رفع تیرگی زیر چشم

رفع تیرگی دور چشم قطعی ( درمان پزشکی و خانگی)

در این مقاله می‌خوانید

تیرگی زیر چشم می توانند به دلیل خستگی یا افزایش سن ایجاد شوند. شما می توانید با کمپرس سرد، کیسه های چای و سایر روش های خانگی، ظاهر آنها را کاهش دهید یا از متخصص پوست درمان بگیرید.

آیا تیرگی زیر چشم یک مشکل جدی سلامتی هستند؟ نه واقعا، اما بسیاری از مردم احساس می کنند که تیرگی زیر چشم باعث می شود آنها خسته، پیرتر یا ناسالم به نظر برسند.

روش های مختلفی – هم طبیعی و هم تجویز شده توسط پزشک – وجود دارد که مردم برای از بین بردن یا کم رنگ کردن ظاهر تیرگی زیر چشم استفاده می کنند. اگرچه همه این درمان ها دائمی نیستند، اما با نگهداری و مداومت به کاهش ظاهر تیرگی کمک می کنند.

علت تیرگی دور چشم

اگرچه شایع ترین علت تیرگی زیر چشم، خستگی است، اما دلایل دیگری نیز وجود دارد، از جمله:

  • آلرژی
  • رینیت آلرژیک (تب یونجه)
  • درماتیت آتوپیک (اگزما)
  • درماتیت تماسی
  • ارث
  • ناهمواری های رنگدانه
  • مالیدن یا خاراندن چشم
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب

یکی دیگر از دلایل ایجاد تیرگی، روند طبیعی پیری است. با افزایش سن، تمایل به کاهش چربی و کلاژن دارید و پوست شما اغلب نازک می شود. این می تواند باعث شود رگ های خونی قرمز مایل به آبی زیر چشم بیشتر نمایان شوند.

همچنین، با افزایش سن، مردم به طور معمول پلک های پف کرده یا گودی زیر چشم ایجاد می کنند. گاهی اوقات این تغییرات فیزیکی سایه هایی ایجاد می کند که به نظر می رسد تیرگی زیر چشم هستند.

روش های رفع تیرگی دور چشم

نمی توان گفت چه چیزی به طور کامل و در سریع ترین زمان ممکن از شر سیاهی دور چشم خلاص می شود. روش های مختلفی وجود دارد که افراد ادعا می کنند با استفاده از آنها سیاهی دور چشمشان برطرف شده یا کمرنگ تر شده است. با این حال، این روش ها برای همه نتایج یکسان ندارد و ممکن است روی شما تاثیری نداشته باشد.

فراموش نکنید که قبل از امتحان کردن هر روشی، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

  • خواب: کمبود خواب و خستگی می تواند باعث ایجاد تیرگی زیر چشم شود. همچنین می تواند باعث شود شما رنگ پریده به نظر برسید و این باعث تیره تر شدن تیرگی زیر چشم شما شود. مطمئن شوید که هر شب هفت تا هشت ساعت خواب کافی داشته باشید و بهداشت خواب را رعایت کنید.
  • بالش:  هنگام خواب، برای کم شدن پف زیر چشم، سعی کنید از چند بالش اضافی زیر سر خود استفاده کنید.
  • سرما: گاهی اوقات گشاد شدن رگ های خونی می تواند تیرگی زیر چشم شما را بیشتر کند. کمپرس سرد می تواند باعث انقباض رگ های خونی شود و در نتیجه تیرگی زیر چشم را کاهش دهد.
  • خورشید: قرار گرفتن در معرض نور خورشید روی صورت خود را کاهش دهید یا به طور کلی از آن اجتناب کنید.
  • مرطوب کننده ها: مرطوب کننده های بدون نسخه زیادی وجود دارند که ممکن است به تیرگی زیر چشم شما کمک کنند. بسیاری از آنها حاوی کافئین، ویتامین E، آلوئه ورا، اسید هیالورونیک و/یا رتینول هستند.
  • خیار: طرفداران طب طبیعی پیشنهاد می کنند برش های ضخیم خیار را خنک کنید و سپس برش های خنک شده را به مدت 10 دقیقه روی تیرگی قرار دهید. سپس ناحیه را با آب بشویید. این درمان را دو بار در روز تکرار کنید.
  • روغن بادام و ویتامین E: حامیان طب طبیعی پیشنهاد می کنند که مقادیر مساوی از روغن بادام و ویتامین E را مخلوط کنید و سپس کمی قبل از خواب، به آرامی مخلوط را روی تیرگی ماساژ دهید. صبح ناحیه را با آب سرد بشویید. این روند را هر شب تکرار کنید تا زمانی که تیرگی از بین بروند.
  • ویتامین K: مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵ نشان داد که قرار دادن پد (حاوی مخلوطی از جمله کافئین و ویتامین K) زیر چشم باعث کاهش چین و چروک و تیرگی زیر چشم می‌شود.
  • کیسه های چای: درمانگران طبیعی پیشنهاد می کنند دو عدد کیسه چای (از چای حاوی کافئین استفاده کنید) را در آب گرم خیس کنید و سپس کیسه ها را برای چند دقیقه در یخچال خنک کنید. روی هر چشم یک کیسه قرار دهید. بعد از پنج دقیقه، کیسه های چای را برداشته و ناحیه را با آب سرد بشویید.

درمان پزشکی برای رفع تیرگی دور چشم

پزشک شما ممکن است بسته به تشخیص علت تیرگی زیر چشم، یک گزینه درمانی را پیشنهاد کند. این توصیه ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • کرم روشن کننده پوست: برای روشن کردن تیرگی هایپرپیگمنتاسیون زیر چشم، متخصص پوست ممکن است کرم روشن کننده پوست حاوی اسید آزلائیک، اسید کوجیک، اسید گلیکولیک یا هیدروکینون تجویز کند. برخی از این کرم ها با درصد پایین تری از ماده فعال، بدون نسخه در دسترس هستند.
  • لیزر درمانی: لیزر درمانی با استفاده از انرژی حرارتی سلول های آسیب دیده را بخار می کند. در این روش می توان رنگدانه تیره زیر چشم را هدف قرار داد. لیزر درمانی علاوه بر روشن کردن رنگ پوست تیره، ممکن است باعث ایجاد کلاژن جدید شود.
  • لایه برداری شیمیایی: ممکن است متخصص پوست برای روشن شدن تیرگی زیر چشم، لایه برداری شیمیایی ملایمی را پیشنهاد کند. این لایه بردارها اغلب حاوی اسید گلیکولیک، اسید رتینوئیک یا هیدروکینون هستند. همچنین ممکن است پزشک شما لایه برداری جسنر را پیشنهاد کند که ترکیبی از اسید سالیسیلیک، اسید لاکتیک و رزورسینول است.
  • بلفاروپلاستی: در عمل بلفاروپلاستی پلک پایین توسط جراح پلاستیک، جراح چشم یا جراح پوست، چربی اضافی برداشته می شود. این عمل می تواند سایه ایجاد شده توسط پلک شما را کاهش دهد و در نتیجه باعث کم رنگ شدن تیرگی دور چشم شود.
  • پرکننده ها: یک متخصص چشم، پوست، جراح پلاستیک یا یک متخصص مراقبت های بهداشتی آموزش دیده می تواند فیلرهای پوستی مبتنی بر اسید هیالورونیک مانند Restylane یا Juvederm را به بافت زیر چشم تزریق کند. پرکننده ها به کاهش حجم از دست رفته زیر چشم که می تواند باعث ایجاد تیرگی شود، کمک می کنند.

سوالات متداول

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

اگر تورم و تغییر رنگ فقط در زیر یک چشم ظاهر شد، باید در مورد آن با پزشک خود صحبت کنید، به خصوص اگر به مرور زمان بدتر شود.

آیا امکان رفع دائمی سیاهی دور چشم وجود دارد؟

راه حل های مختلفی – هم طبیعی و هم پزشکی – برای از بین بردن یا جلوگیری از ظاهر شدن تیرگی زیر چشم وجود دارد.

این شامل اطمینان از خواب کافی، بلکه همچنین چیزهایی مانند ویتامین ها، روغن ها، کیسه های چای یا روشی مانند لایه برداری شیمیایی است.

در حالی که هیچ یک از این درمان ها نتایج ماندگاری ندارند، اما اگر آنها را به طور مداوم انجام دهید، ممکن است به روشن شدن ظاهر تیرگی زیر چشم شما کمک کند.

متخصصان پوست چگونه سیاهی دور چشم را درمان می کنند؟

درمان های پزشکی مختلفی برای سیاهی دور چشم وجود دارد. اینها می توانند داروهای موضعی مانند ترتینوئین (رتین-آ)، درمان های لیزری یا در برخی موارد پرکننده های پوستی باشند.

چه کمبودی باعث ایجاد تیرگی می شود؟

تیرگی زیر چشم می توانند دلایل زیادی داشته باشند، اما تحقیقات نشان می دهد که کمبود آهن یا ویتامین B-12 ممکن است نقش داشته باشد.

مقالات مرتبط