رابطه جنسی پس از کاشت مو

چه زمانی بعد از کاشت مو می توان رابطه جنسی داشت؟

در این مقاله می‌خوانید

بعد از کاشت مو، مراقبت از پیوندهای جدید تا زمانی که جای بگیرند و ریشه بدوانند بسیار مهم است. این به معنای چند روز مرخصی از کار برای بهبودی است و همچنین محدود کردن فعالیت جنسی.

جراحان توصیه می‌کنند که حداقل هفت روز، و به طور ایده‌آل دو تا سه هفته بعد از کاشت مو از رابطه جنسی خودداری کنید. این به پیوندها بهترین فرصت را برای تثبیت شدن در پوست سر و تولید موی جدید سالم می‌دهد.

پس چرا صبر کردن برای رابطه جنسی بعد از کاشت مو مهم است؟ در این مقاله خواهید آموخت:

  • چگونه رابطه جنسی می‌تواند نتایج کاشت مو را به خطر بیندازد.
  • سایر فعالیت‌هایی که باید بعد از کاشت مو از آن‌ها خودداری کنید.

آیا بعد از کاشت مو می توان رابطه جنسی داشت؟

ممکن است حدود یک هفته پس از عمل کاشت مو، رابطه جنسی بدون خطر باشد. اما اگر پیوند موی شما هنوز در حال بهبودی است و به طور کامل جای زخم خوب نشده است، باید چند روز دیگر صبر کنید. در صورت امکان، بهتر است برای افزایش شانس بقای پیوندها، دو هفته پس از کاشت مو صبر کنید و سپس رابطه جنسی برقرار کنید.

چرا رابطه جنسی بعد از کاشت مو توصیه نمی‌شود؟

بیایید به چهار دلیل اصلی که چرا مهم است قبل از رابطه جنسی بعد از کاشت مو صبر کنید، بپردازیم.

افزایش فشار خون می‌تواند باعث خونریزی شود

مانند ورزش، رابطه جنسی می‌تواند باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون شود. این افزایش معمولاً کوتاه مدت است، اما زمانی که پیوندهای مو در حال بهبودی هستند، احتمال کمی وجود دارد که این افزایش فشار خون باعث پارگی و خونریزی زخم‌ها شود. این موضوع می‌تواند موفقیت کاشت مو را به خطر بیندازد.

پیوندها به راحتی جابه‌جا می‌شوند

در طول رابطه جنسی، پیوندهای مو بسیار راحت جابه‌جا یا جدا می‌شوند. محافظت از پیوندهای مو بخش مهمی از مراقبت‌های بعد از کاشت مو است، بنابراین اجتناب از لمس یا جابه‌جایی پیوندهای مو در چند هفته اول بعد از کاشت مو بسیار مهم است.

اگر شما یا شخص دیگری به پیوندهای مو دست بزنید، خطر عفونت نیز وجود دارد، که به این معنی است که شما به درمان اضافی نیاز خواهید داشت و همچنین می‌تواند احتمال عدم موفقیت کاشت مو را افزایش دهد.

تعریق خطر عفونت و جابه‌جایی پیوندها را افزایش می‌دهد

در طول رابطه جنسی، احتمال تعریق پوست سر شما وجود دارد. تعریق می‌تواند خطر عفونت بعد از جراحی را زیاد کند و همچنین احتمال جابه‌جایی یا جدا شدن پیوندها را هنگام پاک کردن عرق، افزایش می‌دهد.

عفونت اگر درمان نشود می‌تواند منجر به عوارض جدی‌تر شود، بنابراین مهم است که اگر هر گونه علائم عفونت دارید به کلینیک خود اطلاع دهید. این علائم شامل موارد زیر است:

  • ترشح چرک از پیوند یا محل اهداکننده
  • قرمزی یا تغییر رنگ
  • درد و خارش

رابطه جنسی شما را خسته می‌کند

استراحت کردن باعث تسریع در بهبودی می‌شود، بنابراین خواب کافی برای بهبودی پیوندهای مو مهم است. رابطه جنسی می‌تواند شما را خسته کند، به این معنی که استراحت لازم و کافی برای بهبودی پیوندهای مو نخواهید داشت.

چگونه بفمم زمان مناسب برای رابطه جنسی بعد از کاشت مو فرارسیده است؟

بعد از کاشت مو، در چه شرایطی می توان رابطه جنسی برقرار کرد؟

  • وقتی پیوندهای مو و ناحیه‌ی اهداکننده مو به طور کامل بهبود یافتند.
  • هرگونه درد یا خارش در اطراف پوست سر فروکش کرد.
  • به شما اجازه داده شده است که بعد از کاشت مو ورزش کنید.

اگر مطمئن نیستید که بعد از عمل کاشت موی FUT یا FUE، رابطه جنسی بی‌خطر است یا خیر، از پرسیدن از کلینیک خود خجالت نکشید. این سوال اغلب پرسیده می‌شود و آن‌ها می‌توانند بر اساس علائم و مرحله‌ی بهبودی شما، تصمیم بگیرند که آیا رابطه جنسی بی‌خطر است یا خیر.

احتیاط‌های لازم هنگام رابطه جنسی بعد از کاشت مو

حتی بعد از اینکه کلینیک به شما اجازه فعالیت عادی داد، باید هنگام رابطه جنسی بعد از کاشت مو مراقب باشید. برای کاهش آسیب به پیوند مو و افزایش احتمال موفقیت در رشد مو، موارد زیر را رعایت کنید:

  • از شریک زندگی خود بخواهید در طول رابطه جنسی سر شما را لمس نکند یا موهایتان را نگیرد.
  • آرامش داشته باشید. اگرچه رابطه جنسی بعد از یک هفته امکان‌پذیر است، اما فعالیت شدید تا حداقل دو هفته پس از کاشت مو توصیه نمی‌شود.
  • سعی کنید بیش از حد عرق نکنید. دمای اتاق را کنترل کنید و در دفعات اول رابطه جنسی آرامش داشته باشید.
  • هنگام لباس پوشیدن مراقب باشید. سعی کنید پیوندهای مو را جابه‌جا نکنید، به خصوص اگر هنوز مقداری جای زخم روی پوست سر وجود دارد.
  • اگر نگران پیوندهای موی خود هستید، مانند خونریزی غیرمنتظره یا عفونت، رابطه جنسی را قطع کنید.

فعالیت‌های دیگری که پس از کاشت مو باید از آن‌ها اجتناب کنید

علاوه بر رابطه جنسی، فعالیت‌های دیگری نیز وجود دارد که باید برای مدتی پس از کاشت مو از آن‌ها دوری کنید. توصیه می‌شود که:

  • حداقل چهار روز پس از جراحی از مصرف الکل خودداری کنید.
  • حداقل دو هفته پس از جراحی از ورزش و فعالیت‌های شدید پرهیز کنید.
  • حداقل دو ماه پس از جراحی در معرض آفتاب قرار نگیرید. برای محافظت از پوست سر خود در برابر آفتاب از کلاه استفاده کنید.
  • حداقل چهار هفته پس از جراحی شنا نکنید.
  • سولاریوم، سونا و حمام بخار را حداقل به مدت یک ماه کنار بگذارید.
  • حداقل یک ماه پس از کاشت مو منتظر بمانید تا موهای خود را کوتاه کنید.
  • حداقل سه ماه از بوتاکس، لیفت صورت و فیلرهای پوستی خودداری کنید.

خوشبختانه، کاشت مو ارزشش را دارد. مراقبت از پیوندهای مو بسیار مهم است و می‌تواند موفقیت عمل شما را تضمین یا به خطر بیندازد. یکی از افرادی که کاشت مو انجام داده و مراقبت‌های پس از عمل او به موفقیت این عمل کمک کرده است، میگوید:

به من گفتند مراقبت‌های بعد از عمل خیلی خیلی مهمه. برای همین دو هفته موهام رو درست نشستم، فقط زیر دوش روی موهام آب اسپری کردم. سعی کردم بهش ضربه نخوره، با یکی از اون بالش‌های گردنی که تو هواپیما میدن خوابیدم. خیلی خوش‌شانس بودم، زیاد زخم نشد. اما به محض اینکه احساس کردم می‌تونم کلاه بذارم، بیرون رفتم.

مقالات مرتبط