم یاگ از لیزر غیر تخریبی برای درمان جای جوش، چین و چروک و منافذ باز استفاده می کند. این روش با تحریک سنتز کلاژن بدون آسیب رساندن به پوست، به خلاص شدن از جوش های سر سفید و ایجاد ظاهری صاف تر به پوست کمک می کند.

این درمان انرژی لیزر را در نقاط ریز روی ناحیه هدف به پوست می‌رساند و زمان بهبودی بسیار کوتاهی دارد.

تشخیص جوش های سر سفید

جوش های سر سفید را می توان به راحتی با معاینه فیزیکی صورت، سینه، گردن، بازوهای بالا و پشت، به طور کلی نواحی با بیشترین تعداد غدد سباسه، تشخیص داد.

پزشک شما برای تعیین علت ضایعات ممکن است در مورد سابقه پزشکی، نوع پوست و برنامه مراقبت از پوست شما سوال کند.

عوامل خطر

در اینجا چند مورد وجود دارد که می تواند احتمال ابتلا به جوش های سر سفید را افزایش دهد:

  • نوجوانان تغییرات هورمونی مرتبط با بلوغ را پشت سر می گذارند که آنها را بیشتر در معرض آکنه قرار می دهد. در بین این گروه پرخطر، پسران بیشتر از دختران تحت تأثیر قرار می گیرند.
  • آکنه بزرگسالان در بین زنان شایع تر از مردان است.
  • مصرف بیش از حد قند و غذاهای ناسالم به صورت منظم با شیوع بیشتر آکنه مرتبط است.
  • استفاده از محصولات پوستی حاوی مواد شیمیایی خشن می تواند رطوبت طبیعی پوست شما را از بین ببرد و در نتیجه باعث افزایش تولید سبوم شود و زمینه را برای آکنه فراهم کند.
  • اسکراب بیش از حد یا با شدت زیاد پوست می تواند باعث ایجاد آکنه شود یا آن را تشدید کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

جوش های سر سفید یک مشکل زیبایی شایع هستند که به طور کلی نیاز به مراقبت پزشکی ندارند. با این حال، در صورت عود مکرر جوش های سر سفید با ایجاد کیست یا ندول، باید به پزشک مراجعه کنید.

علاوه بر این، در صورت استفاده از دارویی برای جوش های سر سفید یا آکنه که باعث غش یا التهاب در صورت، چشم، زبان یا لب می شود، حتماً به اورژانس مراجعه کنید.

سخن آخر

جوش های سر سفید نوعی شایع از آکنه هستند که به صورت ضایعات کوچک و بسته روی سطح پوست ظاهر می شوند. در حالی که به ندرت یک مشکل جدی پزشکی هستند، افراد اغلب به دلایل زیبایی به دنبال درمان جوش های سر سفید هستند.

درمان های متعددی وجود دارد که می توانید برای بهبود جوش های سر سفید خود امتحان کنید. این موارد شامل درمان های بدون نسخه، تجویزی و داخل مطب می شود. برای شناسایی دلیل جوش های سر سفید خود با متخصص پوست خود مشورت کنید تا بتوانید از عود مجدد آنها جلوگیری کنید.

مقالات مرتبط