خارش بیضه و دستگاه تناسلی

علت خارش بیضه و دستگاه تناسلی مردان (روش های درمان)

در این مقاله می‌خوانید

خارش بیضه یا اطراف آن، یا کیسه بیضه چیز غیر عادی نیست. این می تواند ناشی از تعریق، تحریک یا شرایط پزشکی مانند عفونت قارچی باشد.

ممکن است برای درمان این خارش و رفع علت آن نیاز به صحبت با پزشک و تهیه دارو داشته باشید.

علت خارش بیضه چیست؟

احتمالاً خارش بیضه ناشی از یکی از موارد زیر است:

۱. ساییدگی یا تحریک

خشکی پوست ناحیه تناسلی در آب و هوای گرم و خشک شایع است. ورزش برای مدت طولانی نیز می تواند باعث تحریک یا سایش پوست شود. در برخی موارد، سایش پوست به حدی زیاد می شود که باعث خونریزی می گردد.

برخی از علائم رایج سایش و تحریک عبارتند از:

  • احساس زخم شدن پوست
  • قرمزی یا بثورات روی پوست
  • بریدگی یا خراش های سطحی روی پوست

۲. عفونت قارچی 

بسیاری از قارچ ها تقریباً با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیستند. قارچ ها معمولاً در کلونی های غول پیکر زندگی می کنند که حتی زمانی که روی بدن شما زندگی می کنند به سختی قابل مشاهده هستند. در صورت عدم رعایت بهداشت یا برقراری رابطه جنسی بدون محافظت، به راحتی می توان در اطراف ناحیه تناسلی و بیضه دچار عفونت قارچی شد.

یکی از شایع ترین عفونت های قارچی ناحیه تناسلی، کاندیدیازیس است. قارچ های کاندیدا در روده و پوست شما زندگی می کنند. اگر بیش از حد رشد کنند، می توانند باعث عفونت شوند. این می تواند باعث خارش بیضه شود.

نوع دیگری از قارچ به نام درماتوفیت نیز می تواند باعث عفونت مشابهی به نام خارش ژوک شود.

علائم دیگر این عفونت ها عبارتند از:

  • درد هنگام ادرار کردن
  • سوزش اطراف کیسه بیضه و آلت تناسلی
  • تورم پوست کیسه بیضه یا آلت تناسلی
  • قرمزی پوست اطراف کیسه بیضه یا آلت تناسلی
  • بوی غیرطبیعی
  • خشکی و پوسته پوسته شدن پوست

۳. تبخال تناسلی

هرپس تناسلی نوعی عفونت ویروسی است که می تواند از طریق رابطه جنسی یا تماس فیزیکی با پوست آلوده، شیوع پیدا کند.

در زمان شیوع این ویروس، بیضه های شما ممکن است به شدت دچار خارش یا احساس ناراحتی شوند. علائم دیگر هرپس تناسلی عبارتند از:

  • احساس خستگی یا ناخوشی
  • سوزش یا خارش اطراف بیضه ها و آلت تناسلی
  • تاول هایی در اطراف ناحیه تناسلی که ممکن است بترکند و به زخم های باز تبدیل شوند
  • درد هنگام ادرار کردن

۴. سوزاک (Gonorrhea)

یک عفونت منتقل شونده از راه جنسی (STI) است که اغلب به عنوان بیماری منتقل شونده از راه جنسی (STD) شناخته می شود و توسط باکتری ایجاد می شود. این بیماری می تواند دستگاه تناسلی، دهان، گلو و راست روده شما را آلوده کند. سوزاک به راحتی از طریق رابطه جنسی بدون محافظت منتقل می شود.

سوزاک می تواند باعث خارش و تورم بیضه ها شود. سایر علائم رایج سوزاک عبارتند از:

  • سوزش یا درد هنگام ادرار کردن
  • ترشحات چرکی و تغییر رنگ یافته (سبز، زرد یا سفید) از آلت تناسلی
  • درد بیضه، به خصوص در یک زمان فقط در یک بیضه

۵. زگیل تناسلی

زگیل تناسلی توسط ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) ایجاد می شود. ممکن است حتی زمانی که دچار عود این بیماری شده اید، متوجه زگیل تناسلی نشوید زیرا آنها می توانند بسیار کوچک باشند.

مانند زگیل های سایر نقاط بدن، زگیل تناسلی معمولا شبیه برجستگی های کوچک و تغییر رنگ یافته است که ممکن است خارش داشته باشد یا نداشته باشد. آنها اغلب شبیه گل کلم هستند و به صورت گروهی در کنار زگیل های دیگر ظاهر می شوند. ممکن است درست روی کیسه بیضه یا به دور تا ناحیه داخلی ران شما ظاهر شوند. در صورت ابتلا به زگیل تناسلی، ممکن است تورم در ناحیه یا خونریزی در هنگام رابطه جنسی را مشاهده کنید.

۶. کلاميديا

کلاميديا یک عفونت باکتریایی است که از طریق رابطه جنسی منتقل می شود. این عفونت حتی در صورت عدم انزال در حین رابطه جنسی قابل انتقال است. کلاميديا مانند بسیاری از بیماری های آمیزشی دیگر، از طریق رابطه جنسی با دخول، رابطه دهانی و رابطه مقعدی نیز قابل انتقال است.

کلاميديا می تواند باعث خارش و تورم بیضه ها شود. عفونت کلاميديا معمولا باعث درد و تورم فقط در یک بیضه می شود، که یکی از نشانه های بارز ابتلا به این بیماری است. علائم دیگر عبارتند از:

  • ترشحات غیرطبیعی (سبز، زرد یا سفید) از آلت تناسلی
  • سوزش یا درد هنگام ادرار کردن
  • درد، خونریزی یا ترشح از راست روده یا مقعد

۷. شپش ناحیه تناسلی

شپش ناحیه تناسلی (که گاهی به آن “خَجَل” نیز گفته می‌شود) نوعی شپش است که در موهای ناحیه تناسلی یا سایر نواحی با موهای مشابه زندگی می‌کند.

این شپش مانند دیگر انواع شپش، از خون تغذیه می‌کند و قادر به پریدن یا پرواز نیست. سرایت آن تنها از طریق تماس مستقیم با فرد آلوده صورت می‌گیرد. این تماس می‌تواند هنگام لمس ناحیه آلوده در فرد دیگر اتفاق بیفتد.

شپش ناحیه تناسلی هنگام تغذیه از خون، بیماری یا عفونت خاصی را منتقل نمی‌کند، اما تحرکات آن در موهای ناحیه تناسلی باعث خارش شدید بیضه‌ها و اندام تناسلی می‌شود. همچنین ممکن است متوجه ماده سفید مانند در لباس زیر خود شوید و یا نقاط قرمز یا آبی ریزی را در محل گزش شپش مشاهده کنید.

۸. تریکومونیازیس

تریکومونیازیس= يک عفونت منتقله از راه جنسي (STI) است که توسط انگلی به نام تريکوموناس واژيناليس ايجاد مي‌شود.

تريکومونياز زنان را بیشتر مبتلا می کند، اما در صورت عدم استفاده از کاندوم یا محافظ دهانی در هنگام رابطه جنسی، به مردان نیز قابل انتقال است.

بسیاری از افرادی که به تريکومونياز مبتلا می شوند هیچ گونه علائمی ندارند، اما تريکومونياز می تواند باعث تحریک یا التهاب شود که ناحیه تناسلی شما را ناراحت کند و رابطه جنسی را دردناک تر کند.

تريکومونياز می تواند باعث خارش بیضه ها و سایر علائم زیر شود:

  • احساس خارش داخل آلت تناسلی
  •  ترشحات تغییر رنگ یافته (سبز، زرد یا سفید) از آلت تناسلی
  •  سوزش یا درد هنگام ادرار کردن یا انزال در هنگام رابطه جنسی

۹. جرب ( گال)

جرب یک بیماری پوستی است که توسط یک کنه ایجاد می‌شود. کنه جرب میکروسکوپی، یا سارکوپتس اسکابی، زمانی که با فرد آلوده تماس پوستی مستقیم داشته باشید، منتقل می شود.

ممکن است چندین هفته طول بکشد تا علائم پس از عفونت ظاهر شوند. خارش و بثورات از علائم شایع جرب هستند. همچنین افرادی که به جرب مبتلا هستند، در شب دچار خارش شدید می شوند.

درمان خارش بیضه و دستگاه تناسلی

درمان خارش بیضه به علت آن بستگی دارد.

برای درمان ساییدگی و تحریک

ساییدگی و تحریک را می توان با استفاده از لوسیون یا پودری که از ساییده شدن پوست شما به سطح دیگری از پوست جلوگیری می کند، درمان کرد. استفاده از باند یا گاز استریل برای پوشاندن ناحیه ساییده و تحریک شده نیز می تواند به کاهش خارش بیضه کمک کند.

برای درمان عفونت های قارچی

عفونت های قارچی ممکن است خود به خود برطرف شوند، اما ممکن است نیاز به درمان با داروهای ضد قارچ یا کرم ها و پمادهای ضد قارچ داشته باشید. اگر فکر می کنید عفونت قارچی باعث خارش بیضه شما شده است، به پزشک خود برای دریافت داروهای ضد قارچ مراجعه کنید.

برای درمان تبخال تناسلی

ممکن است نیاز به مصرف داروهای ضد ویروس مانند والاسیکلوویر (والترکس) یا آسیکلوویر (زویراکس) برای درمان شیوع تبخال تناسلی داشته باشید. درمان حدود یک هفته طول می کشد، اما اگر به طور مکرر دچار شیوع می شوید، ممکن است به داروهای طولانی مدت نیاز داشته باشید.

برای درمان سوزاک 

عفونت های سوزاک را می توان با تجویز دارو درمان کرد. در صورت مشاهده علائم، با پزشک خود در مورد درمان صحبت کنید. عوارض طولانی مدت سوزاک، مانند ناباروری، پس از آسیب قابل درمان نیست.

برای درمان زگیل تناسلی

زگیل تناسلی را می توان با پمادهای دارویی برای پوست، مانند imiquimod Aldara و podofilox Condylox درمان کرد. در برخی موارد، پزشک ممکن است نیاز به برداشتن زگیل ها با انجماد (کرایوتراپی) یا جراحی برای برداشتن آنها داشته باشد.

برای درمان کلاميديا

 کلامیدیا را می توان با داروهایی مانند آزیترومایسین (Zithromax) یا داکسی سایکلین (Acticlate, Doryx) درمان کرد. بعد از درمان، حداقل باید یک هفته صبر کنید تا دوباره رابطه جنسی برقرار کنید.

برای درمان شپش ناحیه تناسلی

شپش ناحیه تناسلی را می توان با داروهای تجویز شده توسط پزشک یا با درمان های بدون نسخه درمان کرد. شستن کامل ناحیه آسیب دیده و استفاده از دارو به کشتن بسیاری از شپش ها کمک می کند، اما همچنان باید خودتان موها را برای از بین بردن بقیه شپش ها شانه بزنید.

شما می توانید کیت های رفع شپش را از بسیاری از داروخانه ها خریداری کنید.

برای درمان تریکومونیازیس

تریش را می توان با چندین دوز تینیدازول (Tindamax) یا مترونیدازول (Flagyl) درمان کرد. بعد از مصرف دارو، حداقل یک هفته رابطه جنسی برقرار نکنید.

برای درمان گال

 پزشک شما می تواند پماد، کرم و لوسیون هایی را تجویز کند که می تواند گال را از بین ببرد و بثورات و خارش را درمان کند. اکثر درمان های موضعی گال شب ها که کنه ها فعال تر هستند استفاده می شود و سپس صبح ها شسته می شود.

خارش بیضه – چشم انداز

خارش بیضه معمولا مشکل جدی‌ای نیست و با رعایت بهداشت قابل پیشگیری است. استحمام یا دوش گرفتن مرتب به جلوگیری از شایع‌ترین دلایل خارش بیضه که شامل تحریکات پوستی و عفونت‌های قارچی است، کمک می‌کند. حداقل روزی یک بار یا بعد از فعالیت‌های طولانی مدت بیرون از منزل، به خصوص زمانی که زیاد عرق کرده‌اید، دوش بگیرید.

استفاده از کاندوم یا محافظ دهانی (ORAL DAM) در هنگام رابطه جنسی می‌تواند به پیشگیری از انتقال تقریبا تمامی بیماری‌های آمیزشی (STI) کمک کند. انجام آزمایش‌های منظم برای تشخیص بیماری‌های آمیزشی، به ویژه اگر از نظر جنسی فعال هستید، به شما کمک می‌کند تا از سلامت جنسی خود مطلع باشید و از انتقال ناخواسته‌ی بیماری‌های عفونی جلوگیری کند.

اگر متوجه ابتلا به بیماری آمیزشی شدید، حتما با شرکای جنسی خود صحبت کنید. چون احتمال دارد بیماری را از آن‌ها گرفته باشید و یا بالعکس. بنابراین برای جلوگیری از گسترش بیشتر عفونت، حتما خودتان و شرکای جنسی‌تان تحت درمان قرار بگیرید.

جمع بندی

شایع‌ترین دلایل خارش بیضه، تحریکات پوستی و عفونت‌های قارچی ناشی از بهداشت نامناسب یا تعریق زیاد است. استحمام مرتب و استفاده از لوسیون و پودر می‌تواند از بروز اغلب این موارد جلوگیری کند.

این خارش همچنین می‌تواند ناشی از بیماری‌های آمیزشی (STD) مانند تبخال تناسلی، سوزاک و کلاميديا باشد. درمان این عفونت‌ها ممکن است نیاز به داروهای تجویزی توسط پزشک داشته باشد.

مقالات مرتبط