خشکی پوست بدن و خارش

خشکی پوست بدن و خارش ( ۴ روش درمانی )

در این مقاله می‌خوانید

پوستتان خشک و خارش‌دار است؟  با مرطوب کردن صحیح پوست، می‌توانید از خارش آن جلوگیری کنید.

۱. مرطوب کردن پوست 

برای داشتن پوستی لطیف، باید به طور روزانه از مرطوب کننده استفاده کنید. بهترین زمان برای استفاده از مرطوب کننده، بعد از حمام، دوش گرفتن یا شستن دست‌ها است، زمانی که پوست شما هنوز مرطوب است.

اگر چربی روی پوستتان را تحمل می‌کنید، از مرطوب کننده‌های غلیظ و چرب استفاده کنید. متخصصان پوست می‌گویند پمادها ( نرم‌کننده‌ها ) مانند وازلین، بهترین گزینه هستند. آن‌ها به حفظ رطوبت پوست و جلوگیری از خشکی پوست بدن کمک می‌کنند. اما چربی این نوع محصولات ممکن است برای برخی خوشایند نباشد.

کرم‌ها بعد از پمادها، بهترین انتخاب هستند.

لوسیون‌ها به اندازه کرم‌ها و پمادها مؤثر نیستند، اما احساس بهتری روی پوست ایجاد می‌کنند. این محصولات اغلب آب‌رسان هستند و آب موجود در آن‌ها به سرعت روی پوست تبخیر می‌شود.

مرطوب کننده باید فاقد رنگ، عطر و سایر مواد تحریک کننده احتمالی باشد. مطمئن شوید روی برچسب محصول، عبارت «هیپوآلرژنیک» نوشته شده باشد. این به این معنی است که احتمال ایجاد حساسیت ( خارش ) توسط این مرطوب کننده کمتر است.

اگر به کرم یا پماد پوست دسترسی ندارید، کابینت آشپزخانه را برای یک راه‌حل سریع چک کنید. روغن‌های پخت و پز و کره‌ی گیاهی می‌توانند به اندازه مرطوب کننده‌های تجاری مؤثر باشند و احتمالا ارزان‌تر هستند. اما استفاده از آن‌ها کمی کثیف‌کاری دارد.

شستن مکرر دست‌ها اغلب منجر به خشکی پوست بدن می‌شود. یک تیوپ از مرطوب کننده دست (پماد یا کرم) را در کنار سینک ظرفشویی قرار دهید تا بعد از هر بار شستن دست به راحتی در دسترس باشد.

۲. حمام‌های کوتاه تر

برای داشتن پوستی نرم و لطیف، از دوش گرفتن و حمام کردن بیش از حد خودداری کنید. استحمام مکرر با آب داغ، چربی طبیعی پوست را از بین برده و باعث خشکی پوست بدن می‌شود.

چند راهکار ساده برای مراقبت از پوست خشک:

  • از آب ولرم برای حمام یا دوش استفاده کنید.
  • مدت زمان دوش گرفتن را به ۱۰ دقیقه یا کمتر محدود کنید.
  • در طول روز بیش از یک بار حمام نکنید.
  • برای تسکین خارش، به وان حمام خود روغن بچه یا جو دوسر اضافه کنید. (در صورت استفاده از روغن، برای جلوگیری از لیز خوردن حتما کف وان را با احتیاط تمیز کنید. به یاد داشته باشید حتی بعد از حمام با روغن، استفاده از مرطوب کننده ضروری است.)
  • بعد از حمام، به جای مالیدن حوله، بدن خود را به آرامی خشک کنید.
  • هنگام خواب از دستگاه بخور در اتاق خواب استفاده کنید.

۳. حذف صابون های معطر

صابون‌های خوشبو کننده بدن ممکن است بوی خوبی به شما بدهند، اما مواد تشکیل دهنده آن‌ها در واقع رطوبت پوست شما را از بین می‌برد. این کار می‌تواند باعث خارش شود. بهتر است استفاده از چنین صابون‌هایی را به نواحی بدن که مستعد بو هستند، مانند زیر بغل، پا و کشاله ران محدود کنید.

برای سایر قسمت‌های بدن، یک پاک کننده ملایم انتخاب کنید. اگر پوست خشکی دارید، صابون‌های بدون بو یا صابون‌هایی که روی آنها نوشته شده «مناسب پوست‌های حساس» بهترین انتخاب برای حمام یا دوش گرفتن هستند. 

صابون‌های معطر و شوینده‌های بدن نیز می‌توانند باعث خشکی پوست بدن و خارش شوند. برخی از افراد در صورت تماس با برخی عطرها یا رنگ‌های موجود در این صابون‌ها، مواد شوینده و بسیاری از محصولات دیگر دچار خشکی پوست بدن و خارش پوست می‌شوند. اگر از چنین مواد تحریک‌کننده‌ای اجتناب کنید، اغلب می‌توانید از ناراحتی پوستی جلوگیری کنید. این مورد برای مواد شوینده لباسشویی نیز صدق می‌کند.

از مواد شوینده یا نرم کننده‌های لباس با عطر و بو خودداری کنید. نام یا برچسب مواد شوینده اغلب حاوی کلمه «عاری از» است تا نشان دهد که حاوی عطر یا رنگ نیستند.

۴. رژیم غذایی برای سلامت پوست

با اینکه هیچ غذای خاصی خشکی پوست بدن و خارش را کاملا برطرف نمی کند، داشتن یک رژیم غذایی سالم به سلامت پوست شما کمک می کند. برخی از مواد غذایی دارای خواص ضد التهاب هستند که می توانند برای افرادی که مشکلات پوستی التهابی دارند و باعث خشکی پوست بدن و خارش می شوند، مفید باشند. این مواد غذایی عبارتند از:

  • سبزیجات برگ دار، مانند کلم پیچ و اسفناج
  • میوه های رنگ روشن مانند توت فرنگی، بلوبری و پرتقال
  • گوجه فرنگی
  • مغزهایی مانند گردو و بادام
  • تخم کتان و روغن بذر کتان
  • روغن زیتون
  • ماهی های چرب مانند ماهی تن و ماهی آزاد

به جای غلات تصفیه شده، غلات کامل را انتخاب کنید و مصرف شکر اضافه شده را به حداقل برسانید.

درمان دارویی پوست خشک و خارش دار

اگر خشکی پوست باعث ایجاد مناطق کوچک و خارش دار روی بدن شما شده است، کرم یا پماد ضد خارش بدون نسخه که حاوی 1 درصد هیدروکورتیزون باشد، ممکن است تسکین دهنده باشد. هیدروکورتیزون نوعی داروی استروئیدی است که به کاهش خارش، قرمزی و تورم کمک می کند.

اگر خارش شدید دارید، به پزشک مراجعه کنید. ممکن است برای نوع قوی تر هیدروکورتیزون یا سایر استروئیدها به نسخه پزشک نیاز داشته باشید. پزشک شما ممکن است به این محصولات کورتیکواستروئید موضعی بگوید. موضعی به این معنی است که شما آن را روی پوست خود قرار می دهید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

 اگر خشکی پوست بدن و خارش شما طی دو هفته بهبود نیافت، با پزشک یا سایر ارائه دهندگان خدمات بهداشتی خود تماس بگیرید. در برخی موارد، خشکی پوست بدن و خارش می تواند ناشی از واکنش آلرژیک یا یک بیماری پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس باشد که ممکن است نیاز به درمان های خاصی داشته باشد. 

خارش شدید گاهی اوقات می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی تر، از جمله بیماری کبد و سرطان باشد. این موارد احتمال کمی دارد، اما چیزی است که پزشک شما بررسی می کند.

پوست خارش دار خود را نخراشید. خاراندن می تواند باعث عفونت پوست شود. علائم عفونت شامل قرمزی، درد، تورم و چرک است. در صورت داشتن هر یک از این علائم با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشید.

مقالات مرتبط