انواع سرم ضد جوش

سرم ضد جوش: انواع و نحوه استفاده ( + بهترین‌ها)

تصویر پروفایل کانال روتین پوستی
در این مقاله می‌خوانید

جوش‌ها و آکنه‌ها از دیرباز دشمنان زیبایی و سلامت پوست بوده‌اند. این ضایعات پوستی نه تنها ظاهر ناخوشایندی ایجاد می‌کنند، بلکه می‌توانند دردناک و آزاردهنده نیز باشند. خوشبختانه، راه‌های مختلفی برای درمان و کنترل جوش‌ها وجود دارد که یکی از موثرترین آن‌ها استفاده از سرم ضد جوش است.

سرم ضد جوش چیست؟

سرم ضد جوش یک محصول مراقبت از پوست است که به طور خاص برای درمان و پیشگیری از جوش‌ها و آکنه‌ها طراحی شده است. این سرم‌ها حاوی ترکیبات فعال مختلفی هستند که به لایه‌های عمقی پوست نفوذ کرده و باکتری‌ها، چربی اضافی و سلول‌های مرده را که عامل اصلی ایجاد جوش‌ها هستند، از بین می‌برند.

سرم ضد جوش بعد از پاک کننده و تونر و قبل از مرطوب کننده استفاده می شود. این محصول معمولا به صورت ژل یا مایع بوده و در بطری های قطره چکان دار (تینچر) یافت می شود. سرم ضد جوش حاوی غلظت بالایی از مواد مفید برای پوست است، از جمله:

  • هیالورونیک اسید: خاصیت آبرسانی داشته و برای پوست های چرب هم مناسب است زیرا چربی کمی روی پوست باقی می گذارد.
  • اسید سالیسیلیک (نوعی اسید بتا هیدروکسی – BHA): به درمان جوش کمک می کند.
  • اسیدهای آلفا هیدروکسی (AHA): برای پوست های چرب یا مستعد جوش مفید هستند.
  • ویتامین C

دکتر سندی اسکوتنیکی، متخصص پوست و نویسنده کتاب “فراتر از صابون”، در این باره می گوید: «سرم های حاوی هیالورونیک اسید در عین حال که آبرسان هستند، برای پوست های چرب هم مناسبند چون چربی کمی روی پوست باقی می گذارند. از سرم های سنگین، چرب و حاوی روغن های گیاهی زیاد اجتناب کنید. همچنین سرم های حاوی AHA می توانند به پوست های چرب یا مستعد جوش کمک کنند.»

چربی پوست گاهی اوقات به دلیل کمبود چربی طبیعی خود پوست (ممکن است ناشی از پاکسازی یا لایه برداری بیش از حد باشد) ایجاد می شود و بدن برای جبران آن چربی بیشتری تولید می کند. گاهی اوقات نیز چربی پوست ارثی است و یا نتیجه زندگی در آب و هوای گرم و مرطوب می باشد.

مزایای استفاده از سرم ضد جوش

  • درمان و پیشگیری از جوش‌ها و آکنه‌ها: سرم‌های ضد جوش با از بین بردن باکتری‌ها، چربی اضافی و سلول‌های مرده، به طور موثر جوش‌ها را درمان و از بروز مجدد آن‌ها جلوگیری می‌کنند.
  • کاهش التهاب و قرمزی: بسیاری از سرم‌های ضد جوش حاوی ترکیبات ضد التهابی هستند که قرمزی و التهاب ناشی از جوش‌ها را کاهش می‌دهند.
  • جلوگیری از ایجاد جای جوش: سرم‌های ضد جوش با از بین بردن سریع جوش‌ها و کاهش التهاب، از ایجاد جای جوش و لک‌های تیره روی پوست جلوگیری می‌کنند.
  • تنظیم چربی پوست: سرم‌های ضد جوش می‌توانند به تنظیم چربی پوست کمک کرده و از چرب شدن بیش از حد پوست که یکی از عوامل اصلی ایجاد جوش‌ها است، جلوگیری کنند.

انواع سرم ضد جوش

سرم‌های ضد جوش در انواع مختلفی با ترکیبات و عملکردهای متفاوت تولید می‌شوند. انتخاب نوع مناسب سرم ضد جوش به نوع پوست و شدت جوش‌ها بستگی دارد.

  • سرم ضد جوش برای پوست‌های چرب: این سرم‌ها حاوی ترکیباتی هستند که چربی پوست را تنظیم و منافذ پوست را پاکسازی می‌کنند.
  • سرم ضد جوش برای پوست‌های خشک: این سرم‌ها علاوه بر درمان جوش‌ها، به مرطوب شدن پوست نیز کمک می‌کنند.
  • سرم ضد جوش برای پوست‌های حساس: این سرم‌ها حاوی ترکیبات ملایمی هستند که برای پوست‌های حساس مناسب بوده و باعث تحریک پوست نمی‌شوند.

معرفی چند سرم ضد جوش محبوب

  • سرم ضد جوش و لک اوردینری مدل Salicylic Acid 2% Solution
  • سرم ضد جوش دی اوردینری مدل Niacinamide 10% + Zinc 1%
  • سرم ضد جوش لافارر مدل AcneXpert
  • سرم ضد جوش سی گل مدل Blemish Clear
  • سرم ضد جوش بایوآکوا مدل Tea Tree

خرید بهترین سرم برای پوست چرب

هنگام انتخاب سرم برای پوست چرب یا حساس، به لیست مواد تشکیل دهنده دقت کنید و از هرگونه ماده مسدود کننده منافذ مانند روغن نارگیل، روغن هسته زردآلو یا روغن آووکادو خودداری نمایید. به دنبال روغن‌ها و ترکیبات غیر مسدود کننده منافذ باشید.

نحوه استفاده از سرم ضد جوش برای پوست چرب

در اینجا نحوه گنجاندن سرم در روتین روزانه مراقبت از پوست آورده شده است:

  1. بعد از پاک کردن یا شستن صورت، در صورت نیاز از تونر استفاده کنید.
  2. سرم را روی پوست کمی مرطوب بمالید و به آرامی آن را ضربه بزنید.
  3. به دنبال آن از مرطوب کننده یا روغن صورت استفاده کنید تا به جذب سرم در پوست کمک شود.
  4. می‌توانید از سرم در صبح یا شب استفاده کنید، اما اگر در طول روز استفاده می‌کنید، حتما از ضد آفتاب معدنی استفاده کنید. در صورت استفاده از ضد آفتاب شیمیایی، ابتدا ضد آفتاب را قبل از سرم یا مرطوب کننده بزنید.
  5. همچنین می‌توانید از سرم به عنوان یک درمان موضعی استفاده کنید و فقط آن را روی نواحی مستعد چربی یا جوش بزنید.

نکاتی برای استفاده از سرم ضد جوش:

  • قبل از استفاده از سرم ضد جوش، پوست خود را به طور کامل تمیز کنید.
  • مقدار کمی از سرم را روی انگشتان خود بریزید و به آرامی روی نواحی جوش‌دار ماساژ دهید.
  • از استفاده از سرم ضد جوش در نواحی دور چشم و لب خودداری کنید.
  • در طول روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید تا از پوست خود در برابر اشعه مضر خورشید محافظت کنید.
  • اگر باردار یا شیرده هستید، قبل از استفاده از سرم ضد جوش با پزشک خود مشورت کنید.

چه زمانی به متخصص پوست مراجعه کنیم؟

در صورت نگرانی در مورد تولید بیش از حد چربی یا مبارزه با جوش‌های مکرر یا سر سیاه، با یک متخصص پوست مشورت کنید.

اکثر مشکلات پوستی، از جمله پوست بسیار چرب، از نظر پزشکی جدی نیستند. اما اگر چربی پوست شما به هر دلیلی آزاردهنده است، در مراجعه به یک متخصص پوست تردید نکنید. متخصص پوست می‌تواند به شما در یافتن درمانی برای کنترل درخشندگی بیش از حد و افزایش اعتماد به نفس نسبت به پوستتان کمک کند.

سوالات متداول

۱. آیا باید از سرم برای پوست چرب استفاده کرد؟

بله! سرم‌ها حتی اگر حاوی روغن باشند، می‌توانند به کنترل چربی پوست شما کمک کنند. دلیلش این است که گاهی اوقات، تولید بیش از حد چربی زمانی اتفاق می‌افتد که پوست شما خشکی را جبران می‌کند. مواد تشکیل دهنده آبرسان موجود در سرم‌ها می‌توانند به تغذیه و مرطوب‌سازی پوست کمک کنند.

۲. آیا سرم‌ها پوست مستعد آکنه را تحریک می‌کنند؟

احتمال تحریک پوست وجود دارد. برخی افراد به مواد خاصی حساسیت دارند. به عنوان مثال، اگر می‌دانید به اسانس‌ها حساسیت دارید، از سرم‌هایی که حاوی عصاره‌های روغنی زیادی هستند، صرف نظر کنید. همچنین، اگر بعد از استفاده از سرم متوجه شدید که آکنه‌هایتان بدتر شده‌اند، استفاده از آن را متوقف کنید.

نتیجه‌گیری

پوست چرب اغلب مستعد آکنه است و ممکن است منافذ بزرگتری داشته باشد. سرمی که به طور خاص برای پوست چرب طراحی شده است می‌تواند به متعادل کردن پوست و کنترل راحت‌تر آکنه کمک کند. به دنبال سرمی باشید که فاقد مواد کومدون زا (جوش زا) باشد، زیرا این مواد ممکن است آکنه را بدتر کنند. در صورتی که مطمئن نیستید محصولی برای شما مناسب است یا خیر، با یک متخصص پوست مشورت کنید.

مقالات مرتبط