درمان های خانگی تیرگی دور چشم

درمان خانگی تیرگی دور چشم ( 10 روش طبیعی)

در این مقاله می‌خوانید

سیاهی دور چشم مشکلی است که هم برای زنان و هم برای مردان پیش می آید! و وقتی این اتفاق می افتد، احساس وحشتناکی می کنیم. نگران نباشید؛ شما تنها کسی نیستید که با این مشکل روبرو هستید. برخی از زیباترین افراد مشهور سراسر دنیا در برهه ای از زمان با این مشکل روبرو شده اند و برای پنهان کردن این تیرگی ها به آرایش و کانسیلر متوسل شده اند.

از آنجایی که پوست اطراف چشم حساس است، بهتر است برای درمان این مشکلات به جای محصولات شیمیایی از روش های طبیعی استفاده کنید. بنابراین، در اینجا لیستی از درمان های خانگی ساده و به راحتی قابل اجرا برای سیاهی دور چشم آورده شده است که می تواند به درخشندگی دوباره ناحیه اطراف چشمان شما کمک کند.

انواع تیرگی دور چشم

حلقه های سیاه زیر چشم یکی از مشکلات زیبایی رایج است که انواع مختلفی دارد و هر کدام به دلایل و درمان های خاصی مرتبط هستند.

۱. حلقه های سیاه ناشی از افزایش رنگدانه (پیگمنت)

این نوع از حلقه های سیاه اغلب جنبه ارثی دارند و به دلیل تولید بیش از حد ملانین در پوست زیر چشم ایجاد می شوند. قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند این تیرگی را تشدید کند و باعث شود پوست اطراف چشم تیره تر به نظر برسد.

۲. حلقه های سیاه عروقی

این نوع با مشکلات مربوط به عروق خونی مرتبط بوده و به صورت تغییر رنگ به آبی یا بنفش زیر چشم بروز پیدا می کند. عواملی مانند کمبود خواب، افزایش سن و ضعف گردش خون در پررنگ تر شدن این حلقه ها تاثیرگذارند.

۳. حلقه های سیاه ساختاری

ویژگی اصلی این نوع حلقه های سیاه، نازک شدن یا خالی شدن پوست اطراف چشم است. این وضعیت باعث نمایان شدن عروق خونی و بافت های زیرین شده و ظاهری سایه دار ایجاد می کند.

۴. حلقه های سیاه مرتبط با سبک زندگی

انتخاب های نادرست در سبک زندگی از جمله سطح بالای استرس، کم آبی بدن و رژیم غذایی نامتعادل می تواند منجر به ایجاد حلقه های سیاه شود. پرداختن به این عوامل از طریق اصلاح سبک زندگی ممکن است به کاهش شدت این تیرگی ها کمک کند.

برای به کارگیری راه حل های مناسب، تشخیص نوع دقیق حلقه های سیاه ضروری است. درمان های اختصاصی مانند استفاده از کرم های ویژه یا تغییر عادات روزانه بر اساس علت ایجاد کننده این تیرگی ها، می تواند به کاهش و بهبود آنها کمک کند.

راه های خانگی عالی برای درمان تیرگی دور چشم

۱. کمپرس چای سرد:

یکی از موثرترین و ساده‌ترین راه‌ها برای مبارزه با تیرگی دور چشم، استفاده از کمپرس چای سرد است. ترجیحا برای گرفتن نتیجه سریع، از کیسه‌های چای سبز یا بابونه استفاده کنید. کافئین موجود در چای به منقبض کردن رگ‌های خونی و در نتیجه کاهش جریان خون کمک می‌کند و باعث کاهش تیرگی دور چشم می‌شود.

نحوه استفاده از کمپرس چای سرد:

کیسه‌های چای را در آب خیس کنید و بگذارید در یخچال خنک شوند. سپس آن‌ها را از یخچال خارج کرده و به آرامی روی هر دو چشم خود به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قرار دهید. این کار را به طور مرتب تکرار کنید.

۲. سیب زمینی رنده شده یا خیار رنده شده برای تیرگی دور چشم

سیب زمینی رنده شده یا خیار رنده شده یکی از موثرترین راهکارهای خانگی برای رفع تیرگی دور چشم است. همچنین این مواد به کاهش پف زیر چشم نیز کمک می‌کنند. ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و خاصیت ضدالتهابی این سبزیجات خنک به کاهش التهاب اطراف چشم کمک کرده و تیرگی آن را نیز کاهش می‌دهند.

طرز استفاده از سیب زمینی یا خیار:

  • مقداری سیب زمینی یا خیار خام را رنده کرده و روی چشمان خود قرار دهید. ۱۰ تا ۱۲ دقیقه استراحت کنید و سپس آن‌ها را بردارید.
  • همچنین می‌توانید آب سیب زمینی یا خیار را بگیرید. یک پنبه آرایشی را به آب آغشته کرده و روی چشمان خود قرار دهید. مطمئن شوید کل ناحیه دور چشم پوشانده شده است. ۱ تا ۳ دقیقه صبر کنید و سپس با آب سرد بشویید.
  • در صورتی که وقت کمی دارید، می‌توانید مستقیما برش‌های خیار یا سیب زمینی را روی چشمان خود قرار دهید.

۳. شیر سرد

شیر سرد یک پاک کننده طبیعی برای چشم است و به رفع تیرگی زیر چشم و همچنین تسکین پوست حساس اطراف چشم کمک می کند. شیر سرد حاوی اسید لاکتیک است که نه تنها به کاهش پف کردگی کمک می کند بلکه پوست را روشن می کند. علاوه بر این، پتاسیم موجود در شیر به پوست اجازه می دهد تا بهتر مرطوب شود و پوستی نرم و لطیف برای شما به ارمغان می آورد.

نحوه استفاده از شیر:

یک پنبه آرایشی را در شیر سرد فرو کنید و روی ناحیه چشم قرار دهید. کمی نگه دارید و بعداً چشمان خود را با آب سرد بشویید. این کار را حداقل سه بار در هفته تکرار کنید!

۴. بالا بردن سر

نحوه خوابیدن ما همچنین بر ناحیه اطراف چشم تأثیر می گذارد. قرار دادن چند بالش زیر سر می تواند آن را بلند کند و از جمع شدن مایع زیر چشم جلوگیری کند و باعث شود آنها پف کرده و متورم به نظر برسند. این تنظیم ساده می تواند به درمان موثرتر تیرگی دور چشم و بهبود کلی ظاهر ناحیه چشم کمک کند.

۵. آلوئه ورا

آلوئه ورا یک مرطوب کننده موثر است. پوست مرطوب کننده کمتر در معرض افتادگی قرار می گیرد و برای مدت طولانی تری سالم می ماند. علاوه بر این، آلوئه ورا همچنین به تغذیه پوست کمک می کند و از پیری زودرس جلوگیری می کند.

نحوه استفاده از آلوئه ورا:

قبل از خواب، ژل آلوئه ورا را به آرامی زیر چشم بمالید و به مدت 5-7 دقیقه ماساژ دهید. در صورت احساس چسبندگی و ناراحتی آبکشی نکنید.

۶. روغن بادام و آبلیمو

یکی دیگر از روش های امتحان شده برای درمان تیرگی زیر چشم، مخلوط کردن روغن بادام و آبلیمو است. ماده فعال آبلیمو اسید اسکوربیک است که به همراه سایر مواد مغذی به کاهش احتباس آب که می تواند باعث ایجاد پف زیر چشم شود کمک می کند. همچنین خاصیت سفید کنندگی ملایمی دارد، با این حال، در صورت استفاده بدون رقیق شدن می تواند اثر معکوس داشته و به پوست آسیب برساند، بنابراین همیشه احتیاط کنید.

نحوه استفاده از روغن بادام و آبلیمو:

 حدود یک قاشق چایخوری روغن بادام و چند قطره آبلیمو را برداشته، مخلوط کنید و به آرامی دور ناحیه چشم بمالید. ماساژ دهید و بگذارید ۲ تا ۳ دقیقه بماند. بعد از آن بشویید!

۷. آب گل رز

گلاب را می‌توان به طور قطع به عنوان راز خانگی درمان تیرگی دور چشم مادربزرگ معرفی کرد! گلاب، طراوت‌بخش، جوان‌کننده و عملاً برای تقریباً همه انواع پوست و برای همه مشکلات پوستی قابل استفاده است. این ماده همچنین قابض ملایمی است و می‌توان از آن به عنوان تونر مؤثر پوست نیز استفاده کرد.

نحوه استفاده از گلاب: 

پدهای پنبه‌ای چشم را در گلاب خیس کنید و روی پلک‌ها قرار دهید. به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بگذارید بماند. برای مشاهده بهترین نتایج، هر شب به مدت یک ماه تکرار کنید.

۸. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی یک لکه بر طبیعی است و همچنین حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که به کاهش تغییر رنگ دور چشم کمک می‌کند.

برای استفاده از گوجه فرنگی، یک قاشق چایخوری آب گوجه فرنگی را با یک قاشق غذاخوری آبلیمو مخلوط کنید و زیر هر دو چشم بمالید. بگذارید ۱۰ دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید. همچنین، می‌توانید برای از بین بردن تیرگی زیر چشم، آب گوجه فرنگی مخلوط با کمی آبلیمو و برگ نعناع مصرف کنید.

توجه: این یک درمان خانگی است و بهتر است قبل از استفاده با پزشک مشورت کنید، زیرا ممکن است برای پوست های حساس مناسب نباشد.

۹. یوگا و مدیتیشن

یکی از دلایل اصلی تیرگی زیر چشم، استرس، افسردگی و سبک زندگی نامنظم است. بنابراین، یکی از عاقلانه‌ترین راه‌ها برای مقابله با تیرگی زیر چشم، آرام و خونسرد ماندن است. اما از آنجایی که استرس جزئی جدا نشدنی از زندگی ماست، این همیشه ممکن نیست. پس فایده‌ای ندارد که یوگا و مدیتیشن را به یک عادت روزانه تبدیل کنیم!

یوگا نه تنها ذهن را آرام می‌کند، بلکه به تنظیم ساعت بدن نیز کمک می‌کند و مهمتر از همه، به درمان ریشه‌ای بسیاری از مشکلات بدن می‌پردازد.

۱۰. خواب کافی

 به طور منظم یکی از مهمترین عوامل موثر برای خلاص شدن از شر حلقه های سیاه زیر چشم به طور دائم در خانه است. خواب کافی باعث می شود بدن شما (و در نتیجه پوست شما) زمان کافی برای استراحت، ترمیم و بازسازی داشته باشد. این باعث بهبود جوانی پوست شما و همچنین سلامت کلی شما می شود. یکی از اولین نشانه هایی که شرایط سلامتی داخلی ما را نشان می دهد، وضعیت نامناسب پوست است. خواب مناسب به طور منظم می تواند بزرگترین سلاح شما برای جلوگیری و کاهش حلقه های سیاه در دراز مدت باشد.

راه های دیگر برای درمان تیرگی زیر چشم

علاوه بر درمان های طبیعی که در بالا ذکر شد، برای از بین بردن تیرگی زیر چشم، چندین راه حل خانگی دیگر نیز وجود دارد. در اینجا لیستی از برخی گزینه های عالی جایگزین آورده شده است:

  • آب پرتقال سرشار از ویتامین ها، به ویژه ویتامین های A و C است که هر دو به سلامت پوست کمک می کنند. آب پرتقال را با کمی گلیسیرین مخلوط کرده و زیر چشم خود بمالید.
  • روغن ویتامین E می تواند به مبارزه با آسیب ها و پیشگیری یا کاهش تیرگی زیر چشم کمک کند. این روغن با خلاص شدن از رادیکال های آزاد که شناخته شده است باعث آسیب سلولی می شوند، عمل می کند.
  • روغن نارگیل، ملایم و ارگانیک، برای پوست های حساس که تمایلی به استفاده از محصولات مراقبت از پوست زیادی ندارند، ایده آل است. روغن نارگیل می تواند به تسکین پوست و کاهش التهاب و همچنین کاهش ظاهر پف آلودگی کمک کند.
  • زردچوبه، مانند روغن نارگیل، یک ماده ضد التهاب طبیعی است. می توانید آن را با کمی آب آناناس (یا سایر مواد پایه دلخواه) روی پوست زیر چشم خود بمالید.
  • شکلات تلخ حاوی مقادیر زیادی فلاونول است، این ترکیبات گیاهی با محافظت در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش مرتبط هستند. فلاونول ها به دلیل اینکه به جلوگیری از برخی از آسیب های نور خورشید کمک می کنند، با کند شدن روند پیری مرتبط هستند، بنابراین هر از گاهی از کمی شکلات تلخ لذت ببرید. هم معده و هم پوست شما از آن قدردانی خواهند کرد!
  • اسیدهای چرب امگا 3 مواد مغذی ضروری هستند و بخشی از ساختارهای سلولی بدن شما هستند و همچنین برای گردش خون مناسب مفید هستند. همانطور که قبلا ذکر شد، پف زیر چشم و تیرگی زیر چشم ارتباط زیادی با جریان خون ضعیف دارد. غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 شامل ماهی سالمون و برخی مغزها هستند. می تواند به بدن شما در گردش خون بهتر و کاهش ایجاد تیرگی زیر چشم کمک کند.
  • مصرف زیاد نمک (به ویژه سدیم موجود در نمک) و کمبود آب می تواند منجر به ظاهری پف کرده شود. مصرف نمک خود را کاهش دهید و روزانه مقدار مناسبی آب بنوشید. در ادامه مقاله کمی بیشتر در مورد اهمیت آب صحبت کرده ایم.
  • الکل، مانند نمک و قهوه، نیز یک ماده کم کننده آب بدن است. این باعث می شود بدن شما مایعات زیادی دفع کند که منجر به علائم خماری نیز می شود. مصرف الکل خود را کاهش دهید و نتایج آن را زمانی که آخر هفته با چشمان پف کرده از خواب بیدار نمی شوید، متوجه خواهید شد!

مقالات مرتبط