سرم صورت: راهنمای انتخاب بهترین‌ها برای انواع پوست

تصویر پروفایل کانال روتین پوستی
در این مقاله می‌خوانید

در دنیای مراقبت از پوست، یکی از بهترین گزینه‌ها برای داشتن پوستی درخشان به صورت بلند مدت، اضافه کردن سرم صورت به برنامه روزانه شماست. سرم‌های صورت اثربخشی بالایی دارند، بر روی مشکلات یا نیازهای خاص پوست تمرکز می‌کنند و نحوه استفاده از آن‌ها ساده است.

با وجود این همه سرم صورت در بازار، ممکن است انتخاب و فهمیدن اینکه آیا باید یک سرم به برنامه مراقبت از پوست خود اضافه کنید و اینکه بهترین سرم برای شما کدام است، کمی گیج‌کننده به نظر برسد.

در این مقاله، ما به بررسی موارد زیر می‌پردازیم:

  • سرم صورت چیست؟
  • فواید سرم صورت چیست؟
  • بهترین سرم‌های صورت برای انواع مختلف پوست کدامند؟
  • چگونه از سرم صورت استفاده کنیم؟

علاوه بر این، به هر سوالی که ممکن است در مورد سرم صورت داشته باشید پاسخ خواهیم داد.

سرم صورت چیست؟

سرم صورت، یک افزودنی ویژه به برنامه مراقبت از پوست شماست که می‌تواند مزایای بیشتری را برای پوست شما به ارمغان بیاورد. سرم‌ها با مرطوب‌کننده‌ها و کرم‌ها تفاوت دارند. آن‌ها حاوی مقادیر غلیظ‌شده از یک یا دو ماده کلیدی هستند که نتایج قدرتمندی را برای رفع نیازهای خاص پوست شما ارائه می‌دهند.

برخلاف مرطوب‌کننده‌ها، سرم‌ها معمولاً سبک هستند و سریع‌تر جذب پوست می‌شوند. آن‌ها روی پوست تمیز استفاده می‌شوند تا بتوانند به لایه‌های عمیق‌تر پوست نفوذ کنند.

مواد تشکیل دهنده سرم صورت

چند ماده رایج که اغلب در سرم‌های صورت یافت می‌شوند عبارتند از:

  • ویتامین E: این یک آنتی‌اکسیدان قوی و قدرتمند است که به خاطر توانایی خود در محافظت، تغذیه و آبرسانی پوست شناخته شده است.
  • ویتامین C: ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان با خاصیت روشن‌کنندگی پوست است که به بهبود رنگ کلی پوست و درخشندگی آن کمک می‌کند.
  • رتینول: رتینول، که نوعی ویتامین A است، یک آنتی‌اکسیدان دیگر است که تولید کلاژن در پوست شما را تقویت می‌کند و در نتیجه، ظاهر خطوط ریز و چین و چروک را کاهش می‌دهد.
  • هیالورونیک اسید: این ماده به طور طبیعی در بدن ما وجود دارد و به حفظ رطوبت پوست و بافت‌های ما کمک می‌کند، اما میزان تولید آن با افزایش سن کاهش می‌یابد. هیالورونیک اسید، پوست را به طور عمیق آبرسانی و حجیم می‌کند.
  • پپتیدها: پپتیدها بلوک‌های سازنده کلاژن و سایر پروتئین‌ها هستند و به نرم و بهبود بافت پوست کمک می‌کنند.

فواید سرم صورت

بسته به محصولی که انتخاب می‌کنید، سرم صورت فواید متنوعی برای پوست شما به همراه دارد.

برخی از فواید سرم صورت:

  • آبرسانی: آبرسانی یکی از ارکان اصلی حفظ زیبایی پوست است. عناصر تشکیل‌دهنده‌ای مانند هیالورونیک اسید، گلیسیرین و آلوئه ورا همگی می‌توانند به بازیابی رطوبت پوست کمک کنند و پوست را شاداب، جوان و سالم نگه دارند.
  • کاهش چین و چروک‌های ریز: با شروع روند پیری پوست، عناصری مانند ویتامین C، رتینول و پپتیدها می‌توانند به کاهش خطوط و چین و چروک‌های ریز کمک کنند.
  • صاف و یکدست کردن بافت پوست: بافت پوست نقش مهمی در جوان به نظر رسیدن آن دارد. عناصری مانند هیالورونیک اسید، ویتامین C و پپتیدها می‌توانند به صاف و یکدست شدن بافت پوست کمک کنند.
  • محافظت آنتی‌اکسیدانی: آنتی‌اکسیدان‌ها با عوامل استرس‌زای محیطی که روند پیری را سرعت می‌بخشند مبارزه می‌کنند. آنتی‌اکسیدان‌ها در ویتامین E، ویتامین C، رتینول، هیالورونیک اسید و پپتیدها وجود دارند که همگی می‌توانند به محافظت بلندمدت از پوست شما کمک کنند.
  • حجیم‌سازی پوست و ایجاد ظاهری جوان‌تر: زمانی که پوست شما بتواند رطوبت را حفظ کند، ظاهری حجیم، سالم و به طور طبیعی درخشان پیدا می‌کند که این ویژگی پوستی جوان است. برای حفظ این حالت در بلند مدت، عناصری مانند ویتامین C، رتینول و هیالورونیک اسید را در برنامه مراقبت از پوست خود بگنجانید.
  • کاهش لکه‌های تیره: لکه‌های تیره نتیجه انواع مختلف آسیب‌های پوستی هستند و با افزایش سن ممکن است برجسته‌تر شوند. ویتامین C و رتینول بهترین دوستان شما در مبارزه با لکه‌های تیره هستند.

بهترین سرم‌های صورت برای انواع پوست

حالا که کمی با فواید سرم‌های صورت آشنا شدید، احتمالا سوال مهمی در ذهن شما شکل گرفته است: چه سرمی برای پوست من مناسب است؟

این بستگی به نوع پوست شما دارد و گزینه‌های متعددی برای سرم‌های صورت مختلف وجود دارد. بهترین سرم برای شما بر اساس نتایجی است که به دنبال آن هستید.

بهترین سرم برای پوست درخشان

اگر هدف شما داشتن پوستی درخشان و ایده‌آل است، گزینه‌های زیادی پیش روی شماست. بهترین سرم‌ها برای درخشان کردن پوست شما شامل ویتامین C، رتینول، هیالورونیک اسید و پپتیدها هستند. 

بهترین سرم برای پوست خشک

اگر به دنبال سرمی برای اضافه کردن به برنامه مراقبت از پوست خشک خود هستید به ترکیباتی نیاز دارید که به پوست شما در حفظ رطوبت، به جای از دست دادن آن، کمک کنند. بهترین گزینه‌های سرم صورت برای پوست خشک شامل ویتامین E، ویتامین C و هیالورونیک اسید هستند.

بهترین سرم برای پوست حساس

هنگامی که با پوست حساس سر و کار دارید، از ترکیباتی استفاده کنید که باعث تحریک یا خشکی بیشتر لایه اپیدرم پوست شما نشوند. ویتامین C یک گزینه عالی است، اما به دنبال سدیم آسکوربیل فسفات که یک فرم پایدارتر و ملایم‌تر از ویتامین C نسبت به اسید L-آسکوربیک  است نیز باشید. همچنین به دلیل اینکه هیالورونیک اسید و پپتیدها به طور طبیعی توسط بدن تولید می‌شوند، سرم‌های حاوی این مواد نیز گزینه‌های خوبی برای پوست‌های حساس هستند.

بهترین سرم برای پوست مختلط

اگر پوست شما هم خشک و هم چرب است، بهتر است از سرمی استفاده کنید که برای کنترل هر دو حالت طراحی شده باشد. بهترین گزینه‌های سرم صورت برای پوست مختلط، دارای ویتامین C، هیالورونیک اسید و پپتیدها هستند که به حفظ تعادل پوست شما کمک می‌کنند. 

بهترین سرم برای پوست چرب

اگر پوست شما تمایل به چرب شدن بیش از حد دارد، سرمی را انتخاب کنید که چربی طبیعی پوست شما را متعادل کند. در این صورت به دنبال سرم‌هایی حاوی ویتامین C، هیالورونیک اسید یا رتینول باشید. 

بهترین سرم برای پوست بالغ

برای مقابله با علائم ناخواسته پیری، سرم رتینول را در برنامه خود بگنجانید. رتینول به تدریج اثر می‌کند، پس بهتر است با یک سرم رتینول ملایم شروع کنید و یک شب در میان یا طبق دستورالعمل روی برچسب از آن استفاده کنید. هنگامی که پوست شما تنظیم شد، می‌توانید هر شب از آن برای کمک به سفت شدن پوست و کاهش خطوط ریز، چین و چروک و لکه‌های تیره استفاده کنید.

نحوه استفاده از سرم صورت

سرم صورت معمولا در میانه‌ی برنامه‌ی مراقبت از پوست شما، که دو بار در روز انجام می‌گیرد، قرار دارد. سرم همیشه باید روی پوست تمیز (بعد از شوینده و تونر) و قبل از مرطوب‌کننده استفاده شود.

در اینجا بهترین روش برای استفاده از سرم صورت آورده شده است:

  1. صورت خود را با شوینده‌ی مناسب بشویید.
  2. تونر بزنید.
  3. چند قطره سرم را روی انگشتان خود یا مستقیما روی صورتتان بریزید. به آرامی روی پوست پخش کنید. بگذارید یک یا دو دقیقه جذب شود.
  4. مرطوب‌کننده بزنید.
  5. کرم دور چشم بزنید. 
  6. ضد آفتاب بزنید (صبح‌ها).

نکته حرفه‌ای: اگر سرم شما زمان زیادی برای جذب شدن به پوست نیاز دارد، دو دلیل احتمالی وجود دارد:

  • نیاز به لایه برداری دارید تا سلول‌های مرده‌ی پوست که روی سطح آن قرار گرفته‌اند را از بین ببرید.
  • ممکن است از محصول بیش از حد استفاده کرده باشید.

سوالات متداول درباره سرم صورت

۱. آیا سرم‌های صورت واقعا موثر هستند؟

بله، سرم‌های صورت برای انتقال سریع‌تر و عمیق‌تر مواد کلیدی مراقبت از پوست به پوست شما طراحی شده‌اند تا در بلندمدت نتایج خاصی را به همراه داشته باشند. آن‌ها سبک هستند و حاوی مواد غلیظ‌شده مانند ویتامین C، ویتامین E، پپتیدها، رتینول و غیره هستند. سرم‌ها در بیشتر موارد به طور لحظه‌ای اثر نمی‌کنند، اما با گذشت زمان نتایج خوبی را به همراه دارند.

۲. آیا باید از سرم صورت استفاده کنم؟

این بستگی به نیازهای مراقبت از پوست شما دارد، اما سرم‌های صورت برای اهداف مختلفی از جمله درخشان کردن پوست، آبرسانی، به حداقل رساندن علائم پیری و موارد دیگر موثر هستند.

۳. سرم صورت چه کار می‌کند؟

از آبرسانی به پوست برای کاهش خطوط ریز و چین و چروک گرفته تا به حداقل رساندن لکه‌های تیره و بهبود بافت پوست، سرم صورت واقعا همه کاره است. یک سرم خوب حاوی آنتی‌اکسیدان‌های ضروری است، زیرا با داشتن این مواد از پوست در برابر عوامل استرس‌زای محیطی محافظت می‌کند. سرم می‌تواند پوست را صاف کند، سفت کند و حتی لایه برداری کند. این واقعا بستگی به این دارد که شما به دنبال چه نتیجه‌ای از سرم خود هستید.

۴. آیا می‌توانم از سرم صورت برای زیر چشم استفاده کنم؟

سرم صورت برای استفاده روی پوست ظریف و نازک زیر چشم طراحی نشده است. بهتر است سرم صورت را روی بقیه صورت خود بزنید و از کرم یا سرم دور چشم که به طور خاص برای آن ناحیه ساخته شده است استفاده کنید.

۵. آیا سرم صورت باعث جوش می‌شود؟

گاهی اوقات استفاده از محصولات جدید می‌تواند باعث جوش‌های موقت شود. این ممکن است به دلیل حساسیت شما به هر یک از مواد تشکیل دهنده باشد، بنابراین همیشه بهتر است قبل از استفاده از محصول جدید، آن را روی پوست خود تست کنید. اگر پوست شما مستعد جوش است، حتما از سرمی با مواد اولیه گیاهی استفاده کنید که غیر کومدوژنیک باشد، یعنی باعث مسدود شدن منافذ پوست نشود.

6. تفاوت سرم صورت، مرطوب‌کننده و کرم صورت چیست؟

سرم صورت هدف متفاوتی نسبت به مرطوب‌کننده‌ها و کرم‌های صورت دارد و قرار نیست جایگزین مرطوب‌کننده شود. در حالی که سرم می‌تواند خاصیت آبرسانی داشته باشد و حاوی ترکیباتی باشد که رطوبت را به پوست شما جذب کند، اما به طور معمول فاقد ترکیبات مسدودکننده‌ای است که رطوبت را در پوست نگه دارد. کرم‌ها و مرطوب‌کننده‌های صورت به طور خاص برای نگه داشتن مواد مفید که به تازگی روی پوست خود زده‌اید، فرموله شده‌اند و در نتیجه سرمی را که قبلا استفاده کرده‌اید، روی پوست نگه می‌دارند.

مقالات مرتبط