روغن ویتامین ای برای مو

چرا روغن ویتامین E برای مو مفید است؟ ۳ دلیل اصلی

در این مقاله می‌خوانید

در حالی که مزایای ویتامین E برای پوست بر کسی پوشیده نیست، استفاده از آن برای مو نیز در حال رواج یافتن است. روغن ویتامین E می تواند به عنوان یک راه حل طبیعی برای طیف وسیعی از مشکلات مو، از جمله ریزش مو، خشکی پوست سر و موخوره عمل کند.

در این مقاله، به بررسی دلایل محبوبیت ویتامین E می پردازیم، روش های استفاده از آن برای مو را شرح می دهیم، به منابع جایگزین برای دریافت این ویتامین اشاره می کنیم و گروهی که باید از مصرف آن خودداری کنند را مشخص می کنیم.

خواص روغن ویتامین E برای مو

تحقیقات محدودی وجود دارد که فواید ویتامین E برای مو را تأیید کند. با این حال، مردم به دلایل مختلفی از آن استفاده می کنند.

۱. جلوگیری از ریزش مو

تاثیر ویتامین E بر ریزش مو موضوعی مورد بحث است. برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف مکمل آن می تواند به رشد مو کمک کند، در حالی که برخی دیگر هیچ فایده ای پیدا نکرده اند.

در یک مطالعه، افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا که مکمل ویتامین E مصرف می کردند، در مقایسه با گروهی که دارونما دریافت می کردند، موهای بیشتری داشتند. محققان معتقدند که این اثر به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی ویتامین E است که می تواند از آسیب سلولی ناشی از استرس اکسیداتیو در پوست سر جلوگیری کند.

با این حال، یک بررسی دیگر هیچ مدرکی مبنی بر موثر بودن ویتامین E برای درمان ریزش مو پیدا نکرد. این بررسی نشان داد که در حالی که برخی از مطالعات سطوح پایین تری از ویتامین E را در افراد مبتلا به آلوپسی نسبت به افراد سالم نشان داده اند، برخی دیگر هیچ تفاوت قابل توجهی را مشاهده نکرده اند.

به طور کلی، شواهد در مورد نقش ویتامین E در ریزش مو متناقض است. تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا این ویتامین می تواند یک درمان موثر برای ریزش مو باشد یا خیر، مورد نیاز است.

۲. تقویت سلامت پوست سر

طبق تحقیقات، استفاده موضعی از روغن ویتامین E دارای فواید زیر برای پوست سر است:

  • جلوگیری از پیری زودرس
  • گشاد کردن عروق خونی
  • افزایش جریان خون

اگرچه تحقیقات در مورد مصرف خوراکی ویتامین E و تاثیرات آن بر سلامت پوست محدود است، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد کمبود این ویتامین ممکن است با برخی از بیماری‌های پوستی، از جمله بیماری‌های پوست سر مرتبط باشد.

مطالعات نشان داده‌اند که افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند ویتیلیگو (از دست دادن رنگدانه پوست)، پسوریازیس (بیماری التهابی پوست)، درماتیت آتوپیک (اگزما) و آکنه، در مقایسه با افراد سالم، سطوح پایین‌تری از ویتامین E در بدن خود دارند.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که این مطالعات فقط نشان‌دهنده‌ی یک ارتباط هستند و به اثبات نمی‌رسانند که کمبود ویتامین E علت ایجاد این بیماری‌های پوستی است.

تحقیقات بیشتری برای درک کامل نقش ویتامین E در سلامت پوست و اینکه آیا مکمل‌های آن می‌توانند در پیشگیری یا درمان بیماری‌های پوستی مفید باشند، مورد نیاز است.

۳. افزایش درخشندگی و کاهش موخوره

روغن ها به طور کلی در محافظت از مو در برابر آسیب نقش مهمی دارند. تحقیقات نشان داده است که استفاده از روغن روی مو باعث روان شدن ساقه مو و جلوگیری از موخوره می شود.

نحوه استفاده از روغن ویتامین ای برای مو

بهتر است قبل از اینکه مستقیما روغن را به مو و پوست سر بزنید، موهایتان به طور طبیعی خشک باشند. اضافه کردن روغن می تواند درخشش مو را افزایش داده و آن را مرطوب کند. برای استفاده از روغن ویتامین E روی مو، این مراحل را دنبال کنید:

  1. مقدار کمی از روغن را کف دست خود بمالید.
  2. از پوست سر شروع کرده و به سمت پایین ساقه مو حرکت کنید، روغن ویتامین E را مستقیماً روی موهای خشک ماساژ دهید.
  3. بگذارید روغن به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی موهایتان بماند. 
  4.  روغن را با شامپو از موهای خود بشویید. 
  5. کاملا آبکشی کنید.

اگر مو و پوست سر شما چرب است، بهتر است از زدن روغن به نزدیک پوست سر خودداری کنید. در عوض، از وسط ساقه مو شروع کرده و به سمت پایین تا انتهای موها حرکت کنید.

روغن تنها راه بهره مندی از خواص ویتامین E برای مو نیست. ویتامین E را می توان در غذاها و مکمل ها نیز یافت. منابع عالی غذایی ویتامین E عبارتند از:

  • روغن جوانه گندم
  • تخم آفتابگردان
  • بادام
  • روغن آفتابگردان
  • روغن گلرنگ
  • فندق
  • کره بادام زمینی
  • اسفناج
  • بروکلی

ویتامین E همچنین به صورت مکمل وجود دارد. اکثر این مکمل ها بیش از 67 میلی گرم (میلی گرم) ویتامین E را تأمین می کنند که به طور قابل توجهی بیشتر از میزان توصیه شده روزانه 15 میلی گرم برای بزرگسالان است.

چه کسانی نباید از روغن ویتامین E روی مو استفاده کنند؟

اگر بعد از استفاده از روغن ویتامین E موهایتان چرب به نظر می رسد، احتمالا بیش از حد از آن استفاده کرده اید. از آنجایی که موی هر فردی متفاوت است، ممکن است لازم باشد میزان و دفعات استفاده از روغن ویتامین E را امتحان کنید.

بیشتر مشکلات مربوط به ویتامین E ناشی از مصرف داخلی آن است. مصرف بیش از حد ویتامین E، مانند مصرف بیش از حد هر چیز دیگری، برای شما مضر است. خوشبختانه، مقادیر موجود در منابع غذایی به طور کلی بی خطر هستند، بنابراین اکثر افراد نیازی به نگرانی در مورد مصرف بیش از حد ویتامین E از طریق غذا ندارند.

با این حال، اگر از مکمل های ویتامین E استفاده می کنید، ممکن است بیش از حد مصرف کنید. مصرف بیش از حد ویتامین E با افزایش خطر سکته مغزی، خونریزی و سرطان پروستات مرتبط است. علاوه بر این، ویتامین E می تواند با برخی داروها تداخل داشته باشد، از جمله:

  • داروهای ضد انعقاد (رقیق کننده خون) یا داروهای ضد پلاکت، مانند وارفارین
  • سایر آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین C، سلنیوم و بتاکاروتن
  • شیمی درمانی یا رادیوتراپی

اگر از هر گونه دارویی استفاده می کنید، قبل از مصرف مکمل های ویتامین E با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید برای شما بی خطر است.

جمع بندی

در حالی که تحقیقات محدود است، بسیاری از افراد از روغن ویتامین E برای موهای خود برای جلوگیری از ریزش مو و بهبود کلی سلامت مو و پوست سر استفاده می کنند. به جای اینکه روغن را مستقیماً روی موهای خود بمالید، می توانید ویتامین E را در بسیاری از منابع غذایی و مکمل ها نیز بیابید.

از مصرف بیش از حد ویتامین E خودداری کنید، زیرا می تواند در دوزهای بالا سمی باشد. همچنین می تواند با نحوه عملکرد برخی داروها، به ویژه رقیق کننده های خون، سایر آنتی اکسیدان ها و درمان های سرطان تداخل داشته باشد. به همین دلایل، بهتر است در مورد مصرف ویتامین E با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید.

تیم سلامت

مقالات مرتبط