کاهش چروک و درمان چین و چروک صورت

رفع چروک: انواع روش‌های کاهش چروک صورت ۲۰۲۴

در این مقاله می‌خوانید

چروک شدن بخشی طبیعی از روند پیری بدن است. اما اگر از ظاهر چروک روی پوست خود راضی نیستید، گزینه‌های درمانی برای کمک به بهبود ظاهرتان در دسترس است. اکثر این درمان‌ها به صورت سرپایی انجام می‌شوند و نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارند و میزان رضایت از آن‌ها بالاست.

بررسی کلی

چروک چیست؟

چروک خطوطی هستند که روی پوست شما ایجاد می شوند. شبیه به چروک‌هایی که روی پیراهن نیاز به اتو دارند، چروک نیز می‌تواند روی پوست شما – به خصوص روی صورت، گردن، دست‌ها و بازوها – ایجاد شود. آن‌ها می‌توانند به صورت چین یا خطوط برجسته روی پوست شما ظاهر شوند. چروک شدن بخشی طبیعی از روند پیری بدن است.

چه عواملی باعث ایجاد چروک می‌شوند؟

عوامل زیادی در ایجاد چروک روی پوست نقش دارند، از جمله:

  • پیری: با افزایش سن، سلول‌های پوست شما کندتر تقسیم می‌شوند که باعث نازک شدن لایه بیرونی پوست و ایجاد چروک پوست می‌شود. همچنین از سن ۳۰ سالگی به بعد، سالانه حدود ۱ درصد از کلاژن خود را از دست می‌دهید.
  • انقباضات ماهیچه‌های صورت: شما از ماهیچه‌های صورت خود برای لبخند زدن، اخم کردن یا بستن محکم پلک‌ها استفاده می‌کنید. با گذشت زمان، این ماهیچه‌ها به دلیل کاهش شدن چربی یا توده استخوانی و تأثیر نیروی جاذبه روی پوست شما ضعیف شده و باعث ایجاد خطوط اخم بین ابروها و خطوط پنجه کلاغی در گوشه‌های چشمان می‌شوند.
  • آسیب نور خورشید: قرار دادن پوست در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید می‌تواند باعث شود پوست شما زودتر از موعد پیر شود. نور خورشید می‌تواند کلاژن پوست شما را که خاصیت ارتجاعی و انعطاف‌پذیری لازم برای جلوگیری از چروک را به پوست می‌دهد، تخریب کند.
  • سیگار کشیدن: محصولات دخانی باعث کند شدن تولید کلاژن در بدن شما می‌شوند. کمبود کلاژن باعث ایجاد چروک می‌شود.

گزینه‌های درمانی برای رفع چروک

چروک شدن بخشی از روند طبیعی پیری است و الزاما نیازی به درمان ندارد. با این حال، اگر از ظاهر چروک‌های روی پوست خود راضی نیستید، گزینه‌های درمانی برای زیبایی ظاهری شما در دسترس است.

۱. رتینول‌ها

رتینول‌ها که شامل رتینول، رتینال آلدهید (رتین A)، استرهای رتینیل، adapalene، تازاروتن و ترتینوئین هستند، مواد شیمیایی مشتق شده از ویتامین A هستند که به کاهش خطوط و چروک‌های پوست و بهبود بافت، رنگدانه و سطح آبرسانی پوست کمک می‌کنند.

Loading ...

شما می‌توانید رتینول را در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست بدون نسخه بیابید. رتینول می‌تواند به لایه‌های عمیق پوست نفوذ کند تا کلاژن و الاستین را فعال کند. این کار به پوست شما ساختار و استحکام لازم برای جلوگیری از چروک را می‌دهد. 

می‌توانید محصولات حاوی رتینول را مانند لوسیون یا مرطوب‌کننده به طور مستقیم روی پوست خود در منزل استفاده کنید. برای اطمینان از اینکه محصولات حاوی رتینول برای شما مناسب هستند، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

۲. میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ یا سوزن زنی پوست، یک روش جوانسازی پوست است که از وسیله‌ای با چندین سوزن ریز استفاده می‌کند که با ایجاد زخم‌های بسیار کوچک، لایه بالایی پوست (اپیدرم) شما را سوراخ می‌کند. این زخم‌ها طی چند دقیقه بهبود می‌یابند و فرآیند تولید کلاژن و الاستین جدید را تحریک می‌کنند.

Loading ...

به طور کلی میکرونیدلینگ در بهبود چین و چروک یا خطوط ریز پوست موثر است.

۳. میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن به آرامی لایه‌های خارجی ضخیم یا ناهموار پوست را برمی‌دارد یا می‌ساید.

Loading ...

این درمان برای درمان جای زخم یا ترک‌های پوستی، تغییر رنگ پوست یا آسیب ناشی از نور خورشید مناسب‌تر است.

۴. درم ابریژن

درم ابریژن لایه‌های پوست شما را خراش می‌دهد. این درمان لایه‌های پوست را برای کاهش چین و چروک یا فرو رفتگی‌های نامنظم پوست برمی‌دارد.

Loading ...

درم ابریژن به شما کمک می‌کند تا پوستی صاف‌تر و جوان‌تر داشته باشید.

۵. پیلینگ شیمیایی

در لایه برداری شیمیایی با استفاده از مقادیر کمی از محلول شیمیایی، نواقص ظاهری پوست شما بهبود می‌یابد. این محلول لایه‌های بالایی پوست شما را برداشته و فضایی برای رشد پوست جدید و سالم در جای خود ایجاد می‌کند.

Loading ...

لایه برداری شیمیایی بهترین گزینه برای درمان چین و چروک، تغییر رنگ پوست یا جای زخم به حساب می‌آید.

۶. لیزر درمانی برای جوانسازی پوست

لیزر درمانی برای جوانسازی پوست باعث کاهش چین و چروک‌های صورت و ناهمواری‌های ناشی از آفتاب سوختگی یا آکنه می‌شود. در لیزردرمانی، پالس‌های نوری کوتاه و متمرکز به قسمت‌های خاصی از پوست شما تابانده می‌شود. 

Loading ...

اگر موارد زیر را دارید، کاندیدای ایده‌آلی برای لیزر درمانی جوانسازی پوست هستید:

  • خطوط ریز زیر یا اطراف چشم، پیشانی یا دهان
  • چین و چروک زیر یا اطراف چشم، پیشانی یا دهان
  • جای جوش

اگر آکنه فعال دارید، قبل از انجام لیزر درمانی باید تا زمانی که آکنه شما به خوبی کنترل شود، صبر کنید. لیزر درمانی به طور کلی برای افراد با پوست روشن مناسب‌تر است، زیرا افراد با پوست تیره‌تر، در صورت استفاده از برخی از روش‌های درمانی، با ریسک تیرگی بیشتر رنگ پوست (هیپرپیگمانتاسیون) مواجه می‌شوند.

۷. تزریق بوتاکس (Botox®, Dysport, Xeomin, Juveau)

تزریق نورومودولاتورها، که به عنوان شل‌کننده‌های چروک نیز شناخته می‌شوند، روشی محبوب برای رفع خطوط اخم، خطوط پنجه کلاغی و سایر چین و چروک‌های صورت است. این داروها که از سم بوتولینوم نوع A (بوتاکس) یا سایر سموم مشابه مشتق شده‌اند، می‌توانند به طور موقت فعالیت عضلات صورت را فلج کنند و از انقباض آنها که باعث ایجاد چین و چروک می‌شود، جلوگیری کنند.

Loading ...

پزشک این داروها را به عضلاتی که انقباض آن‌ها باعث ایجاد چروک می‌شود، مانند بین ابروها (خطوط اخم) و خطوطی که از گوشه‌های چشم شما امتداد می‌یابند (پنجه کلاغی) تزریق می‌کند.

۸. فیلر (پرکننده‌های پوستی)

چروک‌هایی که حتی در حالت استراحت صورت شما باقی می‌مانند، به دلیل عمق و ماندگاری، ممکن است به روش‌های قوی‌تری مانند تزریق فیلر برای پر شدن و لیفتینگ نیاز داشته باشند.

این نوع چروک‌ها به طور معمول در نواحی مانند خطوط اخم بین ابروها، خطوط پنجه کلاغی در گوشه‌های چشم، خطوط عمودی لب و خطوط ماریونت (خطوطی که از گوشه دهان تا چانه امتداد می‌یابند) دیده می‌شوند. 

Loading ...

اسید هیالورونیک رایج‌ترین نوع فیلر است و به طور موقت (معمولاً 6 تا 12 ماه) برای پر کردن خطوط و چین و چروک، حجم‌دهی به لب‌ها و گونه‌ها و صاف کردن خطوط ظریف استفاده می‌شود.

۹. لیفت صورت

لیفت صورت، که به عنوان ریتیدکتومی نیز شناخته می‌شود، یک عمل جراحی زیبایی است که با هدف جوانسازی و رفع چین و چروک‌های صورت و گردن انجام می‌شود.

Loading ...

در این روش، جراح پوست و چربی اضافی را از نواحی مختلف صورت و گردن برداشته و عضلات و بافت همبند زیرین را لیفت و سفت می‌کند.

چه کسی کاندیدای مناسبی برای درمان چروک است؟

درمان چروک ضروری نیست، اما اگر می‌خواهید ظاهرتان را بهبود ببخشید، یک گزینه عالی به شمار می‌رود. هر کسی که چروک دارد، می‌تواند در صورت تمایل تحت درمان قرار گیرد. شایع‌ترین گروه سنی که به دنبال درمان برای کاهش چین و چروک هستند، افراد بین ۴۰ تا ۵۵ سال می‌باشند.

شاید به دلیل اینکه از ظاهر چروک‌ها روی پوست خود راضی نیستید به فکر درمان چروک صورت افتاده باشید. درمان‌های چروک به صاف شدن پوست شما کمک می‌کند، باعث کاهش چین و چروک می‌شود و در نتیجه ظاهری شما را جوان‌تر می‌کند.

درمان‌های رفع چروک چقدر رایج هستند؟

روش‌های غیرجراحی برای درمان چروک بسیار رایج هستند. بر اساس آمار سال ۲۰۲۰، بیش از ۴ میلیون تزریق برای رفع چروک انجام شده است.

جزئیات روش‌های درمانی رفع چروک

قبل از روش‌های رفع چروک چه اتفاقی می‌افتد؟

قبل از هر نوع روش درمانی برای چروک، با پزشک خود برای بحث در مورد سابقه پزشکی، آلرژی‌های احتمالی، نگرانی‌هایتان و اهداف شما از درمان، صحبت خواهید کرد. پزشک شما این اطلاعات را ارزیابی می‌کند و گزینه‌های درمانی مناسب را برای شما در نظر می‌گیرد. مهم است توجه داشته باشید که همه گزینه‌های درمانی منحصر به فرد هستند و نوع درمانی که برای یک نفر موثر است، ممکن است برای فرد دیگری کارساز نباشد.

ممکن است پزشک شما بسته به نوع درمان، توصیه کند که از نور مستقیم خورشید دوری کنید یا در فضای باز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید تا از پوست خود در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت کنید.

در طول روش‌های رفع چروک چه اتفاقی می‌افتد؟

قبل از شروع درمان چروک، پزشک شما پوست شما را تمیز و لایه برداری می‌کند تا هرگونه چربی اضافی را از بین ببرد و در این حین از وسایل محافظ چشم برای جلوگیری از آسیب به چشمان شما استفاده می‌کند.

برخی از روش‌های سرپایی مانند میکرونیدلینگ، میکرودرم ابریژن، درم ابریژن، لایه برداری شیمیایی، لیزر درمانی برای جوانسازی پوست و تزریق نورومودولاتورها، در مطب پزشک و در حالی که شما هوشیار هستید، انجام می‌شوند و می‌توانند از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشند. پزشک شما در طول عمل از ابزارهای مخصوص، سوزن‌ها یا لیزر برای ناحیه‌ای از پوست شما که تحت درمان قرار می‌گیرد، استفاده خواهد کرد.

در طول لیزر درمانی برای جوانسازی پوست برای اینکه دردی احساس نکنید نیاز به بی‌حسی موضعی خواهید داشت.

ولی عمل‌های جراحی مانند لیفت صورت نیاز به بیهوشی عمومی دارند.

مراقبت‌های بعد از درمان چروک

بعد از هر روشی، پزشک دستورالعمل‌های خاصی را برای کمک به مراقبت از پوست شما در طول دوره نقاهت ارائه می‌دهد. مراقبت‌های بعد از درمان می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اجتناب از فعالیت‌های سنگین: تا زمانی که پوست شما بهبود یابد، از انجام فعالیت‌های سنگین خودداری کنید.
  • عدم مالش یا ماساژ دادن پوست: ناحیه‌ای که تزریق انجام شده را مالش یا ماساژ ندهید.
  • استفاده از کمپرس سرد: برای کاهش تورم می‌توانید از کمپرس یخ که داخل یک حوله پیچیده شده است، استفاده کنید.
  • استفاده از مرطوب کننده: برای جلوگیری از خشکی پوست در طول روز از مرطوب کننده استفاده کنید.
  • استفاده از کرم ضد آفتاب: در زمان بیرون رفتن از منزل، حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
  • پاکسازی ملایم پوست: پوست خود را به آرامی و با ملایمت تمیز کنید.
  • استفاده از آنتی بیوتیک: برای جلوگیری از عفونت، ممکن است پزشک بر حسب نوع درمان، استفاده از کرم یا پماد آنتی بیوتیک روی پوست تحت درمان را تجویز کند.
  • نوشیدن مایعات به میزان کافی: هیدراته بمانید و مایعات زیادی بنوشید.
  • اجتناب از سیگار و الکل: سیگار کشیدن یا نوشیدن الکل می‌تواند زمان بهبودی شما را به تأخیر بیندازد.

مزایا / عوارض جانبی درمان چروک

مزایای درمان چروک

درمان چروک دارای مزایای زیر است:

  • کاهش عمق و ظاهر چین و چروک، لک، تیرگی یا سیاهی دور چشم و جوان‌تر نشان دادن پوست
  • افزایش اعتماد به نفس
  • در روش‌های غیرجراحی، شما می‌توانید نتایج را همان روز مشاهده کنید.
  • برخی از روش‌ها بدون درد هستند.

عوارض جانبی و خطرات بالقوه درمان چروک

هر نوع درمان چروک، خطرات خاص خود را دارد، از جمله:

  • واکنش آلرژیک به دارو
  • تغییرات در رنگ و بافت پوست
  • ایجاد برآمدگی‌های دائمی زیر پوست
  • عدم تحرک عضلات صورت به همان صورت سابق (فلج موقت)
  • عفونت محل جراحی
  • ایجاد جای زخم
  • درد
  • کبودی
  • تورم

قبل از شروع درمان، در مورد خطرات و عوارض جانبی احتمالی به همراه دستورالعمل‌های مراقبت از پوست بعد از درمان، با پزشک خود صحبت کنید.

دوره نقاهت و چشم‌انداز

مدت زمان بهبودی بعد از درمان چروک

مدت زمان بهبودی برای هر نوع درمان چروک متفاوت است و شامل موارد زیر می‌شود:

  • بدون نیاز به دوره نقاهت: روش‌های شل‌کننده چروک
  • یک تا سه روز: میکرونیدلینگ و فیلر
  • یک تا سه هفته: درم ابریژن، لایه‌برداری شیمیایی و لیزر درمانی برای جوانسازی پوست
  • سه هفته یا بیشتر: لیفت صورت

ماندگاری روش‌های رفع چروک

تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان چروک به شدت چروک‌های شما و اهداف شخصی شما از درمان بستگی دارد. شما ممکن است برای رسیدن به نتیجه دلخواه و حفظ آن به چندین جلسه نیاز داشته باشید.

  • ماندگاری تا شش ماه: میکرونیدلینگ، لایه برداری شیمیایی، تزریق برای شل‌کننده چروک و فیلرها
  • ماندگاری تا پنج سال: لیزر درمانی برای جوانسازی پوست
  • ماندگاری دائمی: درم ابریژن
  • ماندگاری ۷ تا ۱۰ سال: لیفت صورت

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

بعد از درمان چروک، در صورت بروز موارد زیر به پزشک خود مراجعه کنید:

  • تب
  • تورم پوست که در طی چند روز کاهش نمی‌یابد.
  • عدم بهبودی پوست
  • خارش پوست
  • درد، خونریزی، خروج مایع زرد رنگ یا ایجاد زخم در محل درمان

سوالات متداول

آیا می‌توانم به طور دائم از شر چروک‌ها خلاص شوم؟

روش‌های مختلفی برای مقابله با چین و چروک‌ها وجود دارد، از جمله روش‌های دائمی مانند درم ابریژن و روش‌های موقتی که ظاهری جوان‌تر به شما هدیه می‌دهند. برخی از افراد ترجیح می‌دهند از ترکیبی از روش‌ها به مرور زمان استفاده کنند تا به نتایج دلخواه خود دست یابند.

از چه سنی دچار چروک می‌شوم؟

با افزایش سن، تغییراتی طبیعی در پوست ما رخ می‌دهد که به عنوان علائم پیری شناخته می‌شوند. این تغییرات معمولاً از اواسط دهه ۲۰ زندگی شروع می‌شوند، زمانی که تولید کلاژن و الاستین، دو پروتئینی که به حفظ استحکام و انعطاف‌پذیری پوست کمک می‌کنند، شروع به کاهش می‌کند.

در نتیجه این تغییرات، ممکن است شاهد ظهور خطوط ریز و چین و چروک روی پوست خود باشید. خطوط ریز اولین چین و چروک‌های ظریف هستند که معمولاً در اطراف چشم‌ها و دهان ظاهر می‌شوند. با گذشت زمان، این خطوط ریز عمیق‌تر می‌شوند و به چین و چروک تبدیل می‌شوند.

عوامل دیگری نیز می‌توانند در روند پیری پوست نقش داشته باشند، از جمله قرار گرفتن در معرض نور خورشید، سیگار کشیدن و کمبود خواب. 

آیا Differin® به رفع چروک کمک می‌کند؟

Differin® یک محصول مراقبت از پوست بدون نسخه است که حاوی رتینوئید است. رتینوئیدها به کاهش خطوط و چروک‌های پوست کمک می‌کنند. این محصول آکنه را نیز درمان می‌کند.

جمع بندی

چروک شدن بخشی طبیعی از روند پیری بدن است و نیازی به جراحی ندارد، اما در صورت تمایل به تغییر ظاهر خود، گزینه‌های درمانی در دسترس است. با پزشک خود در مورد اینکه دوست دارید ظاهرتان چگونه باشد، صحبت کنید. پزشک با در نظر گرفتن خواسته‌های شما، بهترین گزینه درمانی را برای رسیدن به اهدافتان به شما پیشنهاد می‌دهد.

مقالات مرتبط