سرم ویتامین سی چیست؟ سرم مناسب برای پوست خشک و چرب

تصویر پروفایل کانال روتین پوستی
در این مقاله می‌خوانید

ویتامین C فقط برای سلامتی بدن مفید نیست، بلکه فواید شگفت انگیزی برای پوست شما نیز دارد. سرم های ویتامین C به عنوان یک محصول مراقبت از پوست محبوب، به دلیل اثرات ضد پیری، روشن کننده و ضد لک شناخته شده هستند.

در این مقاله، به بررسی فواید سرم های ویتامین C برای پوست می پردازیم و به شما در انتخاب سرم مناسب برای نوع پوستتان کمک می کنیم.

سرم ویتامین سی چیست؟

اگر در دنیای مراقبت از پوست سررشته دارید، احتمالاً در مورد سرم‌های ویتامین C شنیده‌اید. ویتامین C به عنوان یکی از بهترین مواد موجود در بازار برای کمک به جوانسازی پوست و داشتن پوستی صاف، یکدست و درخشان شناخته می‌شود. 

اگرچه شما احتمالاً ویتامین سی را از طریق رژیم غذایی خود دریافت می‌کنید، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که این ویتامین مستقیماً به پوست شما برسد.

استفاده از سرم‌ها و سایر محصولات موضعی، مستقیم‌ترین راه برای بهره‌مندی از این فواید است. در ادامه این مطلب بخوانید که چرا باید سرم ویتامین C را به روتین مراقبت از پوست خود اضافه کنید.

نحوه عملکرد سرم ویتامین سی

برای اینکه بفهمیم سرم ویتامین C چگونه کار می کند، ابتدا باید رادیکال های آزاد را درک کنیم. این مولکول‌های طبیعی به خودی خود مضر نیستند، اما زمانی که انباشته شوند، می‌توانند به مشکل تبدیل شوند. آنها در تعداد بالا می توانند به مرور زمان سلول ها را تجزیه کنند و موجب بیماری و پیری شوند. با این حال، آنتی‌اکسیدان‌ها به مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند و همه چیز را در تعادل نگه می‌دارند.

آنتی اکسیدان ها با تامین یک الکترون برای یک رادیکال آزاد بدون اینکه خودشان را بی ثبات کنند رادیکال آزاد را خنثی می‌کنند و در نتیجه جلوی ایجاد آسیب آن‌ها را می‌گیرند.

به طور کلی، ضروری است که رژیم غذایی شما شامل آنتی اکسیدان های مفید باشد. قهوه، توت ها و چای سبز چند گزینه عالی و خوشمزه هستند.

وقتی صحبت از مراقبت از پوست می شود، سرم ویتامین C یک آنتی اکسیدان محبوب یا به عبارت دیگر مبارز با رادیکال های آزاد است.

دکتر ملانی پالم، متخصص پوست می گوید: «ویتامین C به صورت سرم یک آنتی اکسیدان موثر است که پوست شما را از آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند که می تواند منجر به علائم پیری شود.»

او اضافه می کند: “ویتامین C فواید متعدد اثبات شده بالینی دارد.”

سرم ویتامین C برای چه کسانی مناسب است؟

ویتامین C برای اکثر انواع پوست بی خطر است.

مگر اینکه به ویتامین C موضعی حساسیت داشته باشید، تقریبا به همه افراد توصیه می‌شود که استفاده از سرم ویتامین C را در برنامه مراقبت از پوست خود بگنجانند.=

شروع استفاده از سرم ویتامین C را در اوایل دهه ۲۰ زندگی و ادامه مصرف آن را در تمام دوران بزرگسالی توصیه می‌شود.

اگر نگران تداخل سرم ویتامین C با سایر محصولات مراقبت از پوست خود هستید، این موضوع به حساسیت شما نسبت به مواد فعال بستگی دارد.

به طور کلی، ویتامین C با سایر مواد فعال از جمله اسید هیدروکسی آلفا (AHA)، اسیدهای بتا هیدروکسی (BHA)، نیاسینامید و رتینول به خوبی ترکیب می شود. به همین دلیل توصیه می‌شود چندین محصول مراقبت از پوست را به طور همزمان وارد روتین خود کنید.

همچنین بهتر است از یک ماده فعال مانند رتینول قبل از خواب و سرم ویتامین C در طول روز استفاده کنید – البته همراه با یک مرطوب کننده خوب و در نهایت ضد آفتاب با طیف وسیع!

مواد آبرسان مانند هیالورونیک اسید، پپتیدها و سرامیدها می توانند ویتامین C را تکمیل کنند.

هنگام خرید سرم ویتامین C به چه نکاتی توجه کنیم؟

هنگام خرید سرم ویتامین C، مهم است به دنبال محصولی باشید که از نوع قوی و پایداری از ویتامین C ساخته شده باشد.

در لیست مواد تشکیل دهنده به دنبال یکی از این انواع ویتامین C باشید:

  • اسید L-آسکوربیک
  • آسکوربیل پالمیتات 
  • تتراهگزیل دسیل آسکوربات
  • منیزیم آسکوربیل فسفات

اسید L-آسکوربیک یک فرم ویتامین C محلول در آب است، در حالی که تتراهگزیل دسیل آسکوربات یک فرم محلول در چربی از ویتامین C است.

تتراهگزیل دسیل آسکوربات به راحتی از طریق لایه دوگانه چربی پوست جذب می شود. بنابراین، برای اینکه از نظر بیولوژیکی در دسترس و موثر باشد، به درصد پایین تری از ویتامین C فعال نیاز دارد.

در مطالعات بالینی، تتراهگزیل دسیل آسکوربات التهاب کمتری ایجاد کرده، قرمزی را کاهش داده، رنگدانه سازی و تغییر رنگ ناهموار را کم کرده، خطوط ریز را بهبود بخشیده و بافت پوست را بهتر می کند.

حتی افرادی که پوست حساسی دارند یا به روزاسه مبتلا هستند، اغلب با این فرم ویتامین C سازگاری خوبی دارند.

خرید سرم ویتامین سی بر اساس نوع پوست

ویتامین C برای اکثر انواع پوست بی خطر است، اما بهتر است قبل از استفاده از سرم روی کل صورت، تست حساسیت انجام دهید.

برای انجام این کار، مقدار کمی از محصول را روی قسمت داخلی مچ دست خود بمالید. قبل از استفاده گسترده، 24 ساعت صبر کنید تا علائمی از تحریک پوستی ظاهر شود.

سرم ویتامین سی برای پوست حساس

اگر پوست حساسی دارید یا به بیماری پوستی مانند روزاسه مبتلا هستید، ممکن است بخواهید از سرم‌های حاوی غلظت پایین‌تر ویتامین C استفاده کنید. چرا که غلظت‌های بالاتر از ۲۰ درصد ممکن است باعث تحریک پوست شوند.

سرم ویتامین سی برای پوست چرب

برای پوست چرب یا مستعد آکنه، به دنبال سرم هایی با برچسب “غیر جوش زا” باشید تا منافذ پوست شما را مسدود نکنند. افراد دارای پوست چرب از سرم ویتامین C حاوی اسید L-آسکوربیک، نوع قوی تری از ویتامین C استفاده کنند.

سرم ویتامین سی برای پوست خشک

اگر پوست شما تمایل به خشکی دارد، به دنبال سرم هایی با مواد مرطوب کننده مانند اسید هیالورونیک باشید.

خطرات و عوارض جانبی سرم های ویتامین C

ممکن است غلظت های بالاتر ویتامین C در برخی افراد باعث تحریک پوست شود، اما اکثر مردم آن را به خوبی تحمل می کنند.

در حالی که مخلوط کردن ویتامین C با سایر مواد، لزوماً عوارض جانبی ایجاد نمی کند، اما می تواند ویتامین را غیرفعال کند. در مورد مخلوط کردن ویتامین C با موارد زیر هشدار داده شده است:

  • اسید لاکتیک
  • اسید سالیسیلیک
  • اسید گلیکولیک

بهترین زمان استفاده از سرم ویتامین سی

شما می توانید سرم ویتامین C را هم صبح و هم شب بعد از شستشو و تونر استفاده کنید.

طبق تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۳، ممکن است بهتر باشد ویتامین C موضعی را بعد از قرار گرفتن در معرض نور ماوراء بنفش (UV) استفاده کنید، نه قبل از آن. زیرا نور UV سطح ویتامین C پوست را کاهش می دهد.

برای روال عادی شما، مانند روزهایی که قصد ندارید زیر نور مستقیم خورشید باشید، بهترین حالت استفاده از ویتامین C در روتین مراقبت از پوست صبحگاهی است. این سرم باید بعد از شستشو و قبل از مرطوب کننده و ضد آفتاب روی صورت، گردن و سینه مالیده شود.

نحوه استفاده از سرم ویتامین سی

ابتدا باید محصول را تست کنید تا مطمئن شوید پوست شما واکنش منفی به آن نشان نمی دهد. در اینجا فرآیند سه مرحله ای وجود دارد:

یک ناحیه کوچک از پوست را انتخاب کنید که به راحتی قابل پنهان کردن باشد (داخل مچ دست مکان خوبی است). مقدار کمی از محصول را بزنید، سپس 24 ساعت صبر کنید. اگر هیچ عارضه جانبی مشاهده نکردید، محصول برای استفاده روی صورت شما بی خطر است. در صورت ایجاد بثورات، قرمزی، کهیر یا احساس خارش یا سوزش در محل تست از آن استفاده نکنید.

هنگامی که برای استفاده آماده شدید، برای دستورالعمل های دقیق برچسب محصول را بررسی کنید. به طور معمول، شما دو بار در روز بعد از شستشو و تونر از آن استفاده می کنید، سپس مرطوب کننده را روی سرم ویتامین C می‌زنید.

فواید سرم ویتامین سی

استفاده از ویتامین C روی پوست شما فواید زیادی دارد:

  • برای اکثر انواع پوست بی خطر است
  • آبرسانی می کند
  •  می تواند پوست شما را روشن کند
  •  قرمزی را کاهش می دهد
  •  می تواند هایپرپیگمنتاسیون را کاهش دهد
  •  می تواند ظاهر حلقه های سیاه زیر چشم را کاهش دهد
  •  تولید کلاژن را تقویت می کند
  •  ممکن است به جلوگیری از افتادگی پوست کمک کند
  •  ممکن است در برابر آسیب نور خورشید از پوست محافظت کند
  •  ممکن است آفتاب سوختگی را تسکین دهد
  •  ممکن است به بهبود زخم کمک کند

سوالات رایج

۱. فواید سرم ویتامین C چیست؟

سرم ویتامین C می تواند به کاهش علائم پیری، محافظت در برابر آسیب های پوستی، کاهش تغییر رنگ پوست و موارد دیگر کمک کند.

۲. آیا سرم ویتامین C واقعا ارزش خرید دارد؟

ویتامین C یک ماده تشکیل دهنده چند منظوره مراقبت از پوست است که ممکن است ظاهر پوست شما را بهبود بخشد. اینکه آیا ارزش خرید داشته باشد بستگی به نیازهای مراقبت از پوست و بودجه کلی شما دارد.

۳. چند بار در روز باید از سرم ویتامین C استفاده کنم؟

می توانید آن را یک بار در روز استفاده کنید. یا حتی می توانید دو بار در روز – یک بار صبح و یک بار شب – آن را بزنید. کسانی که به تازگی شروع به استفاده از ویتامین C کرده اند، ممکن است در ابتدا دو تا سه بار در هفته از آن استفاده کنند و سپس به استفاده روزانه برسند.

برای اینکه بهترین نتیجه را از سرم ویتامین C بگیرید، باید آن را به طور روزانه به عنوان بخشی از روتین مراقبت از پوست صبحگاهی خود استفاده کنید. استفاده از ویتامین C در صبح به ما امکان می دهد تا از قابلیت آن در کاهش رادیکال های آزاد در طول روز ناشی از قرار گرفتن در معرض نور UV استفاده کنیم.

۴. چه درصدی از ویتامین C برای صورت بهتر است؟

به دنبال فرمولی با حداقل 10 درصد ویتامین C و حداکثر 20 درصد باشید. هر مقدار کمتر از این ممکن است موثر نباشد. هر مقداری بالاتر از 20 درصد می تواند منجر به تحریک پوست شود و تحقیقات نشان می دهد که به هر حال مزایای ویتامین C بعد از آن آستانه افزایش نمی یابد.

به گفته دکتر پالم، اگر تازه شروع به استفاده از ویتامین C کرده اید، از درصد پایین شروع کنید و به تدریج آن را افزایش دهید تا از هر گونه تحریکی جلوگیری کنید.

۵. چه نوع ویتامین C برای پوست چرب بهتر است؟

ویتامین C به شکل اسید L-آسکوربیک ممکن است بهترین گزینه برای پوست چرب باشد زیرا هم سبک و هم محلول در آب است.

۶. چه نوع ویتامین C برای پوست ترکیبی بهتر است؟

منیزیم آسکوربیل فسفات نوعی از ویتامین C است که ممکن است برای پوست ترکیبی مناسب باشد. این ماده به دلیل قابلیتش در جلوگیری از اکسیداسیون که باعث ایجاد جوش های سرسیاه می شود شناخته شده است، اما خاصیت آبرسانی نیز دارد.

۷. رتینول در مقابل ویتامین C: از کدام استفاده کنم؟

از هر دو. رتینول و ویتامین C هر دو جزء جدایی ناپذیر یک روتین مراقبت از پوست ضد پیری موثر هستند و باید به طور مداوم برای به دست آوردن بیشترین فواید استفاده شوند.

استفاده روزانه از یک ضد آفتاب با طیف وسیع با SPF 30 یا بیشتر نیز مهم است، زیرا این مواد فعال می توانند پوست شما را به نور حساس تر کنند.

مقالات مرتبط