روش های خانگی درمان چین و چروک

۱۹ درمان خانگی چروک صورت در سال ۲۰۲۴

در این مقاله می‌خوانید

چروک، رایج ترین نشانه از دست رفتن جوانی است. با افزایش سن، افراد به دنبال درمان چروک یا امتحان روش های خانگی مختلف برای کاهش چین و چروک هستند. 

در این مقاله به دلایل مختلف ایجاد چروک می‌پردازیم و در عین حال، نکات و ترفندهایی را می‌آموزید که به شما در کنترل روند پیری پوست کمک می کند.

بهترین راه ها برای خلاص شدن از شر چین و چروک به طور موثر

برای مقابله با چین و چروک، بهتر است بدانیم که چگونه از ایجاد زودهنگام آنها جلوگیری کنیم.

۱. سیگار را ترک کنید

یکی از موثرترین راه ها برای خلاص شدن از شر چین و چروک، ترک سیگار است. اولین قدم این است که عادت هایی مانند سیگار کشیدن یا استفاده از صابون را کنار بگذارید، زیرا هر دو حاوی سموم هستند که می توانند برای پوست مضر باشند. دود سیگار دیگران به دلیل اینکه هیچ فیلتری بین بدن شما و سموم ناشی از دود وجود ندارد، مضرتر است.

۲. از مصرف صابون خودداری کنید

اجتناب از استفاده از صابون، گام دیگری برای خلاص شدن از شر چین و چروک به طور موثر است. صابون خاصیت پاک کردن چربی های طبیعی تولید شده توسط پوست را دارد. در صورت استفاده از صابون، باید حتما بعد از آن از مرطوب کننده استفاده کنیم تا چربی ها را حفظ کند.

۳. رژیم غذایی خود را تغییر دهید

افزودن مواد غذایی مناسب به رژیم غذایی می تواند به حفظ کیفیت و سفتی پوست کمک کند.

  • پروتئین: به بدن در بازسازی سلول های پوستی قوی و سالم کمک می کند. همچنین به مبارزه با پوست کدر و ترمیم کند پوست کمک می کند. تخم مرغ، مرغ، ماهی آزاد و ماهی تن، راهی طبیعی برای دریافت روزانه پروتئین هستند.
  • ویتامین C: به بدن در ساخت کلاژن که برای حفظ خاصیت ارتجاعی پوست ضروری است کمک می کند. از دست دادن خاصیت ارتجاعی، پوست را بیشتر در معرض افتادگی و چین و چروک قرار می‌دهد. میوه ها و سبزیجاتی مانند توت فرنگی، کیوی، پرتقال، گوجه فرنگی، فلفل دلمه، کلم پیچ و بروکلی به طور طبیعی ویتامین C مورد نیاز را به صورت روزانه تامین می کنند.
  • بادام، بلوبری و گوجه فرنگی: حاوی آنتی اکسیدان ها و همچنین ویتامین های E و C هستند که به حفظ سطح کلاژن، محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش و بهبود گردش خون کمک می کنند. افزودن این مواد غذایی به رژیم غذایی به شما در داشتن پوستی درخشان کمک می‌کند.

۴. از کمی شکلات تلخ لذت ببرید!

کاتچین موجود در کاکائو، یک آنتی اکسیدان طبیعی است که به پوست شما کمک زیادی می کند. یک تکه کوچک شکلات تلخ را به عنوان میان وعده، دسر یا حتی به صورت شکلات داغ میل کنید.

۵. قند، دشمن جوانی پوست شما

پزشکان همچنان در حال کشف تأثیر مصرف قند بر سلامتی هستند. قند موجود در بدن فرآیندی به نام گلیکاسیون را آغاز می‌کند و محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته (AGEs) برای پوست مضر هستند. 

این مواد کلاژن بدن را تجزیه کرده و به مرور زمان باعث پیرتر به نظر رسیدن پوست می‌شوند. همچنین، ارتباطی بین AGEs و روش‌های پخت و پز مانند گریل کردن و سرخ کردن (به جای پختن در فر و آب‌پز) وجود دارد. محدود کردن مصرف قند و غذاهای پرچرب به حفظ فرم جوان پوست شما کمک می‌کند.

۵. روغن نارگیل، هدیه‌ای از طبیعت

روغن نارگیل نرم‌کننده‌ای طبیعی است. هنگامی که آن را روی پوست خود می‌مالید، شکاف‌های سطحی پوست (اپیدرم) را پر می‌کند و باعث نرمی و لطافت آن می‌شود. اما خاصیت روغن نارگیل فراتر از نرم‌کنندگی است. این روغن به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند و در نتیجه، باعث پرتر و جوان‌تر به نظر رسیدن صورت می‌شود. همچنین، مطالعات نشان داده‌اند که روغن نارگیل درمان مؤثری برای خشکی پوست است.

۶. بتاکاروتن، رازدار جوانی

بحث‌های علمی در مورد نحوه و علت مهار اشعه ماوراء بنفش خورشید توسط بتاکاروتن برای محافظت از پوست و چشم‌ها همچنان ادامه دارد. بتاکاروتن و رتینول (ویتامین A) اغلب به عنوان ترکیبات ضدچروک در محصولات آرایشی وجود دارند. اما لزومی به خرید این محصولات نیست! با مصرف روزانه ۳۰ میلی‌گرم مکمل بتاکاروتن، می‌توانید به طور مستقیم از خواص آن برای پیشگیری و ترمیم چین و چروک ناشی از نور خورشید (پیری زودرس پوست) بهره‌مند شوید.

۷. دمنوش بادرنجبویه، معجونی طبیعی

یکی از تازه‌ترین راهکارهای طبیعی برای مبارزه با چین و چروک، دمنوش برگ بادرنجبویه است. پژوهشی که بر روی گروهی از افراد انجام شد، نشان داد مصرف دمنوش برگ بادرنجبویه در مقایسه با گروه مصرف‌کننده دمنوش برگ جو (به عنوان دارونما)، منجر به افزایش خاصیت ارتجاعی پوست و بهبود آسیب‌های بافتی شده است.

۸. تغییر وضعیت خواب، راز ساده‌ای برای جوانی

برخی از چین و چروک‌های صورت می‌توانند ناشی از وضعیتی باشند که در آن می‌خوابید. این حالت به «فشردگی» معروف است و زمانی اتفاق می‌افتد که صورت شما هر شب به طور مداوم روی بالش فشار داده می‌شود. 

با گذشت زمان، این فشار باعث ضعیف شدن برخی نواحی پوست نسبت به نواحی دیگر می‌شود و در نتیجه، چین و چروک ایجاد می‌شود. برای پیشگیری یا کند کردن روند ایجاد چین و چروک‌های ناشی از فشردگی، توصیه می‌شود به پشت بخوابید.

۹. نور خورشید، دشمن شماره یک پوست

اشعه ماوراء بنفش نور خورشید، عامل اصلی ایجاد چین و چروک روی صورت، گردن، بازوها و دستان است. گرچه اجتناب کامل از نور خورشید غیرممکن است، اما راهکارهایی برای کاهش میزان در معرض آن قرار گرفتن وجود دارد. 

به جای ساعت‌ها آفتاب گرفتن برای برنزه شدن، از لوسیون‌های برنزه کننده بدون آفتاب استفاده کنید. در زمان‌هایی که در فضای باز هستید، از کلاه لبه‌دار برای محافظت از صورت خود در برابر نور خورشید بهره ببرید. همچنین، تا حد امکان لباس‌های آستین‌ بلند و شلوار بلند به تن کنید. با این روش‌ها، همچنان از نور طبیعی خورشید بهره‌مند می‌شوید، اما از ایجاد چین و چروک روی پوست خود جلوگیری می‌کنید.

۱۰. آنتی‌اکسیدان‌ها، نگهبانان جوانی

پوست ما نسبت به سایر ارگان‌های بدن، در معرض بیشتری از استرس اکسیداتیو قرار دارد. به این معنا که حتی فعالیت‌های روزانه نیز می‌توانند به پوست شما آسیب برسانند. آنتی‌اکسیدان‌ها به مبارزه با این آسیب‌های سلولی ناشی از استرس اکسیداتیو کمک می‌کنند. 

اگرچه کرم‌های ضد آفتاب و ضدچروک حاوی آنتی‌اکسیدان در بازار موجود است، اما راه‌های دیگری برای تقویت پوست با آنتی‌اکسیدان‌ها وجود دارد. مصرف منظم بلوبری، لوبیا قرمز، انگور، کلم پیچ و اسفناج به داشتن پوستی سالم از درون کمک می‌کند و می‌تواند علائم پیری زودرس را کاهش دهد.

چگونه از چین و چروک جلوگیری کنیم؟

اگرچه چین و چروک قابل کنترل کامل نیست، اما قطعا می توانید از مستعد شدن پوست به آن جلوگیری کنید. در زیر چند راهکار ساده برای داشتن پوستی جوان تر آورده شده است:

۱. در معرض آفتاب، خود را بپوشانید

عادت کردن به پوشاندن خود در هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید، در دراز مدت مفید است. هر چه پوست کمتری در معرض آفتاب باشد، احتمال پوسته پوسته شدن، خشکی و تیرگی آن کمتر می شود. 

استفاده از کلاه، عینک آفتابی یا دستکش، محافظت مورد نیاز را فراهم می کند. از زدن بیش از حد کرم ضد آفتاب خودداری کنید تا پوست بتواند نفس بکشد و خود را بازسازی کند.

۲. آبرسانی

نوشیدن مایعات فراوان مانند آب، آب نارگیل و چای سبز و همچنین خوردن خیار، آنتی اکسیدان های ضروری را برای بدن فراهم می کند. آبرسانی نه تنها سموم را دفع می کند بلکه پوست را از درون مرطوب نگه می دارد.

۳. لایه برداری

هدف اصلی یک برنامه زیبایی، حفظ سلامت خوب پوست و همچنین ظاهر فرد است. لایه برداری یکی از فرآیندهایی است که نقش کلیدی در حفظ سلامت پوست دارد. 

به جای استفاده از روش های لایه برداری حاوی مواد شیمیایی مضر، توصیه می شود از اسیدهای موجود در مواد غذایی رایج مانند پرتقال، لیمو و ماست استفاده شود که لایه بردارهای طبیعی فوق العاده ای هستند. آنها به سلول های مرده پوست کمک می کنند تا حل شوند و در نتیجه به پوست جوانتر و سفت تر اجازه ظهور دهند.

۶ درمان خانگی برای رفع چین و چروک به صورت طبیعی

چین و چروک پوست درست مانند هر مشکل پوستی دیگری، مجموعه ای از درمان‌های خانگی امتحان شده و تایید شده را دارد. مواد اولیه هر کدام از این روش‌ها به راحتی در خانه پیدا می‌شود.

یکی از روش‌های آرامش‌بخش برای رفع مشکلات پوست صورت، استفاده از ماسک صورت است. با مخلوط کردن مواد ساده‌ی خانگی می‌توانید به روشی طبیعی و به صرفه، سلامت پوست خود را به دست آورید.

در ادامه لیستی از درمان‌های خانگی برای رفع چین و چروک آمده است:

  • ماسک موز
  • ماسک سفیده تخم مرغ
  • ماسک ماست یونانی
  • روغن نارگیل و روغن زیتون
  • عسل لیمو
  • استفاده از آلوئه ورا

۱. ماسک موز

مواد لازم:

  • یک عدد موز
  • یک قاشق چایخوری آب پرتقال
  • یک قاشق چایخوری ماست ساده

طرز تهیه:

موز را له کنید و با یک قاشق چایخوری آب پرتقال و یک قاشق چایخوری ماست ساده مخلوط کنید تا یک ماسک خامه ای شکل درست شود.

این ماسک را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی صورت خود قرار دهید.

فواید ماسک موز:

  • ویتامین A موجود در موز به محو شدن لکه های تیره و جای جوش کمک می کند در حالی که ویتامین B از پیری پوست جلوگیری می کند.
  • پتاسیم موجود در موز به عنوان یک مرطوب کننده عمل می کند و سلول های پوست را آبرسانی می کند.
  • در نهایت، ویتامین E موجود در موز به افزایش مقاومت پوست در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش کمک می کند.

۲. ماسک سفیده تخم مرغ

مواد لازم:

  • یک عدد سفیده تخم مرغ
  • یک قاشق چایخوری آب لیموی تازه
  • نصف قاشق چایخوری عسل

طرز تهیه:

با مخلوط کردن یک سفیده تخم مرغ، یک قاشق چایخوری آب لیموی تازه و نصف قاشق چایخوری عسل می توانید یک ماسک صورت جوان کننده تهیه کنید.

فواید ماسک سفیده تخم مرغ:

  • وجود ویتامین A در آن به محو شدن لکه های تیره و جای جوش کمک می کند در حالی که ویتامین B از پیری پوست جلوگیری می کند.
  • سفیده تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین است که پوست برای ترمیم و رشد بافت از آن استفاده می کند.
  • پتاسیم موجود در سفیده تخم مرغ به حفظ رطوبت در سلول های پوست کمک می کند و ریبوفلاوین (ویتامین B2) به حذف سموم و رادیکال های آزاد که باعث ایجاد چین و چروک می شوند کمک می کند.
  • منیزیم موجود در سفیده تخم مرغ قادر است روند پیری را کند کرده و پوست را درخشان کند. همچنین سفیده تخم مرغ حاوی لیزوزیم است که قادر به تجزیه دیواره سلولی باکتری های ایجاد کننده آکنه است.

۳. ماسک ماست یونانی

مواد لازم:

  • نصف لیوان ماست یونانی
  • نصف یک خیار پوره شده
  • چند برگ نعناع

طرز تهیه:

نصف لیوان ماست یونانی را با نصف یک خیار پوره شده و چند برگ نعناع مخلوط کنید. این مخلوط را در یخچال نگهداری کنید.

از این ترکیب به عنوان یک ماسک صورت خنک و مرطوب کننده طبیعی استفاده کنید.

فواید ماسک ماست یونانی:

یک عدد خیار حاوی ویتامین های B1، B2، B3، B5، B6، C، اسید فولیک، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم و روی است.

همه این مواد معدنی و ویتامین های طبیعی به سفت شدن پوست شما در عین حال روشن شدن، آبرسانی و محافظت از آن در برابر خشکی، پوسته پوسته شدن یا ترک خوردن کمک می کنند.

۴. روغن نارگیل و روغن زیتون

مواد لازم:

  • روغن نارگیل
  • روغن زیتون

طرز تهیه:

این روغن ها را قبل از خواب روی پوست خود بمالید.

فواید روغن نارگیل و روغن زیتون:

  • به کاهش خطوط ریز و چین و چروک کمک می کند.
  • آنها سرشار از آنتی اکسیدان هایی هستند که می توانند از تجمع رادیکال های آزاد در بدن که باعث پیری زودرس می شوند، جلوگیری کنند.
  • روغن های نارگیل و زیتون همچنین به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی عمل می کنند که باید هر شب قبل از خواب روی پوست خود ماساژ دهید.
  • در نهایت، آنها راهی عالی برای محافظت در برابر نور خورشید هستند.

۵. لیمو و عسل

مواد لازم:

  • لیمو
  • عسل

طرز تهیه:

از ترکیب لیمو و عسل می توانید قبل از خارج شدن از خانه، قبل از آرایش کردن یا شستن صورت استفاده کنید. لایه نازکی از مخلوط آب لیمو و عسل را به مدت ۱۰ دقیقه روی صورت خود قرار دهید.

فواید لیمو و عسل

عسل حاوی نرم‌کننده‌‌ی طبیعی است که رطوبت سلول‌های پوست را حفظ می‌کند، در حالی که لیمو باعث افزایش تولید کلاژن می‌شود. این روش خانگی باعث می‌شود احساس تازگی داشته باشید و بوی خوبی بدهید! به کاهش چین و چروک کمک می‌کند.

۶. استفاده از آلوئه ورا

مواد لازم:

  • برگ‌‌های آلوئه ورا

طرز تهیه:

ژل داخل برگ‌های آلوئه ورا را روی نواحی آسیب دیده بمالید.

فواید آلوئه ورا

آلوئه ورا به دلیل خاصیت ضد التهابی، به بهبود فرآیند ترمیم آفتاب سوختگی که عامل اصلی چین و چروک پوست است، کمک می‌کند. این گیاه دارای ژل شفافی در داخل برگ است که خاصیت ترمیم زخم و تسکین پوست، به ویژه بعد از حمام آفتاب دارد. داشتن یک گیاه آلوئه ورا در باغچه‌ی منزل، دسترسی آسان به ویتامین‌ها و مواد معدنی را برای مراقبت از پوست شما فراهم می‌کند.

مقالات مرتبط