علت لکه‌های قرمز روی پوست بدون خارش

علت لکه‌های قرمز روی پوست بدون خارش ( گزینه‌های درمانی)

در این مقاله می‌خوانید

صبح از حمام بیرون می‌آیید و متوجه لکه‌های قرمز روی پشت یا سینه‌تان می‌شوید. یا در حال زدن کرم ضد آفتاب هستید و لکه‌های قرمز جدیدی روی صورتتان می‌بینید. اما این لکه‌ها خارش ندارند، بنابراین فکر می‌کنید: چه چیزی باعث این بثورات یا جوش‌ها شده است؟

با خارش یا بدون خارش، لکه‌های قرمز به خودی خود تشخیص پزشکی نیستند. آنها می‌توانند به دلایل مختلفی ایجاد شوند. گاهی اوقات، لکه‌های قرمز بدون خارش به صورت موقت ظاهر شده و بدون دلیل یا درمان خاصی از بین می‌روند. اما لکه‌های قرمز روی پوست که زیاد می‌شوند یا از بین نمی‌روند، می‌توانند نشانه عفونت یا یک بیماری زمینه‌ای مانند پسوریازیس یا اختلالات خونی باشند. 

در ادامه، علل احتمالی و گزینه‌های درمانی برای لکه‌های قرمز بدون خارش روی پوست را بررسی می‌کنیم.

علت لکه های قرمز پوست بدون خارش

لکه های قرمز بدون خارش علل مختلفی می تواند داشته باشد. یکی از شایع ترین انواع لکه های قرمز، ضایعات عروقی به نام همژیوم گیلاسی هستند.

۱. همژیوم گیلاسی

همژیوم های گیلاسی یا آنژیوم ها، برجستگی های قرمز روشن روی پوست به اندازه سر سنجاق هستند. این لکه های کمی برجسته به دلیل داشتن رگ های خونی، قرمز هستند.

اندازه آنها معمولا بین ۱ تا ۳ میلی متر است و در صورت ضربه دیدن ممکن است خونریزی کنند. آنها با افزایش سن و ژنتیک مرتبط هستند.

همژیوم های گیلاسی سرطانی یا مسری نیستند، اما به خودی خود از بین نمی روند. اگر به دلایل زیبایی می خواهید این لکه ها را بردارید، با متخصص پوست مشورت کنید.

۲. آکنه و روزاسه

آکنه ولگاریس یک بیماری پوستی است که شامل انسداد و التهاب فولیکول های مو می شود. این عارضه باعث ایجاد جوش سر سفید، جوش سر سیاه و کیست می شود. از طرف دیگر، روزاسه باعث ایجاد لکه های قرمز و رگ های خونی قابل مشاهده بدون سر سیاه می شود.

روزاسه معمولا به صورت پاپول یا پوسچول های قرمز در قسمت میانی صورت ظاهر می شود، در حالی که آکنه سنتی می تواند به صورت پاپول، پوسچول یا ندول روی صورت، گردن، سینه و پشت ظاهر شود. آنها معمولا خارش ندارند اما در صورت ملتهب شدن اغلب دردناک هستند.

هر دو بیماری آکنه ولگاریس و روزاسه تمایل دارند مزمن باشند. اما مسری نیستند. در برخی موارد، بیماران می توانند با محصولات مراقبت از پوست ملایم و داروهای بدون نسخه (OTC) مانند ژل دیفرین ۰.۱% (آداپالن) علائم را تسکین دهند و از بروز آکنه جلوگیری کنند. در موارد دیگر، متخصص پوست ممکن است آنتی بیوتیک، رتینوئید یا داروهای دیگر تجویز کند.

۳. تاول خونی

تاول خونی یک برجستگی روی پوست است که به جای مایع (مانند تاول معمولی) با خون پر شده است. تاول های خونی ممکن است به دلیل نشت خون از رگ های خونی آسیب دیده زیر پوست، قرمز، بنفش یا سیاه به نظر برسند. آنها معمولا کوچک و گرد هستند.

تاول های خونی ممکن است زمانی ایجاد شوند که پوست بر اثر نیشگون گرفتن، سوختگی یا اصطکاک آسیب ببیند. آنها مسری نیستند.

نیازی به ترکاندن چنین تاولی نیست، زیرا بدن به طور طبیعی آن را خشک می کند و پوست جدید زیر آن را در طی یک تا دو هفته ترمیم می کند.

اگر تاول خونی بیش از هفت روز طول کشید، تاول های جدیدی ظاهر شد یا بدون هیچ گونه آسیبی رخ داد، باید به پزشک مراجعه کرد. می توانید با تمیز نگه داشتن ناحیه و پوشاندن آن با یک باند استریل، روند بهبود را تسریع کنید.

۴. خال عروقی

ناهنجاری های مویرگی، مانند “نیش لک لک” روی پشت گردن یا “بوس فرشته” روی پیشانی، لکه های صاف صورتی تا قرمز یا قرمز-بنفش هستند. آنها می توانند در هر جای بدن باشند و به طور کلی خارش ندارند.

خال های مادرزادی ممکن است در بدو تولد وجود داشته باشند یا در اوایل کودکی ایجاد شوند. آنها مسری نیستند و به طور معمول نیاز به مراقبت پزشکی ندارند. اگر بیمار به دلایل زیبایی قصد خلاص شدن از شر آن‌ها را داشته باشد، برخی از خال‌های عروقی را می‌توان با لیزر رنگ پالسی درمان کرد،.

۵. پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری پوستی خود ایمنی است. در حالی که علت اصلی آن هنوز ناشناخته است، پسوریازیس زمانی ایجاد می شود که بدن سلول های سالم پوست خود را با مهاجم اشتباه می گیرد و سپس به آنها حمله می کند. اگرچه برخی از انواع پسوریازیس مانند پلاکی ممکن است باعث خارش شوند، پسوریازیس پلاکچه ای می تواند باعث ایجاد لکه های قرمز کوچک بدون خارش روی پوست شود.

دکتر لورن می گوید این نوع کمتر شایع پسوریازیس اغلب پس از یک عفونت دستگاه تنفسی فوقانی مانند گلودرد ایجاد می شود.

پسوریازیس پلاکچه ای به صورت برجستگی های پوسته پوسته قرمز یا لکه های ضخیم گرد تا شبیه اشک ظاهر می شود که پس از بیماری ظاهر می شوند. این نوعی از پسوریازیس است که ممکن است یک بار ظاهر شود و دیگر هرگز ظاهر نشود. یا ممکن است به پسوریازیس کلاسیک مادام العمر تبدیل شود.

برخلاف پسوریازیس پلاکی، پسوریازیس پلاکچه ای ممکن است به خودی خود از بین برود. اما اگر اینطور نباشد، متخصص پوست می تواند درمان‌هایی را برای کنترل شعله‌ور شدن توصیه کند. گزینه های درمانی ممکن است شامل کرم هیدروکورتیزون، آنتی بیوتیک، رتینوئید یا فتوتراپی باشد.

۶. خونریزی زیر پوست

خونریزی زیر پوست می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های قرمز تا قرمز-بنفش شود، که بسته به علت آن، گاهی اوقات کمتر از ۵ میلی‌متر و گاهی اوقات بزرگ‌تر هستند.

انواع و علل متعددی برای خونریزی در یا زیر پوست وجود دارد که هیچکدام مسری نیستند:

  • پِتشی (Purpura): لکه‌های قرمز یا بنفش به اندازه‌ی سرِ کبریت که ناشی از اختلالات خونی، ضعف عروق خونی، عفونت‌ها، جراحات یا داروهای خاص ایجاد می‌شوند.
  • پِتِشی (Petechiae): لکه‌های قرمز، قهوه‌ای یا بنفش به اندازه‌ی سر سوزن که ناشی از آسیب جزئی یا اختلال خونی سیستمیک‌تر هستند.
  • اکیموز (Ecchymoses): اصطلاح پزشکی برای کبودی است که می‌تواند در صورت شکستگی عروق خونی در اثر ضربه فیزیکی، قرمز به نظر برسد.

پورپورا و پتشی ممکن است علائم دیگری ایجاد نکنند، اما اکیموز (کبودی) به طور معمول باعث درد و حساسیت می‌شود.

اکیموز به مرور زمان به طور خود به خود برطرف می‌شود، اما برخی از پتشی‌ها به دلیل علل جدی مانند عفونت‌ها ممکن است نیاز به مراقبت پزشکی در مطب داشته باشند.

درمان پورپورا و پتشی به علت زمینه‌ای بستگی دارد. به عنوان مثال، لکه‌های قرمز ناشی از عفونت باکتریایی ممکن است نیاز به آنتی‌بیوتیک داشته باشند. اگر پتشی ناشی از لوسمی (سرطان خون) باشد، ممکن است شیمی درمانی یا پرتودرمانی لازم باشد.

۷. فولیکولیت (Folliculitis)

فولیکولیت، عفونت فولیکول‌های مو است. این بیماری شبیه به درماتیت تماسی (حساسیت تماسی) یا اگزما باعث خارش و برآمدگی یا پوسته پوسته شدن پوست می‌شود. با این حال، گاهی اوقات فولیکولیت می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های قرمز روی پوست شود که خارش ندارد.

برآمدگی‌های قرمز رنگ اطراف فولیکول‌های مو می‌توانند کوچک و اغلب بدون علامت یا بزرگتر و دردناک‌تر باشند، که مورد دوم گروه‌های ملتهب فولیکول‌های مو هستند. به عبارت دیگر، شدت علائمی مانند درد و خارش ممکن است به این بستگی داشته باشد که شما یک فولیکول موی عفونی یا کل ناحیه‌ای از فولیکول‌های موی عفونی داشته باشید.

خود فولیکولیت مسری نیست، اما اگر عفونت باکتریایی باعث آن شود، ممکن است با به اشتراک گذاشتن لیف، حوله و سایر وسایل شخصی، باکتری منتقل شود.

در بسیاری از موارد، فولیکولیت بدون درمان به خودی خود برطرف می‌شود. روش‌های خانگی مانند کمپرس گرم و کرم‌های ضد التهاب بدون نسخه می‌توانند کمک کنند. در صورت نیاز به درمان پزشکی، پزشک ممکن است آنتی‌بیوتیک برای فولیکولیت باکتریایی یا داروهای ضد قارچ مانند فلوکونازول برای فولیکولیت قارچی تجویز کند.

۸. کهیر

کهیر (کهیر یا Urticaria) یک بیماری پوستی شایع است که باعث ایجاد لکه‌های قرمز برجسته یا کهیر روی پوست می‌شود. اگرچه این لکه‌ها معمولا خارش دارند، برخی افراد بدون خارش دچار کهیر می‌شوند.

کهیر زمانی ایجاد می‌شود که بدن در پاسخ سیستم ایمنی به عوامل خارجی و آلرژن‌ها، هیستامین ترشح کند. به همین دلیل، اکثر افراد به دلیل استرس یا واکنش آلرژیک دچار کهیر می‌شوند. با این حال، برخی افراد به دلیل گرما، اصطکاک، فشار و سایر عوامل فیزیکی دچار کهیر می شوند. در این موارد، کهیر ممکن است به صورت لکه های قرمز بدون خارش ظاهر شود.

کهیر مسری نیست. آنها معمولا بدون درمان ظرف چند روز برطرف می شوند، به خصوص اگر محرک (اغلب یک ماده شوینده، لوسیون، شامپو یا مرطوب کننده جدید) برطرف شود. با این حال، ناراحتی ناشی از کهیر را می توان با کمپرس سرد و لوسیون های ضد التهاب مانند کالامین تسکین داد. آنتی هیستامین های بدون نسخه نیز به طور رایج برای درمان کهیر استفاده می شوند.

۹. سایر علت ها

محتمل است که بدانید، لکه‌های قرمز روی پوست یک نشانه هستند، نه یک بیماری خاص. دلایل زیادی وجود دارد که باعث ایجاد یا گسترش لکه‌های قرمز روی پوست می‌شود. برخی از دلایل کم‌تر رایج برای جوش‌های بدون خارش عبارتند از:

  • تب لکه‌دار کوهستان راکی (RMSF): یک بیماری باکتریایی که از طریق نیش کنه‌ منتقل می‌شود
  • سرخجه: یک عفونت ویروسی مسری که باعث ایجاد بثورات قرمز و درد مفاصل می‌شود
  • تب اسکارلت: بثوراتی که همراه با التهاب حلق با منشا باکتریایی است و باعث ایجاد لکه‌های قرمز صاف و ریز می‌شود که به تدریج به برجستگی‌های شبیه سمباده تبدیل می‌شوند

بسیاری از انواع دیگر بثورات شبیه لکه‌های قرمز روی پوست ظاهر می‌شوند. با این حال، این علل لکه‌های قرمز معمولا با خارش همراه هستند:

  • زونا
  • آبله مرغان
  • پیچک سمی
  • اگزما (درماتیت آتوپیک)
  • عرق سوز
  • نیش حشرات
  • کرم حلقوی یا سایر عفونت‌های قارچی

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

در حالی که ممکن است لکه های قرمز یا بثورات خارش نداشته باشند، اما همچنان می توانند ناشی از شرایطی باشند که نیاز به مراقبت پزشکی دارند، مانند بیماری های خود ایمنی، عفونت ها یا واکنش های دارویی.

اگر لکه های قرمز:

  • بیش از دو هفته طول بکشند
  • به درمان های خانگی یا داروهای بدون نسخه پاسخ ندهند
  • همراه با علائم عفونت شدید مانند تب، تهوع، درد عضلات و مفاصل یا تورم شدید باشند

حتما برای معاینه به متخصص مراقبت های بهداشتی مراجعه کنید.

حتی شرایط پوستی که نیاز به اورژانس پزشکی ندارند، مانند روزاسه یا آکنه شدید، در صورت عدم درمان می توانند باعث ایجاد زخم شوند. در صورت شک، در مورد هرگونه بثورات پوستی جدید یا مداوم با پزشک خود صحبت کنید تا ارزیابی شده و درمان مناسب برای شما در نظر گرفته شود.

درمان لکه‌های قرمز روی پوست 

این لکه‌ها می‌توانند ناشی از همژیوم، آکنه، روزاسه، فولیکولیت، خونریزی زیر پوست و موارد دیگر باشند. گاهی اوقات علت لکه‌های قرمز خود به خود و بدون درمان برطرف می‌شود. اما اگر این لکه‌ها همچنان باقی ماندند، بدتر شدند یا با علائم غیرقابل توضیح دیگری مانند خستگی، خونریزی بدون علت یا کبودی همراه شدند، می‌توانند نشانه عفونت، اختلالات خونی یا لوسمی باشند. 

همچنین، اگر لکه‌های قرمز با علائم آلرژی همراه باشند، ممکن است کهیر باشد و نیاز به آنتی‌هیستامین یا استروئید داشته باشد. تنها پزشک شما می‌تواند عفونت یا سایر بیماری‌های جدی را رد کند. برای تعیین بهترین درمان برای لکه‌های قرمز روی پوست به پزشک خود مراجعه کنید.

مقالات مرتبط