داروی گیاهی برای دیسک کمر و سیاتیک

در این مقاله می‌خوانید

کمردرد مشکلی شایع است که تقریباً همه ما در طول زندگی با آن مواجه خواهیم شد. در واقع، سازمان بهداشت جهانی گزارش می دهد که در سال 2020 حدود 619 میلیون نفر در سراسر جهان از کمردرد رنج می بردند و پیش بینی می شود این تعداد تا سال 2050 به 843 میلیون مورد افزایش یابد.

کمردرد در افراد بالای 50 سال شایع تر است، اما افراد در هر سنی ممکن است آن را تجربه کنند. شیوه زندگی دیجیتال ما ممکن است حداقل تا حدی عامل این موضوع باشد. قوز کردن کمر که بسیاری از ما هنگام نشستن مقابل کامپیوتر یا نگاه کردن به گوشی هایمان می گیریم، می تواند فشار زیادی بر کمر، شانه ها و گردن ما وارد کند.

کمردرد همچنین می تواند ناشی از آسیب یا شرایط پزشکی مانند سیاتیک یا بیرون زدگی دیسک باشد. اما اغلب دلیل مشخصی ندارد – گرفتگی عضلات، کار فیزیکی، وضعیت نامناسب بدن یا سبک زندگی کم تحرک همگی می توانند در کمردرد نقش داشته باشند.

اگر کمردرد شما ناشی از آسیب یا مشکل پزشکی نیست، راه حل های طبیعی وجود دارد که می توانید برای کاهش درد و جلوگیری از عود مجدد آن در آینده امتحان کنید.

انجام حرکات ورزشی ملایم که عضلات مرکزی بدن شما را تقویت می کند و تحرک و انعطاف پذیری تان را افزایش می دهد، می تواند از کمردرد در آینده محافظت کند. یوگا، شنا، پیلاتس و پیاده روی همگی گزینه های خوبی هستند.

همچنین توجه بیشتر به وضعیت بدنتان، استراحت منظم از نشستن طولانی مدت جلوی صفحه نمایش و تغییر وضعیت خواب به پشت مفید خواهد بود.

مراجعه به متخصص کایروپراکتیک، استئوپات یا فیزیوتراپ نیز می تواند موثر باشد.

علاوه بر این، گیاهان دارویی خاصی نیز برای کمردرد موثر هستند. در ادامه این مطلب به برخی از بهترین گیاهان دارویی برای کمردرد خواهیم پرداخت.

۱. پنجه شیطان

این گیاه با نام عجیب و غریبش یک گیاه بومی آفریقای جنوبی است و سرشار از ترکیبات ضد التهابی به نام گلیکوزیدهای ایریدوئیدی است. به طور خاص، خار شیطان حاوی هارپاگوزید، یک مسکن طبیعی است.

۲. پوست بید 

پوست بید حاوی سالیسین است که در بدن به اسید سالیسیلیک، ماده اصلی آسپرین، تبدیل می شود. در نتیجه، پوست بید اغلب به عنوان یک داروی گیاهی برای سردرد استفاده می‌شود. با این حال، در برابر سایر انواع درد، از جمله کمردرد نیز موثر است.

۳. زردچوبه 

تصویر زردچوبه پودر شده

زردچوبه به دلیل دارا بودن کورکومین، که یک ضد التهاب قوی است، اغلب برای درد مفاصل و عضلات توصیه می شود. مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که کورکومین موجود در زردچوبه می تواند التهاب سلول های دیسک های نخاعی را کاهش دهد که به تسکین کمردرد کمک می کند.

۴. پیپرین 

پیپرین، ماده فعال موجود در فلفل سیاه، خاصیت ضد التهابی قوی دارد. این ماده در حال حاضر برای درمان سیاتیک (درد سیاتیکی) نیز پتانسیل نشان داده است و خاصیت ضد التهابی آن ممکن است به سایر انواع کمردرد نیز کمک کند.

مورد دیگری که پیپرین را مفید می سازد، افزایش جذب کورکومین است. بنابراین، اغلب توصیه می شود این دو گیاه را با هم مصرف کنید.

۵. چای سبز 

تصویر چای سبز

چای سبز به دلیل داشتن سطوح بالای آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی مانند EGCG فواید بسیاری دارد. یکی از راه های کمک آن به کمردرد، محافظت از غضروف بدن در برابر آسیب و تخریب است. این امر می تواند از کمردرد و همچنین کاهش درد مفاصل جلوگیری کند.

۶. زنجبیل 

تصویر پودر زنجبیل

زنجبیل، ریشه ای آتشین، گیاهی دیگر است که برای کاهش التهاب عالی است. همچنین یک مسکن طبیعی بوده و می تواند به کاهش درد مزمن کمر، درد عضلانی، درد مفاصل و همچنین گرفتگی گردن کمک کند.

۷. بابونه گاوی

تصویر دمنوش گیاهی بابونه گاوی

بابونه گاوی با خاصیت آرامش‌بخش و ضدالتهابی، می‌تواند به تسکین درد و التهاب دیسک کمر کمک کند. دمنوش بابونه گاوی گزینه‌ای مناسب برای این منظور است.

۸. عسل

عسل

عسل با خاصیت ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی، می‌تواند به ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده و تسکین درد دیسک کمر کمک کند. مصرف روزانه عسل به صورت خوراکی و یا به عنوان ماساژ موضعی می‌تواند مفید باشد.

۹. رازیانه

رازیانه

رازیانه با خاصیت ضدالتهابی و ضداسپاسم، می‌تواند به تسکین درد و گرفتگی عضلات کمر کمک کند. دمنوش رازیانه گزینه‌ای مناسب برای این منظور است.

نکات مهم در استفاده از گیاهان دارویی

  • قبل از مصرف هرگونه گیاه دارویی، با پزشک خود مشورت کنید، چرا که ممکن است با داروهای مصرفی شما تداخل داشته باشد.
  • از گیاهان دارویی با کیفیت و از منابع معتبر تهیه کنید.
  • در مصرف گیاهان دارویی زیاده‌روی نکنید و طبق دستورالعمل مصرف کنید.

باور غلطی در میان عامه مردم وجود دارد که گیاهان دارویی هیچ ضرری ندارند، در حالی که اینطور نیست. در واقع، بسیاری از داروهای شیمیایی از گیاهان مشتق شده‌اند. به عنوان مثال، گیاه گل انگشتانه که منبع داروی دیژیتالیس است، می‌تواند عوارض قلبی را تشدید کند.

علاوه بر این، مصرف برخی گیاهان معطر مانند نعنا و آویشن در دوران بارداری باید با احتیاط انجام شود و یا به طور کلی ممنوع باشد. این گیاهان می توانند به کبد جنین آسیب برسانند.

در نهایت، به یاد داشته باشید که گیاهان دارویی جایگزین روش‌های درمانی رایج دیسک کمر نیستند و در موارد شدید، باید به پزشک مراجعه کنید.

مقالات مرتبط