سیگار کشیدن و ریزش مو

آیا سیگار کشیدن باعث ریزش مو می شود؟

در این مقاله می‌خوانید

هر ساله، حدود 78000 نفر در بریتانیا به دلیل سیگار کشیدن جان خود را از دست می دهند. سیگار کشیدن نه تنها می تواند بر سلامتی شما تأثیر بگذارد، بلکه می تواند ظاهر فیزیکی شما را نیز تحت تأثیر قرار دهد و حتی به ریزش مو کمک کند.

اگرچه محققان دقیقاً مطمئن نیستند که سیگار کشیدن چگونه می تواند در ریزش زودرس مو سهیم باشد، اما به نظر می رسد یکی از عوارض جانبی کمتر شناخته شده است.

اگر با نازک شدن مو یا ریزش مو مواجه هستید، ممکن است زمان آن باشد که در مورد عادات سبک زندگی خود مانند سیگار کشیدن فکر کنید. این می تواند یکی از دلایل ریزش زودرس مو باشد.

آیا سیگار کشیدن می‌تواند باعث ریزش مو شود؟

به طور خلاصه، بله، سیگار کشیدن می تواند باعث ریزش مو شود. به خاطر اینکه تنباکو و مواد شیمیایی سمی موجود در سیگار می توانند به فولیکول های مو آسیب رسانده و از رشد مو جلوگیری کنند.

سیگار می تواند به روش های مختلفی به موهای شما آسیب برساند. مواد شیمیایی موجود در دود سیگار از طریق جریان خون به فولیکول های مو منتقل می شوند و باعث میکروالتهاب و فیبروز و سایر مشکلاتی می‌شوند که به فولیکول های مو آسیب می رسانند و مانع رشد مو می‌شوند.

علاوه بر این، سیگار کشیدن می تواند باعث آسیب به DNA فولیکول های مو شود که می تواند بر چرخه رشد مو تأثیر بگذارد و گردش خون در بدن را کاهش دهد. جریان خون مختل می تواند فولیکول های مو را از اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز برای رشد قوی و سالم محروم کند.

آیا سیگار کشیدن با ریزش موی الگوی مردانه مرتبط است؟

بله، مطالعات نشان داده‌اند که آلوپسی آندروژنتیک (طاسی الگوی مردانه) در میان سیگاری‌ها بیشتر از غیرسیگاری‌ها است. از 500 مرد سیگاری بین 20 تا 35 سال، 425 نفر (85%) علائم طاسی الگوی مردانه داشتند، در حالی که 200/500 (40%) غیرسیگاری‌ها در همان گروه سنی علائم مشابهی داشتند.

محققان همچنین متوجه شدند که:

  • 47% از سیگاری‌ها ریزش موی مرحله 3 نوروود را تجربه کردند.
  • 24% از سیگاری‌ها ریزش موی مرحله 4 نوروود را تجربه کردند.
  • 20% از غیرسیگاری‌ها ریزش موی مرحله 2 نوروود را داشتند.
  • 10% از غیرسیگاری‌ها ریزش موی نوروود 3 یا 4 را داشتند.

حتی نگران‌کننده‌تر این است که احتمال شروع زودهنگام آلوپسی آندروژنتیک (ریزش موی مردانه یا زنانه) اگر سیگاری باشید، بیشتر است. این بدان معنی است که اگر سیگاری باشید، احتمال عقب‌نشینی خط مو در 20 سالگی یا انواع دیگر ریزش مو در دهه بیست زندگی شما، بیشتر است.

آیا سیگار باعث ریزش مو در زنان می شود؟

مطالعات زیادی در مورد تأثیر سیگار بر ریزش موی زنان انجام نشده است. با این حال، بسیاری از مکانیزم‌هایی که سیگار را با ریزش مو مرتبط می‌کنند، می‌توانند به همان اندازه مردان، بر زنان نیز تأثیر بگذارند. بنابراین احتمالاً سیگار با ریزش موی زنان نیز مرتبط است.

تشخیص ریزش مو در زنان بسیار دشوارتر از مردان است. بنابراین در حالی که سیگار می‌تواند در ریزش مو سهیم باشد، بعید است تنها عامل درگیر در ریزش موی شما باشد. به همین دلیل، تشخیص و درمان ریزش موی زنان توسط یک کلینیک تخصصی ریزش مو بسیار مهم است.

سیگار کشیدن و ریزش مو

سیگار چگونه باعث ریزش مو می شود؟

سیگار کشیدن می تواند به چندین روش بر سلامت مو تأثیر بگذارد. تحقیقات بیشتری برای تعیین دقیق مکانیزمی که سیگار کشیدن را با ریزش مو مرتبط می کند، مورد نیاز است، اما عوامل زیر احتمالاً نقش دارند:

  • استرس اکسیداتیو منجر به آسیب رادیکال های آزاد می‌شود.
  • سیگار جریان خون را محدود می‌کند.
  • مواد شیمیایی سرطان زا جلوی تقسیم و رشد سلول‌ها را می‌گیرند.
  • افزایش سطح آندروژن
  • تأثیر بر سیستم ایمنی
  • نیکوتین باعث ترشح هورمون‌های استرس می‌شود.

بیایید هر یک از این ارتباطات بین سیگار کشیدن و ریزش مو را به نوبه خود بررسی کنیم.

سیگار کشیدن باعث استرس اکسیداتیو می‌شود

استرس اکسیداتیو زمانی اتفاق می‌افتد که تعداد مولکول‌های ناپایدار – که به عنوان رادیکال‌های آزاد نیز شناخته می‌شوند – در بدن شما بیش از حد زیاد باشد و آنتی‌اکسیدان‌های کافی برای خنثی کردن آن‌ها نداشته باشید.

برخی مطالعات نشان داده‌اند که ارتباطی بین استرس اکسیداتیو و ریزش مو وجود دارد. سیگار کشیدن با ایجاد یک پاسخ التهابی و آزادسازی رادیکال‌های آزاد در بدن، موجب استرس اکسیداتیو می‌شود.

سیگار کشیدن جریان خون به فولیکول‌ها را محدود می‌کند

فولیکول‌های مو برای تولید مو به اکسیژن و مواد مغذی سالم از خون شما نیاز دارند. اما سیگار کشیدن می‌تواند باعث تجمع پلاک در داخل شریان‌های شما و گرفتگی آنها شود.

علاوه بر ایجاد خطر برای سلامت قلب و عروق، این پلاک جریان خون به فولیکول‌های مو را کم می‌کند و مواد مغذی برای تغذیه مو را محدود می‌کند.

سیگار کشیدن، به DNA آسیب می‌رساند و رشد سلول‌های فولیکول مو را متوقف می کند

معروف است که سیگار کشیدن، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد، اما این مواد شیمیایی سرطان زا همچنین می توانند به DNA شما متصل شده و به آن آسیب بزنند. DNA سالم برای تقسیم و تکثیر سلول فولیکول مو ضروری است.

سیگار کشیدن همچنین منجر به عدم تعادل در سیستم های پروتئاز و آنتی پروتئاز در بدن شما می شود که بر فاز کاتاژن چرخه رشد مو تأثیر می گذارد. در فاز کاتاژن، فولیکول های مو جهت آماده سازی برای ریزش از خون جدا می شوند. اختلال در این الگو می تواند بر رشد طبیعی مو تأثیر بگذارد.

سیگار کشیدن سطح DHT را افزایش می‌دهد

دی هیدروتستوسترون (DHT) یک هورمون جنسی مردانه است که در طاسی الگوی مردانه سهیم است. سیگار کشیدن ممکن است منجر به افزایش سطح DHT شود که می‌تواند علائم طاسی در خط مو و تاج سر را بدتر کند. مطالعات نشان داده‌اند که سیگاری‌ها بیشتر احتمال دارد در سنین پایین‌تر به طاسی الگوی مردانه مبتلا شوند.

سیگار کشیدن بر سیستم ایمنی تأثیر می‌گذارد

برخی از انواع ریزش مو، مانند آلوپسی آره‌آتا (ریزش موی سکه‌ای)، توسط یک پاسخ خود ایمنی در بدن شما ایجاد می‌شوند. سیگار کشیدن می‌تواند تأثیر مخربی بر سیستم ایمنی شما داشته باشد که ممکن است به پیشرفت آلوپسی آره‌آتا کمک کند.

یک مطالعه نشان داد که ده سال سابقه سیگار کشیدن یا کشیدن بیش از پنج نخ سیگار در روز می‌تواند خطر آلوپسی آره‌آتا را افزایش دهد.

نیکوتین باعث ترشح هورمون‌های استرس می‌شود

سیگارها حاوی نیکوتین هستند که نشان داده شده است سطح کورتیزول را افزایش می‌دهد. کورتیزول یک هورمون استرس است که چرخه رشد مو را مختل می‌کند و منجر به نوعی ریزش مو مرتبط با استرس به نام تلوژن افلوویوم می‌شود.

تلوژن افلوویوم معمولاً موقتی است، اما سطوح پایدار کورتیزول و استرس می‌تواند منجر به ریزش موی مزمن شود.

دیگه چطور سیگار کشیدن می تواند بر سلامت موهای شما تأثیر بگذارد؟

سیگار کشیدن نه تنها می تواند باعث ریزش مو شود، بلکه می تواند به طور قابل توجهی به همه جنبه های سلامت موهای شما آسیب برساند. علاوه بر کمک به ریزش مو، سیگار کشیدن ممکن است به طرق مختلف دیگر بر سلامت موهای شما تأثیر منفی بگذارد.

سیگار کشیدن می تواند باعث شود موهای شما سریع‌تر سفید شوند، موها شکننده تر شوند و موهای شما خشک شوند.

چگونه سیگار را ترک کنیم

چه سال ها یا ماه ها سیگار کشیده باشید، عادتی است که ترکش سخت است. اما سیگار کشیدن برای سلامتی شما بسیار مضر است، بنابراین اگرچه ترک سیگار ممکن است دشوار باشد، اما در دراز مدت برای شما بهتر خواهد بود.

اگر به ترک سیگار فکر می کنید، در اینجا چند نکته مفید برای شروع شما وجود دارد:

  • با پزشک عمومی خود صحبت کنید که ممکن است بتواند در زمینه استراتژی های ترک سیگار به شما کمک کند.
  • درمان های جایگزین مانند داروها، هیپنوتیزم یا درمان جایگزینی نیکوتین را بررسی کنید.
  • از محیط هایی که معمولاً افراد دیگر در آنجا سیگار می کشند، مانند رستوران های بیرون و باغ ها، دور بمانید.

آیا می توانید ریزش مو ناشی از سیگار کشیدن را معکوس کنید؟

اگرچه می توانید برخی از اثرات سیگار کشیدن بر سلامتی را با ترک سیگار از بین ببرید، همیشه مشخص نیست که بتوانید موهای خود را دوباره رشد دهید.

در برخی موارد، بیماران ممکن است رشد مجدد مو را مشاهده کنند، اما این اغلب بعید است.

اگر متوجه شدید که حتی پس از ترک سیگار، موهای شما همچنان نازک می شود و دچار طاسی می شوید، ممکن است زمان آن باشد که به برخی درمان های جایگزین نگاه کنید.

کاشت مو یکی از محبوب ترین درمان های طاسی و ریزش مو است. روش‌های FUE (استخراج واحد فولیکولی) و FUT (کاشت واحد فولیکولی) هر دو با برداشتن فولیکول‌های مو از مناطقی که مو هنوز در حال رشد است و کاشت مجدد آن‌ها در مناطقی که مو نازک می‌شود، کار می‌کنند.

ممکن است چند ماه طول بکشد تا نتایج کاشت مو را مشاهده کنید و باید روند بهبودی جراحی کاشت مو و هرگونه عوارض جانبی کاشت مو را در نظر بگیرید، اما این یکی از موثرترین راه‌ها برای مقابله با ریزش مو است.

منابع:

https://www.nhs.uk/better-health/quit-smoking/benefits-of-quitting-smoking

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12673073

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jocd.13727

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9069908

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2929555

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5152608

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3840527

https://www.nhlbi.nih.gov/health/heart/smoking

https://www.mdpi.com/1422-0067/23/3/1038

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16337291

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27538002

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3673399

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6369639

مقالات مرتبط