سیاتیک و درد مچ پا ( ۷ روش درمانی)

در این مقاله می‌خوانید

احتمالا بارها سعی کرده‌اید دلیل درد پایتان را پیدا کنید، اما همچنان یک راز باقی مانده است. نه ورزش سنگینی کرده‌اید، نه زمین خورده‌اید و نه در حین دریبل زدن توپ با فرزند دلبندتان حرکات عجیب و غریبی زده‌اید.

اگر برای یافتن علت درد پا به خود پا نگاه می‌کنید، شاید زیادی پایین را نگاه می‌کنید. ممکن است منشا آن کمرتان باشد.

سیاتیک، اصطلاحی کلی برای درد یا بی‌حسی است که از پایین کمر به سمت پا کشیده می‌شود، و نه تنها پاها بلکه باسن، ران و حتی پاهایتان را می‌تواند تحت تاثیر قرار دهد.

چگونه سیاتیک باعث درد مچ پا می‌شود؟

دکتر دیوید دبلیو. فلت، متخصص ارتوپدی کایروپراکتیک در مرکز پزشکی منطقه‌ای نورث‌وسترن در وینفیلد، ایلینویز می‌گوید: “درد پا و مچ پا ناشی از تحریک عصب سیاتیک بسیار شایع است. شایع‌ترین حالت، احساس درد در قسمت بیرونی پا است، اما می‌تواند در سایر نقاط پا نیز رخ دهد.”

سیاتیک (همچنین به نام رادیکولوپاتی لومبر شناخته می‌شود) یک تشخیص خاص نیست، بلکه اصطلاحی کلی است که درد عصب را توصیف می‌کند. یکی یا چند ریشه عصب سیاتیک در قسمت پایین ستون فقرات به دلیل بیرون‌زدگی دیسک تحت فشار یا تنگی قرار می‌گیرد.

این عصب سیاتیک از پنج ریشه عصبی در پایین کمر (مهره‌های L4، L5، S1، S2 و S3) نشأت می‌گیرد و در نهایت به دو شاخه تقسیم می‌شود که در امتداد داخل (سمت داخلی ران) و خارج از پا حرکت می‌کند.

فلت می‌گوید: “فشار یا تحریک هر یک از ریشه‌های عصبی می‌تواند باعث درد در لگن، ران، ساق پا و پا شود.”

محل درد پا بستگی به این دارد که کدام ریشه عصبی در ستون فقرات تحت تاثیر قرار گرفته است.

دکتر نیکلاس آناستازیو، پزشک متخصص در مرکز ارتوپدی و تعویض مفصل در مرکز پزشکی مرسی در بالتیمور می‌گوید: “اگر ریشه S1 تحت تاثیر قرار گیرد، درد به کف و کناره پا کشیده می‌شود. اگر L5 تحت تاثیر قرار گیرد، درد به روی پا و انگشت شست پا کشیده می‌شود. اگر ریشه L4 تحت تاثیر قرار گیرد، درد می‌تواند به قوزک داخلی [داخل] پا کشیده شود.”

علائم درد سیاتیک در مچ پا

  • درد: درد سیاتیک در مچ پا می‌تواند به صورت درد تیز، سوزن سوزن شدن یا گزگز احساس شود. این درد ممکن است در تمام مچ پا یا فقط در قسمت خاصی از آن احساس شود.
  • بی حسی یا ضعف: در برخی موارد، سیاتیک می‌تواند باعث بی حسی یا ضعف در مچ پا شود. این علائم ممکن است در حین راه رفتن یا ایستادن تشدید شوند.
  • مشکلات در تعادل: بی حسی یا ضعف در مچ پا می‌تواند باعث مشکلات در تعادل و افزایش خطر زمین خوردن شود.

درمان سیاتیک و درد مچ پا 

حالا متوجه شدید که احتمالا سیاتیک باعث درد پایتان شده است. خوب است که می‌دانید، اما چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ 

اکثر موارد سیاتیک (و همچنین بیرون‌زدگی دیسک در سایر نقاط ستون فقرات) به خودی خود برطرف می‌شوند. اما از آنجایی که دوست دارید به درد پای ناشی از سیاتیک‌تان کمک کنید تا چمدانش را ببندد، در اینجا چند راهکار برای امتحان در خانه وجود دارد:

۱. یخ

 یک کیسه یخ را که داخل حوله پیچیده شده است، روی پای آسیب دیده قرار دهید. چند بار در روز از یخ به مدت ۲۰ دقیقه در هر بار استفاده کنید. همچنین می‌توانید در صورت تمایل و احساس بهتر، بین کمپرس گرم و سرد عوض کنید.

۲. استراحت

دکتر آناستازیو استراحت را برای سیاتیک توصیه می‌کند. اما این به معنای استراحت مطلق در بستر نیست. به این معناست که تا جایی که تحمل می‌کنید بلند شوید و حرکت کنید و مراقب باشید. او می‌گوید: “من توصیه می‌کنم از بلند کردن اجسام سنگین، خم شدن و چرخیدن اجتناب کنید.”

۳. ماساژ پا

دکتر مارا ووچیچ، متخصص طب فیزیکی در مرکز ستون فقرات مریلند در مرکز پزشکی مرسی در بالتیمور می‌گوید: “حتی مالش ساده پا می‌تواند مفید باشد. بسیاری از ما به طور طبیعی این کار را انجام می‌دهیم. اما برخی مطالعات نشان می‌دهند که اگر ناحیه دردناک را مالش دهید، ممکن است درد کاهش یابد.”

۴. حرکات کششی عصب سیاتیک در خانه

دکتر فلت می‌گوید انجام حرکات کششی عصب سیاتیک در خانه ممکن است مفید باشد. او همچنین اضافه می‌کند: «کشش‌های هدفمند برای تاندون آشیل و فاشیای کف پا در بسیاری از افراد باعث کاهش درد پا می‌شود.» اما قبل از انجام حرکات کششی برای درد پا با پزشک خود مشورت کنید.

دکتر آناستازیو می‌گوید: «کشش مچ پا در واقع می‌تواند فشار اضافی بر خود عصب سیاتیک وارد کند و علائم را تشدید کند.»

۵. داروها

دکتر آناستازیو می‌گوید هم داروهای تجویزی و هم داروهای بدون نسخه می‌توانند برای سیاتیکی که باعث درد پا می‌شود مفید باشند. از جمله رایج‌ترین داروهای تجویزی برای درد پای ناشی از سیاتیک، کورتیکواستروئیدها (پردنیزون) و داروهای درد عصب مانند گاباپنتین و پره گابالین هستند.

دکتر ووچیچ می‌گوید: «انواع خاصی از داروهای ضد افسردگی (مهارکننده‌های بازجذب سروتونین و نوراپی‌نفرین، یا SSNRIs، مانند سایمبالتا) نیز ممکن است کمک کنند.»

همچنین داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن، آسپرین یا ناپروکسن نیز مفید هستند. پزشک شما همچنین ممکن است یک شل‌کننده عضلانی مانند سیکلوبنزاپرین (امریکس، فلکسرل) تجویز کند که می‌تواند به ناراحتی ناشی از اسپاسم عضلانی کمک کند.

دکتر آناستازیو می‌گوید: «مسکن‌های مخدر برای درد عصب کمتر موثر هستند و به عنوان درمان اولیه توصیه نمی‌شوند.»

۶. تزریق

دکتر ووچیچ می‌گوید: «گاهی اوقات تزریق کورتیزون به ستون فقرات در جایی که عصب تحت تأثیر قرار گرفته است، می‌تواند کمک کند.» تزریق کورتیکوستروئید (یک داروی ضدالتهاب) می‌تواند تا سه ماه تسکین درد ایجاد کند که تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. این تزریقات می‌توانند تورم و درد اطراف ریشه‌های عصبی تحت تاثیر سیاتیک را کاهش دهند.

۷. کفی طبی

اگر به دلیل سیاتیک در مچ پایتان دچار درد شده‌اید، ممکن است بخواهید در مورد کفی طبی سفارشی از پزشک خود سوال کنید. دکتر فلت می‌گوید: «این کفی‌ها می‌توانند بسیار مفید باشند. آن‌ها زمانی که برای حمایت از پا یا مچ پا تلاش می‌کنید، کمک می‌کنند.»

او توضیح می‌دهد که اگر دچار “پروناسیون بیش از حد” هستید، یعنی زمانی که مچ پایتان به سمت داخل فرو می‌ریزد – که با ایجاد عدم تعادل در طول پاها که بر لگن، لگن خاصره و ستون فقرات تأثیر می‌گذارد، مرتبط است – کفی طبی می‌تواند تسکین‌دهنده باشد.

آیا برای درد پای ناشی از سیاتیک به جراحی نیاز دارم؟

جراحی ممکن است گاهی اوقات یک گزینه باشد، اما به طور معمول فقط در موارد شدید که فرد دچار ضعف قابل توجه پا و همچنین تغییرات روده و مثانه است، توصیه می‌شود.

اگر پزشک شما تشخیص دهد که جراحی انتخاب خوبی است، گزینه‌ها به طور کلی یکی از موارد زیر است:

  • میکرودیسککتومی، یک روش کم تهاجمی که در آن قطعات دیسکی که روی عصب فشار می‌آورند برداشته می‌شوند.
  • لامینکتومی، که در آن لامینا (سقف کانال نخاعی) برداشته می‌شود تا فشار روی عصب سیاتیک برطرف شود.

اما در اکثر موارد، درد ناشی از سیاتیک به خودی خود برطرف می‌شود. در واقع، به گفته دکتر فلت، 90 تا 95 درصد از افراد مبتلا به سیاتیک بدون جراحی بهبود می‌یابند.

راهکارهای پیشگیری از سیاتیک و درد مچ پا

  • حفظ وزن سالم
  • انجام تمرینات ورزشی منظم
  • تقویت عضلات کمر و پا
  • حفظ وضعیت صحیح بدن
  • اجتناب از بلند کردن اجسام سنگین
  • استفاده از کفش‌های مناسب

سوالات رایج

۱. دیسک کمر باعث درد مچ پا می‌شود؟

دیسک کمر به ندرت به طور مستقیم باعث درد مچ پا می‌شود. با این حال، در برخی موارد، دیسک کمر می‌تواند به طور غیرمستقیم از طریق فشردگی عصب سیاتیک، التهاب، مشکلات تاندون و عضلات، باعث درد مچ پا شود.

در صورت بروز علائمی مانند درد شدید، بی حسی یا ضعف در مچ پا، مشکلات در تعادل یا راه رفتن، باید به پزشک مراجعه کرد.

درمان‌های دیسک کمر مانند استراحت، داروهای مسکن، فیزیوتراپی و جراحی می‌توانند به درد مچ پا نیز کمک کنند.

۲. آیا فیزیوتراپی می‌تواند به درد سیاتیک در مچ پا کمک کند؟

بله، فیزیوتراپی می‌تواند به درد سیاتیک در مچ پا کمک کند. فیزیوتراپی می‌تواند به تقویت عضلات، بهبود انعطاف پذیری و کاهش درد کمک کند.

مقالات مرتبط