علت و درمان ریزش مو

فورا ریزش مو را متوقف کنید! علت و روش های درمان ریزش مو

در این مقاله می‌خوانید

ریزش مو مشکلی رایج است که می‌تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که موهایتان با سرعت بیشتری از آنچه که به طور طبیعی جایگزین می‌شوند، می‌ریزند.

در این پست وبلاگ، به بررسی عمیق ریزش مو می‌پردازیم، از جمله:

  • تعریف ریزش مو و اینکه آیا مسری است یا خیر.
  • علل مختلف ریزش مو، از جمله ژنتیک، استرس، تغییرات هورمونی و شرایط پزشکی.
  • علائم و نشانه‌های ریزش مو، از جمله نازک شدن مو، طاسی با الگوی مشخص و ریزش ناگهانی مو.
  • نحوه تشخیص و درمان ریزش مو توسط متخصص پوست.
  • گزینه‌های مختلف درمانی، از جمله درمان‌های خانگی، روش‌های پزشکی، داروها، مکمل‌ها و روش‌های پوششی.
  • نکات مراقبتی برای مدیریت ریزش مو و حفظ سلامت موهایتان.

با خواندن ادامه مطلب، اطلاعات لازم برای درک این وضعیت رایج و یافتن راه حل‌های موثر برای آن را به دست خواهید آورد.

در این پست، اطلاعات دقیقی از منابع معتبر مانند آکادمی پوست آمریکا ارائه می‌شود تا به شما در درک بهتر ریزش مو و گزینه‌های موجود برای مقابله با آن کمک کند.

ریزش مو: نمای کلی

ریزش مو چیست؟

اصطلاح پزشکی ریزش مو، آلوپسی (alopecia) است و یکی از شایع‌ترین اختلالاتی است که متخصصین پوست تشخیص داده و درمان می‌کنند.

آیا ریزش مو مسری است؟

خیر، ریزش مو مسری نیست.

بعضی از بیماری‌های مسری می‌توانند باعث ریزش مو شوند. برای مثال، ابتلا به قارچ عامل بیماری کچلی، می‌تواند پوست سر شما را درگیر کند. در صورت عدم درمان، کچلی پوست سر منجر به ریزش مو می‌شود.

چرا موهای من می‌ریزد؟

ما به دلایل زیادی (با تأکید بر کلمه زیادی) موهای خود را از دست می‌دهیم. اما علت شایع‌تر، ریزش موی ارثی است.

اگر به تازگی عمل جراحی، تب بالا یا شیمی درمانی داشته‌اید، ریزش قابل توجه مو طبیعی است. همچنین، اکثر خانم‌ها چند ماه پس از زایمان، دچار ریزش قابل توجه مو می‌شوند.

مراقبت نامناسب از مو یا مدل موی خیلی سفت، می‌تواند باعث ریزش مو شود. برخی افراد سالم نیز ممکن است به آلوپسی آره‌آ (alopecia areata) مبتلا شوند، بیماری‌ای که موجب ریزش مو در هر ناحیه‌ای از بدن می‌شود. این‌ها تنها چند مورد از دلایل متعدد ریزش مو هستند.

با وجود این همه علت، تشخیص دلیل ریزش موی شما می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. با این حال، برای اقدام در جهت رفع آن، دانستن علت بسیار مهم است. در بسیاری از موارد، ریزش مو قابل درمان است یا می‌توان برای جلوگیری از ریزش بیشتر مو اقدام کرد. کلید دستیابی به نتیجه، تشخیص علت واقعی ریزش موی شماست.

متخصصین پوست، با موفقیت علت ریزش مو را در بسیاری از افراد تشخیص می‌دهند.

آیا لازم است برای ریزش مو به متخصص پوست مراجعه کنم؟

این پزشکان متخصص در درمان پوست، مو و ناخن هستند. آن‌ها دارای تخصص و ابزار لازم برای رسیدن به علت اصلی ریزش موی شما هستند.

هرچه زودتر علت را پیدا کنید، نتیجه‌ی درمان شما بهتر خواهد بود. هرچه موهای کمتری از دست بدهید، درمان (یا پیشگیری) موفقیت‌آمیزتر خواهد بود.

آیا شامپوهای ضد ریزش مو و درمان‌های خانگی موثر هستند؟

برخی از محصولات موثر هستند. ماینوکسیدیل (Rogaine®) می‌تواند به طور ایمن و موثر، برخی از علل ریزش مو را درمان کند. افرادی که ریزش موی ارثی دارند، می‌توانند با این محصول تا حدی شاهد رویش مجدد مو باشند. همچنین، استفاده از لیزر خانگی می‌تواند بخشی از یک برنامه درمانی موثر برای افرادی باشد که ریزش موی ارثی دارند.

باز هم تاکید می‌کنیم، کلید دستیابی به نتیجه، دانستن علت است.

ریزش چه تعدادی مو طبیعی است؟

ریزش مو تا حدی طبیعی است. در واقع، جایگزینی 50 تا 100 تار مو در روز بخشی از چرخه طبیعی رشد مو است و دلیلی برای نگرانی نیست. اما اگر شاهد عقب‌نشینی خط مو، طاسی سر یا نازک شدن کلی مو هستید، اینها می‌توانند نشانه‌هایی از ریزش مو باشند که نیاز به بررسی بیشتر دارند.

علائم و نشانه های ریزش مو

علائم ریزش مو به روش های مختلفی ظاهر می شود. ممکن است متوجه موارد زیر شوید:

  • نازک شدن تدریجی موهای سر
  • تاسی که به آرامی بزرگ می شود
  • عقب رفتن خط رویش مو که با گذشت سالها بیشتر نمایان می شود
  • باز شدن بیشتر فرق سر
  • کم پشت شدن دم اسبی

میلیون ها نفر دچار این علائم ریزش مو می شوند که به تدریج ظاهر می شوند. این علائم ممکن است ان چنان قابل توجه نباشند، بنابراین ممکن است ماه ها یا سال ها دچار ریزش مو باشید تا متوجه آن شوید. در حالی که بسیاری از افرادی که دچار ریزش مو می شوند، یک یا چند مورد از این علائم رایج را نشان می دهند، ریزش مو می تواند به روش های دیگری نیز رخ دهد.

ریزش مو می تواند به طور ناگهانی و شدید ظاهر شود؟

در حالی که ریزش مو اغلب به تدریج اتفاق می افتد، ممکن است موارد زیر را مشاهده کنید:

  • طاسی شدن یک نقطه یا نوار از سر طی 1 یا 2 روز
  • ریختن دسته های مو هنگام شانه زدن یا برس کشیدن مو
  • ریختن همه (یا بیشتر) موهای سر

ریزش مو می تواند در جای دیگری به جز پوست سر ایجاد شود؟

در حالی که ریزش مو معمولا پوست سر را تحت تاثیر قرار می دهد، برخی شرایط می توانند باعث ریزش مو در سایر نقاط بدن شوند. آلوپسی آره آتا بیماری است که می تواند باعث ریزش مو در هر جایی از بدن شود که مو در آن رشد می کند. افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا اغلب دچار ریزش مو در پوست سر می شوند، اما ممکن است بخشی (یا همه) موارد زیر را نیز از دست بدهند:

  • ابروها
  • مژه ها
  • ریش
  • موهای بینی
  • موهای ناحیه تناسلی

افراد کمی که به آلوپسی آره آتا مبتلا هستند، تمام موهای بدن خود را از دست می دهند. در این صورت، این بیماری آلوپسی یونیورسالیس نامیده می شود.

فیبروزینگ آلوپسی فرونتال بیماری دیگری است که باعث ریزش مو در پوست سر و سایر نقاط بدن می شود. برخی افراد ابرو، مژه یا موهای سایر نقاط بدن خود را از دست می دهند.

همچنین ممکن است موهای سر را حفظ کنید و در جای دیگری از دست بدهید. سایش ناشی از پوشیدن لباس، کفش یا جوراب تنگ می تواند باعث ریزش مو در ناحیه ای شود که دائما ساییده می شود.

علائم و نشانه های دیگر ریزش مو

در حالی که اغلب کم پشتی مو تنها علامت ریزش مو است، برخی افراد علائم و نشانه های دیگری را نیز نشان می دهند. ممکن است ریزش مو همراه با موارد زیر باشد:

  • سوزش یا خارش قبل از ریزش ناگهانی مو – برخی از افرادی که به آلوپسی آره آتا مبتلا هستند این را تجربه می کنند.
  • خارش شدید، سوزش و حساسیت در ناحیه ای که دچار ریزش مو هستید – در صورت بروز این موارد، احتمالاً عفونت دارید.
  • تکه های طاسی پوسته پوسته، اغلب با زخم یا تاول هایی که باز شده و چرک می کنند – این اغلب به معنای عفونت قارچی پوست سر است.
  • قرمزی، تورم و زخم هایی که ممکن است خارش داشته باشند و چرک کنند – وضعیتی به نام فولیکولیت دکلوان می تواند باعث این شود.
  • لکه های پوسته پوسته پسوریازیس روی پوست سر – اکثر افرادی که به پسوریازیس مبتلا هستند، در مقطعی آن را روی پوست سر خود می گیرند و این می تواند باعث ریزش موی موقت شود.

علائم و نشانه هایی که ایجاد می کنید به علت ریزش موی شما بستگی دارد.

علت ریزش مو چیست؟

ریزش مو مشکلی شایع است که می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. درک علت ریزش مو به شما کمک می‌کند تا بفهمید که موهایتان به چه صورت می‌ریزند (تدریجی یا ناگهانی) و آیا خود به خود دوباره رشد می‌کنند یا برای احیا به درمان نیاز دارند.

۱. ریزش موی ارثی

این نوع ریزش مو که شایع ترین علت ریزش مو در سراسر جهان است، در هر دو جنس زن و مرد ایجاد می شود. در مردان، به آن ریزش موی الگوی مردانه (pattern hair loss) و در زنان، ریزش موی الگوی زنانه (female pattern hair loss) گفته می شود. صرف نظر از اینکه در مرد یا زن ایجاد شود، اصطلاح پزشکی آن آلوپسی آندروژنتیک (androgenic alopecia) است.

ریزش موی ارثی

مهم نیست از کدام اصطلاح استفاده می کنید، این بدان معناست که شما ژن هایی را به ارث برده اید که باعث کوچک شدن فولیکول های مو (جایی که هر تار مو از آن رشد می کند) و در نهایت توقف رشد مو می شود. کوچک شدن فولیکول مو ممکن است از نوجوانی شروع شود، اما معمولا در سنین بالاتر آغاز می گردد.

در زنان، اولین نشانه قابل توجه ریزش موی ارثی معمولا نازک شدن کلی مو یا افزایش اندازه فرق سر است.

در مردان مبتلا به ریزش موی ارثی، اولین علامت اغلب عقب رفتن خط رویش مو یا تاسی در بالای سر است.

آیا امکان رویش مجدد مو وجود دارد؟

بله، درمان می تواند به توقف یا کند شدن ریزش مو کمک کند. همچنین ممکن است به رشد مجدد مو نیز کمک کند. هر چه زودتر درمان را شروع کنید، تاثیرگذاری آن بیشتر خواهد بود. بدون درمان، ریزش مو همچنان ادامه خواهد داشت.

۲. افزایش سن

با افزایش سن، اکثر افراد ریزش مو را تجربه می‌کنند چون سرعت رشد مو کم می‌شود. در نهایت، فولیکول‌های مو از رشد باز می‌ایستند و باعث نازک شدن موی سر می‌شوند. همچنین موها شروع به از دست دادن رنگ خود می‌کنند. خط رویش موی زنان به طور طبیعی عقب می‌رود.

ریزش مو با افزایش سن

آیا امکان رویش مجدد وجود دارد؟ 

با تشخیص زودهنگام، درمان به برخی افراد برای رویش مجدد مو کمک می‌کند.

۳. آلوپسی آره‌آتا

آلوپسی آره‌آتا بیماری‌ای است که زمانی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو (محل نگهداری مو) حمله می‌کند و باعث ریزش مو می‌شود. موهای هر ناحیه‌ای از بدن شما، از جمله پوست سر، داخل بینی و گوش شما ممکن است بریزد. برخی افراد مژه یا ابروهای خود را از دست می‌دهند.

آیا امکان رویش مجدد وجود دارد؟

بله. اگر موهای شما به خودی خود دوباره رشد نکند، درمان می‌تواند به تحریک رویش مجدد کمک کند.

۴. درمان سرطان

اگر تحت شیمی درمانی قرار بگیرید یا پرتودرمانی روی سر یا گردن انجام دهید، ممکن است طی چند هفته پس از شروع درمان، تمام (یا بیشتر) موهای خود را از دست بدهید.

آیا امکان رویش مجدد وجود دارد؟ 

مو معمولا طی چند ماه پس از اتمام شیمی درمانی یا پرتودرمانی سر و گردن شروع به رشد مجدد می‌کند. متخصصان پوست می‌توانند داروهایی برای کمک به رشد سریع‌تر مو تجویز کنند.

آیا قابل پیشگیری است؟

استفاده از کلاه خنک کننده قبل، حین و بعد از هر جلسه شیمی درمانی ممکن است به جلوگیری از ریزش مو کمک کند.

۵. زایمان، بیماری یا سایر عوامل استرس‌زا 

ممکن است چند ماه پس از زایمان، بهبودی از بیماری یا عمل جراحی، موهای بسیار بیشتری را در برس یا روی بالش خود مشاهده کنید. این اتفاق می‌تواند بعد از یک دوره استرس‌زای زندگی مانند طلاق یا فوت عزیزان هم رخ دهد.

آیا امکان رویش مجدد وجود دارد؟ 

اگر استرس متوقف شود، بدن شما دوباره تنظیم می‌شود و ریزش بیش از حد مو متوقف خواهد شد. هنگامی که ریزش متوقف می‌شود، اکثر افراد متوجه می‌شوند که موهایشان طی ۶ تا ۹ ماه به پرپشتی طبیعی خود باز می‌گردند.

۶. مراقبت از مو

رنگ کردن، فر کردن یا صاف کردن مو می تواند به موهای شما آسیب برساند. این آسیب به مرور زمان می تواند منجر به ریزش مو شود.

آیا امکان رویش مجدد مو وجود دارد؟

شما می توانید با تغییر نحوه مراقبت از موهایتان از ریزش مو جلوگیری کنید. اما باید بدانید که فولیکول های مو آسیب دیده دیگر قادر به رویش مجدد مو نیستند. آسیب دیدن تعداد زیادی از فولیکول های مو باعث ایجاد طاسی دائمی می شود.

۷. کشیدن مداوم مو

اگر موهای خود را به طور مداوم به عقب می کشید و محکم سفت می کنید، این کشش مداوم می تواند منجر به ریزش دائمی مو شود. اصطلاح پزشکی این عارضه «آلوپسی کششی» است.

آیا امکان رویش مجدد مو وجود دارد؟

خیر، اما با برخی تغییرات می توانید از ریزش مو جلوگیری کنید.

۸. اختلالات هورمونی

یکی از علل شایع این عدم تعادل، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) است. این سندروم باعث ایجاد کیست در تخمدان زنان به همراه سایر علائم و نشانه ها می شود که می تواند شامل ریزش مو باشد. قطع مصرف برخی از قرص های ضد بارداری نیز می تواند باعث ایجاد اختلالات هورمونی موقت شود. زنانی که دچار اختلال هورمونی می شوند ممکن است دچار نازک شدن مو (یا ریزش مو) در پوست سر شوند.

آیا امکان رویش مجدد مو وجود دارد؟

با درمان ممکن است رویش مجدد مو حاصل شود.

۹. عفونت پوست سر

عفونت پوست سر می تواند منجر به ایجاد نواحی پوسته پوسته و ملتهب روی پوست سر شود. همچنین ممکن است نقاط سیاه ریزی را روی پوست سر خود مشاهده کنید. اینها در واقع ته موهای ریخته شده هستند. در برخی موارد ممکن است فرد دچار طاسی شود.

نمایش محتوای حساس
عفونت پوست سر و ریزش مو

آیا امکان رویش مجدد مو وجود دارد؟

بله، با درمان می توان عفونت را از بین برد. پس از برطرف شدن عفونت، موها دوباره رشد می کنند.

۱۰. داروها

یکی از عوارض جانبی برخی داروها ریزش مو است. اگر فکر می کنید دارویی باعث ریزش موی شما شده است، از پزشک خود بپرسید که آیا ریزش مو عارضه جانبی آن دارو است یا خیر. قطع ناگهانی مصرف برخی داروها می تواند مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کند، پس حتما قبل از قطع مصرف دارو با پزشک خود صحبت کنید.

آیا موهای ریخته شده دوباره رشد می کنند؟

بله.

۱۱. پسوریازیس پوست سر

بسیاری از افراد مبتلا به پسوریازیس پلاکی در نهایت دچار پسوریازیس پوست سر می شوند. این عارضه می تواند منجر به ریزش مو شود.

نمایش محتوای حساس
پسوریازیس و ریزش مو

آیا موهای ریخته شده دوباره رشد می کنند؟

معمولا پس از برطرف شدن پسوریازیس پوست سر، موها دوباره رشد می کنند، اما این روند زمان بر است. با رعایت نکات زیر که متخصصین پوست توصیه می کنند، ممکن است بتوانید از ریزش مو جلوگیری کنید.

۱۲. کندن مو

برخی افراد به منظور کاهش استرس موهای خود را می کنند، آن ها ممکن است از این کار خود آگاه نباشند. اصطلاح پزشکی این کار تریکوتیلومانیا نامیده می شود.

ریزش مو به علت کندن مو

آیا موهای ریخته شده دوباره رشد می کنند؟

بله، در صورتی که فولیکول های مو از بین نرفته باشند. برای اینکه موهای شما دوباره رشد کنند، باید کندن مو را متوقف کنید.

۱۳. آلوپسی سیکاتریسیل (اسکار)

این بیماری زمانی ایجاد می شود که التهاب باعث تخریب فولیکول های مو شود. فولیکول موی تخریب شده دیگر قادر به رشد مو نیست. شرایط مختلفی می توانند باعث ایجاد این بیماری شوند.

آلوپسی سیکاتریسیل

آیا موهای ریخته شده دوباره رشد می کنند؟

زمانی که فولیکول مو تخریب شود، دیگر قادر به رشد مو نیست. تشخیص زودهنگام این بیماری می تواند از ریزش بیشتر مو جلوگیری کند.

۱۴. بیماری های آمیزشی

بیماری های آمیزشی (STI) در صورت عدم درمان می توانند منجر به ریزش مو شوند. سیفلیس یکی از این بیماری هاست. سیفلیس درمان نشده می تواند باعث ریزش مو به صورت تکه تکه در پوست سر، ابرو، ریش و سایر نقاط بدن شود. سایر بیماری های آمیزشی نیز می توانند باعث ریزش مو شوند.

آیا موهای ریخته شده دوباره رشد می کنند؟

معمولا بعد از درمان بیماری آمیزشی، موها دوباره شروع به رشد می کنند.

۱۵. بیماری تیروئید

اگر در عملکرد تیروئید شما مشکلی وجود داشته باشد، ممکن است شاهد نازک شدن موهای خود باشید. برخی افراد متوجه می شوند که هنگام شانه زدن موهایشان به صورت دسته ای کنده می شود.

آیا موهای ریخته شده دوباره رشد می کنند؟

بله، درمان بیماری تیروئید می تواند ریزش مو را برطرف کند.

۱۶. کمبود بیوتین، آهن، پروتئین یا زینک

کمبود هر یک از این مواد مغذی می تواند باعث ریزش قابل توجه مو شود.

آیا موهای ریخته شده دوباره رشد می کنند؟

بله، زمانی که بدن شما به اندازه کافی مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کند، موها دوباره رشد می کنند.

۱۷. سایش

افرادی که به طور مداوم چکمه، جوراب یا لباس تنگ می پوشند، ممکن است در محل تماس لباس با پوست دچار ریزش مو شوند. اصطلاح پزشکی این عارضه آلوپسی اصطکاکی است.

آیا موهای ریخته شده دوباره رشد می کنند؟

معمولا پس از قطع شدن سایش، موها به طور طبیعی دوباره رشد می کنند.

۱۸. مسمومیت

مسموم شدن به تدریج می تواند باعث ریزش مو شود. سموم هایی که می توانند باعث ریزش مو شوند عبارتند از: آرسنیک، تالیوم، جیوه و لیتیوم. همچنین، بلعیدن مقدار زیادی وارفارین، که در سم موش وجود دارد، می تواند باعث ریزش مو شود. مصرف بیش از حد ویتامین A یا سلنیوم نیز سمی است و می تواند باعث ریزش مو شود.

آیا امکان رویش مجدد مو وجود دارد؟

بله، زمانی که دیگر در معرض سم قرار نگیرید، موها دوباره رشد می کنند.

تشخیص و درمان ریزش مو

برای درمان موثر ریزش مو، ابتدا باید علت آن را پیدا کنید. برای تشخیص دقیق، مراجعه به یک متخصص پوست (درماتولوژیست) دارای مجوز توصیه می شود. این پزشکان دانش عمیقی در مورد علل متعدد ریزش مو و تجربه درمان انواع مختلف آن دارند.

متخصصین پوست چگونه علت ریزش مو را پیدا می کنند؟

برای تشخیص دقیق علت ریزش مو، متخصص پوست ابتدا با جمع آوری اطلاعات شروع می کند. متخصص پوست شما:

  • سوالاتی خواهد پرسید. مهم است که بدانید چه مدت است که ریزش مو دارید و آیا این ریزش به سرعت اتفاق افتاده است یا خیر.
  • از نزدیک پوست سر، ناخن ها و هر ناحیه دیگری که دچار ریزش مو شده است را بررسی می کند. این معاینه سرنخ های مهمی در مورد آنچه اتفاق می افتد را ارائه می دهد.
  • سلامت موهای شما را آزمایش می کند. کشیدن ملایم موهای شما به متخصص پوست شما اطلاعات زیادی در مورد نحوه رشد موهای شما و اینکه آیا مستعد شکستن هستند می دهد.

اگر متخصص پوست شما تشخیص دهد علت ریزش موی شما یک بیماری، کمبود ویتامین، عدم تعادل هورمونی یا عفونت باشد، ممکن است به آزمایش خون یا بیوپسی پوست سر نیاز داشته باشید. این آزمایشات را می توان در مطب متخصص پوست انجام داد.

پس از اینکه متخصص پوست شما این اطلاعات را به دست آورد، اغلب می تواند علت ریزش موی شما را به شما بگوید.

گاهی اوقات، متخصص پوست شما به اطلاعات بیشتری نیاز دارد. این ممکن است در صورتی اتفاق بیفتد که فرد بیش از یک علت داشته باشد. به عنوان مثال، ممکن است خانمی چند ماه پیش زایمان کرده باشد و این باعث ریزش موی آشکار شود. او همچنین ممکن است ریزش موی ارثی زودرس داشته باشد که چندان مشهود نیست.

چه زمانی مو به طور طبیعی دوباره رشد می کند؟

بله، موی شما ممکن است به طور طبیعی دوباره رشد کند. این اتفاق می تواند بیفتد اگر به تازگی:

  • بچه دار شده اید
  • از یک بیماری جدی بهبود یافته اید یا جراحی کرده اید
  • تحت درمان سرطان قرار گرفته اید
  • ۲۰ پوند یا بیشتر وزن کم کرده اید
  • به یک مورد خفیف از بیماری به نام آلوپسی آره آتا مبتلا شده اید که باعث می شود سیستم ایمنی بدن شما به فولیکول های مو حمله کند
  • از شر پسوریازیس روی پوست سر خود خلاص شده اید

متخصص پوست شما می تواند به شما بگوید که آیا موهایتان ممکن است دوباره به طور طبیعی شروع به رشد کنند.

برای اینکه دوباره رشد مو را ببینید، گاهی اوقات نیاز به برخی تغییرات دارید.

تغییر در مراقبت از مو (یا مدل مو) ممکن است کمک کند برخی از مدل‌های مو و عادات مراقبت از مو می‌توانند به مو آسیب برسانند و منجر به ریزش مو شوند. اگر متخصص پوست شما تشخیص دهد که این ممکن است باعث ریزش موی شما شود، او می تواند تغییراتی را توصیه کند که به شما در جلوگیری از آسیب رساندن به موهایتان کمک کند.

چه زمانی متخصصان پوست درمان ریزش مو را توصیه می کنند؟

در حالی که موهای شما ممکن است به طور طبیعی دوباره رشد کنند، متخصص پوست شما ممکن است برای کمک به رشد سریع‌تر آن، درمان را توصیه کند. گاهی اوقات، درمان برای جلوگیری از ریزش بیشتر مو ضروری است.

یک برنامه درمانی برای ریزش مو ممکن است شامل موارد زیر باشد:

۱. درمان‌های خانگی ریزش مو

درمان‌های خانگی راحت هستند و بسیاری از آنها را می‌توانید بدون نسخه پزشک خریداری کنید. از آنجایی که مطالعات نشان داده است موارد زیر می‌تواند به ریزش مو کمک کند، متخصص پوست شما ممکن است یکی (یا چند مورد) از آنها را در برنامه درمانی خانگی شما بگنجاند.

ماینوکسیدیل (روگین®)

ماینوکسیدیل می تواند به ریزش موی زودرس کمک کند؛ این دارو نمی تواند کل سر را دوباره پر از مو کند.

برای استفاده از ماینوکسیدیل، آن را طبق دستور، معمولاً یک یا دو بار در روز، روی پوست سر خود بمالید.

ماینوکسیدیل در صورت استفاده طبق دستورالعمل می تواند:

  • رشد مو را تحریک کند 
  • از ریزش بیشتر مو جلوگیری کند

ماینوکسیدیل زمانی که همراه با درمان دیگری برای ریزش مو استفاده شود، موثرتر است. بسیاری از افراد هنگام استفاده از ماینوکسیدیل شاهد مقداری رویش مجدد مو هستند، اما دیدن نتایج زمان می برد، معمولا حدود 6 تا 12 ماه.

اگر شاهد رویش مجدد مو بودید، باید هر روز به استفاده از آن ادامه دهید.

اگر استفاده از ماینوکسیدیل را متوقف کنید، فواید آن را از دست خواهید داد. از آنجایی که ماینوکسیدیل به حفظ ضخامت موهای شما کمک می کند، ممکن است برخی از موها نازک تر به نظر برسند و احساس شوند. همچنین به تدریج متوجه خواهید شد که ریزش موی بیشتری دارید.

لیزر برای استفاده در خانه

برای درمان ریزش مو در خانه می توانید از کلاه و شانه های لیزری استفاده کنید. در حالی که تنها چند مطالعه به بررسی این دستگاه ها پرداخته اند، نتایج امیدوارکننده است.

در یک مطالعه، به بیش از ۲۰۰ مرد و زن که دچار ریزش موی ارثی بودند، یک شانه لیزر مو یا یک دستگاه تقلبی که شبیه شانه لیزر بود داده شد. بیماران از وسیله ای که به آنها داده شده بود ۳ بار در هفته به مدت ۲۶ هفته استفاده کردند.

محققان دریافتند که برخی از بیمارانی که از لیزر به جای دستگاه تقلبی استفاده می کردند، موهای ضخیم تر و پرپشت تری داشتند.

درک این نکته مهم است که همه کسانی که از لیزر استفاده کردند، شاهد رویش مجدد مو نبودند.

مطالعات بیشتری برای یافتن اینکه چه کسانی بیشتر از این درمان بهره مند می شوند و اینکه آیا این دستگاه ها عوارض جانبی بلندمدتی ایجاد می کنند یا خیر، مورد نیاز است.

میکرونیدلینگ

دستگاه میکرونیدلینگ حاوی صدها سوزن ریز است. چندین مطالعه نشان داده است که این روش می تواند به تحریک رشد مو کمک کند. در یک مطالعه، مردان بین ۲۰ تا ۳۵ ساله‌ای که دچار ریزش موی ارثی خفیف یا متوسط بودند، با موارد زیر درمان شدند:

  • ماینوکسیدیل ۵% دو بار در روز
  • ماینوکسیدیل ۵% دو بار در روز به همراه میکرونیدلینگ هفتگی

پس از ۱۲ هفته درمان، بیماران تحت درمان با ماینوکسیدیل و میکرونیدلینگ رشد موی به طور قابل توجهی بیشتری داشتند.

مطالعات دیگر نشان داده‌اند که استفاده از میکرونیدلینگ همراه با درمان دیگری، از جمله پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) یا کورتیکواستروئید که روی ناحیه نازک شدن مو استفاده می‌کنید، به بهبود رشد مو کمک می‌کند.

در حالی که می توانید بدون نسخه پزشک دستگاه میکرونیدلینگ خریداری کنید، بهتر است قبل از آن با متخصص پوست خود مشورت کنید. میکرونیدلینگ می تواند برخی از شرایط را بدتر کند. همچنین مهم است که دستگاه میکرونیدلینگ مناسبی تهیه کنید.

دستگاه‌هایی که برای ریزش مو استفاده می‌شوند، سوزن‌های بلندتری نسبت به سوزن‌هایی دارند که برای درمان پوست استفاده می‌شوند.

۲. روش های درمانی پزشکی

در حالی که درمان های خانگی راحت هستند، به نظر می رسد روشی که توسط یک متخصص پوست دارای مجوز انجام می شود، موثرتر باشد. به همین دلیل، متخصص پوست شما ممکن است یکی از موارد زیر را در برنامه درمانی شما بگنجاند.

تزریق کورتیکواستروئید

برای کمک به رشد مجدد مو، متخصص پوست شما این دارو را به مناطق طاس (یا کم پشت) تزریق می کند. این تزریقات معمولاً هر 4 تا 8 هفته در صورت نیاز انجام می شود، بنابراین باید برای درمان به مطب متخصص پوست خود مراجعه کنید.

این موثرترین درمان برای افرادی در نظر گرفته می شود که چند تکه آلوپسی آره آتا دارند، وضعیتی که باعث ریزش مو می شود. در یک مطالعه روی ۱۲۷ بیمار مبتلا به آلوپسی آره آتا تکه تکه، بیش از ۸۰ درصد از افرادی که با این تزریق ها درمان شدند، طی ۱۲ هفته حداقل نیمی از موهایشان دوباره رشد کرد.

کاشت مو

اگر ناحیه ای از نازک شدن یا طاسی شدن به دلیل الگوی طاسی مردانه (یا زنانه) دارید، متخصص پوست شما ممکن است پیوند مو را به عنوان گزینه ای ذکر کند. این می تواند یک راه حل دائمی و موثر باشد.

لیزر درمانی

اگر استفاده روزانه از ماینوکسیدیل یا مصرف دارو برای درمان ریزش مو برای شما ناخوشایند به نظر می رسد، لیزر درمانی ممکن است یک گزینه باشد. همچنین به نام لیزر درمانی کم توان شناخته می شود، چندین مطالعه نشان می دهد که این ممکن است به موارد زیر کمک کند:

  • ریزش مو ارثی
  • آلوپسی آره آتا
  • ریزش مو ناشی از شیمی درمانی
  • تحریک بهبودی و رشد مو بعد از کاشت مو

مطالعات نشان می دهد که لیزر درمانی بی خطر و بدون درد است اما به جلسات درمانی زیادی نیاز دارد. برای اینکه شاهد کمی رشد مو باشید، ممکن است نیاز به چندین درمان در هفته به مدت چند ماه داشته باشید.

پلاسمای غنی از پلاکت (PRP)

مطالعات نشان می دهد که این می تواند یک درمان بی خطر و موثر برای ریزش مو باشد. PRP شامل کشیدن مقدار کمی از خون شما، قرار دادن خون شما در دستگاهی که آن را به قسمت‌هایی تقسیم می‌کند، و سپس تزریق بخشی از خون شما (پلاسما) به ناحیه‌ای با ریزش مو می‌شود.

کل فرآیند حدود 10 دقیقه طول می کشد و معمولا نیازی به توقف ندارد.

شما نیاز به بازگشت برای تزریق مجدد دارید. اکثر بیماران به مدت 3 ماه یک بار در ماه و سپس هر 3 تا 6 ماه یک بار مراجعه می کنند.

در عرض چند ماه اول درمان، ممکن است متوجه شوید که ریزش موی شما کمتر یا به حداقل رسیده است.

۳. درمان دارویی ریزش مو

یکی دیگر از گزینه های درمانی، مصرف داروهای تجویزی است. نوع داروی تجویز شده بستگی به موارد زیر دارد:

  • علت ریزش مو
  • سلامتی کلی
  • سن
  • نتایج مورد انتظار
  • برنامه های بارداری

مصرف هر دارویی ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. در مورد عوارض جانبی احتمالی که ممکن است هنگام مصرف یکی از این داروها برای درمان ریزش مو تجربه کنید، از متخصص پوست خود سوال کنید. این داروها عبارتند از:

فیناستراید (Propecia®)

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) این دارو را برای درمان ریزش موی الگوی مردانه تایید کرده است. فیناسترید در صورت مصرف طبق دستورالعمل می تواند:

  • سرعت ریزش مو را کند کند
  • رشد موهای جدید را تحریک کند

فیناستراید قرصی است که روزی یک بار مصرف می شود. به نظر می رسد مصرف آن در یک زمان هر روز بهترین نتیجه را داشته باشد.

این دارو نیز مانند سایر درمان‌های ریزش مو، به زمان نیاز دارد تا اثر کند. معمولا حدود 4 ماه طول می کشد تا متوجه بهبودی شوید.

فیناستراید در صورتی که در همان ابتدای ریزش مو مصرف آن را شروع کنید، موثرتر است. همچنین، متخصص پوست ممکن است این دارو را برای درمان خانمی که دچار ریزش موی ارثی است و نمی تواند باردار شود، تجویز کند.

اگر فیناستراید برای شما موثر است، برای ادامه نتایج باید مصرف آن را ادامه دهید. پس از قطع مصرف، دوباره موهای خود را از دست خواهید داد. قبل از مصرف این دارو، حتما در مورد عوارض جانبی احتمالی با متخصص پوست خود صحبت کنید.

اسپیرونولاکتون

این دارو ممکن است برای زنانی که ریزش موی الگوی زنانه دارند، گزینه مناسبی باشد. این دارو می تواند:

  • از ریزش بیشتر مو جلوگیری کند
  • ضخامت مو را افزایش دهد

مطالعات نشان می دهد که این دارو در حدود 40 درصد برای زنان مبتلا به ریزش موی الگوی زنانه موثر است. در یک مطالعه بر روی 166 زن که اسپیرونولاکتون مصرف کردند، 42 درصد گفتند که بهبود خفیفی داشته اند و 31 درصد نیز از افزایش ضخامت مو خبر دادند.

بسیار مهم است که در دوران مصرف اسپیرونولاکتون باردار نشوید. این دارو می تواند باعث نقص های مادرزادی شود. برای جلوگیری از بارداری، متخصص پوست شما همچنین قرص ضدبارداری تجویز می کند، در صورتی که امکان بارداری برای شما وجود داشته باشد.

سایر داروها

در صورت عفونت یا التهاب دردناک، متخصص پوست شما می تواند داروهایی برای درمان این موارد تجویز کند.

به عنوان مثال، اگر نوعی ریزش مو به نام آلوپسی فیبروزینگ فرونتال (FFA) دارید که می تواند باعث التهاب دردناک شود، متخصص پوست ممکن است آنتی بیوتیک و داروی ضد مالاریا تجویز کند. همچنین کرم حلقوی پوست سر که ناشی از قارچ است، نیاز به داروهای ضد قارچ دارد.

۴. ویتامین ها، مواد معدنی و سایر مکمل ها

اگر آزمایش خون شما نشان دهد که به اندازه کافی بیوتین، آهن یا روی دریافت نمی کنید، متخصص پوست شما ممکن است مصرف مکمل را توصیه کند. اگر به اندازه کافی پروتئین دریافت نمی کنید، متخصص پوست می تواند به شما بگوید که چگونه میزان مصرف خود را افزایش دهید.

شما فقط باید زمانی بیوتین، آهن یا روی مصرف کنید که آزمایش خون شما نشان دهد که کمبود دارید. اگر سطح آنها طبیعی است، مصرف مکمل می تواند مضر باشد. به عنوان مثال، اگر آهن زیادی مصرف کنید، ممکن است دچار مسمومیت آهن شوید. علائم اولیه این مسمومیت شامل درد معده و استفراغ است.

سایر مکمل‌هایی که برای کمک به ریزش مو در نظر گرفته شده‌اند، تمایل دارند حاوی مقدار زیادی از یک ماده مغذی باشند. از آنجایی که این امر می تواند باعث شود شما بیش از حد مواد مغذی دریافت کنید، بسیاری از متخصصان پوست توصیه می کنند به جای آن از مولتی ویتامین استفاده کنید.

۵. کلاه گیس و پنهان کننده ها

آیا از مصرف دارو احساس ناراحتی می کنید؟ آیا برنامه شما زمان کمی را برای درمان در اختیار شما قرار می دهد؟ آیا هزینه درمان، که به طور کلی بیمه آن را پوشش نمی دهد، خیلی گران است؟

اگر به هر یک از این سوالات پاسخ مثبت دادید، متخصص پوست شما ممکن است کلاه گیس یا کانسیلر را توصیه کند.

در حالی که این موارد نمی توانند ریزش مو را کند کنند یا به رشد مجدد مو کمک کنند، اما می توانند عزت نفس شما را افزایش دهند. مزیت دیگر این است که کلاه گیس یا کانسیلر نتایج فوری را ارائه می دهد.

انواع مختلفی از کلاه گیس، از جمله مواردی که می توان به صورت سفارشی برای شما ساخت، در دسترس هستند. اگر به دنبال کانسیلر مانند اسپری یا پودری هستید که بتواند ریزش مو را پنهان کند، محصولات زیادی به صورت آنلاین پیدا خواهید کرد. با انتخاب های بی پایان، داشتن یک متخصص پوست که شما را در انتخاب راهنمایی کند، مفید است.

نتیجه برای کسی که دچار ریزش مو شده است چیست؟ 

با تشخیص دقیق، بسیاری از افرادی که دچار ریزش مو شده اند می توانند شاهد رشد مجدد مو باشند. اگر برای رشد مجدد به درمان نیاز دارید، هر چه زودتر شروع کنید، احتمال بیشتری برای مشاهده رشد مجدد وجود دارد.

درک این نکات مهم است:

  • همه انواع ریزش مو قابل درمان نیست، اما متخصص پوست ممکن است بتواند از ریزش بیشتر مو جلوگیری کند.
  • ممکن است ماه ها طول بکشد تا نتایج درمان را مشاهده کنید.
  • هیچ درمانی برای همه افراد، حتی دو نفر با یک نوع ریزش مو، جواب نمی دهد.
  • گاهی اوقات، ریزش مو سرسخت است و قبل از اینکه درمانی پیدا شود که موثر باشد، نیاز به امتحان کردن درمان های مختلف دارد.

مراقبت از خود نیز نقش مهمی در پیشگیری و درمان ریزش مو دارد. برای اینکه بفهمید متخصصان پوست چه توصیه می کنند، به بخش «ریزش مو: مراقبت از خود» مراجعه کنید.

نکات مراقبتی برای مدیریت ریزش مو

ریزش مو مشکلی است که بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. در مواجه با این مشکل، مردم اغلب به دنبال راه حل های زیر هستند:

  • تغییر مدل مو یا فرق سر برای پنهان کردن کم پشتی مو
  • خرید محصولات ادعا کننده ی رویش مجدد مو
  • مصرف ویتامین ها و مکمل های خاص برای رشد مو

برخی از خانم ها نیز دفعات شامپو زدن موهای خود را کاهش می دهند.

تاثیر این تلاش ها اغلب در بهترین حالت کم است و به ندرت به ریشه ی مشکل می پردازد. اگر دچار ریزش مو هستید، کارشناسان موارد زیر را توصیه می کنند:

  • ريزش مو علل بسياري دارد. هرچه زودتر علت آن را پيدا کنيد، احتمال رسيدن به نتيجه دلخواهتان بيشتر است. برای تشخیص علت ريزش مو بهتر است به متخصص پوست (درماتولوژیست) مراجعه کنيد. يک درماتولوژیست می تواند به ريشه مشکل پي ببرد و در بسیاری از موارد ريزش مو را با موفقيت درمان کند.
  • موهای نازک شده یا در حال ريزش، شکننده و به راحتی آسیب پذیر هستند. بنابراین هنگام شستشو و حالت دادن به موهایتان، باید ملایم رفتار کنید. در اینجا توصیه هایی از متخصصان پوست برای افرادی که دچار ريزش مو هستند، آورده شده است:
    • از شامپوی ملایم استفاده کنید. برخی از شامپوها رطوبت مو را از بین می برند.
    • بعد از هر بار شامپو زدن، از نرم کننده استفاده کنید. نرم کننده تارهای مو را می پوشاند که باعث کاهش موخوره و شکستگی مو می شود.
    • از نرم کننده یا گره باز کن بدون نیاز به آبکشی استفاده کنید. استفاده از این مواد بعد از هر بار شستشو و نرم کردن مو به کاهش موخوره، شکستگی و وز شدن مو کمک می کند.
    • برای خشک شدن سریعتر مو، آن را با حوله میکروفیبر بپیچید. این کار باعث کاهش زمان سشوار کشیدن مو می شود.
  • از روغن های داغ برای مو استفاده نکنید. این روغن ها مو را داغ می کنند که باعث آسیب بیشتر به موهای ضعیف می شود.
  • از رنگ کردن، فر کردن، صاف کردن و رهاسازی مو در خانه خودداری کنید. در صورت تمایل به انجام این کارها، به سالنی مراجعه کنید که در خدمات مورد نظر شما تخصص داشته باشد و متخصصانی داشته باشد که بتوانند پوست سر و موهای شما را برای یافتن مناسب ترین محصول معاینه کنند. اطمینان حاصل کنید که سالن بعد از این کارها از نرم کننده استفاده کند.
  • استفاده از بابلیس، اتو مو و شانه داغ را محدود کنید و فقط در موارد خاص مانند عروسی یا مصاحبه شغلی از آنها استفاده کنید. این وسایل مو را داغ می کنند که باعث ضعیف شدن آن می شود.
  • از سشوار در کمترین درجه حرارت استفاده کنید. در صورت امکان، بگذارید موهایتان به طور طبیعی خشک شوند.
  • از بستن محکم مو به صورت دم اسبی، بافتنی، یا مدل های مشابه خودداری کنید. بستن مداوم مو به گونه ای که آن را تحت فشار قرار می دهد، می تواند باعث نوعی ریزش مو به نام آلوپسی کششی شود. در طول زمان، هر چیزی که مو را بکشد می تواند باعث ریزش دائمی مو شود.
  • اگر عادت دارید موهای خود را دور انگشتانتان بپیچید یا آن را بکشید، سعی کنید این کار را ترک کنید. این عادت ها می توانند موهای ضعیف را بیشتر ضعیف کرده و باعث ریزش بیشتر مو شوند.
  • موهایتان را به آرامی و فقط به اندازه ای که حالت بگیرند، شانه یا برس بزنید. کشیدن مو هنگام برس زدن یا شانه کردن می تواند منجر به ریزش مو شود.
  • اگر سیگار می کشید، آن را ترک کنید. سیگار کشیدن باعث التهاب در سراسر بدن می شود که می تواند ریزش مو را بدتر کند.
  • سالم غذا بخورید. کمبود برخی از مواد مغذی مانند آهن یا پروتئین می تواند منجر به ریزش مو شود. همچنین مصرف کالری بسیار کم در هر روز نیز می تواند باعث ریزش قابل توجه مو شود.
  • قبل از مصرف مکمل برای رشد مو، بررسی کنید که آیا به اندازه کافی ویتامین یا مواد معدنی خاص را دریافت می کنید یا خیر. آزمایش خون می تواند به شما بگوید که آیا کمبود مواد مغذی خاصی دارید.

مهم است که بدانید مکمل هایی که برای رشد مو تبلیغ می شوند، تحت نظارت خاصی قرار ندارند. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) قبل از فروش، مکمل های غذایی را از نظر ایمنی و اثربخشی تأیید نمی کند. این مسئولیت بر عهده شرکتی است که محصول را تولید می کند.

اگر تصمیم به مصرف مکمل دارید، باید بدانید که آنها می توانند بیشتر از اینکه مفید باشند، مضر باشند. مصرف بیش از حد برخی از مواد مغذی (از جمله سلنیوم، ویتامین A و ویتامین E) با ریزش مو مرتبط است.

با مراجعه به یک متخصص پوست دارای مجوز، می توانید با توجه به نیازهای فردی خود، روش های درمانی مناسب را برای مقابله با ریزش مو فرا بگیرید.

مقالات مرتبط