درمان خارش ریش

خارش ریش: علل احتمالی و روش‌های درمان

در این مقاله می‌خوانید

چه ریش شما بلند باشد چه کوتاه، جدید باشد یا قدیمی، خارش ریش مشکلی رایج است. این خارش می‌تواند خفیف و به سختی قابل توجه باشد یا آنقدر شدید باشد که تمرکز روی کارهای دیگر را دشوار کند.

در اغلب موارد، خارش ریش یا بثورات ریش جای نگرانی ندارد و می‌توان با روش‌های خانگی آن را درمان کرد. با این حال، گاهی اوقات این خارش می‌تواند نشانه‌ای از عفونت باشد که نیاز به مراقبت پزشکی دارد. برای حفظ سلامت ریش و پوستتان، مراقبت صحیح از ریش بسیار مهم است.

در این مقاله، به بررسی علل خارش ریش و راهکارهایی برای تسکین آن می‌پردازیم.

علت خارش ریش

مشکلات پوستی می توانند در زیر ریش شما ایجاد شوند، صرف نظر از اینکه ریش شما مرتب باشد یا پرپشت. اگرچه به نظر می رسد که ریش شما به توجه زیادی نیاز ندارد، اما مهم است که مطمئن شوید پوست زیر ریش شما سالم است. مراقبت صحیح از پوست می تواند از مشکلاتی مانند خارش ریش جلوگیری کند.

علل خارش ریش می تواند از خشکی پوست تا ابتلا به عفونت پوستی باشد.

۱. خشکی پوست

خارش ریش می‌تواند نشانه‌ای از خشکی پوست باشد. پوست کم‌آبی که رطوبت کافی ندارد، ممکن است خشک یا ترک‌خورده به نظر برسد و خارش صورت را نیز به همراه داشته باشد. مشاهده خشکی پوست در زیر ریش دشوار است، اما خارش می‌تواند هشداری برای نیاز پوست به مراقبت و مرطوب‌کننده باشد.

۲. فولیکولیت

زمانی که فولیکول مو، محل رشد مو، دچار انسداد یا آسیب شود، فولیکولیت رخ می‌دهد. این انسداد یا آسیب می‌تواند ناشی از عواملی مانند اصلاح صورت، استفاده از ماسک یا روسری و ساییده شدن مداوم پوست باشد. چنین تحریکاتی، فولیکول‌های مو را ملتهب کرده و علائمی مانند خارش، تاول و جوش‌های پوسته‌پوسته را به وجود می‌آورند.

۳. التهاب فولیکولی ریش (Folliculitis Barbae)

التهاب فولیکول های ریش، که به آن فولیکولیت ریش نیز گفته می شود، به التهاب فولیکول های مو در ناحیه ریش اشاره دارد. این عارضه اغلب در افرادی که ریش خود را می‌تراشند، دیده می‌شود.

در موارد شدیدتر، فولیکولیت ریش می تواند به سیکوزیس barbae تبدیل شود. سیکوزیس barbae یک عفونت باکتریایی جدی است که می تواند منجر به ایجاد زخم، آبسه و ریزش دائمی مو در ناحیه ریش شود.

۴. التهاب سودای چرکی ریش (Pseudofolliculitis Barbae)

التهاب سودای چرکی ریش که به آن جوش‌های ناشی از تیغ نیز گفته می‌شود، التهاب فولیکول‌های مو است که معمولاً در صورت به دلیل اصلاح یا مرتب کردن موهای صورت ایجاد می‌شود. استفاده از تیغ با تیغه‌های جداگانه در مقایسه با ریش تراش‌های برقی، می‌تواند پوست را مستعد ابتلا به التهاب سودای چرکی ریش کند.

افرادی که موهای صورت مجعد و سفت دارند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری “pseudofolliculitis barbae” هستند. این بیماری بیشتر در افراد با نژاد آفریقایی دیده می‌شود. دلیل آن است که انتهای موهای فر به داخل پوست برمی‌گردد و باعث ایجاد التهاب می‌شود.

۵. درماتیت سبورئیک

درماتیت سبورئیک یک بیماری پوستی است که در آن یک بثورات پوسته پوسته در جایی که پوست چرب وجود دارد ایجاد می شود. درماتیت سبورئیک می تواند شبیه شوره سر باشد، اما برخلاف شوره سر، در نواحی بیشتری غیر از پوست سر، از جمله ریش، ایجاد می شود و ممکن است باعث تورم و تغییر رنگ پوست شود. پوسته های ایجاد شده ممکن است خارش دار و چرب یا خشک باشند.

۶. کرم حلقوی ریش (Tinea Barbae)

کرم حلقوی ریش عفونت ناحیه ریش با نوعی قارچ است که از حیوانات مانند تینه منتاگروفایتس var. equinum (از اسب) و تینه ورکوزوم (از گاو) ناشی می شود. کرم حلقوی ریش بیشتر دامپزشکان را تحت تاثیر قرار می دهد. اگرچه توده ها و چرک هایی که در نتیجه ایجاد می شوند ممکن است ظاهر بدی داشته باشند، اما معمولاً خارش یا دردناک نیستند.

۷. عفونت استافیلوکوک (Staph)

ریش همچنین می تواند به باکتری استافیلوکوک (استاف) آلوده شود. عفونت استافیلوکوک فولیکول های مو در ناحیه ریش، به ویژه لب بالا، به عنوان خارش سلمانی شناخته می شود. پوست آلوده ممکن است متورم، قرمز، دردناک یا پوسته پوسته شود. اصلاح صورت باعث بدتر شدن عفونت می شود

درمان خارش ریش در خانه

بسته به علت خارش ریش، ممکن است بتوانید در خانه از شر خارش خلاص شوید و از بروز مجدد آن در آینده جلوگیری کنید. خارش ناشی از عفونت باید توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی درمان شود.

۱. بهداشت و مراقبت صحیح از ریش

مراقبت از ریش از طریق بهداشت و مراقبت صحیح از پوست می تواند به جلوگیری از مشکلات پوستی که منجر به خارش ریش می شود، مانند خشکی پوست کمک کند. انجمن آکادمی پوست آمریکا چندین روش را برای سالم نگه داشتن ریش و پوست زیر آن توصیه می کند، از جمله:

  • هر روز صورت و ریش خود را بشویید.
  • از لمس ریش خودداری کنید تا از ورود آلودگی و میکروب به پوست خود جلوگیری شود.
  • بعد از شستن ریش از مرطوب کننده روی صورت و ریش خود استفاده کنید.
  • اگر ریش کوتاه دارید و موهای زیرپوستی می گیرید، یک یا دو بار در هفته پوست خود را لایه برداری کنید.

۲. نکات اصلاح

از آنجایی که تیغه های ریش تراش بیشتر باعث التهاب فولیکول های مو می شوند، به جای آن استفاده از ماشین اصلاح ریش را برای مرتب کردن ریش خود در نظر بگیرید. مطمئن شوید که تیغه ریش تراش را خلاف جهت رشد مو حرکت ندهید، بلکه در جهت رشد مو حرکت دهید. همچنین، بهتر است زمانی که موهایتان نرم است، مانند بعد از حمام گرم، اصلاح کنید و بعد از اصلاح از نرم کننده یا روغن ریش برای ریش خود استفاده کنید.

درمان های پزشکی خارش ریش

اگر خارش ریش با درمان‌های خانگی برطرف نشد – یا فکر می‌کنید ممکن است عفونت داشته باشید – وقت آن است که برای درمان‌های پزشکی با پزشک مشورت کنید.

۱. داروها

اگر خارش ریش به دلیل عفونت قارچی یا باکتریایی باشد، ممکن است نیاز به مصرف دارو یا استفاده از پمادهای مخصوص طبق دستور پزشک داشته باشید. به عنوان مثال، موارد خفیف تینه barbae اغلب با یک کرم ضد قارچ موضعی درمان می شوند و عفونت های استافیلوکوکی با آنتی بیوتیک یا پماد موضعی درمان می شوند.

۲. سایر روش‌های درمانی

اگر درمان‌های خانگی علت خارش ریش را برطرف نکنند، پزشک ممکن است درمان‌های پزشکی پیچیده‌تری را توصیه کند. به ندرت پیش می‌آید که خارش ریش نیاز به عمل جراحی داشته باشد و برخی از روش‌ها غیرتهاجمی هستند. به عنوان مثال، از نور درمانی پویا و برخی از لیزر درمانی‌ها ممکن است برای درمان pseudofolliculitis barbae استفاده شود.

مدت زمان خارش ریش

خارش ریش ممکن است موقتی یا دائمی باشد، بسته به علت آن و اینکه چقدر به درمان پاسخ دهد. به عنوان مثال، فولیکولیت معمولا پس از درمان به سرعت برطرف می شود، اما می تواند همچنان عود کند.

درمان مشکلات زمینه‌ای پوست، مانند خشکی پوست، با مراقبت مداوم از پوست و استفاده از تکنیک‌های اصلاح مناسب، می‌تواند به کاهش خارش و جلوگیری از بازگشت آن کمک کند.

خلاصه

خارش ریش می تواند آزاردهنده و ناخوشایند باشد. خارش موهای صورت دلایل مختلفی دارد، از خشکی پوست و تحریک گرفته تا عفونت های پوستی. خلاص شدن از خارش به علت آن بستگی دارد و ممکن است شامل اتخاذ یک روال مراقبت مناسب از پوست یا مصرف موقت دارو باشد.

تیم سلامت

مقالات مرتبط