لایه برداری یا پیلینگ صورت چیست؟ انواع و مزایا

لایه برداری (پیلینگ) صورت چیست؟ انواع و مزایا

در این مقاله می‌خوانید

پوست ما دائما در حال بازسازی است، اگرچه همیشه با سرعت و شدت دلخواه ما نیست. این بازسازی برای اینکه پوست ما نه تنها سالم به نظر برسد بلکه سالم هم باشد، ضروری است. ما می توانیم با استفاده از محصولات لایه بردار یا اسکراب به این فرآیند کمک کنیم.

پیری پوست نسبت به سایر نقاط بدن در صورت بیشتر نمایان می شود. به همین دلیل است که درمان های لایه برداری روی این ناحیه تمرکز می کنند. اما این درمان ها واقعا شامل چه مواردی می شوند؟ 

لایه برداری صورت (پیلینگ) چیست؟

وقتی صحبت از لایه برداری (پیلینگ) صورت می کنیم، در واقع به فرآیند “اکسفولیاسیون” اشاره می کنیم. این اصطلاح شامل دو بخش است:

۱. فرآیند طبیعی بازسازی سلول های پوست: پوست به طور طبیعی و دائما در حال تولید سلول های جدید است و سلول های مرده را دفع می کند. 

۲. مجموعه ای از تکنیک ها برای کمک به این فرآیند: برای سرعت بخشیدن به روند پاکسازی سلول های مرده و تحریک بازسازی پوست، از روش های مختلفی استفاده می شود.

لایه برداری صورت یک درمان پوستی است که برای بهبود ظاهر پوست صورت طراحی شده است. این بهبود عمدتا به دلیل حذف سلول های مرده پوست حاصل می شود. با کمک لایه برداری، سلول های مرده راحت تر جدا شده و فضای کافی برای تولید سلول های جدید پوست فراهم می شود.

فواید لایه برداری صورت

لایه برداری صورت برای دستیابی به نتایج زیبایی مثبت در موارد زیر کاربرد دارد:

  • ایجاد بافت نرم و صاف برای پوست
  • بهبود خاصیت ارتجاعی و لطافت پوست، منجر به ظاهری درخشان و هیدراته
  • کاهش آسیب ناشی از نور خورشید (پیری پوست ناشی از نور)
  • کم رنگ کردن خطوط اخم و چین و چروک
  • بهبود ظاهر جای زخم، به ویژه جای جوش
  • رفع لک و هایپرپیگمنتاسیون
  • کمک به درمان برخی از انواع کراتوز (پوسته ریزی غیرطبیعی پوست)

انواع لایه برداری صورت

دو گروه اصلی برای لایه برداری صورت وجود دارد: لایه برداری مکانیکی و لایه برداری شیمیایی.

لایه برداری مکانیکی

در این روش از مواد ساینده فیزیکی یا میکروساینده برای لایه برداری استفاده می شود. این مواد می توانند شامل:

  • پارچه ها و اسفنج های میکروفیبر
  • چسب های لایه بردار
  • ژل های غلیظ ( gommage)
  • محلول های حاوی گرانول های اسکراب (پوکه معدنی، کریستال، میکروسفرهای پلاستیکی یا مواد ارگانیک و غیره)

لایه برداری شیمیایی

پیلینگ شیمیایی از خاصیت لایه برداری طبیعی پوست به کمک یک یا چند ماده شیمیایی استفاده می کند. انواع مختلفی از لایه برداری شیمیایی (از ملایم تا عمیق) بسته به ماده اصلی فعال وجود دارد:

  • اسیدهای آلفا هیدروکسی (AHA): اینها اسیدهای طبیعی مانند اسید گلیکولیک و اسید لاکتیک هستند. به دلیل اندازه کوچک مولکول ها، آنها عمیق تر به پوست نفوذ می کنند.
  • اسیدهای بتا هیدروکسی (BHA): سالیسیلیک اسید شناخته شده ترین نوع BHA است. این مولکول ها به دلیل ماهیت چربی دوست (liposoluble) تمایل به چربی (سبوم) دارند و بنابراین برای بهبود ظاهر پوست های چرب و ترکیبی مناسب هستند. آنها به کنترل چربی اضافی کمک می کنند.
  • فرمول جسـنر: ترکیبی از رزورسینول، اسید لاکتیک و اسید سالیسیلیک ملایم است و برای درمان لک های پوستی، ناهمواری رنگ پوست و پیری پوست کاربرد دارد.
  • اسید رتینوئیک: به دلیل قدرت نفوذ بیشتر، توسط متخصصان زیبایی در ترکیب با لایه برداری جسـنر برای کاهش جای زخم، لک و چروک استفاده می شود.
  • اسید تری کلرواستیک (TCA : (TCA در غلظت بالا قادر به رسیدن به لایه رتیکولار درم است. این امکان را برای متخصصان درماتوکوزماتیک فراهم می کند تا لایه برداری متوسط تا عمیق را انجام دهند که به خصوص برای پوست با فتوتیپ ۴ (پوست سبزه) محبوب است.
  • فنول: این ماده با اثرگذاری عمیق و نفوذ بالا، تنها با تجویز پزشک برای بازسازی ساختار درم استفاده می شود.

لایه برداری خانگی به عنوان مکمل یا جایگزین

در صورتی که مراجعه به کلینیک های تخصصی پوست ضروری نباشد (یا نتیجه مطلوب را به دست نیاورده باشید)، می توانید از محصولات لایه برداری خانگی استفاده کنید. این محصولات با توجه به نیاز شما، قابل تهیه بوده و کاربردهای مختلفی دارند. اما به طور کلی، مشاوره با یک متخصص پوست و مو قبل از مصرف هر محصولی توصیه می شود.

ممکن است برای جوانسازی سطح پوست و کاهش نواقصات، به دنبال افزودن یک محصول لایه بردار به برنامه روتین مراقبت از پوست خود باشید. در این صورت، محصولات تقویت کننده مانند آمپول های گلیکولیک اسید + E + F یا لایه بردارهای میکرو مانند میکروپیل نهایی، می توانند گزینه مناسبی باشند.

از طرف دیگر، شاید نیاز داشته باشید تا با محصولات قبل و بعد از لایه برداری حرفه ای، به تقویت این درمان کمک کنید. این محصولات با توجه به نیازهای خاص پوست شما انتخاب می شوند. برای مثال، بوستر روشن کننده لایه بردار برای پوست کدر و لک دار، یا ژل بازسازی کننده بلمیدرم برای پوست های ترکیبی، چرب و مستعد آکنه، مناسب هستند.

مقالات مرتبط