درمان خانگی خارش بدن

درمان خانگی خارش بدن (بر اساس تحقیقات 2024)

در این مقاله می‌خوانید

خارش بدن، که به آن پروریتوس (Pruritus) نیز گفته می‌شود، می‌تواند آزاردهنده و ناخوشایند باشد. راه‌حل‌های خانگی برای رفع خارش بدن وجود دارد که شامل استفاده از روغن‌های ضروری، کمپرس مرطوب و جو دوسر آسیاب شده (عصاره جو دوسر) می‌شود.

افراد زیادی که به طور مداوم دچار خارش بدن هستند، ممکن است با مشکلاتی مانند اختلال خواب یا اضطراب مواجه شوند. همچنین ممکن است پوست خود را بخراشند و باعث ایجاد خراش‌های کوچک شوند که مستعد عفونت هستند.

علل شایع خارش بدن شامل نیش حشرات، آلرژی، استرس و بیماری‌های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس می‌شود. این مقاله به برخی از بهترین درمان‌های طبیعی و خانگی برای خارش می‌پردازد.

درمان های خانگی عمومی

۱. استفاده از منتول

منتول یک روغن ضروری است که در گیاهان نعناع یافت می شود. این روغن دارای خاصیت خنک کنندگی بوده و می تواند به تسکین درد و خارش کمک کند.

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که روغن نعناع نیز ممکن است به کاهش خارش بدن کمک کند. در مطالعه‌ای روی ۵۰ نفر که به دو گروه تقسیم شدند، یک گروه روغن را به صورت موضعی استفاده کردند و گروه دیگر از پترولاتوم استفاده کردند. بعد از دو هفته، نتایج نشان داد که روغن نعناع در مقایسه با پترولاتوم در بهبود خارش بدن موثر بوده است.

همیشه قبل از استفاده از روغن‌های ضروری روی پوست، آن‌ها را با روغن حامل رقیق کنید.

۲. خنک کردن پوست

آکادمی پوست آمریکا (AAD) پیشنهاد می کند که برای تسکین خارش بدن، یک پارچه سرد و مرطوب یا کمپرس یخ را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید.

خنک کردن به کاهش التهاب کمک می کند که ممکن است باعث خارش شود.

همچنین می توانید کرم های مرطوب کننده و لوسیون ها را در یخچال نگهداری کنید. این کار باعث می شود هنگام استفاده از آنها روی پوست، اثر خنک کنندگی مستقیمی داشته باشند.

۳. کمپرس مرطوب

کمپرس مرطوب روشی است که در آن از پارچه‌های خیس‌شده با آب، مانند گاز استریل یا توری جراحی، برای پوشاندن نواحی خارش‌دار پوست استفاده می‌شود.

این کمپرس‌ها با رطوبت‌رسانی و تسکین پوست، یک سد محافظتی در برابر خاراندن ایجاد می‌کنند. این روش درمانی به خصوص برای کودکان بسیار مفید است.

کمپرس مرطوب همچنین می‌تواند به جذب داروهای موضعی مانند کورتیکواستروئیدها توسط پوست کمک کند. قبل از استفاده از کمپرس، دارو را به آرامی روی ناحیه خارش‌دار بمالید و سپس یک لایه مرطوب‌کننده روی آن بزنید.

مراحل استفاده از کمپرس مرطوب طبق انجمن ملی اگزما (NEA)

  • یک تکه گاز استریل را در آب گرم خیس کنید تا نمناک شود.
  • گاز را دور ناحیه خارش‌دار پوست بپیچید.
  • یک تکه گاز خشک را روی گاز مرطوب بپیچید.
  • با احتیاط، لباس خواب نرم نخی بپوشید و مراقب باشید باندها را بهم نزنید.
  • کمپرس را به مدت چند ساعت یا تا صبح روی پوست نگه دارید.

برای کنترل خارش شدید، می‌توانید چند روز از کمپرس مرطوب استفاده کنید. اگر خارش فروکش نکرد، بهتر است برای ادامه درمان یا امتحان روش‌های جایگزین با پزشک یا متخصص پوست مشورت کنید.

۴. جو دوسر کلوئیدی 

جو دوسر کلوئیدی، بلغور جو دوسر آسیاب‌ شده ریز است که می‌توانید آن را در آب حل کنید. محلول به دست آمده یک لایه محافظ روی سطح پوست ایجاد می‌کند که به حفظ رطوبت کمک می‌کند. جو دوسر کلوئیدی می‌تواند به رفع خشکی و خارش بدن کمک کند.

علاوه بر این، جو دوسر کلوئیدی دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی است که هر دو می‌توانند به کاهش تحریکات پوستی کمک کنند.

جو دوسر کلوئیدی به صورت گسترده در کرم‌ها و لوسیون‌ها وجود دارد. همچنین می‌توانید پودر آن را به طور مستقیم به وان حمام اضافه کنید.

۵- مرطوب کننده

مرطوب کننده ها مانند کرم ها و لوسیون ها می توانند به آبرسانی لایه بیرونی پوست کمک کنند. آنها برای کنترل بیماری های پوستی که باعث خارش و خشکی می شوند ضروری هستند.

یک مرطوب کننده خوب حاوی نرم کننده و چربی دوست خواهد بود. نرم کننده ها آب را به پوست جذب می کنند، در حالی که چربی دوست ها لایه محافظی روی سطح پوست ایجاد می کنند که به حفظ رطوبت کمک می کند.

بهترین زمان استفاده از مرطوب کننده ها به زودی پس از حمام یا دوش گرفتن است، در حالی که پوست هنوز کمی مرطوب است.

انجمن ملی اگزما (NEA) نکات زیر را در مورد ایجاد یک روال مرطوب کنندگی خوب ارائه می دهد:

  • از مرطوب کننده با روغن زیاد استفاده کنید
  • هر بار که دست هایتان با آب تماس پیدا می کند، آنها را مرطوب کنید
  • قبل از خواب برای کمک به حفظ رطوبت پوست در طول شب، آن را مرطوب کنید

۶- جوش شیرین

جوش شیرین دارای خواص ضد قارچی است و تحقیقات نشان می دهد که این ماده یک درمان موثر برای تعدادی از بیماری های پوستی قارچی است که بسیاری از آنها باعث خارش می شوند.

NEA توصیه می کند یک چهارم فنجان جوش شیرین را به وان حمام گرم اضافه کنید. گزینه جایگزین این است که جوش شیرین را با کمی آب مخلوط کنید تا خمیری به دست آید که فرد می تواند آن را مستقیماً روی نواحی خارش دار اعمال کند.

۷. پرهیز از عوامل تحریک کننده

بر اساس انجمن آکادمی پوست آمریکا (AAD)، باید از عوامل احتمالی تحریک کننده پوست دوری کرد، زیرا آنها می توانند خارش را بدتر کنند. عوامل تحریک کننده احتمالی عبارتند از:

  • آب داغ: حمام کردن و دوش گرفتن با آب داغ رطوبت پوست را از بین می برد و باعث خشکی، قرمزی و خارش بیشتر آن می شود. حتی کاهش چند درجه ای دمای آب می تواند مفید باشد.
  • تغییرات دما و رطوبت: تغییرات شدید دما و رطوبت می تواند پوست را خشک کند و باعث پوسته پوسته شدن و خارش شود.
    استفاده از دستگاه بخور سرد می تواند به حفظ رطوبت هوا در ماه های خشک تابستان کمک کند. همچنین می تواند به مقابله با اثرات خشک کنندگی سیستم گرمایش مرکزی در زمستان کمک کند.
  • محصولات مراقبت از پوست با عطر: برخی از محصولات مراقبت از پوست حاوی مواد افزودنی مانند عطر و رنگ های مصنوعی هستند که می توانند باعث تحریک پوست یا بدتر شدن آن شوند. افراد دارای پوست خارش دار یا حساس باید از محصولات مراقبت از پوست بدون عطر و رنگ استفاده کنند.
  • پشم و الیاف مصنوعی: لباس های ساخته شده از پشم یا الیاف مصنوعی می توانند روی پوست زبر احساس شوند و باعث خارش و تحریک شوند. برخی از افراد نسبت به دیگران حساس تر هستند.افراد دارای خارش بدن می توانند تا حد امکان لباس های گشاد نخی بپوشند. پنبه به پوست اجازه تنفس می دهد و از گرم شدن بیش از حد جلوگیری می کند.
  • استرس: مطالعات نشان می دهد که استرس روانی می تواند باعث خارش شود. افرادی که در مواقع استرس خارش بیشتری را تجربه می کنند، ممکن است از تکنیک های خاص کاهش استرس مانند یوگا و مدیتیشن ذهن آگاهی بهره مند شوند.

درمان خانگی با توجه به علت خارش

۱. گزش حشرات

بعد از گزش حشراتی مانند پشه یا کک، پوست کمی متورم، قرمز و بسیار خارش‌دار می‌شود. کارهایی که در این مورد می‌توانید انجام دهید عبارتند از:

  • شستن ناحیه با آب سرد و صابون ملایم، سپس خشک کردن با ضربه زدن آرام
  • قرار دادن یک تکه یخ کوچک برای بی حس کردن ناحیه و تسکین فوری خارش
  • استفاده از ۱ تا ۲ قطره پروپولیس روی محل دقیق گزش برای بهبود سریع‌تر و رفع خارش
  • مخلوط کردن یک قاشق چای‌خوری خاک رس با آب کافی برای تهیه خمیر و افزودن سه قطره روغن نعناع فلفلی و استفاده از مخلوط روی محل گزش

توصیه نمی شود محل گزش را با آب گرم بشویید، زیرا این کار می تواند خارش و التهاب پوست را تشدید کند.

۲. آلرژی

آلرژی با واکنش التهابی بدن مشخص می‌شود که می‌تواند به دلیل مصرف دارو، خوردن غذا، استفاده از مواد شوینده یا پوشیدن لباس و برخی پارچه‌ها، مانند پشم یا شلوار جین، ایجاد شود. این واکنش می‌تواند با تغییرات پوستی مانند کهیر و خارش ظاهر شود.

برای کاهش خارش ناشی از آلرژی، موارد زیر توصیه می‌شود:

  • قرار دادن کمپرس سرد روی ناحیه به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه همراه با کیسه آب گرم یا ژل
  • ⅓ پیمانه جو دوسر را در یک لگن با ۱ لیتر آب گرم رقیق کنید، به مدت ۱۵ دقیقه یا تا زمانی که آرد به خوبی حل شود، خوب مخلوط کنید. بعد از حمام، آب مخلوط با جو دوسر را روی بدن خود بمالید. سپس بدن خود را با آب سرد بشویید و خشک کنید.
  • سایر درمان‌های خانگی که می‌توانند به کاهش خارش، سوزش و قرمزی ناشی از آلرژی کمک کنند عبارتند از روغن نعناع و کمپرس بابونه.

در صورت بروز علائم شدید آلرژی پوستی مانند تورم دهان، زبان یا گلو و مشکل در تنفس، نیاز به مراقبت پزشکی فوری است.

۳. خشکی پوست (اگزما)

خشکی پوست، یکی از دلایل شایع خارش بدن، به ویژه در ناحیه آرنج یا روی پاهاست. این مشکل با پوسته پوسته شدن و سفیدی پوست همراه است و با روش‌های زیر قابل درمان است:

  • حمام با آب سرد: آب داغ باعث خشکی بیشتر پوست می‌شود.
  • لایه برداری پوست: مخلوطی از ۱۰۰ گرم بلغور جو دوسر آسیاب شده، ۳۵ گرم بادام آسیاب شده، ۱ قاشق غذاخوری گل همیشه بهار خشک، ۱ قاشق غذاخوری گلبرگ رز خشک و نصف قاشق چایخوری روغن بادام شیرین را تهیه کنید. این مخلوط را روی پوست ماساژ داده و سپس بشویید.
  • استفاده از مرطوب کننده: از کرم مرطوب کننده مناسب برای پوست خشک استفاده کنید. برای اثرگذاری بیشتر می‌توانید چند قطره روغن بادام شیرین به کرم اضافه کنید.
  • لایه برداری منظم: لایه برداری حداقل دو بار در هفته برای حذف سلول‌های مرده پوست که در خارش نقش دارند، ضروری است.

۴. عفونت قارچی

قارچ به طور طبیعی روی پوست وجود دارد، اما گاهی اوقات بیش از حد رشد کرده و باعث خارش، قرمزی و پوسته ریزی موضعی می‌شود. برای تسکین خارش ناشی از عفونت قارچی، می‌توانید:

  • کمپرس با اسانس مریم گلی: ۲ قطره روغن اساسی مریم گلی را با آب مخلوط کرده و به صورت کمپرس روی ناحیه خارش‌دار قرار دهید.
  • استفاده از روغن‌های ضروری: ۵ تا ۱۰ قطره از روغن‌های اساسی لیمو، نعناع فلفلی، آویشن یا رزماری را با ۱ قاشق غذاخوری روغن گیاهی مانند جوجوبا یا نارگیل مخلوط کرده و روی ناحیه خارش‌دار بمالید.

مهم است که ناحیه تحت تاثیر قارچ همیشه خشک و دارای تهویه مناسب باشد، زیرا محیط مرطوب و گرم باعث رشد بیشتر قارچ و تشدید علائم می‌شود.

توجه: در صورتی که علائم بعد از مدتی بهبود نیافت، حتما به متخصص پوست (درماتولوژیست) مراجعه کنید. زیرا ممکن است نیاز به استفاده از داروهای ضد قارچ به صورت قرص، پماد یا کرم باشد.

۵. بعد از اصلاح

بعد از اصلاح، موها معمولا شروع به رشد کرده و از سد پوست عبور می کنند که باعث خارش شدید در نواحی اصلاح شده می شود. در این صورت، موارد زیر توصیه می شود:

  • حمام با آب سرد: دوش آب سرد باعث کاهش التهاب و خارش بدن می شود.
  • لایه برداری پوست: با مالش مخلوطی از آرد ذرت و لوسیون مرطوب کننده روی نواحی خارش دار، به لایه برداری ملایم پوست کمک کنید.
  • استفاده از کمپرس بابونه سرد: بابونه خاصیت ضد التهابی و تسکین دهنده دارد. می توانید از کمپرس چای بابونه سرد استفاده کنید و یا مستقیما کیسه های چای بابونه را روی نواحی تحریک شده قرار دهید.
  • استفاده از ژل آرنیکا: آرنیکا نیز خاصیت ضد التهابی داشته و به تسکین خارش و التهاب پوست کمک می کنند.

برای جلوگیری از موهای زیرپوستی و خارش، می توانید قبل از اپیلاسیون نیز پوست را لایه برداری کنید.

۶. بعد از تماس با حیوانات

حساسیت به پوست حیوانات خانگی مانند سگ یا گربه، معمولا باعث علائم تنفسی مانند آبریزش بینی، سرفه و عطسه می شود. این علائم ممکن است با خارش و پوسته پوسته شدن پوست همراه باشد. در این موارد، توصیه می شود:

  • استحمام با آب سرد: حمام با آب سرد به خنک شدن و کاهش التهاب پوست کمک می کند.
  • استفاده از ضماد برگ ختمی: ضماد برگ ختمی را با له کردن یک مشت از برگ های آن روی پارچه تمیز تهیه کنید و سپس آن را روی ناحیه خارش دار قرار دهید.
  • گذاشتن ضماد به مدت 15 دقیقه: اجازه دهید ضماد برگ ختمی به مدت 15 دقیقه روی پوست باقی بماند.

۷. تماس با گیاهان آزاردهنده

برخی از گیاهان مانند گزنه یا پیچک سمی حاوی مواد تحریک کننده ای مانند اسید فرمیک یا اوروشول هستند. این مواد پس از تماس با پوست نفوذ کرده و باعث ایجاد حساسیت پوستی با علائمی مانند التهاب، قرمزی، تحریک یا خارش شدید می شوند. در این حالت، بهترین راهبرد برای تسکین خارش عبارتند از:

  • دوش گرفتن با آب سرد، با استفاده از صابون ملایم
  • شستن ناحیه آسیب دیده با جوشانده برگ بارهنگ به دلیل خاصیت ضد حساسیت طبیعی آن. این جوشانده را می توانید با اضافه کردن ۳۰ گرم برگ بارهنگ به ۱ لیتر آب جوش تهیه کنید. در آن را ببندید، بگذارید خنک شود، صاف کنید و ۲ تا ۳ بار در روز پوست آسیب دیده را با این جوشانده تمیز کنید.
  • گذاشتن کمپرس سرد روی ناحیه به مدت حداقل ۱۰ دقیقه برای کاهش التهاب و قرمزی.

همچنین مهم است از خاراندن پوست برای جلوگیری از تحریک و قرمزی بیشتر خودداری کنید.

۸. ضعف گردش خون

ضعف گردش خون وضعیتی است که می تواند باعث خارش، به ویژه در پاها شود و در افراد مسن شایع تر است. این اتفاق می افتد زیرا با افزایش سن، دریچه های رگ های پا ضعیف تر می شوند و باعث می شود خون به سختی جریان یابد. این منجر به تجمع بیشتر سموم می شود که باعث خارش می شود. در این حالت، موارد زیر توصیه می شود:

  • ماساژ پا، فشار دادن از مچ پا به سمت کشاله ران
  • نوشیدن چای جعفری برای کمک به دفع سموم انباشته شده

علاوه بر این، مهم است که از روی هم انداختن پاها خودداری کنید و با پاهای بالا رفته استراحت کنید تا گردش خون راحت‌تر انجام شود. سایر روش‌های طبیعی برای بهبود گردش خون را بررسی کنید که می‌تواند به کاهش خارش کمک کند.

8 خوراکی خارش زا

علت اصلی آلرژی های غذایی، واکنش سیستم ایمنی بدن به پروتئین های خاص موجود در مواد غذایی است. در چنین شرایطی، سیستم ایمنی این پروتئین ها را به عنوان مهاجم شناسایی کرده و برای مقابله با آنها، آنتی بادی تولید می کند [منبع معتبر 1].

تشخیص آلرژن های احتمالی در رژیم غذایی، بهترین راه برای جلوگیری از علائم آزاردهنده آلرژی غذایی، از جمله خارش است.

۱. سویا

با اینکه حساسیت به سویا بیشتر در نوزادان و کودکان دیده می‌شود، تخمین زده می‌شود که تا ۰.۵ درصد از کل جمعیت نیز ممکن است به سویا حساسیت داشته باشند.

این حساسیت به دلیل واکنش به پروتئین سویا ایجاد می‌شود که در بسیاری از محصولات سویا مانند لوبیا سویا، ادامام، میسو، توفو و تمپه یافت می‌شود.

حساسیت به سویا می‌تواند عوارض جانبی متعددی ایجاد کند، از جمله درماتیت آتوپیک که با خارش و التهاب پوست مشخص می‌شود.

همچنین ممکن است باعث عوارض جانبی دیگری مانند تورم، سوزن سوزن شدن دهان، درد معده و خس خس سینه شود.

اگرچه افراد مبتلا به حساسیت به سویا باید از تمام محصولات سویا اجتناب کنند، اما برخی از مواد فرآوری شده مانند روغن سویا تصفیه شده و لسیتین سویا (که یک افزودنی غذایی است) اغلب می‌توانند با خیال راحت مصرف شوند.

۲. بادام زمینی

حساسیت به بادام زمینی نه تنها یکی از شایع ترین حساسیت های غذایی بلکه یکی از خطرناک ترین آنها نیز می باشد.

در افرادی که به بادام زمینی حساسیت دارند، پروتئین های خاصی موجود در بادام زمینی می تواند باعث واکنش سیستم ایمنی بدن شود.

حساسیت به بادام زمینی اغلب با بثورات پوستی و علائم دیگری مانند تورم زیر پوست، خس خس سینه، تنگی نفس و مشکلات گوارشی همراه است.

در موارد شدید، حساسیت به بادام زمینی همچنین ممکن است باعث آنافیلاکسی، یک واکنش آلرژیک تهدید کننده زندگی شود.

تحقیقات نشان می دهد که داشتن آسم ممکن است خطر واکنش های آلرژیک شدید را در افراد مبتلا به حساسیت به بادام زمینی افزایش دهد.

در برخی موارد، روغن بادام زمینی بسیار تصفیه شده ممکن است برای افراد دارای حساسیت به بادام زمینی بی خطر باشد. با این حال، از روغن بادام زمینی سرد یا تصفیه نشده باید اجتناب شود.

افراد مبتلا به حساسیت به بادام زمینی باید قبل از افزودن محصولات بادام زمینی به رژیم غذایی خود با پزشک متخصص صحبت کنند.

۳. میگو، صدف و خطر آلرژی

بخش اعظمی از آبزیان با پوسته سخت یا نیمه سخت، مثل میگو، خرچنگ، لابستر، صدف و انواع ماهی مرکب، در دسته بندی صدف‌دار (shellfish) قرار می‌گیرند.

حساسیت به صدف‌دار معمولا به دلیل نوعی پروتئین موجود در آن‌ها به نام تروپومایوزین (tropomyosin) ایجاد می‌شود. 

در موارد خفیف، واکنش آلرژیک به صدف‌دار می‌تواند باعث علائمی مانند کهیر، بثورات پوستی و خارش شود. 

در موارد شدیدتر، این حساسیت می‌تواند منجر به افت فشار خون، خس خس سینه و حتی آنافیلاکسی (واکنش آلرژیک شدید و تهدید کننده زندگی) شود.

در حالی که برخی افراد مبتلا به آلرژی صدف‌دار نسبت به تمام انواع آن واکنش نشان می‌دهند، برخی دیگر ممکن است فقط نیاز به اجتناب از مصرف انواع خاصی داشته باشند.

۴. گندم

گندم یکی از پرمصرف‌ترین محصولات کشاورزی در سراسر جهان است.

همچنین، این ماده یکی از شایع‌ترین حساسیت‌های غذایی است که تا ۱ درصد از کودکان و بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

حساسیت به گندم ناشی از مصرف پروتئین‌های موجود در آن است، از جمله آلبومین، گلیادین، گلوبولین و گلوتن. این حساسیت می‌تواند مشکلاتی مانند خارش، ناراحتی‌های گوارشی و مشکلات تنفسی ایجاد کند (منبع معتبر ۱۷).

تحقیقات نشان می‌دهد که حساسیت به گندم در بین افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند آسم، اگزما یا حساسیت‌های فصلی شایع‌تر است.

افراد مبتلا به حساسیت به گندم باید از مصرف تمام غذاهای حاوی گندم، از جمله نان، آرد، پاستا، بیسکویت، کوسکوس، بلغور، فارو و فرنی خودداری کنند.

همچنین، خواندن دقیق برچسب مواد غذایی بسیار مهم است، زیرا گندم گاهی اوقات در محصولاتی مانند سس سالاد، سس، سوپ و گوشت‌های فرآوری شده نیز یافت می‌شود.

۵. آلرژی به شیر گاو

آلرژی به شیر گاو مشکلی است که به ویژه در بین نوزادان و کودکان شایع است.

دو پروتئین اصلی موجود در شیر گاو به نام‌های «لاکتوز» و «کازئین» чаще از همه باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک می‌شوند.

افراد مبتلا به این حساسیت، در صورت مصرف شیر گاو ممکن است دچار تورم لب، زبان یا گلو، همراه با خارش یا سوزن سوزن شدن اطراف دهان شوند.

همچنین این آلرژی می‌تواند منجر به استفراغ، اسهال، دل درد، خس خس سینه و آنافیلاکسی (واکنش شدید آلرژیک) گردد.

درمان این آلرژی شامل اجتناب از مصرف لبنیات و غذاهایی است که حاوی شیر گاو هستند، از جمله ماست، پنیر، کره و بستنی.

۶. تخم مرغ

افراد مبتلا به حساسیت تخم مرغ معمولا به پروتئین های خاصی که در سفیده تخم مرغ یافت می شوند، حساسیت دارند. این پروتئین ها شامل اووالبومین، اووترانسفرین، لیزوزیم سفیده تخم مرغ و اووموسین هستند.

یکی از علائم اصلی حساسیت به تخم مرغ، کهیر است که می تواند باعث خارش، قرمزی و تورم پوست شود.

حساسیت به تخم مرغ همچنین می تواند باعث مشکلات گوارشی مانند استفراغ، اسهال و درد معده شود.

در حالی که برخی از افراد مبتلا به حساسیت به تخم مرغ مرغ ممکن است بتوانند از انواع دیگر تخم مرغ مانند تخم اردک، غاز یا بلدرچین استفاده کنند، برخی دیگر ممکن است نیاز به حذف کامل تخم مرغ از رژیم غذایی خود داشته باشند.

به همین دلیل، اگر به تخم مرغ حساسیت دارید، قبل از افزودن سایر انواع تخم مرغ به رژیم غذایی خود، برای جلوگیری از علائم منفی، مهم است با پزشک خود صحبت کنید.

۷. آجیل های درختی (Tree Nuts)

بادام، بادام هندی، پسته، فندق، گردو، ماکادمیا و برزیلی همگی جزو آجیل های درختی محسوب می شوند. حساسیت به آجیل های درختی بسیار شایع است و بر اساس تخمین ها، حدود ۴.۹ درصد از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار می دهد.

این حساسیت به دلیل وجود پروتئین های خاصی در آجیل ایجاد می شود که شامل اولئوزین، لگومین، ویسیلین و آلبومین های 2S می باشد.

خارش، سوزن سوزن شدن، قرمزی پوست و تورم دهان از جمله علائم شایع حساسیت به آجیل های درختی است.

شرایط دیگری مانند آسم، اگزما و تب یونجه ممکن است با واکنش های شدیدتر به آجیل در ارتباط باشند.

افراد دارای حساسیت به آجیل های درختی، اغلب ممکن است فقط به انواع خاصی از آنها حساسیت نشان دهند. با این حال، به دلیل خطر آلودگی متقابل در تولید مواد غذایی، اغلب توصیه می شود در صورت داشتن حساسیت، از مصرف تمام آجیل های درختی به طور کلی اجتناب کنید.

۸. حساسیت به ماهی

حساسیت به ماهی ناشی از واکنش آلرژیک به ماهی‌های باله دار مانند ماهی تن، سالمون، گربه‌ماهی و ماهی کاد است.

این حساسیت معمولا به خاطر پروتئین‌های خاصی در ماهی، از جمله پروتئین‌های پاروالبومین، ایجاد می‌شود.

افرادی که به ماهی حساسیت دارند، در صورت تماس با این پروتئین‌ها ممکن است دچار علائمی مانند کهیر، خارش، درد معده و گرفتگی بینی شوند.

بعضی افراد ممکن است فقط به انواع خاصی از ماهی حساسیت داشته باشند.

با این حال، به دلیل خطر آلودگی، به افرادی که به ماهی حساسیت دارند توصیه می‌شود به طور کلی از مصرف همه انواع ماهی و فرآورده‌های آن خودداری کنند.

باید از چه درمان‌هایی اجتناب کنید؟

در کنار درمان‌های مفید، برخی موارد هستند که علی‌رغم تصور اولیه، باید از آن‌ها اجتناب کنید:

  • مرطوب‌کننده‌های معطر: عطر و رنگ‌های موجود در مرطوب‌کننده‌ها می‌توانند به جای تسکین خشکی و خارش، باعث تحریک بیشتر پوست شوند.
  • آلوئه ورا: در حالی که آلوئه ورا می‌تواند برای آفتاب‌سوختگی تسکین‌دهنده باشد، اما نباید برای خشکی و خارش بدن روی آن حساب باز کنید. آلوئه ورا برای ماندگاری بیشتر، معمولا حاوی عطر و مواد نگهدارنده است که می‌تواند مشکلات بیشتری ایجاد کند. علاوه بر آن، داده‌های علمی زیادی وجود ندارد که نشان دهد آلوئه ورا واقعاً به خارش بدن کمک می‌کند. این ماده بیشتر برای تسکین موقت آفتاب‌سوختگی کاربرد دارد.»
  • سرکه سیب: ممکن است در جستجوهای اینترنتی با سرکه سیب به عنوان یک راه‌حل خانگی برای خشکی پوست برخورد کنید، اما باید از آن اجتناب کنید. سرکه خاصیت اسیدی دارد و در واقع می‌تواند شرایط را بدتر کند.

خارش بدن خطرناک است؟

در چه صورت خارش بدن شما نشانه‌ای از یک مشکل جدی‌تر است؟ 

  • خارش عمومی: اگر خارش در تمام بدن شما احساس می شود – نه فقط در نقاط خاص – و در تمام فصول و ساعات شبانه روز احساس می شود.
  • خارش طولانی مدت: اگر بیش از چهار هفته است که از این داروهای خانگی استفاده می کنید و هنوز تسکینی حاصل نشده است.
  • جوش قابل مشاهده: اگر بثورات شما قرمز و پوسته پوسته است، نه فقط پوست خشک.
  • خونریزی و درد: اگر پوست شما ترک خورده و خونریزی می کند و به اندازه ای دردناک است که در طول شب از خواب بیدار شوید.

اگر یکی یا چند مورد از این موارد را تجربه می کنید، در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

در بسیاری از موارد، خارش با رعایت بهداشت و مرطوب‌کننده مناسب در خانه قابل درمان است.

با این حال، در صورت مشاهده علائم زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

  • خارش مداوم به مدت بیش از ۲ هفته یا عود کردن آن به صورت منظم
  • خارش همراه با بثورات غیرمعمول، برآمدگی یا تورم
  • علائم عفونت، مانند التهاب یا زخم‌های ترشح‌دار
  • خارش در کل بدن

علائم فوق می تواند نشان دهنده یک مشکل سلامتی زمینه‌ای باشد که نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

پزشک همچنین ممکن است برای تسکین خارش، کرم‌ها و داروهای موضعی را تجویز کند.

پیشگیری از خارش بدن

انجمن متخصصین پوست آمریکا (AAD) راه‌های زیر را برای جلوگیری از خارش بدن در وهله اول فهرست می‌کند، از جمله:

  • مرطوب کردن پوست به طور مرتب
  • پوشیدن لباس‌های گشاد
  • اجتناب از مواد تحریک‌کننده پوست مانند صابون‌های معطر یا مواد شوینده
  • کاهش استرس

پرسش‌های متداول درباره تسکین خارش

در این قسمت به سوالات رایج در مورد رفع خارش پاسخ داده‌ایم:

  • چه چیزی به سرعت خارش را متوقف می‌کند؟ استفاده از روغن‌های ضروری مانند روغن نعناع، کمپرس مرطوب، جو دوسر کلوئیدی و مرطوب‌کننده می‌تواند به تسکین فوری خارش کمک کند.
  • قوی‌ترین داروی ضد خارش چیست؟ داروهای ضد خارش شامل کرم‌های کورتیکواستروئید مانند بکلومتازون هستند.

خلاصه

خارش بدن می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند آلرژی، استرس یا مشکلات پوستی باشد. راه‌های زیادی برای تسکین خارش بدن وجود دارد، از جمله درمان‌های خانگی مانند روغن‌های ضروری، کمپرس‌های مرطوب و جو دوسر کلوئیدی.

مقالات مرتبط