۱۰ درمان خانگی برای پوست چرب

تصویر پروفایل کانال روتین پوستی
در این مقاله می‌خوانید

شما ممکن است بتوانید با استفاده از محصولات خاصی مانند عسل و آلوئه ورا، چربی پوست خود را کاهش دهید. همچنین عادت هایی مانند اجتناب از غذاهای سرخ شده ممکن است به این امر کمک کند.

روش کنترل و مراقبت برای پوست چرب و دارای آکنه سخت‌تر است. با این حال، درمان های خانگی اغلب بدون استفاده از داروهای تجویزی یا روش های گران قیمت مراقبت از پوست، علائم را کاهش می دهند. در اینجا ۱۰ درمان خانگی برای پوست چرب که می توانید در خانه امتحان کنید، آورده شده است:

۱. شستن صورت

با اینکه به نظر واضح می رسد، اما بسیاری از افراد با پوست چرب، به صورت روزانه صورت خود را نمی شویند. اگر پوست شما چرب است، باید روزی دو بار صورت خود را بشویید – اما در این کار زیاده روی نکنید و از صابون یا پاک کننده های خشن خودداری کنید. به جای آن از یک صابون ملایم مانند صابون گلیسیرین استفاده کنید.

۲. کاغذهای جذب کننده چربی

این کاغذهای نازک و کوچک، غدد چربی شما را از تولید بیش از حد چربی باز نمی دارند، اما به شما این امکان را می دهند که چربی اضافی را از صورت خود پاک کنید تا درخشندگی و چربی پوست را به حداقل برسانند. این کاغذهای جذب کننده چربی با قیمت ارزان و بدون نسخه در دسترس هستند و می‌توانید در طول روز بر حسب نیاز از آنها استفاده کنید.

۳. عسل

عسل یکی از مورد احترام ترین درمان های خانگی برای پوست است. به لطف خاصیت ضد باکتری و ضدعفونی کنندگی آن، ممکن است برای پوست چرب و مستعد آکنه مفید باشد.

عسل همچنین یک جاذب رطوبت طبیعی است، بنابراین به حفظ رطوبت پوست بدون چرب شدن آن کمک می کند. زیرا جاذب های رطوبت، رطوبت را از پوست جذب می کنند بدون اینکه آن را جایگزین کنند.

برای درمان آکنه و پوست چرب با عسل، یک لایه نازک، ترجیحا عسل خام، روی صورت خود بمالید؛ بگذارید حدود ۱۰ دقیقه خشک شود و سپس با آب گرم کاملا بشویید.

۴. خاک رس آرایشی

خاک رس های آرایشی، که به آنها خاک رس درمانی نیز گفته می شود، برای کمک به جذب چربی پوست و درمان بسیاری از مشکلات پوستی استفاده می شوند. خاک رس سبز فرانسوی به دلیل جذب کنندگی بالا، یک درمان محبوب برای پوست چرب و دارای آکنه است. خاک رس سبز فرانسوی به صورت پودر در دسترس است.

برای تهیه یک ماسک خاک رس سبز فرانسوی به سبک اسپا موارد زیر را دنبال کنید:

  • حدود یک قاشق چایخوری از خاک رس را با آب تصفیه شده یا گلاب مخلوط کنید تا به غلظت خمیرمانند برسد.
  • مخلوط خاک رس را روی صورت خود بمالید و بگذارید تا خشک شود.
  • خاک رس را با آب گرم پاک کرده و خشک کنید.

ماسک های خاک رسی که با آب پاک می شوند نسبت به ماسک های ورقه ای، برای پوست بسیار ملایم تر هستند.

۵. جو دوسر

جو دوسر به آرام کردن پوست ملتهب و جذب چربی اضافی کمک می کند. همچنین به لایه برداری سلول های مرده پوست کمک می کند. جو دوسر برای استفاده به عنوان ماسک صورت، معمولا آسیاب شده است که می توان آن را با ماست، عسل یا میوه های له شده مانند موز، سیب یا پاپایا ترکیب کرد.

برای استفاده از جو دوسر روی صورت خود:

  • نصف فنجان جو دوسر آسیاب شده را با آب داغ مخلوط کنید تا خمیر شود.
  • یک قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید.
  • مخلوط جو دوسر را به مدت سه دقیقه روی صورت خود ماساژ دهید؛ با آب گرم بشویید و خشک کنید.

همچنین می توانید مخلوط جو دوسر را روی صورت خود بمالید و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی آن نگه دارید؛ سپس با آب گرم بشویید و خشک کنید.

۶. سفیده تخم مرغ و لیمو

سفیده تخم مرغ و لیمو یک درمان خانگی برای پوست چرب است. هر دو ماده باعث سفت شدن منافذ پوست می شوند.

اسید موجود در لیمو و سایر مرکبات می تواند به جذب چربی کمک کند. طبق یک مطالعه معتبر در سال ۲۰۰۸، لیمو خاصیت ضد باکتریایی هم دارد. با این حال، این روش برای افرادی که به تخم مرغ حساسیت دارند، گزینه مناسبی نیست.

برای تهیه یک ماسک صورت با سفیده تخم مرغ و لیمو:

  • ۱ سفیده تخم مرغ را با ۱ قاشق چایخوری آب لیموی تازه مخلوط کنید.
  • آن را روی صورت خود بمالید و بگذارید تا ماسک خشک شود.
  • با آب گرم پاک کرده و خشک کنید.

۷. بادام

بادام آسیاب شده نه تنها باعث لایه برداری پوست شما می شود، بلکه به جذب چربی و ناخالصی های اضافی نیز کمک می کند. برای استفاده از اسکراب بادام صورت:

  • ۳ قاشق چایخوری بادام خام را به صورت ریز آسیاب کنید.
  • ۲ قاشق غذاخوری عسل خام به آن اضافه کنید.
  • به آرامی و با حرکات دایره ای روی صورت خود بمالید.
  • با آب گرم بشویید و خشک کنید.

همچنین می توانید با آسیاب کردن بادام به صورت خمیر قبل از اضافه کردن عسل، یک ماسک صورت بادام تهیه کنید. ماسک را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی صورت خود نگه دارید. با آب گرم بشویید و خشک کنید. در صورت داشتن حساسیت به آجیل از آن استفاده نکنید.

۸. آلوئه ورا

همه آلوئه ورا را با خاصیت تسکین سوختگی و سایر مشکلات پوستی می‌شناسند. طبق گفته کلینیک مایو، شواهد علمی خوبی وجود دارد که نشان می دهد آلوئه ورا به درمان پوسته پوسته شدن پوست ناشی از چربی کمک می کند. بسیاری از افراد از آلوئه ورا برای درمان پوست چرب استفاده می کنند.

می توانید قبل از خواب یک لایه نازک از آن را روی صورت خود بمالید و تا صبح بگذارید بماند. اگر قبلاً از آلوئه ورا استفاده نکرده اید، مقدار کمی از آن را روی ساعد خود تست کنید. اگر در طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت هیچ واکنشی ظاهر نشد، استفاده از آن بی خطر است.

۹. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی حاوی اسید سالیسیلیک، یک درمان خانگی رایج برای آکنه است. اسیدهای موجود در گوجه فرنگی ممکن است به جذب چربی اضافی پوست و باز کردن منافذ کمک کند. برای تهیه ماسک اسکراب گوجه فرنگی:

  • ۱ قاشق چایخوری شکر را با تفاله ۱ عدد گوجه فرنگی مخلوط کنید.
  • با حرکات دایره ای روی پوست بمالید.
  • ماسک را به مدت ۵ دقیقه روی صورت خود نگه دارید.
  • با آب گرم کاملا بشویید و خشک کنید.

همچنین می توانید فقط از تفاله گوجه فرنگی یا برش های گوجه فرنگی روی پوست خود استفاده کنید.

۱۰. روغن جوجوبا

اگرچه به نظر می رسد استفاده از روغن برای پوست چرب کار بیهوده ای است، روغن جوجوبا یک درمان خانگی برای درمان پوست چرب، آکنه و سایر مشکلات پوستی است.

این تصور وجود دارد که جوجوبا سبوم روی پوست را تقلید می کند تا غدد چربی را فریب دهد تا سبوم کمتری تولید کند و به حفظ تعادل چربی پوست کمک کند. با این حال، هیچ تحقیق علمی برای حمایت از این نظریه وجود ندارد.

با این حال، یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ نشان داد که استفاده از ماسکی ساخته شده از خاک رس درمانی و روغن جوجوبا دو تا سه بار در هفته به بهبود ضایعات پوستی و آکنه خفیف کمک می کند.

کمی روغن جوجوبا کافیست. استفاده بیش از حد ممکن است باعث چرب شدن بیشتر پوست شود. چند روز در هفته چند قطره را روی پوست تمیز ماساژ دهید تا ببینید چگونه واکنش نشان می دهید. اگر نتایج را دوست داشتید، به صورت روزانه استفاده کنید.

پیشگیری از پوست چرب

وقتی پوست چرب ناشی از ژنتیک یا هورمون ها باشد، پیشگیری از آن دشوار است. با این حال، داشتن روتین مراقبت از پوست به طور مداوم و اجتناب از غذاهای ناسالم مانند سرخ کردنی ها، غذاهای پر شکر و غذاهای فرآوری شده ممکن است به شما کمک کند.

پوشاندن عوارض پوست چرب با لوازم آرایش سنگین وسوسه همیشه کننده است، اما این کار می تواند وضعیت را بدتر کند. 

هنگامی که پوست چرب تحریک می شود، استفاده از لوازم آرایش، به ویژه کرم پودر را کاهش دهید. به جای محصولات حاوی روغن، محصولات با پایه آب را انتخاب کنید. به دنبال محصولاتی باشید که برچسب “غیر جوش زا” دارند، این محصولات کمتر باعث مسدود شدن منافذ می شوند.

بسیاری از افراد ادعا می کنند که درمان های خانگی برای پوست چرب موثر هستند. تحقیقات زیادی روی اکثر این درمان ها انجام نشده است. موفقیت یک درمان خانگی به عوامل زیادی مانند شرایط خاص شما و کیفیت محصولاتی که استفاده می کنید بستگی دارد.

ممکن است به درمان هایی که برای مدت طولانی استفاده کرده اید، حساسیت ایجاد شود. اگر پوست شما نسبت به هر محصولی حساسیت نشان داد، مصرف آن را قطع کنید.

اگر یک درمان خانگی علائم را تشدید کرد، استفاده از آن را متوقف کنید و با پزشک یا متخصص پوست خود تماس بگیرید. همچنین در صورت شدید بودن علائم پوست چرب مانند آکنه، که ممکن است منجر به عفونت یا زخم شود، باید به دنبال درمان پزشکی باشید.

مقالات مرتبط