شستن موها بعد از کاشت مو

شستن موها بعد از کاشت مو: نکات و توصیه‌ها

در این مقاله می‌خوانید

شستن منظم موها بخش مهمی از سلامت مو و پوست سر است. این کار حتی بعد از کاشت مو هم باید ادامه پیدا کند. در واقع، ادامه دادن روال شستشوی مو برای حفظ سلامت موهایتان از همیشه مهم‌تر است.

با این حال، استفاده از تکنیک‌ها و محصولات اشتباه برای شستن مو بعد از کاشت مو می‌تواند به موهای تازه پیوند شده آسیب برساند. اگر خیلی شدید بشویید، ممکن است پیوندها جابه‌جا شوند یا زخم‌هایی ایجاد شوند. استفاده از شامپوی نامناسب نیز می‌تواند منجر به عفونت و سایر عوارض جانبی شود.

برای اینکه بهترین شرایط رشد را برای موهای جدید خود فراهم کنید، یاد بگیرید که چگونه موهای خود را بعد از کاشت مو بشویید.

اولین شستشوی مو بعد ازکاشت مو

بیشتر کلینیک‌های خوب کاشت مو، تمام اطلاعات لازم برای اولین شستشوی مو بعد از عمل کاشت را به شما می‌دهند و تکنیک‌های صحیح شستن مو در خانه را به شما نشان می‌دهند. آن‌ها همچنین وضعیت بهبودی کاشت موی شما را بررسی کرده و در صورت مشاهده هرگونه نشانه عفونت یا سایر عوارض، داروهای شما را تنظیم یا تجویز می‌کنند.

چگونه موهای خود را بعد از کاشت مو بشوییم؟

مهم‌ترین نکته‌ای که هنگام شستن موهایتان بعد از کاشت مو باید به خاطر داشته باشید این است که موهای خود را با نهایت ملایمت بشویید. به‌ویژه در چند روز اول پس از جراحی، جدا شدن و جا به جایی پیوندهای موی تازه کاشته شده بسیار آسان است.

در اینجا راهنمای گام‌به‌گام شستن موها پس از کاشت مو آورده شده است:

  • حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه قبل از شستن موها، اسپری یا لوسیون مرطوب‌کننده‌ای به سر خود بزنید تا پوسته‌ها نرم شوند. این کار باعث می‌شود پوسته‌ها هنگام شستن موها جدا شوند و خطر ایجاد زخم کاهش یابد.
  • هنگام خیس کردن موها، سر خود را مستقیماً زیر دوش آب قوی قرار ندهید. این کار می‌تواند پیوندهای مو را جابه‌جا کند. از آب با فشار کم استفاده کنید یا لیوان‌هایی را با آب پر کرده و روی سرتان بریزید.
  • کلینیک شما باید شامپوی ضدباکتریال مخصوصی به شما بدهد که برای جلوگیری از عفونت طراحی شده است. اگر این شامپو را ندارید، می‌توانید از محلول نمکی (مخلوط نمک و آب) نیز برای تمیز نگه داشتن پیوند استفاده کنید.
  • با کف دست یا نوک انگشتان خود، شامپو یا محلول نمکی را به آرامی روی پوست سر ماساژ دهید. از ناخن‌های خود استفاده نکنید، زیرا ممکن است پیوندهای مو را بلند، خراشیده یا از جای خود جابه‌جا کنند.
  • موهای خود را آبکشی کنید و به یاد داشته باشید که از آب با فشار کم استفاده کنید.
  • در حالت ایده‌آل، اجازه دهید موهایتان به طور طبیعی خشک شود. در این مرحله، در صورت نیاز می‌توانید آن را بسیار ملایم شانه کنید. اگر نیاز به خشک کردن سریع‌تر موهای خود دارید، از یک حوله بسیار نرم یا دستمال کاغذی دارای خاصیت جذب (مانند دستمال کاغذی آشپزخانه) برای خشک کردن موهای خود استفاده کنید. هرگز موهای خود را مالش ندهید یا بعد از کاشت مو از سشوار استفاده نکنید. از حوله‌های زبر استفاده نکنید، زیرا ممکن است به پیوندهای مو گیر کرده و آن‌ها جدا کند.

بعد از کاشت مو چند وقت یک بار باید موهای خود را بشوییم؟

در ۱۰ تا ۱۴ روز اول پس از کاشت مو، باید روزانه موهای خود را بشویید. اولین شستشو در کلینیک انجام می‌شود. شستشوی روزانه هرگونه خون خشک شده و پوسته را از ناحیه پیوند زده شده پاک می‌کند و آن را تمیز و سالم نگه می‌دارد و باعث می‌شود کاشت مو کمتر قابل توجه باشد.

شستن مو با روش صحیح می‌تواند از مشکلاتی مانند ایجاد زخم جلوگیری کند. این زخم‌ها به فولیکول‌های مو آسیب می‌رساند و می‌تواند منجر به ریزش دائمی مو شود.

بعد از ۱۴ روز، پوسته‌ها باید از بین رفته باشند و ریشه‌های موی پیوندی در موقعیت جدید خود ثابت شده باشند. از این موقع، می‌توانید موهای خود را به طور نرمال با محصولات موی استاندارد مانند زمان قبل از کاشت مو، بشویید.

نشستن مو ممکن است منجر به ریزش مو شود، بنابراین شستن مکرر مو برای حفظ سلامت و درخشندگی آن مهم است.

آیا بعد از کاشت مو باید از شامپو کافئین استفاده کرد؟

شامپو حاوی کافئین تقریبا به اندازه مینوکسیدیل در تقویت رشد مو موثر بوده است. بنابراین می تواند راهی عالی برای به حداقل رساندن ادامه ریزش مو و تقویت رشد موهای پیوندی باشد.

با این وجود، نباید تا حداقل 14 روز پس از عمل کاشت مو از شامپو کافئین استفاده کنید. تا آن زمان، از شامپوی توصیه شده یا ارائه شده توسط جراح خود استفاده کنید.

در مورد ارتباط بین کافئین و ریزش مو بیشتر بدانید.

خارش بعد از کاشت مو و راه‌های مقابله با آن

خارش پوست سر یکی از عوارض جانبی رایج کاشت مو است که می‌تواند هم ناحیه‌ی اهداکننده و هم ناحیه‌ی گیرنده را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، خاراندن پوست سر راه بسیار آسانی برای جابه‌جایی پیوندهای مو و به خطر انداختن موفقیت کاشت مو است.

شستن مو می‌تواند خارش پوست سر را کاهش دهد، اما وسوسه نشوید که هنگام شستن، سر خود را بخارانید. برای به حداقل رساندن این خطر، ناخن‌های خود را کوتاه نگه دارید، از آنتی‌هیستامین استفاده کنید و سر خود را با محلول نمکی اسپری کنید.

نکات دیگر مراقبت پس از کاشت مو

مراقبت دقیق پس از کاشت مو برای موفقیت آن حیاتی است. اگر هنگام شستن مو یا انجام فعالیت‌های روزمره به طور تصادفی به پیوندهای مو ضربه بزنید، می‌توانید به راحتی شانس موفقیت کاشت مو را کاهش دهید.

برای رشد خوب پیوندها، در اینجا کارهایی که باید برای مراقبت از پیوندهای خود انجام دهید آورده شده است:

  • دستورالعمل‌های مراقبت پس از عمل، که توسط جراحتان داده می‌شود را دقیقاً دنبال کنید.
  • تمام داروها را طبق تجویز مصرف کنید.
  • حداقل یک ماه پس از FUE یا FUT از ورزش کردن خودداری کنید.
  • حداقل ۱ تا ۲ هفته از کار مرخصی بگیرید یا در آن مدت از خانه کار کنید.
  • هنگام قرار گرفتن در معرض آفتاب، از سر خود محافظت کنید.

اگر در حمام ریزش مو دیدید چه باید بکنید؟

از دست دادن دسته‌های بزرگ مو هنگام شستن آن معمولاً یکی از اولین نشانه‌های ریزش مو است. ریزش مو در حمام می‌تواند نگران‌کننده باشد، مخصوصاً اگر مطمئن نیستید که علت آن چیست.

اگر بعد از کاشت مو، ریزش مو را در حمام مشاهده کردید، این ممکن است یک عارضه جانبی مورد انتظار مانند ریزش مو شوک پس از کاشت باشد. همچنین ممکن است یک مشکل موقتی ریزش مو مانند تلوژن افلوویوم باشد که می‌تواند در نتیجه جراحی کاشت مو رخ دهد. ریزش مو شوک معمولاً 1 تا 2 هفته پس از جراحی و تلوژن افلوویوم معمولاً 2 تا 3 ماه بعد رخ می‌دهد. هر دو وضعیت موقتی هستند و باید خود به خود برطرف شوند.

اگر نگران هستید که ممکن است دچار هر نوع ریزش مو، از جمله طاسی الگوی مردانه یا طاسی الگوی زنانه شده باشید، با تیم کلینیک مو تماس بگیرید. آن‌ها می‌توانند علت ریزش موی شما را تشخیص دهند و به شما کمک کنند تا برنامه درمانی مناسب برای بازگرداندن موهایتان را پیدا کنید.

مقالات مرتبط