عوارض جانبی میکرودرم ابریژن

عوارض جانبی میکرودرم ابریژن (۶ مورد اصلی)

تصویر پروفایل کانال جوانسازی پوست
در این مقاله می‌خوانید

میکرودرم ابریژن در صورت انجام صحیح، روشی ایمن به شمار می‌رود. از آنجایی که میکرودرم ابریژن فقط روی لایه‌های سطحی پوست کار می‌کند، عوارض جانبی آن معمولا خفیف هستند.

بنابراین، اگر درمان میکرودرم ابریژن شما توسط یک تکنسین ماهر و وظیفه‌شناس انجام شود، خطر عوارض جانبی برای شما ناچیز است.

با این وجود، تکنسینی که میکرودرم ابریژن را برای شما انجام می‌دهد، قبل از شروع درمان، شما را از عوارض جانبی احتمالی مطلع خواهد کرد.

به یاد داشته باشید که همه افراد این عوارض جانبی را تجربه نخواهند کرد. ممکن است دچار یک یا دو مورد، همه موارد، یا هیچ کدام از آنها نشوید. میزان تحمل شما به پوست و شرایط شما بستگی دارد.

۱. قرمزی

قرمزی پوست بعد از میکرودرم ابریژن برای اکثر افراد طبیعی است. معمولا این قرمزی شبیه به آفتاب سوختگی خفیف است و طی چند ساعت برطرف می‌شود. 

اگر پوست بسیار حساسی دارید یا برای اصلاح مشکل پوستی خاصی تحت درمان تهاجمی‌تری از میکرودرم ابریژن قرار می‌گیرید، ممکن است قرمزی شدیدتری را تجربه کنید که برطرف شدن کامل آن یک روز یا بیشتر طول بکشد. در مورد میزان قرمزی قابل انتظار با تکنسین خود صحبت کنید.

۲. خشکی یا پوسته پوسته شدن پوست

خشکی یا پوسته پوسته شدن پوست در روزهای بعد از میکرودرم ابریژن غیرمعمول نیست. خوشبختانه، این مشکل معمولا طی یک هفته برطرف می‌شود. کافی است کمی مرطوب کننده بیشتری به برنامه مراقبت روزانه پوست خود اضافه کنید. البته اگر پوست بسیار چربی دارید، شاید از اینکه پوستتان به اندازه معمول چرب نیست استقبال خواهید کرد.

۳. افزایش حساسیت به نور خورشید

میکرودرم ابریژن مانند همه روش‌های لایه برداری عمیق، می‌تواند پوست شما را نسبت به نور خورشید حساس‌تر کند (به این حالت حساسیت به نور گفته می‌شود). بنابراین، پوست شما در روزهای بلافاصله بعد از درمان، بیشتر در معرض آسیب ناشی از نور خورشید و آفتاب سوختگی قرار خواهد داشت. این زمان برای رفتن به ساحل مناسب نیست!

حتما هر روز از کرم ضد آفتاب با حداقل SPF 30 استفاده کنید. این یک عادت پوستی سالم است که صرف نظر از انجام میکرودرم ابریژن باید رعایت شود.

۴. کبودی

به دلیل اینکه کاتاتر میکرودرم ابریژن، فشار مکش روی پوست ایجاد می‌کند، به خصوص در نواحی نازک پوست اطراف چشم امکان ایجاد کبودی وجود دارد.

اگرچه جلوگیری صد درصدی از آن ممکن نیست، اما اگر تکنسین ماهری انتخاب کنید احتمال کبودی کمتر می‌شود. با این حال، در صورتی که پوست شما بسیار نازک یا حساس باشد، یا از داروهای خاصی (مانند رقیق کننده‌های خون یا داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی) استفاده می‌کنید، احتمال کبودی بیشتر است. 

همچنین برخی افراد به طور طبیعی بیشتر از دیگران کبود می‌شوند. در صورت داشتن هر یک از این موارد، تکنسین خود را مطلع کنید تا بتواند در حین درمان احتیاطات لازم را انجام دهد.

۵. ساییدگی‌های جزئی

ممکن است بعد از درمان، گاهی اوقات خراش‌های کوچک و نقاط ریزی از خون روی پوست مشاهده کنید. این اتفاق بعد از یک درمان تهاجمی شدید رخ می‌دهد. 

در برخی موارد، ممکن است تکنسین شما دلیلی برای درمان عمیق‌تر پوست شما داشته باشد (در این صورت، باید قبل از شروع درمان با شما صحبت شود). در غیر این صورت، این مشکل ناشی از یک درمان نامناسب است. 

خراشیدگی‌ها نیز مانند کبودی، همیشه به طور کامل قابل اجتناب نیستند، اما تعداد زیاد آن‌ها به خاطر مهارت پایین تکنسین است.

۶. تبخال

اگر مستعد ابتلا به تبخال هستید، می‌دانید که برخی عوامل باعث عود آن می‌شوند، مانند غذاهای تند، نور خورشید و استرس. میکرودرم ابریژن نیز می‌تواند به این لیست اضافه شود.

این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که میکرودرم ابریژن در اطراف لب انجام شود. اگر مستعد تبخال هستید، شاید بهتر باشد از درمان ناحیه اطراف لب خودداری کنید. با این حال، اگر می‌خواهید از میکرودرم ابریژن برای بهبود خطوط ریز اطراف دهان استفاده کنید، باید بدانید که کار پر ریسکی انجام می‌دهید.

همچنین می‌توانید قبل از انجام درمان با پزشک خود در مورد استفاده از داروی پیشگیری از تبخال صحبت کنید.

در صورت احساس ناراحتی چه باید کرد؟

اگر در هر مرحله از درمان احساس ناراحتی یا درد کردید، به تکنسین اطلاع دهید. همچنین در صورت داشتن هر گونه سوال یا نگرانی، آن‌ها را مطرح کنید. یک تکنسین ماهر به شما کمک می‌کند تا قبل، در طول، و بعد از درمان آرامش داشته باشید.

جمع بندی

میکرودرم ابریژن فواید زیادی دارد: پوستی صاف‌تر و نرم‌تر، رنگ چهره روشن‌تر و کاهش خطوط ریز و جوش‌ها. اما برای اینکه به طور کامل از این مزایا بهره‌مند شوید، به یک دوره درمان نیاز خواهید داشت.

اگر نمی‌دانید در طول میکرودرم ابریژن چه انتظاری باید داشته باشید، ممکن است کمی ترسناک به نظر برسد، اما این روش درمانی واقعا ساده است. دردناک نیست و اغلب در یک برنامه فشیال گنجانده می‌شود.

البته این روش برای همه مناسب نیست و اگر در حال حاضر از رتینوئیدهای موضعی یا آمنستین (ایزوترتینوئین) استفاده می‌کنید یا به تازگی مصرف آن‌ها را قطع کرده‌اید، نمی‌توانید میکرودرم ابریژن انجام دهید. در واقع، اگر برای هر گونه مشکل پوستی تحت نظر متخصص پوست هستید، قبل از انجام میکرودرم ابریژن باید حتما از او اجازه بگیرید.

مقالات مرتبط