زگیل تناسلی در مردان

زگیل تناسلی در مردان: علت، درمان، تشخیص ( + عکس)

در این مقاله می‌خوانید

زگیل تناسلی، که با نام کوندیلوماتا آکومیناتا نیز شناخته می‌شود، برجستگی‌های کوچک گوشتی است که می‌تواند بر اثر عفونت با ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) ایجاد شود. این ویروس شایع‌ترین بیماری قابل‌ انتقال جنسی در ایالات متحده است. انواع مختلف HPV می‌توانند دستگاه تناسلی، دهان و حلق مردان و زنان را آلوده کنند.

دلایل زگیل تناسلی

زگیل تناسلی ناشی از ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) است. بیش از ۱۰۰ نوع HPV وجود دارد که می‌تواند نواحی تناسلی، دهان یا گلو را تحت تاثیر قرار دهد. یک سوم از این موارد از طریق تماس جنسی منتقل می شوند.

طبق مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های ایالات متحده (CDC)، در سال ۲۰۱۸ حدود ۴۲ میلیون مورد عفونت HPV با برآورد ۱۳ میلیون مورد جدید وجود داشته است.

ظاهر زگیل تناسلی

زگیل تناسلی برجستگی‌های کوچک، به رنگ پوست و شبیه گل‌کلم هستند. آن‌ها معمولاً باعث درد یا ناراحتی نمی‌شوند.

مردان آلوده به HPV به اندازه زنان دچار زگیل نمی‌شوند. در صورت ابتلا در مردان، زگیل‌ها معمولاً در نوک آلت تناسلی ظاهر می‌شوند اما ممکن است روی بدنه آن نیز دیده شوند. همچنین زگیل ممکن است روی کیسه بیضه یا اطراف مقعد (حتی بدون رابطه جنسی مقعدی) ظاهر شود.

گاهی اوقات عفونت‌های HPV را می‌توان در اطراف و داخل دهان و حلق افرادی که با فرد آلوده رابطه جنسی دهانی داشته‌اند، یافت.

Loading ...

ابتلا به HPV بدون مشاهده زگیل تناسلی

تحقیقات نشان داده است که ابتلا به HPV بدون هیچ علائمی در هر دو جنسیت شایع است. شما حتی بدون داشتن علائم می‌توانید دیگران را آلوده کنید. پس از ابتلا، ممکن است تا سه ماه طول بکشد تا زگیل تناسلی ظاهر شود.

طبق گفته‌ی مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های ایالات متحده ، HPV آنقدر شایع است که تقریباً تمام زنان و مردان فعال جنسی در ‌‌نقطه‌ای از زندگی خود با این ویروس درگیر خواهند شد.

تشخیص

معاینه‌ی بصری معمولاً برای تشخیص زگیل تناسلی کافی است. با این حال، همه زگیل‌ها با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیستند. برای بررسی زگیل‌های پنهان ممکن است معاینه‌ی داخلی مقعد انجام شود.

در برخی موارد، در صورت عدم اطمینان از تشخیص، ممکن است بیوپسی (نمونه‌برداری) لازم باشد. اغلب، تست‌های استاندارد ویروس را شناسایی نمی‌کنند، اما همچنان در صورت منفی بودن تست، امکان انتقال آن در حین برقراری ارتباط جنسی وجود دارد.

اگر فکر می‌کنید با HPV در تماس بوده‌اید و علائمی را تجربه می‌کنید، به پزشک مراجعه کنید تا شما را در مورد درمان راهنمایی کند.

درمان

متاسفانه مانند اکثر ویروس‌ها، هیچ درمانی برای خود ویروس HPV وجود ندارد. اما در اکثر موارد، HPV به خودی خود برطرف می‌شود و معمولاً هیچ مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی‌کند.

زگیل تناسلی قابل درمان است، اما ممکن است در مراحل بعدی دوباره عود کند. درمان زگیل تناسلی به اندازه و محل آن بستگی دارد.

درمان‌های قابل استفاده شامل داروهای تجویزی زیر است:

  • ایمکیمود، کرم تقویت‌کننده سیستم ایمنی که روی ناحیه‌ی آسیب‌دیده مالیده می‌شود.
  • محلول ضد میتوز (تقسیم سلولی) پودوفیلین ۲۰% که روی ناحیه‌ی آسیب‌دیده مالیده می‌شود و بعداً شسته می‌شود.
  • محلول پودوفیلوکس ۰.۵% که روی ناحیه‌ی آسیب‌دیده مالیده می‌شود.
  • کرم ۵% فلوروراسیل ۵
  • تری‌کلرواستیک اسید (TCA)

ممکن است پس از استفاده از این داروهای موضعی، به خصوص کرم ۵-فلوروراسیل، کمی درد یا تحریک پوستی را تجربه کنید. در صورت واکنش ناخوشایند به هر یک از این درمان‌ها با پزشک خود مشورت کنید.

زگیل‌های کوچک را می‌توان با روش‌های جراحی زیر درمان کرد:

  • لیزر
  • کرایوتراپی (فریز کردن)
  • الکتروکوتر (سوزاندن)
  • برداشتن با جراحی

همچنین می‌توان از داروی ضد ویروس آلفا-اینترفرون به صورت موضعی (تزریق مستقیم به زگیل) یا سیستمیک استفاده کرد. با این حال، این دارو بسیار گران است و نتایج تحقیقات در مورد اثربخشی آن متفاوت بوده است.

ممکن است برای از بین رفتن دائمی زگیل‌ها به بیش از یک نوع درمان نیاز داشته باشید.

پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی

در حال حاضر یک واکسن HPV (گارداسیل ۹) در ایالات متحده موجود است. این واکسن برای افراد ۹ تا ۴۵ ساله (زن و مرد) به منظور پیشگیری از ابتلا تایید شده است. واکسن در صورت تزریق قبل از مواجهه با HPV بیشترین تاثیر را دارد. بنابراین، تزریق آن به طور عمده برای افراد زیر ۲۶ سال توصیه می‌شود.

افراد فعال جنسی نیز می‌توانند با استفاده از کاندوم و محدود کردن تعداد شرکای جنسی، احتمال ابتلا را کاهش دهند.

همانطور که قبلا ذکر شد، در حال حاضر هیچ درمانی برای خود ویروس HPV وجود ندارد، اما این ویروس اغلب به خودی خود برطرف می‌شود. زگیل تناسلی، به عنوان یک علامت بیماری، قابل درمان است، اما ممکن است دوباره عود کند.

قبل از برقراری مجدد رابطه جنسی، باید نسبت به درمان زگیل تناسلی اقدام کرده و آن را تکمیل کنید.

آیا کاندوم می‌تواند از عفونت زگیل تناسلی جلوگیری کند؟

استفاده از کاندوم می‌تواند تا حدی محافظت ایجاد کند، به خصوص اگر ناحیه‌ی درگیر با زگیل را بپوشاند. با این حال، حتی در صورت عدم وجود زگیل قابل مشاهده، همچنان انتقال HPV امکان‌پذیر است.

رعایت بهداشت مناسب اهمیت دارد. ناحیه‌ی تناسلی خود را تمیز و خشک نگه دارید و از صابون‌های معطر و روغن‌های حمام استفاده نکنید، زیرا این مواد ممکن است باعث تحریک زگیل شوند. اگر شریک جنسی شما از دئودورانت‌های واژن استفاده می‌کند، باید بداند که این مواد نیز می‌توانند باعث تحریک شوند.

عوارض زگیل تناسلی

طبق برآوردها، ۹۹ درصد از سرطان‌های دهانه‌ی رحم ناشی از HPV است.

برخی از انواع HPV همچنین می‌توانند باعث سرطان مقعد، آلت تناسلی مردان و سرطان ولو (فرج) شوند.

اگر در آزمایش پاپ اسمیر شریک جنسی شما سلول‌های غیرطبیعی دهانه‌ی رحم مشاهده شد، مهم است که معاینات لگنی و تست پاپ به طور منظم انجام شود تا سرطان در سریع‌ترین زمان ممکن قابل درمان باشد. تشخیص زودهنگام سرطان، میزان درمان را افزایش می‌دهد.

مقالات مرتبط