درمان لک صورت

۱۰ درمان خانگی لک صورت و روش‌های پیشگیری از لک

در این مقاله می‌خوانید

یک لک می‌تواند به صورت نقطه، ناحیه‌ای از پوست، یا تغییر رنگ روی پوست ظاهر شود. در حالی که لک‌های پوستی به طور کلی مشکل جدی برای سلامتی به وجود نمی‌آورند، لک‌های صورت می‌توانند باعث شوند نسبت به ظاهرتان حساس شوید. برای کم کردن این لکه‌ها، اقدامات پیشگیرانه و روش‌های خانگی مختلفی وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید.

درمان‌های خانگی برای لک‌های صورت

شما می‌توانید کارهای مختلفی را در خانه برای مدیریت لک‌های صورت انجام دهید. تست حساسیت : قبل از امتحان هرگونه درمان موضعی روی صورت، با زدن مقدار کمی از آن روی قسمت زیرین بازویتان، تست حساسیت انجام دهید تا خطر تحریک پوستی یا عوارض جانبی دیگر را از بین ببرید.

۱. بخار درمانی

بخار درمانی یک روش ملایم گرما درمانی است که به طور معمول برای باز کردن منافذ مسدود پوست استفاده می شود و به خروج محتویات به دام افتاده در آن‌ها کمک می‌کند. این تکنیک قدیمی به راحتی در خانه قابل انجام است و می‌تواند به تمیز کردن عمیق منافذ مسدود پوست شما کمک کند. بعد از بخار دادن، برخی ابزارهای پاکسازی منافذ نیز وجود دارند که برای خارج کردن مواد درون منافذ مسدود شده قابل استفاده هستند. گرمای بخار به بیرون کشیدن آلودگی، ناخالصی‌ها، باکتری‌ها، سلول‌های مرده پوست و چربی از منافذ به سطح پوست کمک می‌کند و از ایجاد لک جلوگیری می‌کند.

۲. لایه برداری پوست

تجمع سلول‌های مرده پوست در منافذ شما یکی از عوامل اصلی ایجاد آکنه است، به همین دلیل است که هر از گاهی لایه برداری پوست می‌تواند به بهبود لک کمک کند. لایه برداری مکانیکی معمولا شامل استفاده از اسکراب‌های مایع با گرانول یا دستمال‌هایی است که سلول‌های مرده پوست را به آرامی از بین می‌برند . لایه بردارهای شیمیایی شامل اسید سالیسیلیک و اسید گلیکولیک هستند که ریزش لایه بالایی پوست مرده و آسیب دیده را برای نمایان شدن لایه‌های جدید و بدون لک پوست تسریع می‌کنند. از متخصص پوست خود بخواهید برای نوع و وضعیت پوست شما، ایمن‌ترین و مناسب‌ترین لایه بردار را توصیه کند. سلول‌های مرده اپیتلیال تمایل دارند در منافذ شما جای گرفته و آن‌ها را مسدود کنند و باعث ایجاد جوش‌های سرسیاه، سرسفید و سایر اشکال جدی‌تر آکنه شوند. لایه برداری منظم به تمیز ماندن منافذ پوست شما کمک می‌کند و در عین حال جریان خون در صورت را بهبود می‌بخشد.

۳. استفاده از ژل آلوئه ورا

فواید ژل آلوئه ورا برای پوست به طور گسترده شناخته شده است. این نرم کننده طبیعی ممکن است به مرطوب کردن پوست و محافظت از آن در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش نور خورشید کمک کند. آلوئه ورا دارای پتانسیل قابل توجهی برای بهبودی پوست است. همچنین پوست را هیدراته نگه داشته و به حفظ ساختار کلی آن کمک می‌کند. نحوه استفاده: ژل آلوئه ورای تازه را روی صورت خود ماساژ دهید یا از کرم‌های حاوی آلوئه ورا استفاده کنید.

۴. استفاده از عسل

عسل ممکن است به کمرنگ شدن جای زخم کمک کند. با این حال، برای اثبات این ادعا شواهد علمی کافی وجود ندارد و برای تعیین اثربخشی عسل در درمان جای زخم به مطالعات گسترده‌تری نیاز است. نحوه استفاده : دو قاشق غذاخوری عسل را گرم کنید و به آرامی روی صورت خود بمالید. بعد از ۱۰ دقیقه صورت خود را بشویید و خشک کنید. همچنین می‌توانید کمی زردچوبه به عسل اضافه کنید که می‌تواند بر خاصیت ضد التهاب، ضدعفونی و آنتی‌اکسیدانی این روش درمانی بیفزاید. احتیاط : زردچوبه یک ماده قوی است که ممکن است برای همه مناسب نباشد. بنابراین، قبل از استفاده از آن روی صورت جوش دار خود، تست حساسیت انجام دهید و در صورت مشاهده هرگونه واکنش نامطلوبی مصرف آن را قطع کنید.

۵. استفاده از لیمو

ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان قوی است که فواید متنوعی برای پوست دارد، از جمله درمان لک‌های تیره، پیری زودرس پوست و سایر انواع لک‌ها . با این حال، برای اثبات قطعی این ادعای پوستی به تحقیقات بیشتری نیاز است. لیمو منبع غنی از ویتامین C است و ممکن است با مصرف مکرر به کاهش علائم لک کمک کند. در واقع، آب لیمو تا کنون بخش مهمی از بسیاری از درمان‌های خانگی موضعی برای محو کردن لک‌ها و تیرگی‌های پوست بوده است. احتیاط : استفاده از کرم‌های حاوی ویتامین C باعث ایجاد برخی تغییرات اکسیداتیو در پوست می‌شود. با توجه به اینکه پوست اطراف چشم نازک‌تر از پوست معمولی است، هنگام استفاده از ویتامین C یا هر کرمی در چنین نواحی حساس، بیشتر احتیاط کنید.

۶. استفاده از خیار

خیار سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین C است که به بهبود سلامت پوست کمک می‌کند. نحوه استفاده : یک پنبه آرایشی را در آب خیار تازه خیس کنید و روی پوست خود بمالید. به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست نگه دارید و سپس ناحیه را با آب سرد بشویید.

۷. کمپرس سرد و گرم

اگر به جز شستن صورت و درمان نقطه‌ای جوش‌هایتان، کار دیگری می‌خواهید انجام دهید، کمپرس سرد می‌تواند مفید باشد. این سرما درمانی ملایم به کاهش درد، قرمزی و تورم ناشی از آکنه التهابی کمک می‌کند. نحوه استفاده: یک تکه یخ را درون یک دستمال یا پارچه نرم بپیچید و چند بار در روز، به مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه آن را روی جوش خود قرار دهید. احتیاط : هرگز یخ را به طور مستقیم روی پوست خود قرار ندهید، زیرا سرما شدید می‌تواند بافت پوست را بیشتر آسیب زده و حتی منجر به یخ زدگی شود. همچنین می‌توانید از کمپرس گرم برای خارج کردن چرک جوش استفاده کنید تا سریع‌تر بهبود یابد. هنگامی که گرما را روی جوش‌های زیرپوستی اعمال می‌کنید، چرک به سمت بالا حرکت می‌کند و سر باز می‌کند. نحوه استفاده: یک دستمال تمیز را به آب ولرم آغشته کنید و سپس آب اضافی آن را بگیرید. قبل از گذاشتن روی صورت مطمئن شوید که پارچه مرطوب برای پوست شما خیلی داغ نیست.

۸. استفاده از گوجه فرنگی

گوجه فرنگی دارای خاصیت قابض است و به کوچک کردن منافذ بزرگ پوست و درمان آکنه کمک می‌کند. با این حال، هیچ مطالعه‌ای در مورد استفاده از گوجه فرنگی برای درمان لک‌های صورت وجود ندارد. نحوه استفاده : پوره گوجه فرنگی را روی صورت خود ماساژ دهید و به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست نگه دارید. سپس با آب خنک بشویید.

۹. استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب به صورت تجربی برای درمان آکنه استفاده شده است، اما هیچ مدرک علمی برای تأیید اثربخشی و ایمنی آن وجود ندارد. ماهیت قلیایی سرکه سیب در صورت استفاده موضعی ممکن است به تنظیم پوست و بهبود تعادل اسیدی آن کمک کند. همچنین خواص ضد میکروبی آن می‌تواند به کنترل رشد باکتری‌های ایجاد کننده آکنه نیز کمک کند. مصرف سرکه سیب به صورت خوراکی می‌تواند به کاهش محیط اسیدی داخل بدن کمک کند تا برای رشد باکتری‌ها کمتر مساعد باشد. همچنین باکتری‌های پروبیوتیک مبارزه کننده با عفونت را برای کاهش شدت و دفعات بروز آکنه فراهم می‌کند. نحوه استفاده : افراد دارای پوست مستعد آکنه می‌توانند از سرکه سیب رقیق شده به عنوان یک تونر ضدعفونی کننده ملایم استفاده کنند.
    • نصف فنجان سرکه سیب را با همان مقدار آب در یک ظرف شیشه‌ای مخلوط کنید.
    • مایع را در یک بطری استریل بریزید و سپس آن را تکان دهید تا محلول به خوبی مخلوط شود.
    • چند قطره روی یک پنبه تمیز بریزید و از آن برای پاک کردن ملایم صورت خود، بعد از شستن، استفاده کنید.
احتیاط : حتما قبل از استفاده، سرکه سیب را رقیق کنید.

۱۰. استفاده از زینک

زینک با اثرگذاری بر هورمون‌های آندروژنیک مانند تستوسترون به تنظیم تولید سبوم کمک می‌کند. نحوه استفاده : برای داشتن یک رژیم غذایی کلی سالم و متعادل، غذاهای سرشار از زینک بیشتری به آن اضافه کنید. برخی از بهترین منابع غذایی زینک عبارتند از: تخمه هندوانه خشک شده، صدف، غلات غنی شده، لوبیا، سیب‌زمینی، گوشت گاو سرخ شده و گوشت بره. اگر از طریق غذا نیاز روزانه خود به زینک را تامین نمی‌کنید، از پزشک خود بخواهید برای شما مکمل زینک تجویز کند. همچنین می‌توانید از کرم‌های حاوی زینک استفاده کنید، اما در مورد مصرف صحیح با متخصص پوست خود مشورت کنید.

پیشگیری و مراقبت‌های شخصی برای جلوگیری از لک

مراقبت خوب از پوست و محافظت آن در برابر عوامل ایجاد کننده آکنه می‌تواند به جلوگیری از لک‌های صورت کمک کند.

۱. پیشگیری موثر با ضد آفتاب شروع می‌شود

قرار گرفتن در معرض نور خورشید یکی از دلایل اصلی آسیب پوست است. شاید تعجب کنید که بدانید اشعه ماوراء بنفش خورشید حتی زمانی که مستقیماً زیر نور خورشید نیستید، می‌تواند به پوست شما برسد. بنابراین، صرف نظر از شرایط آب و هوایی، رژیم مراقبت روزانه از پوست شما باید شامل محافظت مناسب در برابر آفتاب باشد. علاوه بر این، تا آنجا که می‌توانید از آفتاب دور بمانید، به خصوص بین ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر که در اوج تابش است.

نکاتی که باید در یک ضد آفتاب به آنها توجه کنید:

    • SPF یا همان «ضریب محافظت در برابر نور خورشید» ۱۵ یا بالاتر
    • «پوشش طیف گسترده»، به این معنی که هم اشعه UVA و هم UVB را مسدود می‌کند
    • «غیر جوش‌زا» یا «غیر کومدون‌زا»، به این معنی که محصول منافذ پوست را مسدود نمی‌کند
ضد آفتاب به تنهایی برای محافظت از پوست شما در برابر آسیب‌های نور خورشید کافی نیست. توصیه می‌شود نواحی بدون پوشش پوست خود را با لباس‌های محافظ در برابر آفتاب مانند ماسک صورت، دستکش و جوراب بپوشانید.

۲. رعایت بهداشت صورت مهم است

داشتن یک روتین پوستی مناسب که شامل لایه برداری، پاکسازی و مرطوب کردن پوست است، ضروری است. علاوه بر این، نکات زیر را رعایت کنید:
    • صورت خود را بیش از حد تمیز نکنید. متخصصان پوست می گویند که نیازی نیست روزانه بیش از دو بار صورت خود را بشویید. شستن یا اسکراب مکرر صورت برای تمیز نگه داشتن آن، فقط باعث خشکی و تحریک پوست می‌شود.
    • صورت خود را از سطوح آلوده دور نگه دارید. سعی کنید اصلا صورت خود را لمس نکنید، اما اگر مجبورید، همیشه مطمئن شوید که دستانتان تمیز است. صفحه نمایش گوشی خود را نیز به طور مرتب پاک کنید زیرا به طور مداوم با پوست صورت شما در تماس است.
    • لک‌های خود را دستکاری نکنید. فشار دادن یا خاراندن ضایعه صورت به بافت پوست بیشتر آسیب می زند و خطر ایجاد جای زخم دائمی و عفونت را افزایش می دهد.
    • به آرایش خود توجه داشته باشید. به دنبال محصولاتی باشید که حاوی مواد تحریک کننده پوست مانند رنگ و عطر نباشند، زیرا این مواد می‌توانند اگزما و سایر مشکلات پوستی را تشدید کنند. افراد مستعد آکنه باید از آرایش‌های سبک، بر پایه آب و غیر جوش‌زا استفاده کنند تا از مسدود شدن منافذ جلوگیری شود.

۳. استرس را کنترل کنید

مدیریت استرس برای کنترل بیماری‌های التهابی پوست مانند اگزما اهمیت دارد. سطوح بالای هورمون استرس (کورتیزول) در بدن می‌تواند باعث شعله‌ور شدن درماتیت آتوپیک و تولید بیش از حد چربی شود. می‌توانید تکنیک‌های مدیتیشن مانند یوگا، تنفس عمیق و گوش دادن به موسیقی آرامش‌بخش را امتحان کنید. همچنین، مطمئن شوید که به اندازه کافی استراحت و خواب داشته باشید، چرا که ممکن است به جوانسازی پوست شما کمک کند.

۴. آب حیاتی است

آب برای سلامت پوست معجزه می‌کند. در طول روز حداقل ۷ تا ۸ لیوان آب بنوشید تا پوست خود را از درون هیدراته نگه دارید. بدنی که به خوبی هیدراته شده است، برای مبارزه با التهاب که ریشه بسیاری از مشکلات پوستی است، مجهزتر است. علاوه بر این، مصرف مایعات برای گردش مناسب خون ضروری است.

۵. تغییر رژیم غذایی می‌تواند کمک کند

تا زمانی که رژیم غذایی سالم و از نظر تغذیه کامل را دنبال نکنید، نمی‌توانید انتظار پوستی سالم و بدون لک داشته باشید. انتخاب‌های غذایی زیر ممکن است به شما کمک کند پوست خود را عاری از لک نگه دارید:
    • مصرف سبزیجات سبز و زرد را افزایش دهید زیرا آنها سرشار از کاروتنوئیدها، رنگدانه‌های گیاهی هستند که خاصیت آنتی اکسیدانی قابل توجهی از خود نشان می‌دهند.
    • تا جایی که می‌توانید غذاهای کامل و فرآوری نشده را در وعده‌های غذایی روزانه خود بگنجانید تا از ظهور سلولیت جلوگیری کرده، از آکنه پیشگیری کنید و به طور کلی ظاهر پوست خود را بهبود بخشید.
    • به یک رژیم غذایی عمدتا گیاهی پایبند باشید تا مصرف متیونین خود را کاهش دهید. این رژیم غذایی ممکن است در درمان و پیشگیری از برخی از انواع رایج سرطان پوست مفید باشد.
    • اگر پوست شما به طور خاص حساس است، بذر کتان در صورت استفاده به اندازه مناسب می‌تواند به مقابله با لک‌های پوستی کمک کند.
    • رژیم غذایی کاملی داشته باشید که سرشار از مواد مغذی مختلف مفید برای پوست، به ویژه ویتامین‌های A، E و D و روی باشد تا از بروز لک‌های پوستی جلوگیری کند.

سخن پایانی

مراقبت ضعیف از پوست و عدم محافظت در برابر آفتاب، شایع‌ترین علل آسیب پوستی از جمله ایجاد لک هستند. بنابراین، رعایت یک روال صحیح مراقبت از پوست اهمیت دارد. این روش‌ها نمی‌توانند به طور کامل از بروز لک جلوگیری کنند، اما می‌توانند تا حد زیادی خطر ایجاد لکه‌ها را کاهش دهند. علاوه بر این، روش‌های خانگی مختلفی می‌توانند به کاهش لک‌های صورت کمک کنند.

سوالات رایج

۱. آیا فندق‌ساحره می‌تواند به لکه‌های پوستی من کمک کند؟

فندق‌ساحره یک درختچه دارویی است که برای بهبود انواع مشکلات پوستی از جمله آکنه استفاده می‌شود. فندق‌ساحره در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست یافت می‌شود و همچنین به عنوان یک روغن ضروری به فروش می‌رسد. فواید:
    • ممکن است به عنوان یک ضد التهاب برای کاهش تورم و قرمزی ناشی از آکنه عمل کند.
    • همچنین دارای خاصیت قابض است که می‌تواند به کوچک شدن منافذ پوست و سفت شدن آن کمک کند.
معایب:
    • فندق‌ساحره برای همه مناسب نیست و حتی گاهی می‌تواند آکنه شما را بدتر کند. بنابراین، بهتر است قبل از گنجاندن این روش درمانی در برنامه مراقبت از پوست خود با یک متخصص پوست مشورت کنید.
    • همچنین قبل از مصرف، یک تست حساسیت در زیر بازوی خود انجام دهید تا مطمئن شوید به آن حساسیت ندارید. در صورت مشاهده هرگونه تحریک پوستی یا واکنش نامطلوب، مصرف محصول را قطع کنید.
    • برای مثال، برخی از کاربران گزارش داده‌اند که تونرهای فندق‌ساحره حاوی الکل می‌توانند رطوبت پوست شما را از بین ببرند و آکنه و سایر مشکلات پوستی مانند اگزما یا درماتیت را تشدید کنند.

۲. آیا روغن درخت چای می‌تواند آکنه من را درمان کند؟

روغن درخت چای به دلیل خاصیت ضد باکتریایی قوی، یکی از محبوب‌ترین محصولات برای درمان آکنه است.
    • این ادعا با تحقیقات علمی قابل توجهی تأیید شده است و متخصصان پوست به طور معمول این ماده موضعی را به عنوان یک درمان ایمن و موثر برای آکنه توصیه می‌کنند.
با این حال، مواردی وجود داشته که افراد پس از استفاده از این روغن دچار تحریک پوستی یا بثورات آلرژیک شده‌اند. بنابراین، قبل از استفاده از روغن روی صورت، انجام تست حساسیت ضروری است.
    • همچنین، روغن درخت چای در حالت اولیه بسیار قوی است و قبل از مصرف باید با روغن حامل رقیق شود. می‌توانید از هر روغن حامل دلخواه مانند روغن نباتی، روغن زیتون یا روغن بادام استفاده کنید.

مقالات مرتبط