روغن رزماری برای رشد مو

آیا می توان از روغن رزماری برای رشد مو استفاده کرد؟

در این مقاله می‌خوانید

رزماری، گیاهی که به خاطر عطر و طعم دلنشین و خواص دارویی اش شناخته شده، قرن هاست که مورد استفاده قرار می گیرد. به تازگی، استفاده از روغن رزماری برای تقویت رشد مو و جلوگیری از ریزش مو محبوبیت زیادی پیدا کرده است. اما آیا این ادعاها پایه علمی دارند؟

در این مقاله، به بررسی شواهد مربوط به فواید روغن رزماری برای مو می پردازیم، عوارض جانبی احتمالی آن را بررسی می کنیم و به شما آموزش می دهیم که چگونه از این روغن به طور ایمن برای سلامت موهایتان استفاده کنید.

روغن رزماری چیست؟

روغن رزماری عصاره ای غلیظ است که از برگ ها و سرشاخه های گلدار گیاه رزماری (Rosmarinus officinalis) به دست می آید. این روغن به دلیل خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد قارچی قوی شناخته شده است.

هنگام استفاده روی مو، می توانید چند قطره از روغن رزماری را با یک روغن حامل (مانند روغن زیتون یا روغن آووکادو) مخلوط کنید. گزینه دیگر این است که چند قطره از روغن را با شامپو یا نرم کننده خود مخلوط کنید. هرگز روغن ضروری رزماری رقیق نشده را به طور مستقیم روی مو یا پوست سر استفاده نکنید.

تاثیر روغن رزماری و خواص آن در رشد مو

علم در حال بررسی پتانسیل تاثیر روغن رزماری برای کمک به رشد مو است. در اینجا خلاصه ای از دو مطالعه کلیدی آمده است:

در مطاالعه ای در سال 2022 محققان اثرات اولئوگل ها (ژل هایی که از روغن های گیاهی ساخته می شوند) حاوی روغن های ضروری سدر و رزماری را بر رشد مو در موش ها بررسی کردند.

موش ها با کرم موبر درمان شدند و سپس به مدت شش هفته اولئوگل دریافت کردند. برخی از موش ها اولئوگل های جداگانه، برخی دیگر ترکیبی و برخی دیگر Minoxidil 2% (ماده فعال Rogaine) دریافت کردند.

نتایج نشان داد که اولئوگل حاوی رزماری رشد مو را بیشتر از سدر تحریک می کند. اولئوگل حاوی رزماری همچنین اثرات مشابهی با Minoxidil داشت.

مطالعه‌ ی دیگر در سال 2015 به بررسی اثرات روغن رزماری بر آلوپسی آندروژنیک (نوعی ریزش موی رایج مرتبط با هورمون های جنسی) پرداخت. شرکت کنندگان به مدت شش ماه از روغن رزماری استفاده کردند. روغن رزماری به اندازه Minoxidil در کاهش ریزش مو موثر بود.

محققان معتقدند که روغن رزماری با تحریک رشد مو و مسدود کردن اثرات نوعی از تستوسترون که باعث ریزش مو می شود، عمل می کند.

طرز استفاده از روغن رزماری برای رشد مو

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای استفاده از روغن رزماری برای رشد مو، خرید شامپویی است که از قبل حاوی روغن رزماری باشد. بهتر است شامپویی را انتخاب کنید که غلظت روغن رزماری آن بیشتر باشد.

روش‌های دیگری برای استفاده از روغن رزماری برای رشد مو وجود دارد:

  • اضافه کردن به شامپو مورد علاقه: هنگام شستن مو، چند قطره روغن رزماری به شامپو خود اضافه کنید. برای جلوگیری از تحریک پوست سر، مقدار زیادی اضافه نکنید. با دو یا سه قطره برای هر بار مصرف شامپو شروع کنید.
  • ساخت شامپو خانگی با روغن رزماری: می‌توانید دستورالعمل‌های ساخت پایه شامپو خانگی را به صورت آنلاین پیدا کنید. پس از انتخاب پایه مورد نظر، می‌توانید روغن رزماری را به شامپو خانگی خود اضافه کنید.
  • ماساژ مستقیم روی پوست سر: می‌توانید روغن رزماری را مستقیماً روی پوست سر بمالید، اما ابتدا باید آن را با روغن حامل رقیق کنید. روغن‌های حامل مانند روغن آرگان، روغن نارگیل یا روغن آفتابگردان به شما کمک می‌کنند تا از روغن‌های ضروری به طور ایمن استفاده کنید. برای تهیه روغن ماساژ مو، چند قطره روغن رزماری را به روغن حامل اضافه کنید. انجمن ملی آروماتراپی هولوسیتیک توصیه می‌کند به ازای هر اونس روغن حامل، از ۲۰ قطره روغن ضروری بیشتر استفاده نکنید.

پس از مخلوط کردن روغن رزماری با روغن حامل، آن را روی پوست سر ماساژ دهید. لازم نیست آن را بشویید. اگر تصمیم به شستشو دارید، این کار را بعد از حداقل چند دقیقه ماندن محلول روی پوست سر انجام دهید. استفاده روزانه از محلول روغن ضروری و روغن حامل در مو یا پوست سر به طور کلی بی خطر است، به شرطی که از روغن رزماری بیش از حد استفاده نکنید.

روغن رزماری (روغن ضروری رزماری) در صورت رقیق شدن با روغن حامل و استفاده موضعی روی پوست سر یا پوست، بی خطر تلقی می شود. با این حال، ممکن است دچار تحریک پوستی یا واکنش آلرژیک شوید. بنابراین، باید مراقب باشید که مقدار زیادی روی پوست سر استفاده نکنید. آن را با روغن حامل رقیق کنید و فقط از چند قطره روغن رزماری استفاده کنید.

از اینکه محلول روغن رزماری وارد چشم شما شود، خودداری کنید. در صورت تماس با چشم، آنها را به سرعت با آب سرد بشویید.

درباره ایمنی روغن رزماری در دوران بارداری و شیردهی اطلاعات زیادی در دست نیست. حتی اگر روغن رزماری به صورت موضعی استفاده شود، تأیید خطرات و عوارض جانبی با پزشک متخصص زنان و زایمان ایده خوبی است.

افراد مبتلا به برخی شرایط بهداشتی، از جمله فشار خون بالا، زخم معده و بیماری التهابی روده، نباید از روغن رزماری استفاده کنند.

روغن رزماری همچنین ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد، از جمله:

  • داروهای رقیق کننده خون، از جمله وارفارین و پلاویکس (کلپیوگرل)
  • مهارکننده‌های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتنسین (ACE) (که برای درمان فشار خون بالا و نارسایی قلب استفاده می‌شوند)، از جمله Vasotec (آنالاپریل) و Zestril (لیزینوپریل)
  • داروهای ادرارآور (قرص های آب)، از جمله Lasix (فروزماید)
  • داروهای ضد دیابت (از آنجا که می تواند بر قند خون تأثیر بگذارد)
  • لیتیوم (ثبات کننده خلق و خو)

در حالی که عوارض جانبی با مصرف موضعی نادر است، قبل از استفاده موضعی روغن با پزشک خود مشورت کنید.

روغن رزماری را می توان به صورت موضعی به کودکان داد. با این حال، قبل از استفاده عمومی روی پوست، باید تست پچ (استفاده از آن روی ناحیه کوچکی برای مشاهده واکنش) انجام دهید. روغن رزماری را رقیق کنید. هرگز روغن ضروری رقیق نشده را به طور مستقیم روی پوست استفاده نکنید. 

مصرف خوراکی روغن رزماری ناامن تلقی می شود. حتی در مقادیر کم، می تواند اثرات سمی داشته باشد.

خلاصه

روغن رزماری برای تقویت رشد مو شناخته شده است و طبق تحقیقات، به اندازه برخی محصولات تجاری رشد مو موثر است. همچنین ممکن است به جلوگیری از ریزش مو، شوره سر و موهای سفید زودرس کمک کند.

استفاده موضعی از روغن رزماری به طور کلی بی خطر است، اگرچه ممکن است باعث واکنش های آلرژیک و تحریک پوستی شود. قبل از استفاده از آن روی مو، باید روغن را با روغن حامل رقیق کنید.

همچنین می توانید محصولاتی را برای مو خریداری کنید که از قبل حاوی روغن رزماری هستند. هنگام خرید قطره های روغن رزماری، محصولاتی را انتخاب کنید که 100% خالص و بدون رقیق باشند و حاوی عطر و مواد افزودنی نباشند.

برخی از افراد باید قبل از استفاده موضعی از روغن رزماری با پزشک خود مشورت کنند. این شامل زنان باردار و شیرده و افرادی با شرایط خاص سلامتی یا مصرف برخی داروها می شود.

تیم سلامت

مقالات مرتبط