ریزش سکه ای ریش

ریزش سکه ای ریش: ۹ راه درمان طبیعی

در این مقاله می‌خوانید

امروزه داشتن ریش در بین مردان بریتانیایی به شدت رایج شده است، به طوری که بیش از نیمی (54%) از آنها به نوعی موی صورت دارند، که این رقم در مقایسه با سال 2011 که تنها 37% بود، افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد [1]. این محبوبیت فزاینده، تقاضا برای یافتن راه حل‌هایی برای رفع لکه‌های ریش و دستیابی به ریشی کامل و بی‌نقص را نیز به همراه داشته است.

در پاسخ به این تقاضا، شاهد رشد چشمگیر صنعت محصولات و درمان‌های مرتبط با ریش هستیم. از داروها و محلول‌های موضعی گرفته تا لیزر درمانی و پیوند مو، وعده‌های متعددی برای داشتن ریشی ایده‌آل به مردان داده می‌شود. با این حال، توجه به این نکته ضروری است که درست مانند محصولات رشد مو، همه این درمان‌ها از نظر علمی اثبات نشده‌اند و ممکن است برای همه افراد موثر نباشند..

ریش شما فراتر از موهای صورتتان است؛ این عنصری از هویت و بیان شماست که می تواند بر عزت نفس شما و برداشت دیگران از شما تاثیر بگذارد [2]. اگر ریشتان کم پشت است، شاید به دنبال راهی برای پرپشت شدن آن باشید. اما به جای داروها و محصولات شیمیایی با عوارض جانبی احتمالی، چه راه حل های طبیعی و سالمی وجود دارد؟

خبر خوش این است که روش های متعددی برای درمان ریزش سکه ای ریش بدون نیاز به دارو یا مواد شیمیایی وجود دارد. در این مطلب، به بررسی این روش ها می پردازیم و در نهایت، کاشت ریش را به عنوان راه حلی دائمی برای مشکلات کم پشتی ریش معرفی می کنیم.

در این مقاله جامع، به بررسی علل لکه شدن ریش و راه‌حل‌های مختلف برای درمان و پنهان کردن آن می‌پردازیم.

علت ریزش سکه ای ریش چیست؟

چند علت رایج برای کم پشت و ریزش سکه ای ریش وجود دارد که برخی ذاتی و غیر قابل کنترل هستند و برخی دیگر را می توان با مراقبت صحیح از ریش و تغییر سبک زندگی، بهبود بخشید. در اینجا به مهمترین دلایل داشتن ریش کم پشت اشاره می کنیم [3][4][5]:

  • سن: برای مردان جوان، طبیعی است که هنوز نتوانند ریش بگذارند. در واقع، بسیاری از مردان تنها در حدود ۲۵ سالگی یا حتی اوایل ۳۰ سالگی به پتانسیل کامل ریش خود دست پیدا می کنند.
  • ژنتیک: رشد، تراکم، ضخامت و رنگ ریش شما عمدتاً تحت‌تأثیر ژنتیکتان است. در حالی که اقداماتی برای بهینه‌سازی این روند وجود دارد، محدودیت‌های ژنتیکی تعیین‌کننده‌ی نهایی حداکثر پرپشتی ریش شما هستند.
  • هورمون ها:رشد ریش تحت تاثیر هورمون‌های مردانه، به ویژه تستوسترون و دی هیدروتستوسترون (DHT) قرار دارد. این هورمون‌ها که در الگوی طاسی مردانه باعث ریزش مو می‌شوند، در نواحی حساس صورت مانند چانه و گونه‌ها، رشد مو را تحریک می‌کنند.میزان آندروژن موجود در خون و همچنین حساسیت فولیکول‌های موی صورت به این هورمون‌ها، دو عامل تعیین‌کننده‌ی اصلی در تراکم و ضخامت ریش شما هستند.
  • آلوپسی ریش (ریش ریزی): این شکل از آلوپسی آره آتا که به نام آلوپسی باربا شناخته می شود، یک بیماری خود ایمنی است، به این معنی که گلبول های سفید خون شما به فولیکول های مو حمله می کنند. این بیماری باعث ایجاد لکه های صاف و گرد بدون مو در ریش شما می شود.
  • بیماری های پوستی: عفونت های قارچی پوست سر، مانند شوره سر یا درماتیت سبوره، همچنین می توانند به ریش شما سرایت کنند، همانطور که سایر مشکلات شایع پوست سر مانند پسوریازیس نیز می توانند باعث ریزش ریش یا مو در ناحیه آسیب دیده شوند. 
  • شرایط روحی و روانی:استرس و اضطراب شدید می تواند منجر به نوعی ریزش مو به نام تلوژن افلوویوم شود. این نوع ریزش مو می تواند باعث نازک شدن موها در تمام نقاط سر، از جمله ریش شود.

بهترین روش های طبیعی برای درمان ریزش سکه ای ریش

ریش پرپشت و سالم، آرزوی بسیاری از آقایان است. اما گاهی اوقات ریش به صورت تکه تکه و کم پشت رشد می کند. در این متن به راهکارهای درمان طبیعی برای داشتن ریشی پرپشت و زیبا اشاره می کنیم:

۱. تغذیه مناسب

رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی، ویتامین ها و املاح معدنی به رشد بهتر ریش کمک می کند. مصرف کافی ویتامین C، ویتامین D، ویتامین E، آهن، روی و سلنیوم در داشتن ریشی پرپشت و درخشان نقش موثری دارد. نوشیدن آب کافی نیز بسیار مهم است. همچنین سعی کنید مصرف الکل و کافئین را که باعث کم آبی بدن می شوند، کاهش دهید.

۲. مراقبت از ریش

تمیز کردن و مرطوب نگه داشتن مرتب ریش، به سلامت آن کمک می کند. همچنین شانه زدن آرام و باز کردن گره های ریش به رشد بهتر آن کمک می کند. کوتاه کردن مرتب ریش نیز از نامرتب دیده شدن آن و ایجاد موخوره جلوگیری می کند.

از طرف دیگر، برخی عادات باعث آسیب به ریش می شوند. قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید، سشوار کشیدن مداوم و استفاده از مواد شیمیایی خشن مانند رنگ مو، می تواند باعث خشکی و شکنندگی موهای ریش شود. بستن محکم ریش نیز می تواند باعث ریزش مو شود. پس بهتر است از مدل های ریش که موها را کمتر تحت فشار قرار می دهند، استفاده کنید.

۳. کاهش خارش ریش

اگر ناحیه ریش شما دچار خارش، پوسته پوسته شدن و التهاب است، ممکن است درگیر عفونت قارچی باشید. خبر خوب این است که می توانید از ضد قارچ های طبیعی مانند عسل و آلوئه ورا برای درمان این عفونت استفاده کنید. عسل و آلوئه ورا به دلیل داشتن خاصیت ضد قارچی و ضد التهابی، می توانند علائم خارش را تسکین دهند.

طبق مطالعات انجام شده، لوسیون آلوئه ورا خارش و پوسته ریزی پوست را در ۵۸ درصد از بیماران کاهش داد و شامپوی ۵ درصد روغن درخت چای در مقایسه با دارونما، ۴۱ درصد در بهبود علائم خفیف و متوسط ​​شوره موثر بود [۷].

۴. روغن های ریش می توانند موهای صورت شما را تغذیه کنند

تحقیقات علمی هنوز نشان نداده است که آیا روغن های ضروری برای رشد مو، خواص خود را هنگام استفاده روی ریش حفظ می کنند. با این حال، این روغن‌ها حاوی مواد مغذی‌ای مانند اسیدهای چرب، آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و … هستند که برای سلامت هر نوع مویی ضروری‌اند. به همین دلیل، امتحان کردن مخلوط‌هایی از روغن‌هایی مانند روغن هسته کدو تنبل یا روغن سیاه دانه برای مو می‌تواند فوایدی داشته باشد.

علاوه بر این، برخی از این روغن‌ها خواص منحصر به فردی دارند که می‌توانند برای ریش مفید باشند. به عنوان مثال، روغن نعناع حاوی منتول است که می‌تواند ریش را خنک کند و به تسکین خارش و سوزش کمک کند. [8]

همانطور که موهای سر شما به آبرسانی و تغذیه برای جلوگیری از خشکی، شکنندگی و موخوره نیاز دارند، ریش شما نیز به مراقبت مشابهی احتیاج دارد. روغن‌های رشد مو با مرطوب کردن و تغذیه فولیکول‌های مو، ریش شما را قوی‌تر، سالم‌تر و زیباتر می‌کنند.

این روغن‌ها با نفوذ به عمق پوست، رطوبت مورد نیاز را به ریشه موها رسانده و باعث افزایش ضخامت و استحکام آنها می‌شوند. همچنین، با تامین مواد مغذی ضروری، رشد موها را تقویت کرده و به پرپشت شدن ریش شما کمک می‌کنند.

علاوه بر این، روغن‌های رشد مو، خارش و التهاب پوست زیر ریش را نیز کاهش می‌دهند و از ایجاد جوش و آکنه جلوگیری می‌کنند.

استفاده از این روغن‌ها به طور منظم، به شما کمک می‌کند تا ریشی زیبا، سالم و خوش‌حالت داشته باشید که نه تنها ظاهرتان را آراسته‌تر می‌کند، بلکه اعتماد به نفستان را نیز افزایش می‌دهد.

استفاده از روغن رزماری برای رشد ریش علی‌رغم اثربخشی آن در تحریک رشد موهای سر، ممکن است معایبی هم داشته باشد.

تحقیقات نشان داده که برخی از ترکیبات موجود در روغن رزماری می‌توانند به عنوان مسدود کننده‌های طبیعی DHT عمل کنند. DHT هورمونی است که نقش مهمی در رشد موهای صورت ایفا می‌کند.

بنابراین، مشابه داروهایی مانند فیناستراید و دوتاسترید که برای درمان ریزش موی سر تجویز می‌شوند، استفاده از روغن رزماری ممکن است به طور بالقوه مانع از رشد ریش یا حتی باعث ریزش آن شود.

البته لازم به ذکر است که تحقیقات بیشتری برای تأیید این اثر روغن رزماری بر روی موهای صورت و همچنین میزان دقیق تأثیر آن نیاز است.

در نهایت، اگر به دنبال راهی برای افزایش رشد ریش خود هستید، بهتر است قبل از استفاده از روغن رزماری با یک متخصص پوست یا پزشک مشورت کنید.

5. مناسب‌ترین مدل ریش را برای خود پیدا کنید

با این همه مدل ریش جذاب که مد شده، تقریبا همه می‌تونن مدل مناسب خودشون رو پیدا کنن. مدلی که جاهای پرپشت ریش رو بیشتر نشون بده و جاهای کم پشت رو هم بپوشونه.

۶. ورزش کردن را شروع کنید

ورزش کردن برای سلامتی ذهن و بدن شما مفید است. ورزش باعث ترشح مواد شیمیایی احساس خوب (اندورفین) می شود و نشان داده شده است که سطح تستوسترون شما را کمی افزایش می دهد، به خصوص اگر سن شما بالاتر رفته باشد و قبلا کم تحرک بوده اید [6]. علاوه بر این، با گذشت زمان، می تواند گردش خون شما را بهبود بخشد که به افزایش جریان خون به فولیکول های ریش شما کمک می کند.

۷. راه‌هایی برای کاهش استرس در زندگی خود پیدا کنید

مدیتیشن، انجام یوگا، غرق شدن در یک سرگرمی خلاقانه یا گذراندن عصرهای آرامش‌بخش با دوستان خوب، همگی می‌توانند به کاهش سطح استرس کمک کنند. این می تواند تأثیر مثبتی روی مو و همچنین ریش شما داشته باشد، زیرا می تواند از ریزش موی ناشی از استرس (تلوژن افلوویوم) جلوگیری کند.

اگر دائماً احساس اضطراب دارید یا اغلب در استراحت و قطع ارتباط با کار و دنیای بیرون مشکل دارید، مراجعه به درمانگر می تواند به شما در غلبه بر این مشکلات و بهبود سلامت ذهنی و جسمی شما کمک کند.

۸. سیگار کشیدن را کم کنید

سیگار کشیدن از طریق روش‌های مختلفی باعث ریزش موی سر و ریش می‌شود. اولا، نیکوتین یک ماده منقبض کننده عروق است، به این معنی که می‌تواند جریان خون به فولیکول‌های ریش را کاهش دهد و آنها را از اکسیژن و مواد مغذی محروم کند. دوما، می‌تواند باعث التهاب خفیف در سراسر بدن شود. در نهایت، می‌تواند استرس اکسیداتیو را افزایش دهد که به موهای صورت شما آسیب می‌زند. بنابراین، کاهش تعداد سیگارهایی که در روز می‌کشید یا به طور کلی ترک سیگار، می‌تواند تأثیر مثبت قابل توجهی بر سلامت کلی شما و سلامت ریشتان داشته باشد.

ویپینگ (سیگار الکترونیکی) نیز در صورتی که از مایع الکترونیکی حاوی نیکوتین استفاده کنید، می‌تواند باعث ریزش مو شود. با این حال، اعتقاد بر این نیست که ویپینگ همان تأثیر منفی سیگار کشیدن را داشته باشد، بنابراین روی آوردن به ویپینگ ممکن است جایگزین مناسبی برای ریش شما (و البته کل بدن شما) باشد.

۹. هیچ کاری نکنید

شاید عجیب به نظر برسد، اما گاهی اوقات، بی عملی بهترین کار است. با رشد اضطرابی که ممکن است در مراحل اولیه رشد ریش تجربه کنید، تسلیم نشوید – این احتمالاً فرم نهایی آن نیست. بسیاری از مردان بعد از چند هفته دیدن ته ریش کم پشت و تکه تکه، ناامید شده و تلاش برای داشتن ریش را رها می‌کنند. برخی نیز به این افسانه ریزش مو که تراشیدن ریش باعث ضخیم‌تر شدن آن می‌شود، گوش می‌دهند.

در واقع، ممکن است برعکس باشد. رشد یک ریش کامل زمان زیادی می‌برد، شما ممکن است نیاز داشته باشید تا حدود ۳ ماه آن را بلند کنید تا به اندازه‌ای برسد که بتوان آن را به شکل دلخواه فرم داد. اما هنگامی که ریش شما به طول بیشتری برسد، بافت آن اغلب لکه‌های کم پشت یا نازک اولیه را می‌پوشاند و پرتر و جذاب‌تر به نظر می‌رسد. بنابراین، تیغ خود را کنار بگذارید، مراحل عجیب و غریب رشد ریش را تحمل کنید و به موهای صورت خود زمان دهید تا رشد کنند.

منابع:

  1. Most British men now have facial hair
  2. Men’s Facial Hair Preferences Reflect Facial Hair Impression Management Functions Across Contexts and Men Know It
  3. Beard Alopecia: An Updated and Comprehensive Review of Etiologies, Presentation and Treatment
  4. Androgen actions on the human hair follicle: perspectives
  5. Alopecia Areata Barbae in a Nutshell
  6. Exercise training improves free testosterone in lifelong sedentary aging men
  7. Treatment of seborrheic dermatitis: a comprehensive review
  8. Mechanisms and time course of menthol-induced cutaneous vasodilation

تیم سلامت

مقالات مرتبط