روش‌های پاک کردن تاتو: عوارض و مزایای هر روش

روش‌های پاک کردن تاتو: عوارض و مزایای هر روش

در این مقاله می‌خوانید

به فکر پاک کردن تاتو هستید؟ روش های مختلفی برای حذف تاتو وجود دارد:

به طور کلی پاک کردن تاتو عملی است، اما برخی از تاتوها بسیار سخت تر از سایرین پاک می شوند. به عنوان مثال، تاتوهای قدیمی و همچنین تاتوهای خانگی (چوبی) از تاتوهای جدیدتر راحت تر پاک می شوند.

همچنین حذف برخی رنگ ها نسبت به برخی دیگر آسان تر است. این رنگ ها عبارتند از:

  • سیاه
  • قهوه ای
  • آبی تیره
  • سبز

حذف تاتوهای بزرگتر و رنگارنگتر به طور معمول از تاتوهای کوچکتر، روشن تر و کم رنگ تر زمان بر و پرهزینه تر است.

به دلیل خطر عوارض جانبی، ممکن است حذف تاتو در صورت داشتن موارد زیر نیز دشوارتر باشد:

  • پوست تیره تر
  • داشتن بیماری پوستی از قبل، مانند اگزما
  • شرایط سلامتی که روی پوست تأثیر می گذارد، مانند تبخال

با این حال، این بدان معنا نیست که اگر هر یک از این موارد برای شما صدق کند، نمی توانید تاتوی خود را حذف کنید. این فقط به این معنی است که شما ممکن است نیاز به کمی زمان بیشتر برای یافتن بهترین گزینه حذف تاتو برای خود داشته باشید.

انواع روش های پاک کردن تاتو

۱. پاک کردن تاتو با لیزر

اکثر متخصصان، پاک کردن تاتو با لیزر را موفق ترین و به صرفه ترین روش برای پاک کردن تاتو می دانند. لیزر اغلب به طور کامل تاتو را پاک نمی کند، در عوض باعث روشن شدن قابل توجه یا محو شدن آن می شود تا کمتر به چشم بیاید.

امروزه، اکثر تاتوها با لیزر کیوسوئیچ (Q-switched) حذف می شوند که انرژی را در یک پالس قوی ساطع می کند. این پالس انرژی، جوهر موجود در پوست شما را گرم می کند تا آن را تجزیه کند. برای حذف تاتوی خود به چندین جلسه لیزر درمانی طی چند هفته یا بیشتر نیاز خواهید داشت. تاتوهای قدیمی یا کمتر پیچیده به جلسات کمتری نیاز دارند، در حالی که تاتوهای جدیدتر یا الگوهای پیچیده تر به جلسات بیشتری نیاز دارند.

اگر پوست تیره تری دارید، ممکن است بخواهید پاک کردن تاتو با لیزر کیوسوئیچ Nd:YAG را در نظر بگیرید، که احتمال تغییر رنگ پوست تیره نسبت به لیزرهای کیوسوئیچ سنتی کمتر است.

به طور کلی، برای حذف تاتو با لیزر درمانی به حدود 7 تا 10 جلسه نیاز است. برای دستیابی به بهترین نتایج، باید بین جلسات 6 تا 8 هفته صبر کنید.

پس از هر جلسه، باید دستورالعمل های مراقبت های بعد از لیزر را که به شما داده شده است، دنبال کنید. به طور معمول، این مراقبت‌ها شامل استفاده از پماد ضد باکتری روی پوست شما به مدت چند روز است. این پماد به بهبود پوست شما و کاهش خطر عفونت کمک می کند. هر بار که پماد را استفاده می کنید، باید پانسمان زخم را عوض کنید.

حداقل برای 2 هفته آینده:

  • ناحیه تحت درمان را تمیز و خشک نگه دارید.
  • از پوشیدن لباس تنگ خودداری کنید.
  • از قرار گرفتن ناحیه تحت درمان در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید.
  • به هیچ پوسته یا تاولی که تشکیل می شود دست نزنید.

حذف تاتو با لیزر به طور معمول نسبت به سایر گزینه های حذف، خطر کمتری از نظر ایجاد جای زخم دارد، فقط مطمئن شوید که در هنگام بهبود ناحیه، آن را دستکاری نکنید، زیرا این کار می تواند خطر ایجاد جای زخم را افزایش دهد.

۲. پاک کردن تاتو با جراحی

پاک کردن تاتو با جراحی، که به آن برش و برداشتن تاتو نیز گفته می شود، شامل بریدن پوست تاتو شده و بخیه زدن دوباره پوست باقی مانده است. این تهاجمی ترین روش حذف تاتو است، اما همچنین تنها راه تضمین شده برای حذف کامل تاتو می باشد.

این روش اغلب از پاک کردن با لیزر ارزان تر است، اما همیشه جای زخم به جا می گذارد. در نتیجه، معمولاً فقط روی تاتوهای کوچک انجام می شود.

برش جراحی معمولاً در مطب جراحی پلاستیک انجام می شود و قبل از اینکه جراح با استفاده از ابزاری تیغه دار به نام اسکالپل، پوست تاتو شده را برش دهد، به شما بی حسی موضعی تزریق می شود. سپس، آنها پوست باقی مانده را دوباره به هم می دوزند. خود عمل بسته به اندازه تاتو می تواند چند ساعت طول بکشد.

روند بهبودی چندین هفته طول خواهد کشید. در این مدت، برای کمک به بهبود پوست و جلوگیری از خطر عفونت، باید چند روز از پماد تجویز شده یا توصیه شده استفاده کنید. محل را حداقل به مدت 2 هفته تمیز و دور از نور خورشید نگه دارید و دستورالعمل های مراقبت های بعد از عمل جراح خود را دنبال کنید.

۳. پاک کردن تاتو با درم ابریژن (سایش پوست)

پاک کردن تاتو با درم ابریژن شامل استفاده از دستگاهی سنباده مانند برای برداشتن لایه های پوست به منظور خروج رنگدانه تاتو است. اثربخشی این روش در افراد مختلف بسیار متفاوت است و به همین دلیل گزینه چندان محبوبی محسوب نمی شود.

اگر پوست بسیار حساسی دارید یا به بیماری پوستی مانند اگزما مبتلا هستید، بهتر است از درم ابریژن صرف نظر کنید. همچنین اگر داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنید، ممکن است پس از عمل در معرض خطر خونریزی، کبودی و تغییر رنگ پوست قرار بگیرید. افراد با پوست تیره نیز ممکن است بیشتر در معرض تغییرات رنگدانه پوست قرار گیرند.

در یک جلسه درم ابریژن معمولی، پزشک برای کاهش درد از بی حسی موضعی استفاده می کند. سپس با استفاده از دستگاه سنباده چرخان با سرعت بالا، لایه‌های بالایی پوست را ساییده می شود تا جوهر تاتو خارج شود.

این کار معمولا طی یک جلسه در مطب جراح زیبایی انجام می شود. مدت زمان انجام عمل به اندازه و رنگ تاتوی شما بستگی دارد. تاتوهای بزرگتر با رنگ های زیاد ممکن است بیش از یک ساعت طول بکشد.

در ناحیه تحت درمان به احتمال زیاد برای چند روز پس از عمل احساس درد و سوزش خواهید کرد.

بهبودی کامل می تواند 2 تا 3 هفته طول بکشد. قرمزی یا تغییر رنگ ناحیه تحت درمان معمولاً طی 8 تا 12 هفته برطرف می شود.

در طی بهبودی، پزشک شما ممکن است توصیه کند:

  • برای جلوگیری از عفونت از پماد استفاده کنید.
  • به مدت 3 تا 6 ماه پس از عمل از نور مستقیم خورشید خودداری کنید.
  • هر بار که بیرون از خانه هستید از ضد آفتاب روی محل استفاده کنید.
  • تا زمان بهبودی از پوشیدن لباس تنگ روی محل خودداری کنید.
  • از خیساندن ناحیه در آب در حین بهبودی خودداری کنید.

برخی از افراد پس از درمان با درم ابریژن دچار جای زخم می شوند. شما می توانید با:

  • استفاده از پمادهای تجویز شده
  • استفاده از ضد آفتاب
  • اجتناب از نور خورشید
  • استفاده از روغن ها و کرم های ضد جای زخم، پس از بهبود کامل محل درمان

شدت عوارض جانبی درم ابریژن را کاهش دهید.

عوارض جانبی احتمالی بعد از درمان با درم ابریژن عبارتند از:

  • تغییرات رنگ پوست، مانند روشن شدن، تیره شدن یا لکه لکه شدن
  • عفونت
  • قرمزی یا تغییر رنگ، تورم و خونریزی
  • جای زخم

برای جلوگیری از این عوارض، حتما دستورالعمل های مراقبت های بعد از پزشک خود را دنبال کنید. همچنین مطمئن شوید که پزشک مجوزهای لازم را داشته باشد.

درمان های خانگی برای پاک کردن تاتو

کرم های پاک کننده تاتو و لایه بردارهای شیمیایی در دسترس ترین و ارزان ترین گزینه هستند. هیچ مدرک علمی محکمی برای اثربخشی این روش وجود ندارد.

طبق گزارش های موردی، در بهترین حالت، این روش ها ممکن است کمی تاتو را روشن کنند. در بدترین حالت، می توانند منجر به سوختگی شیمیایی جدی شوند.

به دلیل خطر بالای تحریک پوستی و واکنش آلرژیک، متخصصان استفاده از کرم های پاک کننده تاتو خانگی را برای خلاص شدن از شر تاتو توصیه نمی کنند.

پوشاندن تاتو با تاتو جدید

اگر به دنبال پاک کردن کامل تاتو نیستید، پوشاندن آن با یک تاتو جدید نیز ممکن است ارزش امتحان کردن را داشته باشد.

پوشاندن تاتو با تاتو جدید، یک گزینه سریع و به صرفه برای پنهان کردن تاتوی قدیمی شماست. این روش برای افرادی که از طرح تاتوی خود خوششان نمی آید اما از داشتن تاتو بدشان نمی آید، گزینه مناسبی است.

وقتی از یک تاتوکار برای پوشاندن تاتو درخواست می کنید، او با شما برای طراحی تاتویی که بتواند تاتوی قدیمی شما را پنهان کند، همکاری خواهد کرد.

این ممکن است شامل ایجاد طرحی با خطوط ضخیم تر، سایه بیشتر یا اشکال منحصر به فرد باشد. بسیاری از تاتوکاران در ایجاد طرح های جدید برای پنهان کردن تاتوهای ناخواسته بسیار ماهر هستند.

پس از توافق بر روی طرح، تاتوکار شما، تاتو جدید را مشابه با تاتوی اولیه روی پوست شما اعمال می کند.

انتخاب بهترین روش پاک کردن تاتو

هنگام فکر کردن به بهترین گزینه های حذف تاتو، باید چندین عامل را در نظر بگیرید، از جمله:

  • هزینه: مختلف بودن هزینه روش های پاک کردن تاتو
  • خطر باقی ماندن جای زخم: احتمال ایجاد شدن جای زخم با برخی روش ها
  • اثربخشی: میزان موفقیت آمیز بودن هر روش در پاک کردن کامل تاتو
  • مدت زمان مورد نیاز: تعداد جلسات لازم برای پاک کردن کامل تاتو

این عوامل تا حد زیادی به اندازه، پیچیدگی، رنگ و شرایط تاتوی شما و همچنین نوع پوستتان بستگی دارد.

نتیجه گیری

برای افرادی که دیگر تاتویی را نمی خواهند، روش های مختلفی برای حذف آن وجود دارد.

روش های پاک کردن تاتو از نظر هزینه، اثربخشی و زمان بهبودی متفاوت هستند. دانستن گزینه های موجود می تواند به شما در تصمیم گیری در مورد پاک کردن تاتو که برای شما و بودجه تان مناسب است، کمک کند.

مقالات مرتبط