ماسک زغالی چیست؟ فواید و بهترین روش استفاده

ماسک زغالی چیست؟ فواید و بهترین روش استفاده 

تصویر پروفایل کانال ماسک صورت
در این مقاله می‌خوانید

کربن فعال (یا زغال فعال) اخیراً به یک ماده محبوب در دنیای زیبایی تبدیل شده است. شما آن را در محصولاتی از جمله پاک کننده های صورت و شامپوها گرفته تا صابون ها و اسکراب ها پیدا خواهید کرد.

از آنجایی که تصور می شود زغال فعال می تواند باکتری ها و ناخالصی ها را از پوست بیرون بکشد، به یک ماده محبوب در ماسک های صورت نیز تبدیل شده است.

چه به دنبال بهبود رنگ پوست خود باشید و چه به دنبال مبارزه با آکنه، در اینجا به نحوه عملکرد زغال فعال برای پوست شما و همچنین سایر کاربردهای عملی ماسک زغالی می‌پردازیم.

زغال فعال چیست؟ 

زغال فعال، که به کربن فعال نیز معروف است، یک پودر سیاه ریز است که از حرارت دادن زغال معمولی در دمای بالا به دست می آید. این فرآیند باعث ایجاد فضاهای داخلی یا حفره های ریز در زغال می شود و آن را به شدت جذب کننده و قادر به جذب مواد شیمیایی و سموم می کند.

اگرچه زغال فعال نوعی زغال است، اما با زغالی که روی گریل فضای باز استفاده می شود متفاوت است.

مزایای ماسک زغالی

از آنجایی که تحقیقات علمی در مورد فواید زغال فعال برای پوست محدود است، بسیاری از مزایای بالقوه ماسک زغال بر اساس شواهد غیرقابل استناد است.

ماسک زغال ممکن است:

۱. ناخالصی ها را از پوست پاک می‌کند

با توجه به توانایی زغال فعال در جذب باکتری ها و سموم بدن، برخی از متخصصان پوست بر این باورند که ماسک زغال صورت می تواند به بیرون کشیدن ناخالصی ها از پوست کمک کند.

شواهد غیرقابل استناد حاکی از آن است که با برداشتن آلودگی و باکتری های به دام افتاده از پوست، استفاده از ماسک زغال صورت می تواند منجر به ظاهری سالم تر و شفاف تر شود.

۲. آکنه را بهبود می‌بخشد

 آکنه ناشی از تجمع سلول‌های مرده پوست، چربی و باکتری‌هایی است که در منافذ پوست شما گیر می‌افتند. باکتری های ایجاد کننده آکنه می توانند باعث ایجاد جوش و سایر ضایعات التهابی شوند که منجر به تحریک، قرمزی و تورم می شود.

با این حال، خواص ضد باکتری زغال فعال ممکن است به رفع باکتری ها از منافذ کمک کند. این ممکن است به کاهش آکنه و بهبود کلی رنگ پوست کمک کند.

۳. درمان گزیدگی حشرات

گزش و نیش حشرات می تواند باعث خارش و تورم پوست شود. طبق شواهد غیرقابل استناد، زغال فعال ممکن است با خنثی کردن سموم موجود در زهر حشرات، به کاهش سوزش ناشی از گزیدگی کمک کند.

آیا استفاده از ماسک زغالی خطرناک است؟

تحقیقات در مورد خطرات استفاده از ماسک زغالی صورت در حال حاضر بسیار محدود است. به طور کلی، به نظر می رسد این ماسک ها بی خطر هستند، اگرچه استفاده بیش از حد می تواند باعث خشکی، قرمزی و حساسیت پوست شود.

قبل از اینکه برای اولین بار از ماسک زغالی استفاده کنید، بهتر است محصول را روی ناحیه کوچکی از پوست در قسمت داخلی آرنج خود تست کنید. اگر بعد از چند ساعت هیچ خارش یا قرمزی را تجربه نکردید، پس احتمالاً استفاده از آن روی صورت شما بی خطر است.

چگونه از ماسک زغال استفاده کنیم؟

  • قبل از استفاده از ماسک، صورت خود را بشویید. صورت تمیز به نفوذ ماسک به منافذ پوست کمک می کند.
  • ماسک را به طور یکنواخت روی صورت خود، از جمله پیشانی، گونه ها، بینی و چانه بمالید. به آرامی ماسک را با نوک انگشتان یا یک برس نرم روی پوست خود ماساژ دهید. مراقب باشید که وارد چشم نشود.
  • اجازه دهید ماسک به مدت 15 دقیقه روی پوست شما خشک شود، سپس با آب گرم بشویید.
  • صورت خود را به آرامی خشک کنید، سپس از مرطوب کننده صورت استفاده کنید.

چند بار در هفته باید از ماسک زغال استفاده کنیم؟

مانند سایر ماسک های صورت، بهتر است از ماسک زغال یک یا دو بار در هفته استفاده کنید. اگر پوست حساسی دارید یا بعد از استفاده از ماسک زغال احساس خشکی پوست می کنید، فقط هفته ای یک بار یا هر دو هفته یک بار از آن استفاده کنید.

از آنجایی که ماسک باید حدود 15 دقیقه روی پوست شما بماند، بهتر است آن را در روتین مراقبت از پوست شبانه خود قرار دهید. اگر صبح ها از ماسک استفاده می کنید، می توانید قبل از رفتن به حمام آن را بزنید و بعد از حمام آن را بشویید.

انتخاب بهترین ماسک زغالی صورت

شما می توانید ماسک زغال را خودتان در خانه درست کنید، یا یک ماسک آماده از فروشگاه های زیبایی یا داروخانه محل تهیه کنید. همچنین می توانید به صورت آنلاین ماسک زغالی خریداری نمایید.

هنگام خرید ماسک آماده، محصولی را انتخاب کنید که حاوی مواد متناسب با نوع پوست شما باشد:

  • برای پوست چرب: به دنبال ماسک زغالی باشید که حاوی خاک رس باشد. این ماده می تواند به جذب چربی اضافی پوست شما کمک کند. همچنین ممکن است به پاکسازی منافذ و جلوگیری از بروز آکنه کمک کند.
  • برای پوست خشک: ماسک زغالی را انتخاب کنید که حاوی مواد آبرسان مانند اسید هیالورونیک، روغن زیتون یا روغن جوجوبا باشد.

انواع و مارک های مختلف ماسک زغال حاوی مواد متفاوتی هستند، بنابراین قبل از خرید حتما برچسب محصولات را به دقت مطالعه کنید.

اگر پوست حساسی دارید، از ماسک هایی با عطر، رنگ، پارابن و سایر مواد شیمیایی که ممکن است باعث واکنش شوند، خودداری کنید.

سایر فواید زغال فعال

زغال فعال فقط برای پوست مفید نیست. همچنین می توان از آن به عنوان یک درمان طبیعی برای سایر شرایط استفاده کرد، از جمله:

  • درمان مسمومیت: زغال فعال می تواند از جذب مواد شیمیایی ناشی از مسمومیت و مصرف بیش از حد دارو از طریق معده جلوگیری کند.
  • کاهش سطح کلسترول: تحقیقات نشان داده است که زغال فعال به دلیل توانایی در جلوگیری از جذب کلسترول در روده، ممکن است به کاهش کل کلسترول و LDL (کلسترول بد) تا ۲۵ درصد کمک کند.
  • کمک به عملکرد کلیه: تحقیقات نشان داده است که زغال فعال با کمک به بدن برای خلاص شدن از سموم، ممکن است به افرادی که دچار بیماری مزمن کلیوی هستند کمک کند.
  • بهبود مشکلات گوارشی: تحقیقات محدود نشان داده است که زغال فعال ممکن است به کاهش نفخ و گاز معده کمک کند.

نتیجه گیری

در سال های اخیر، زغال فعال به یک ماده فوق العاده محبوب در دنیای زیبایی تبدیل شده است. با وجود تحقیقات محدود برای اثبات فواید آن برای پوست، بسیاری از افراد با استفاده از ماسک زغال نتایج مثبتی مانند داشتن پوستی شفاف تر و ظاهری سالم تر را تجربه کرده اند.

برای دستیابی به بهترین نتایج، سعی کنید ماسک زغالی را پیدا کنید که مناسب نوع پوست شما باشد، حاوی مواد طبیعی باشد و فاقد مواد شیمیایی مضر، رنگ، پارابن و عطر باشد. همچنین می توانید با مواد کاملا طبیعی ماسک خود را بسازید.

اگر پوست بسیار حساسی دارید یا سوالات خاصی در مورد بی خطر بودن زغال فعال دارید، قبل از استفاده از ماسک زغال با پزشک یا متخصص پوست خود صحبت کنید.

مقالات مرتبط