۸ درمان خانگی آفتاب سوختگی 

در این مقاله می‌خوانید

با آمدن تابستان، وقت بیرون رفتن و لذت بردن از آفتاب است. اما در کنار تمام این تفریحات زیر نور خورشید، یک مشکل اجتناب ناپذیر وجود دارد: آفتاب سوختگی.

خبر خوب این است که راهکارهای خانگی زیادی برای خنک کردن سوزش، خارش و پوسته پوسته شدن ناشی از آفتاب سوختگی وجود دارد که با مواد در دسترس در خانه قابل تهیه هستند.

در ادامه با روش‌های خانگی برای تسکین و بهبود آفتاب سوختگی آشنا می‌شویم:

۱. آب خنک

آفتاب سوختگی در واقع التهابی است که در پوست ایجاد می‌شود. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای درمان التهاب، خنک کردن ناحیه‌ی آسیب دیده است. راهی موثر برای تسکین سریع آفتاب سوختگی، حتی زمانی که بیرون از خانه هستید، شیرجه زدن در آب است، چه اقیانوس باشد، چه دریاچه یا رودخانه!

رفتن چندباره داخل آب و بیرون آمدن در طول روز می‌تواند از وخامت آفتاب سوختگی جلوگیری کند. اما مراقب استخر باشید، زیرا آب کلردار می‌تواند پوست را بیشتر تحریک کند. 

همچنین از قرار دادن مستقیم یخ روی آفتاب سوختگی خودداری کنید. در حالی که ممکن است این کار با سوزش پوست وسوسه کننده به نظر برسد، اما در واقع می‌تواند به پوست حساس و آفتاب سوخته‌ی شما آسیب بیشتری وارد کند.

می‌توانید برای خنک کردن و تسکین پوست خود، در حمام خنک هم دراز بکشید.

۲. جوش شیرین و جو دوسر

اضافه کردن چند قاشق غذاخوری جوش شیرین به وان پر از آب خنک حمام و ماندن به مدت 15 تا 20 دقیقه در آب به کم کردن آسیب آفتاب سوختگی کمک می‌کند. همچنین اضافه کردن یک فنجان جو دوسر به حمام، باعث کاهش سوزش و حفظ رطوبت طبیعی پوست می‌شود.

چه در حمام باشید و چه بعد از حمام، پوست خود را اسکراب نکنید. با حوله به آرامی خود را خشک کنید و از کشیدن محکم حوله روی پوست خود خودداری کنید.

۳. آلوئه ورا

ژل داخل آلوئه ورا قرن‌هاست که برای درمان انواع مشکلات از ناراحتی معده تا عفونت کلیه استفاده می‌شود. همچنین آلوئه ورا رایج‌ترین محصول بدون نسخه برای تسکین آفتاب سوختگی است.

شکستن یک تکه از برگ گیاه آلوئه ورا و مالیدن مستقیم ژل آن روی پوست، به سرعت باعث تسکین سوزش ناشی از آفتاب سوختگی خفیف می‌شود. 

اگر به گیاه دسترسی ندارید، از ژل ۱۰۰% آلوئه ورا (نه لوسیون یا پماد حاوی آلوئه) استفاده کنید. این ژل‌ها را می‌توانید در اکثر داروخانه‌ها پیدا کنید.

۴. چای بابونه

چای بابونه علاوه بر آرامش روح، می‌تواند پوست آفتاب سوخته‌ی شما را نیز تسکین دهد. چای بابونه را به روش معمول دم کنید و بگذارید خنک شود. سپس یک لیف را در آن خیس کنید و روی ناحیه‌ی آفتاب سوخته قرار دهید.

اگر به گرده گیاهان حساسیت دارید، از این روش استفاده نکنید. چرا که ممکن است باعث واکنش آلرژیک روی پوست‌تان شود.

۵. سرکه (با احتیاط)

درباره استفاده از سرکه برای آفتاب سوختگی نظرات متفاوتی وجود دارد. برخی معتقدند اضافه کردن دو فنجان سرکه به آب خنک حمام می‌تواند باعث تسکین سوزش شود، در حالی که برخی دیگر بر این باورند که اسیدیته بالای سرکه باعث بدتر شدن وضعیت می‌شود.

اگر قبلا از این روش برای آفتاب سوختگی‌های خفیف استفاده نکرده‌اید، بهتر است برای سوختگی‌های شدیدتر و وسیع‌تر آن را امتحان نکنید.

۶. لباس گشاد بپوشید

در زمان ترمیم پوست، لباس‌هایی بپوشید که به بدنتان نچسبند. پوست بزرگترین عضو بدن است، پس در زمان بهبود از آسیب شدید آفتاب سوختگی، بهتر است به آن اجازه‌ی تنفس بدهید. الیاف طبیعی مانند پنبه یا بامبو بهترین انتخاب برای لباس پوشیدن بعد از آفتاب سوختگی هستند.

نکات تکمیلی 

  • مایعات فراوان بنوشید

پوست شما در حال مبارزه با آسیب ناشی از اشعه‌ی خورشید است و به رطوبتی که در طول آفتاب سوختگی از دست داده، نیاز دارد. اگر در حال حاضر روزانه هشت لیوان آب نمی‌نوشید، آفتاب سوختگی شدید دلیلی برای شروع این عادت سالم است.

  • از مرطوب کننده غافل نشوید

پس از درمان‌های اولیه، پوست شما همچنان به مراقبت و نوازش نیاز دارد. یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید برای جلوگیری از پوسته پوسته شدن پوست (یا حداقل به حداقل رساندن آن) انجام دهید، استفاده‌ی مرتب از مرطوب کننده روی نواحی آسیب دیده است. 

برای به حداقل رساندن تحریک پوست، از مرطوب کننده‌های بدون عطر و رنگ (مخصوص پوست‌های حساس) استفاده کنید.

  • ویزیت پزشک

هیدراته بمانید، خنک بمانید و در صورت شدید بودن درد، می‌توانید از ایبوپروفن استفاده کنید. همچنین دفعه‌ی بعدی که بیرون می‌روید، حتما طوری لباس بپوشید تا آفتاب سوختگی شما در معرض نور بیشتری قرار نگیرد. در صورتی که آفتاب سوختگی باعث تب یا علائم کم آبی بدن در شما شد، حتما با پزشک ملاقات کنید.

مقالات مرتبط