خواص آلوورا برای مو و رشد مو

خواص آلوورا برای مو: آیا برای رشد مو موثر است؟

در این مقاله می‌خوانید

آلوئه ورا گیاهی است که به طور سنتی برای درمان بیماری های مختلف از جمله بهبود زخم، مشکلات گوارشی، مشکلات پوستی و موارد دیگر استفاده می شده است. برخی تحقیقات نشان می دهد که ممکن است به رشد مو نیز کمک کند.

ترکیب آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی قدرتمند آلوئه ورا می تواند به تغذیه و محافظت از سلامت مو و پوست سر در صورت استفاده موضعی کمک کند. در این مقاله به روش هایی برای استفاده از این ماده طبیعی در خانه برای کمک به رشد مو می‌پردازیم.

ترکیبات موجود در آلوئه ورا

آلوئه ورا به دلیل داشتن اجزای فعال مختلف از جمله ویتامین ها، مواد معدنی، آنزیم ها و اسیدهای چرب، گیاهی امیدوار کننده برای سلامت مو به شمار می رود. این ترکیبات عبارتند از:

  • ویتامین های A، C، E، B12، اسید فولیک و کولین که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند و به تغذیه، آبرسانی و تقویت مو کمک می کنند.
  • مواد معدنی مانند روی و پتاسیم که ممکن است از فولیکول های مو به خوبی پشتیبانی کنند.
  • اسیدهای چرب و آنزیم ها که می توانند التهاب را کاهش داده و خاصیت پاک کنندگی داشته باشند.

خواص آلوئه ورا برای رشد مو

آلوئه ورا با ایجاد یک محیط سالم برای پوست سر و مو از چند طریق به رشد مو کمک می کند.

خواص آلوورا برای پوست سر

آلوئه ورا ممکن است سلامت پوست سر را تقویت و بهبود بخشد. برخی تحقیقات نشان داده اند که برخی از اسیدهای چرب موجود در آلوئه ورا خاصیت ضد التهابی و تسکین دهنده دارند. این خاصیت می تواند در درمان درماتیت سبورئیک (شوره سر) که باعث پوسته پوسته شدن و خارش می شود و می تواند با رشد مو تداخل کند، موثر باشد.

مطالعات دیگر نشان می دهد که آلوئه ورا با تأثیر مثبت بر روی رگ های خونی بدن ممکن است به بهبود گردش خون در پوست سر کمک کند. این امر باعث رسیدن اکسیژن و سایر مواد مغذی به فولیکول های مو شده و در نتیجه اغلب منجر به بهبود رشد مو می شود.

خواص آلوورا برای بافت مو

استفاده از آلوئه ورا همچنین ممکن است به حفظ یا بهبود بافت طبیعی مو به جای آسیب رساندن به آن کمک کند. تحقیقات نشان می دهد که آلوئه ورا می تواند با حذف چربی اضافی (سبوم)، باکتری ها و سایر باقی مانده ها به تمیز کردن ملایم پوست سر و تار مو کمک کند، بدون اینکه مانند سایر محصولات شیمیایی مو را از بین ببرد یا به آن آسیب برساند.

خواص آلوورا برای رطوبت رسانی به مو

ویتامین های A، E و C موجود در آلوئه ورا به رشد و تجدید سلول های پوست سر کمک می کند و موهای سالم و درخشانی را به ارمغان می آورد، در حالی که ویتامین B12، اسید فولیک و کولین موجود در این گیاه ممکن است پوست سر و مو را تغذیه کند. ترکیبات موجود در آلوئه ورا ممکن است به کاهش احتمال شکستن یا ریزش مو کمک کند.

خواص آلوورا برای استحکام مو

آنتی اکسیدان های موجود در آلوئه ورا، مانند ویتامین B12 و اسید فولیک، از استحکام فولیکول های مو حمایت کرده و به جلوگیری از ریزش مو کمک می کنند. مطالعات انجام شده روی افرادی که دچار نوع خاصی از ریزش مو (آلوپسی) هستند، در کاهش استرس اکسیداتیو (عدم تعادل بین آنتی اکسیدان ها و رادیکال های آزاد آسیب رسان در بدن) روی فولیکول های مو که باعث ریزش مو می شوند، نتایج امیدوارکننده ای را نشان داده است.

نحوه استفاده از آلوئه ورا برای رشد مو

شما می توانید ژل آلوئه ورای خالص را از فروشگاه خریداری کنید، به شرطی که روی آن برچسب ۱۰۰% آلوئه ورا خالص نوشته شده باشد و حاوی عطر یا الکل اضافه شده نباشد. همچنین می توانید از گیاه یا برگ آلوئه ورا استفاده کنید و زمانی که آماده استفاده بودید، ژل آن را جدا کنید. با دقت یک چاقو یا پوست کن بردارید و پوست برگ آلوئه ورا را به صورت طولی برش دهید، سپس ژل داخل آن را جدا کنید.

سپس تصمیم بگیرید که آیا می خواهید پوست سر و مو را به عنوان ماسک کوتاه مدت درمان کنید یا از آن به عنوان نرم کننده بدون نیاز به آبکشی استفاده نمایید. مقداری از ژل را برداشته و آن را روی پوست سر و ساقه مو ماساژ دهید و سپس بگذارید یک شب بماند. اگر موهایتان خیلی خشک است، برای آبرسانی بیشتر چند قطره روغن نارگیل یا روغن مشابه دیگری به آن اضافه کنید.

اگر به دنبال روش سریع تری هستید، سعی کنید ژل آلوئه ورا را روی پوست سر و مو ماساژ دهید، اما فقط بگذارید یک ساعت روی آن بماند. سپس موهای خود را با شامپو بشویید و به طور کامل آبکشی کنید. متخصصان به طور کلی توصیه می کنند برای نتیجه بهتر، از درمان مو با آلوئه ورا یک بار در هفته استفاده شود.

نکات ایمنی استفاده از آلوئه ورا روی مو و پوست سر

آلوئه ورا برای اکثر بزرگسالان سالم در صورت استفاده روی پوست بی خطر است. متخصصان توصیه می کنند قبل از استفاده از آلوئه ورا روی پوست سر و مو، تست نقطه ای پوست انجام دهید. تحقیقات نشان می دهد که استفاده موضعی از آلوئه ورا به احتمال زیاد برای بهبود سوختگی و کمک به سایر بیماری های پوستی موثر است.

با این حال، هنگام استفاده موضعی از آلوئه ورا، علائمی مانند سوزش، خارش و اگزما گزارش شده است. همچنین آلوئه ورا خوراکی می تواند با برخی داروها مانند داروهای خاص دیابت و قلب تداخل داشته باشد و اثربخشی آنها را کاهش دهد یا احتمال عوارض جانبی را افزایش دهد.

اگر قصد دارید از آلوئه ورا برای رشد مو استفاده کنید، به خصوص اگر بیماری پوستی، مو یا سایر مشکلات سلامتی دارید یا داروهای خاصی مصرف می کنید، با پزشک مشورت کنید. زنان باردار یا شیرده همیشه قبل از گنجاندن آلوئه ورا یا هر ماده جدید دیگری در برنامه خود، باید با پزشک مشورت کنند.

سایر روش های طبیعی برای رشد مو

تحقیقات نشان داده است که انواع دیگری از درمان های طبیعی به طور بالقوه می توانند به رشد مو کمک کنند، از جمله:

روغن هسته کدو تنبل: حاوی ترکیباتی به نام فیتوسترول است که ممکن است هورمون ها و آنزیم های پوست سر را که باعث انواع خاصی از ریزش مو می شوند، مسدود کند.

روغن ویتامین E: یک ماده مغذی با آنتی اکسیدان هایی که ممکن است استرس اکسیداتیو و رادیکال های آزاد را که سلول های فولیکول مو را در پوست سر تجزیه می کنند، کاهش دهد.

اسیدهای چرب امگا: در روغن ماهی یافت می شود، می تواند به تراکم مو (ضخامت) کمک کند و ریزش مو را با تحریک رشد سلول های فولیکول مو کاهش دهد.

روی: معدنی که رشد و ترمیم فولیکول های موی سالم و قوی را تقویت می کند.

آلوئه ورا را می توان با سایر داروهای طبیعی موضعی مانند روغن هسته کدو تنبل و روغن ویتامین E استفاده کرد. در صورت تمایل، از دستان خود برای ماساژ دادن مقدار کمی از آن به پوست سر و پایین ساقه مو استفاده کنید.

ممکن است همزمان از داروهای طبیعی خوراکی مانند مکمل ها به صورت موضعی آلوئه ورا استفاده شود. قبل از امتحان این مورد، با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید که بیش از حد از یک ویتامین یا ماده معدنی خاص مصرف نمی کنید.

جمع بندی

آلوئه ورا گیاهی است که به درمان برخی مشکلات پوستی و زخم‌ها کمک می‌کند. همچنین ممکن است برای ایجاد محیطی سالم برای رشد مو مفید باشد. تحقیقات حاکی از آن است که آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در این گیاه می‌توانند نقش مهمی در کاهش التهاب پوست سر، تقویت بازسازی سلولی فولیکول مو و حفظ تمیزی و رطوبت تارهای مو داشته باشند. با این حال، برای تأیید قطعی این مزایای بالقوه، به شواهد علمی بیشتری نیاز است.

در حالی که به نظر می رسد استفاده موضعی آلوئه ورا برای اکثر افراد بی خطر است، قبل از افزودن این روش درمانی طبیعی به برنامه مراقبت از مو، با پزشک خود مشورت کنید.

تیم سلامت

مقالات مرتبط