۱۳ درمان خانگی خشکی پوست

تصویر پروفایل کانال روتین پوستی
در این مقاله می‌خوانید

شاید گاهی آشپزخانه شما، نه داروخانه، راز داشتن پوستی سالم و شاداب را در خود جای داده باشد.

فهرست عواملی که باعث خشکی پوست می شوند طولانی است، از عادت های حمام روزانه (مانند دوش آب گرم و خشک کردن خود با حوله) و آب و هوای سخت زمستان گرفته تا کاهش چربی های طبیعی در پوست با افزایش سن.

خبر خوب این است که  برای تسکین خشکی پوست ممکن است لازم نباشد به متخصص پوست مراجعه کنید. در عوض، می توانید استفاده از یک درمان خانگی را در برنامه مراقبت از پوست خود در نظر بگیرید. البته مگر اینکه در حال مدیریت یک بیماری پوستی باشید.

اگر شما در حال مدیریت یک بیماری پوستی زمینه ای هستید که ممکن است باعث خشکی پوست شما شود، قبل از امتحان هرگونه درمان خانگی، حتما با یک متخصص پوست دارای مجوز مشورت کنید. انجام این کار می تواند به شما در جلوگیری از بدتر شدن خشکی پوست کمک کند.

درمان های خانگی برای بسیاری از انواع پوست عالی هستند، به خصوص اگر در مضیقه هستید یا به دنبال درمان های جایگزین مراقبت از پوست باشید، با این حال، باز هم تاکید می‌کنیم که اگر شرایط مزمن پوستی مانند پسوریازیس و آکنه کیستیک را تجربه می کنید، حتما با یک متخصص زیبایی یا متخصص پوست مشورت کنید.

استفاده از روغن برای درمان خشکی پوست!؟

پوست شما به طور طبیعی چربی به نام سبوم تولید می کند که از آن در برابر از دست دادن رطوبت محافظت می کند، اما فعالیت های روزانه – مانند فراموش کردن استفاده از مرطوب کننده یا شستن دست با صابون خشک کننده – می تواند این چربی های طبیعی را از بین ببرد. برای افرادی که آکنه ندارند، روغن ها می توانند درخشش پوست و سد محافظ رطوبت آن را بازیابی کنند.

متخصصان پوست به طور کلی توصیه می کنند که افراد مبتلا به آکنه در انتخاب نوع روغن دقت کنند، زیرا آکنه معمولاً ناشی از تولید بیش از حد سبوم است.

یک روغن محبوب برای پوست‌های مستعد آکنه روغن درخت چای است، زیرا برخی مطالعات بر این باورند که روغن درخت چای ممکن است آکنه خفیف تا متوسط را بهبود بخشد. البته فراموش نکنید که  قبل از شروع یک درمان جدید آکنه، بهتر است با یک متخصص پوست مشورت کنید.

راه های زیادی برای بهره مندی از مزایای مرطوب کنندگی روغن ها به صورت جداگانه یا با سایر مواد برای تهیه ماسک مغذی یا اسکراب لایه بردار خانگی وجود دارد. دکتر پوبلت لوپز پیشنهاد می کند که روغن کرچک، روغن اسطوخودوس و روغن آووکادو ممکن است برای افرادی با پوست خشک، مواد تشکیل دهنده خوبی باشند.

روغن نارگیل روغن دیگری است که ممکن است در کابینت آشپزخانه خود داشته باشید و برای افرادی که مستعد آکنه نیستند، گزینه مناسبی باشد. در یک آزمایش، افرادی که به درماتیت آتوپیک (نوعی اگزما و یک بیماری پوستی آلرژیک که با خشکی و خارش همراه است) مبتلا بودند، با استفاده از روغن نارگیل روی پوست خود، بهبود علائم را مشاهده کردند.

آلوئه ورا نیز به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی موثر است. طبق یک بررسی منتشر شده در ژوئن ۲۰۱۹ در مجله “غذاهای گیاهی برای تغذیه انسان”، ژل آلوئه ورا حاوی موکوپلی ساکاریدهایی مانند هیالورونیک اسید است که به حفظ رطوبت در پوست کمک می کند و این ماده را به یک ماده مراقبت از پوست با خاصیت مرطوب کنندگی طبیعی تبدیل می کند.

۱۳ درمان خانگی و طبیعی برای مرطوب کردن پوست خشک

در دفعه بعدی که پوست خشک شما به کمی مراقبت ویژه نیاز دارد، یکی از این راهکارهای آسان خانگی را امتحان کنید.

۱. نرم کننده روغن زیتون درست کنید

اگر پوست شما به سرعت به رطوبت اضافی نیاز دارد و شرایط استفاده از محصولات مرطوب کننده را ندارید، روغن زیتون جایگزینی مناسب و به صرفه با خاصیت مرطوب کنندگی است.

روغن زیتون حاوی ویتامین E، آنتی اکسیدان ها، اسکوالن و سایر خواصی است که پوست آسیب دیده را ترمیم می‌کند. البته به دلیل افزایش خطر مسدود شدن منافذ پوست، این روغن ممکن است برای پوست های مستعد آکنه انتخاب مناسبی نباشد.

قبل از اینکه روغن زیتون را مستقیماً روی پوست خود بمالید، با یک متخصص پوست در مورد امکان تاثیرگذاری روغن زیتون روی پوستتان مشورت کنید. همانطور که تحقیقات منتشر شده در دسامبر ۲۰۱۷ توسط مجله بین المللی علوم مولکولی اشاره می کند، روغن زیتون ممکن است التهاب را کاهش دهد، اما استفاده موضعی آن به تنهایی ممکن است به سد دفاعی پوست شما آسیب برساند.

اگر تصمیم به امتحان روغن زیتون دارید، از نوع خالص یا معمولی آن که با سایر روغن ها تصفیه نشده است و به مقدار کم استفاده کنید، مثلا چند قطره روی ماسک صورت بمالید یا روغن را روی نواحی بسیار خشک مانند آرنج خود ماساژ دهید.

۲. ماسک آووکادو درست کنید

ماسک خانگی آووکادو راه طبیعی دیگری برای تسکین پوست خشک است. این ماسک صورت سرشار از آنتی اکسیدان ها [و] پروبیوتیک هایی است که به شما در داشتن پوستی سالم و درخشان کمک می‌کنند.

نصف آووکادو را با ¼ فنجان ماست یونانی ساده (که ممکن است به دلیل محتوای اسید لاکتیک بافت پوست را بهبود بخشد) به همراه مقداری عسل مانوکا و ۱ قاشق چایخوری زردچوبه (برای اثرات ضد التهابی بالقوه و بهبود علائم بیماری های التهابی پوست مانند اگزما) ترکیب کنید. مخلوط را روی پوست تمیز بمالید و بگذارید ۵ تا ۱۰ دقیقه بماند و آن را بشویید.

اما در مورد نیمه دیگر آووکادو، آن را بخورید! طبق یک مطالعه آزمایشی کوچک در مجله پوست شناسی آرایشی در سپتامبر ۲۰۲۲، گروهی از شرکت کنندگان زن که روزانه یک عدد آووکادو می خوردند، خاصیت ارتجاعی و استحکام پوستی بهتری داشتند.

در مطالعه دیگری که در سپتامبر ۲۰۲۰ در مجله پوست شناسی آرایشی منتشر شد، محققان روغن آووکادو را با آب و عصاره زعفران ترکیب کردند. آن‌ها دریافتند که این ترکیب باعث جوانسازی پوست و کاهش چین و چروک می‌شود، اگرچه در این باره که آیا رطوبت رسانی قابل توجهی انجام شد یا نه اطلاعاتی در این مطالعه ارائه نشد.

۳. اسکراب خانگی روغن نارگیل و شکر درست کنید

برای درمان سلول های مرده پوست که ممکن است به پوست شما بافتی خشک و ظاهری کدر بدهد، می توانید یک اسکراب شکر خانگی ملایم را امتحان کنید. ۱ فنجان شکر قهوه ای یا گرانول را با ½ فنجان روغن نارگیل مخلوط کنید. در صورت تمایل، می توانید یک روغن ضروری مانند اسطوخودوس اضافه کنید تا هم عطر طبیعی بهتری داشته باشد و باعث آرامش و کاهش اضطراب شود.  اسکراب را به آرامی برای ۳۰ ثانیه روی پوست خود ماساژ دهید، سپس آن را با آب ولرم بشویید. در نهایت، AAD توصیه می کند از یک مرطوب کننده تسکین دهنده برای حفظ مزایای پوست تازه لایه برداری شده استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که لایه برداری فیزیکی یا مکانیکی از این نوع ممکن است برای همه انواع پوست مناسب نباشد. AAD اسکراب را برای پوست های تحریک شده، مستعد آکنه یا حساس توصیه نمی کند.

در مورد استفاده از اسکراب شکر روی پوست های حساس، به ویژه روی صورت توجه داشته باشید که پوست صورت شما بسیار ظریف تر از بدن شما است، بنابراین لایه برداری فیزیکی به راحتی می تواند باعث تحریک و حساسیت شود. برای پوست‌های حساس بهتر است از روش های لایه برداری مانند پدهای لایه بردار شیمیایی یا پودرهای آنزیمی استفاده کنید.

۴. حمام جو دوسر آرامش بخش برای تسکین پوست خود درست کنید

یک فنجان جو دوسر در حمام گرم می تواند به طور طبیعی پوست خشک را دوباره آبرسانی کند. محصول جو دوسر تسکین دهنده است و به پوست شما کمک می کند تا رطوبت آب حمام را حفظ کند. برای یک خیس کردن بدون دردسر، جو دوسر را داخل جوراب شلواری ببندید و آب حمام را از آن عبور دهید.

اگر اگزما دارید، جو دوسر ممکن است خشکی، التهاب یا تحریک پوستی مرتبط با درماتیت آتوپیک و تماسی را تسکین دهد. محققان در یک مطالعه که در مارس ۲۰۲۰ در مجله Clinical Cosmetic and Investigational Dermatology منتشر شد، مشاهده کردند که جو دوسر کلوئیدی با اثرات ضد التهابی، تسکین دهنده و محافظ، اگزمای دست را درمان می‌کند.

۵. صورت خود را با ماسک خانگی عسل و جو دوسر لایه برداری کنید

جو دوسر یک لایه بردار یا ماسک عالی نیز هست. ۲ قاشق غذاخوری جو دوسر را با ۱ قاشق غذاخوری عسل و کمی آب مخلوط کنید. می توانید از آن فقط برای لایه برداری و شستن سریع استفاده کنید، یا به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به عنوان ماسک تسکین دهنده و آبرسان روی پوست خود بگذارید. همانطور که بررسی انجام شده در اکتبر ۲۰۲۱ در مجله Open Life Sciences به آن اشاره می‌کند، عسل ممکن است دارای خواص ضد میکروبی باشد و به تسریع بهبود زخم کمک کند.

۶. قبل از خواب از روغن نارگیل استفاده کنید

روغن نارگیل یک درمان خانگی محبوب برای داشتن مو و پوست سالم است. (طبق بررسی منتشر شده در ژوئیه ۲۰۲۲ در مجله “داروها در پوست شناسی”)

دکتر تسیپورا شینهوس، متخصص پوست دارای مجوز در کلینیک پوست و مراقبت از پوست SkinSafe در بورلی هیلز، کالیفرنیا، توصیه می کند: «روغن نارگیل در دمای اتاق جامد می شود، بنابراین از آن به عنوان کرم مرطوب کننده در زمان خواب یا هر زمان دیگری استفاده کنید.» «برای پاشنه و دست های ترک خورده، روغن را بمالید، سپس روی آن جوراب های ضخیم یا دستکش های بدون لاتکس بپوشید.»

۷. استفاده از روغن های تغذیه کننده را در نظر بگیرید

دکتر شینهوس می گوید: «روغن های طبیعی برای مرطوب کردن پوست و کمک به بازسازی سد طبیعی پوست عالی هستند. چرا که روغن‌های محافظ طبیعی پوست اغلب با شستن مکرر دست و صورت با آب و صابون های خشک کننده آسیب می بیند.» به غیر از روغن زیتون یا روغن نارگیل، می توانید روغن های طبیعی دیگری را که عاری از مواد تحریک کننده هستند، از جمله روغن جوجوبا، آرگان و آووکادو امتحان کنید.

برای استفاده، چند قاشق غذاخوری از روغن مورد نظر را زیر آب جاری حمام اضافه کنید. خودتان را به یک حمام کوتاه و لذت بخش دعوت کنید و بعد از آن پوست خود را به آرامی خشک کنید تا تمام روغن ها از بین نرود.

اما همانطور که تحقیقات منتشر شده در دسامبر ۲۰۱۷ در مجله “سلامت زنان” نشان می دهد، به دلیل خطرات مربوط به سلامت واژن، ممکن است حمام کردن با روغن برای زنان بهترین گزینه نباشد. برای جلوگیری از این مشکل و نرم و مرطوب نگه داشتن پوست خود می‌توانید مقدار کمی از روغن مورد علاقه خود را بعد از حمام روی پوست خود بمالید.

۸. از کمپرس شیر برای پوست تحریک شده استفاده کنید

شیر دارای خواص ضد التهابی طبیعی است. همچنین حاوی اسید لاکتیک، یک لایه بردار طبیعی ملایم است.» در یک مطالعه کنترل شده 14 روزه که در آگوست ۲۰۲۰ در مجله “پوست شناسی بالینی و زیبایی” منتشر شد، استفاده از لوسیون حاوی اسید لاکتیک و سرامید، دو بار در روز، به طور قابل توجهی باعث بهبود آبرسانی پوست و در عین حال حذف سلول های مرده پوست شد، که نشان می دهد محصولات حاوی اسید لاکتیک ممکن است فواید لایه برداری داشته باشند. با این حال تحقیقات بلندمدت بیشتری برای تأیید این نظریه نیاز است.

اسید لاکتیک یکی از مرطوب کننده ترین اسیدهای هیدروکسی آلفا موجود در بازار و یکی از ایمن ترین اسیدها برای پوست های حساس است و همچنین ممکن است در دوران بارداری استفاده شود.

برای تهیه کمپرس شیر یک پارچه تمیز (مانند لیف یا حوله) را در کاسه ای حاوی شیر خنک خیس کنید و آن را روی هر ناحیه خشک نگه دارید. از این کمپرس ها به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی پوست خود استفاده کنید. این کار به ویژه برای پوست های تحریک شده و خارش دار نیز مفید است.

با این حال، اسید لاکتیک می تواند پوست ترک خورده را بسوزاند، بنابراین با احتیاط از آن استفاده کنید. البته احساس سوزن سوزن شدن خفیف طبیعی است، اما اگر احساس سوزش کردید، استفاده از آن را متوقف کنید و با متخصص پوست یا زیبایی خود صحبت کنید.

در حالی که تحقیقات انجام شده در سپتامبر ۲۰۱۸ در مجله “درمان پوستی” اشاره می کند که اسید لاکتیک ممکن است در بازسازی سد پوستی و درمان شرایط مرتبط مانند اگزما مفید باشد، اما ممکن است بخواهید از این درمان در زمان عود کردن ترک پوستی خودداری کنید.

۹. از یک پاک کننده یا لایه بردار آنزیم میوه استفاده کنید

آنزیم های میوه می توانند راهی جذاب برای بهبود خشکی پوست باشند. اسیدهای هیدروکسی آلفا برای لایه برداری ملایم و سطحی سلول های مرده پوست که باعث کدر شدن رنگ چهره و بدن می شوند، عالی هستند.

همانطور که سازمان غذا و داروی آمریکا اشاره می‌کند، AHA ها نه تنها به حذف سلول های مرده پوست کمک می کنند، بلکه ممکن است ظاهر پوست در حال پیر شدن و بافت کلی پوست شما را نیز بهبود بخشند.

استفاده از محصول شستشو یا ماسک حاوی آنزیم میوه برای دو بار در هفته توصیه می‌شود. طبق تحقیقات منتشر شده در نوامبر ۲۰۲۱، برخی از آنزیم های میوه که می‌توانید تهیه کنید عبارتند از بروملین (موجود در آناناس)، پاپئین (موجود در پاپایا) و فیسین (موجود در انجیر).

۱۰. آلوئه ورا را روی پوست خشک و تحریک شده بمالید

در حالی که اغلب آلوئه ورا را برای تسکین آفتاب سوختگی می شناسند، ژل آلوئه ورا در ماه های خشک زمستان نیز مفید است. این محصول قرمزی و تحریک ناشی از خشکی بیش از حد را کاهش می‌دهد و حتی می تواند علائم پیری پوست، آکنه و جراحات پوستی را کاهش دهد.

ابرخی افراد بعد از تماس با آلوئه ورا دچار درماتیت آلرژیک تماسی (نوعی اگزما) می شوند. بنابراین بهتر است قبل از استفاده از آن روی ناحیه وسیعی از پوست، تست حساسیت انجام دهید.

۱۱. از عسل به عنوان یک درمان موضعی برای نقاط خشک استفاده کنید

عسل دارای اثرات نرم کننده و رطوبت رسان است که می تواند پوست شما را نرم کند و به حفظ رطوبت آن کمک کند. همچنین یک درمان جایگزین برای انواع بیماری های پوستی، از جمله درماتیت، پسوریازیس و شوره سر است.

عسل، به ویژه عسل مانوکا، در بهبود زخم ها نیز موثر است: این ماده به طور طبیعی ضد میکروبی است، ناحیه آسیب دیده را مرطوب نگه می دارد و قوام غلیظی دارد که به عنوان سدی در برابر عفونت عمل می کند.

این خواص، عسل را به پایه مناسبی برای ماسک صورت تبدیل می کند و می تواند یک درمان موضعی قدرتمند برای لکه های پوست خشک و تحریک شده باشد. برای بهترین نتیجه، عسل را به مقدار کم روی صورت خود بمالید و بگذارید قبل از شستشو چند دقیقه روی پوست بماند.

۱۲. برای تسکین التهاب، کیسه های چای دم کنید

اگر چای کیسه‌ای می‌نوشید، ممکن است بتوانید برای کیسه های چای موجود در انباری خود کاربردهای دیگری پیدا کنید. کیسه‌های دمنوش های گیاهی مانند بابونه و یاسمن و همچنین چای سیاه و سبز.

کیسه های ترکیبی چای سیاه و سبز می توانند اثر خنک کننده و ضد التهابی روی پوست شما داشته باشند. کیسه های چای سیاه نیز ممکن است به حفظ سطح pH طبیعی پوست شما کمک کنند.

کافئین موجود در این چای ها با انقباض ایمن رگ های خونی در این ناحیه حساس از پوست به بهبود حلقه های سیاه زیر چشم کمک می‌کند. یک کیسه چای خیس خنک را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه زیر هر چشم قرار دهید.

کیسه های چای گیاهی بابونه نیز ممکن است التهاب و تحریک را کاهش دهد. بابونه بافت ملتهب پوست را آرام می کند و می تواند برای تسکین خارش پوست، بثورات و پوسته پوسته شدن پوست استفاده شود. بابونه دم شده و خنک شده را تا ۳۰ دقیقه روی پوست خود قرار دهید.

کیسه‌های چای یاسمن نیز می تواند به درمان آکنه کمک کند.

۱۳. با وازلین به اصول اولیه بازگردید

به احتمال زیاد،  یک شیشه وازلین در کابینت داروهای خود دارید. محصولات حاوی وازلین به گفته AAD می تواند به کاهش خشکی پوست، جلوگیری از ساییدگی و بهبود پوست کمک کند. بهتر از آن، وازلین را می‌توانید بدون نگرانی برای تمام بدن، از جمله لب ها و پلک ها استفاده کنید. برخی افراد آنقدر به وازلین اعتقاد دارند که آن را روی تمام صورت خود می مالند و یک شب تا صبح روی پوست خود نگه می دارند.

می توانید در طول روز حسب نیاز از وازلین استفاده کنید، اما AAD می گوید که این ماده روی پوست مرطوب بهترین عملکرد را دارد. اگر پوست شما مستعد آکنه است، از استفاده از آن روی صورت خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث ایجاد جوش شود.

۵ نکته طلایی برای جلوگیری از عود خشکی پوست

بعد از اینکه رطوبت را به پوست خود بازگرداندید، مراحل زیر را برای محافظت از آن و جلوگیری از خشک شدن مجدد دنبال کنید.

۱. مرطوب کردن را به بخشی از روتین روزانه مراقبت از پوست خود تبدیل کنید. به محض اینکه از حمام بیرون آمدید، کل بدن خود را از سر تا پا با یک لوسیون مرطوب کننده (هرچه غلیظ تر باشد، مغذی تر است) آغشته کنید. انجمن متخصصین پوست آمریکا (AAD) برای پوست های بسیار خشک، استفاده از پماد یا کرم را توصیه می کند. همچنین می توانید محصولاتی حاوی شی‌باتر، اسید هیالورونیک یا روغن جوجوبا را نیز در نظر بگیرید.

۲. عادات حمام کردن خود را مدیریت کنید. باید از دوش و حمام داغ خودداری کنید و کل زمان حمام خود را بین ۵ تا ۱۰ دقیقه محدود کنید. صابون های قالبی معمولی می توانند حاوی مواد تشکیل دهنده ای مانند عطرها و مواد نگهدارنده باشند که برای پوست شما مضر هستند، بنابراین به جای آن از یک پاک کننده ملایم یا شوینده بدن مایع استفاده کنید.

۳. از قرار دادن پوست خود در معرض مواد شیمیایی خشن خودداری کنید.  به عنوان مثال الکل و سرکه سیب خشکی پوست را تشدید کرده و حتی در برخی موارد باعث سوختگی شوند.

۴. آب فراوان بنوشید. احتمالاً شنیده اید که نوشیدن آب به پوست شما کمک می کند تا کمتر دچار کم آبی شود. در حالی که کلینیک مایو می گوید تحقیقات در مورد ارتباط بین نوشیدن آب و درمان خشکی پوست قطعی نیست، اما آبرسانی مناسب ممکن است فواید سلامتی دیگری به همراه داشته باشد.

۵. با توجه به آب و هوا لباس مناسب بپوشید. منظورمان فراتر از استفاده از کرم ضد آفتاب در تابستان برای محافظت در برابر آفتاب سوختگی و سرطان پوست است. به یاد داشته باشید قبل از بیرون رفتن در هوای زمستانی برای جلوگیری از خشکی و ترک خوردن، دستکش بپوشید.

مقالات مرتبط